Ekstra IP-net v. TDC
Fra : Claus Lund

Dato : 23-05-05 18:04

Jeg har gennem nogle år haft en TDC Bredbånd Prof. m. fast ip, og har
fra starten tilkøbt ekstra faste ip-adresser. De ekstra ip'er bruger jeg
til at lege med forsk. server opsætning.

Jeg bruger en router, som kan håndtere de ekstra ip'er, og det har
egentligt altid fungeret uden problemer. Lige nu bruger jeg en billig
Jensen router, men har tidligere brugt bl.a. IPCop på en PC.

Nu er jeg så stødt på et par spørgsmål, jeg godt kunne tænke mig at få
en forklaring på.

Mine ip-adresser m.v. ved TDC har jeg sat ind sidst i indlægget.

Routeren er sat op med IP og gateway til 80.197.15.62 og 80.197.15.61

Jeg kan route adresserne 80.197.15.62 og 80.163.98.33 - 80.163.98.38 til
mine servere.

Når jeg browser fra en maskine på mit lan går jeg ud med ip'en
80.197.15.62 og min mailserver sender via 80.163.98.33

Mailserveren er lige nu sat op på 80.197.15.62

Det jeg så godt kunne ønske en forklaring på er:

Hvorfor får jeg tildelt 80.197.15.62 når jeg browser?

Hvorfor sender min mailserver via 80.163.98.33?

Kan jeg selv gøre noget for at ændre ovenstående?

Jeg har naturligvis spurgt TDC's kundeservice, men de mener åbenbart at
dette ligger udenfor deres område - eller også ved de ikke hvad jeg
taler om :)

Mvh Claus

Mine ip-adresser m.v. ved TDC:

IP-adresse:   80.197.15.62   (Din Wan IP-adresse)
Gateway:   80.197.15.61   (TDC's IP-adresse)
Netmaske:   255.255.255.252   (Undernetmaske/Subnet)
IP-net:   80.197.15.60/30
IP-adresser til rådighed: ingen
Detaljeret information (ekstra IP-adresser)
LAN IP-adresser bliver routet i din router / WAN IP-adresser bliver routet
i TDC's kantrouter.
Ekstra IP-net (LAN adresser):
   IP-net      Netmaske   IP-adresser til rådighed
   80.163.98.32/29   (255.255.255.248)   (80.163.98.33 - 80.163.98.38)
Port data:   encapsulation aal5snap
   no reverse arp

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-05 20:30

Claus Lund <news11@lundborg.dk> wrote:

> [...]

>80.197.15.62 og min mailserver sender via 80.163.98.33
>
>Mailserveren er lige nu sat op på 80.197.15.62

Jeg kan ikke lige gennemskue den opsætning: 7 - 8 WAN ip-adresser ?!

Anyway, jeg er lidt nysgerrig: Hvad er det for en billig Jensen router
der kan klare den slags ?

Og hvordan gør den det i praksis, dvs hvordan opsætter du den ?

>Det jeg så godt kunne ønske en forklaring på er:
>
>Hvorfor får jeg tildelt 80.197.15.62 når jeg browser?
>
>Hvorfor sender min mailserver via 80.163.98.33?

Godt spørgsmål...

Jeg gætter på at maskinen du browser på, får en automatisk ip-adresse
fra routerens DHCP-server. Mail-serveren har du nok givet en fast
ip-adresse..

Og så bruger maskinerne formentlig ikke samme 'standard gateway' ...

Men check maskinernes netværksopsætning med IPCONFIG /ALL

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Claus Lund

Dato : 23-05-05 21:06

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg kan ikke lige gennemskue den opsætning: 7 - 8 WAN ip-adresser ?!

http://kundeservice.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_k_e_produkter_bp#ol_IP%20adresser

Værd at overveje - giver mange muligheder...

> Anyway, jeg er lidt nysgerrig: Hvad er det for en billig Jensen router
> der kan klare den slags ?
>
> Og hvordan gør den det i praksis, dvs hvordan opsætter du den ?

http://www.jensenscandinavia.com/norsk/produkter/rutere/broadband_routerII.htm

Ekstra ip'er tilføjes under wan -> static ip opsætning og kan så vælges
under nat -> virtual server

For få år siden kunne en "billig" router ikke dette - jeg kunne i hvert
fald ikke finde den, og jeg brugte derfor IPCop tidligere.

> [...]
> ip-adresse..
>
> Og så bruger maskinerne formentlig ikke samme 'standard gateway' ...

Jeg mener jeg har styr på min lan opsætning, og såvel mailserver (fast
ip) som arbejdsstationer (dhcp) bruger samme gateway nemlig routeren
(via routerens lan ip).

Mvh Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-05 21:37

>http://kundeservice.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_k_e_produkter_bp#ol_IP%20adresser
>
>Værd at overveje - giver mange muligheder...

Måske - Men til min 512/2048 forbindelse tror jeg nu det rækker med een
WAN ip-adresse

> [...]
>
>For få år siden kunne en "billig" router ikke dette - jeg kunne i hvert
>fald ikke finde den, og jeg brugte derfor IPCop tidligere.

Aha - Det må være Multi DMZ funktionen du bruger...

Det er routeren der bestemmer IP-adressen for den udgående trafik, ikke
TDC - Så løsningen på problemet må ligge i routerens opsætning.

