Min Scrollknap virker ikke
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 18:17

Hej.

I samtlige af mine forms, som jeg laver (uanset om det er i et nyt eller
gammelt projekt) virker min scrollknap på musen ikke, hvis formens indhold
fylder mere end formen.

Hvad kan rettes, så scrollknappen virker?

Fra : Harald

Dato : 23-05-05 20:10

"Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> fylder mere end formen.
>
> Hvad kan rettes, så scrollknappen virker?

Jeg tror ikke det er en fejl for det gør min heller ikke og jeg mener ikke
den nogen side har gjort det. Jeg bruger Delphi 7 proff.

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 20:37

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke det er en fejl for det gør min heller ikke og jeg mener ikke
> den nogen side har gjort det. Jeg bruger Delphi 7 proff.

Okay så omformulerer jeg det...

Hvordan kan jeg få min scrollknap til at virke?

Fra : Harald

Dato : 23-05-05 20:44

> "Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse

> Okay så omformulerer jeg det...
>
> Hvordan kan jeg få min scrollknap til at virke?

Jeg ved det ikke, men prøv evt. at stille ? i
http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Delphi/ også.

/HK

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:13

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse

> Jeg ved det ikke, men prøv evt. at stille ? i
> http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Delphi/ også.

Det gør jeg Harald.

Af ren nysgerrighed... Siden du ikke kender en løsning, er det så fordi du
ikke har programmer, hvor formen fylder mindre end indholdet eller har du
bare ikke ønsket at man skal kunne gøre brug af scrollknappen på musen.

Grunden til jeg spører er, at scroll knappen på min mus er et vigtigt
redskab, og jeg ikke kan forstå, at det ikke er indbygget eller nemt at
sætte op til at fungere i sine forms - eller endnu mere at erfarne Delphi
ruger som dig ikke kender en løsning...

(skal ikke læses negativt)

Fra : Harald

Dato : 24-05-05 08:38

> [...]
> redskab, og jeg ikke kan forstå, at det ikke er indbygget eller nemt at
> sætte op til at fungere i sine forms - eller endnu mere at erfarne Delphi

Jeg har ikke programmer hvor selve formen fylder mindre end indholdet, hvis
der er meget indhold så deler jeg det op i f.eks. nogle fane blade. Der er
self. tilfælde hvor en del data skal præsenteres for brugeren men der plejer
jeg at bruge en scrollbox. Scrollboxen understøtter dog heller ikke scroll
hjulet men det har åbenbart ikke været et problem for brugeren for ingen har
kommenteret det.... endnu.

/HK

Fra : Poul

Dato : 24-05-05 12:50

Hej Hans.

Det er faktisk meget enkelt: du skal få fat i formens onMouseWheel event og
der skal du tilføje følgende kode:

procedure TForm1.FormMouseWheel(Sender: TObject; Shift: TShiftState;
WheelDelta: Integer; MousePos: TPoint; var Handled: Boolean);
var pos : integer;
begin

with VertScrollBar do begin
pos := Position;
Dec(Pos, WheelDelta);
Position := pos;
end;
end;

så skulle det gerne virke!

Hilsen
Poul

Fra : Harald

Dato : 24-05-05 17:12

"Poul" <krnlkn@lkdnlknæ-ls.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> procedure TForm1.FormMouseWheel(Sender: TObject; Shift: TShiftState;
> WheelDelta: Integer; MousePos: TPoint; var Handled: Boolean);

DOOOOOH!

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 17:57

> [...]
>
> procedure TForm1.FormMouseWheel(Sender: TObject; Shift: TShiftState;
> WheelDelta: Integer; MousePos: TPoint; var Handled: Boolean);

Tak til Harald og Poul