Hvide asparges?
Fra : Pierre Roland

Dato : 23-05-05 15:15

Jeg har engang set/ hørt noget med at hvide asparges skulle koges i vand med
citronsaft og sukker.

er der nogle der kender til dette og hvor meget citron/ sukker der skal i
vandet (blandings forhold ca.)

Pierre

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-05-05 15:56

"Pierre Roland" <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har engang set/ hørt noget med at hvide asparges skulle koges i
> vand med citronsaft og sukker.

Asparges skal slet ikke koges i vand, da du derved mister al smagen ud i
kogevandet. "Kog" dem i stedet for i fedtstof, f.eks. i det ganske udmærkede
produkt "smør", der efterhånden lever en hensygnende tilværelse.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : mcloud

Dato : 23-05-05 16:08

Hej Pierre Roland
I min verden skal hvide asparges,først skrælles fra hoved til bund og husk
at brække de cm af som er træet,derefter koges de i letsaltet vand i 3-5
minutter og lad dem dryppe af.
Serveres ned en lækker sauce( hvidvin ) og pyntes med nogle lækre rejer.
mvh mcloud

Fra : Emil

Dato : 23-05-05 21:11

On Mon, 23 May 2005 16:15:15 +0200, Pierre Roland wrote:

> [...]
>citronsaft og sukker.
>
>er der nogle der kender til dette og hvor meget citron/ sukker der skal i

Som Jens Bruun har svaret, bør asparges steges i smør, for at
bevare mest smag.
Ved servering rives der lidt trøffel over; det smager skønt.
I stedet for smør, kan man først stege lidt god bacon på panden,
og herefter stege aspargsnene i fedtstoffet herfra. Det giver
også en masse god smag.

Det er en synd at koge asparges i vand. Men, som du er inde på,
kan en fond godt bruges. Kyllingefond er meget velegnet.

Du spørger om en fond af citronsaft og sukker. Pr. liter vand vil
jeg tilsætte: 2-4 spske. citronsaft, 1 spske. sukker OG 1
spsk.salt. Alt er strøgne mål.
De afbrækkede hårde stykker af, samt skrællerne fra, aspargsen
skal også først koges i fonden i 10-20 minutter, før de kasseres.

Husk kun lige at dække aspargsnene med fonden.

I stedet for citronsaft og sukker, kan fonden tilsmages med væden
fra en agurkesalat.

Da en stor del af smagen fra aspargsene trækker ud i fonden, bør
denne anvendes til f.eks. sovs.

m.v.h. Emil

Fra : N/A

Dato : 23-05-05 22:34

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 23-05-05 22:34

mcloud wrote:

> Det behøver jo ikke at være jeres måde at tilberede på der er den
> rigtige ,min opskrift er faktisk fra en af Danmarks førende kokke
> ,men gennemprøvet adskillige gange her hos mig.

Det har altid været almindeligt i Danmark at koge asparges, det har du ret
i. Jeg synes dog helt ærligt ikke, din opskrift virker synderlig speciel.
Måske er det sausen, der er noget særligt, men den giver jo ikke opskrift
på?

Men jeg kan sagtens finde på at dampe asparges også - og anvender
naturligvis kogevandet til andre lækre formål... Det kommer lidt an på, hvad
jeg er i humør til.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-05-05 07:42

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan man sautere i smør og olie,men man behøver ikke være
> nedladende over for andres forslag,fordi man tror man er bedre
> vidende.

Hvem er nedladende?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-05-05 15:03

> "mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er nedladende?
>
> --
> -Jens B.

Det er du da som regel, ved dog ikke om du var det i dette tilfælde.

Steen.