>Jeg mener jeg har styr på min lan opsætning, og såvel mailserver (fast
>ip) som arbejdsstationer (dhcp) bruger samme gateway nemlig routeren
>(via routerens lan ip).

Ok, jeg troede et kort øjeblik at routeren havde een LAN-adresse
(=standard gateway) for hver WAN-adresse.

Men det er altså DMZ / NAT opsætningen i routeren der bestemmer hvilken
WAN-adresse en given maskine på lokalnettet anvender....

<mlr>

Fra : Claus Lund

Dato : 24-05-05 04:45

Michael Rasmussen wrote:

> Måske - Men til min 512/2048 forbindelse tror jeg nu det rækker med een
> WAN ip-adresse

For mig er det ikke et spørgsmål om mængden af traffik - men i perioder
har jeg brugt det til at sætte en ekstra server op på en anden wan ip
end min sædvanlige. F.eks. 2 forskellige mailservere. I øvrigt er min
linie kun 512/512 - endnu...

> Det er routeren der bestemmer IP-adressen for den udgående trafik, ikke
> TDC - Så løsningen på problemet må ligge i routerens opsætning.

YES! der var den. Hvis jeg browser fra min server, viser den naturligvis
også 80.163.98.33. Det må jeg arbejde videre med... i aften.

> [...]
>
> Men det er altså DMZ / NAT opsætningen i routeren der bestemmer hvilken
> WAN-adresse en given maskine på lokalnettet anvender....

Nemlig.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-05-05 15:43

> [...]
>har jeg brugt det til at sætte en ekstra server op på en anden wan ip
>end min sædvanlige. F.eks. 2 forskellige mailservere. I øvrigt er min

I den situation vælger jeg bare en alternativ port til mail-serveren -
Der er godt 65.000 porte at vælge imellem, det rækker til mit behov

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 07:37

"Claus Lund"
> [...]
> 80.197.15.62 og min mailserver sender via 80.163.98.33
>
> Mailserveren er lige nu sat op på 80.197.15.62

Ville sige, at du bruger 80.197.15.62 når du browser, fordi det er den
adresse som routeren har på sit wan interface.

Du skriver så, at mailserveren bruger 80.197.15.62 indafgående, men sender
via 80.163.98.33?
Personligt synes jeg du bør ændre dette, så mailserveren konsekvent bruger
80.163.98.33, både ind og ud. Og få tilføjet et reverse DNS navn hos TDC på
den adresse, fx mail.lundborg.dk

Kender ikke Jensen routeren, men vil tro at du kan bruge noget Mapped IP,
sourcenatting eller lignende til at sikre dette.

> Kan jeg selv gøre noget for at ændre ovenstående?

Ja

> Jeg har naturligvis spurgt TDC's kundeservice, men de mener åbenbart at
> dette ligger udenfor deres område - eller også ved de ikke hvad jeg taler
> om :)

Det ligger udenfor deres område ja, i det du selv bestemmer opsætningen på
din router.

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Claus Lund

Dato : 24-05-05 19:16

Niels Stoltze wrote:

> Ville sige, at du bruger 80.197.15.62 når du browser, fordi det er den
> adresse som routeren har på sit wan interface.

Også mit gæt...

> [...]
> via 80.163.98.33?
> Personligt synes jeg du bør ændre dette, så mailserveren konsekvent bruger

Det er også præcis derfor jeg prøver at finde en måde at styre det på.
Bla.a. fordi jeg netop har sat SPF op for mit domæne. Det virkede ikke i
første omgang ikke, fordi jeg missede 80.163.98.33. Nu har jeg så
tilføjet alle mine mulige wan ip'r, og det løste det problem.

Og få tilføjet et reverse DNS navn hos TDC på
> den adresse, fx mail.lundborg.dk

Har jeg allerede - lundborg.dk

> Kender ikke Jensen routeren, men vil tro at du kan bruge noget Mapped IP,
> sourcenatting eller lignende til at sikre dette.

OK - der kan jeg så ikke finde noget at justere på i routeren. Måske er
den for simpel til at styre det.

I øvrigt har jeg chekket et par øvrige pc'r på mit lan, og de vælger
andre ip'r udad - ex. 80.163.98.96. Der er altså tilsyneladende ingen
logik i det. Og derfor risikerer jeg selvfølgelig også, at min
mailserver på et tidspunkt pludseligt går ud med en anden ip, end den
har nu. Surt.

Men tak for hjælpen til dig og Michael.

Mvh Claus

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 21:36

"Claus Lund"
> Niels Stoltze wrote:
> Og få tilføjet et reverse DNS navn hos TDC på
>
> Har jeg allerede - lundborg.dk
Ja, men det bør være hostnavnet du har på adressen.
Fx mail.lundborg.dk på 80.163.98.33

> [...]
> det. Og derfor risikerer jeg selvfølgelig også, at min mailserver på et
> tidspunkt pludseligt går ud med en anden ip, end den har nu. Surt.

Hmm, lyder som om de bliver tilknyttet en vilkårlig adresse når de går på
nettet.
Vil umiddelbart sige, at det bør være dig som styrer dette!!

> Men tak for hjælpen til dig og Michael.

Var så lidt...Det er jo derfor man følger med herinde..