Hvordan opfører et IP-netværk sig?
Fra : Lars E. D. Jensen

Dato : 23-05-05 10:48

Hej gruppe

Jeg er i tvivl om, hvordan et TCP/IP-netværk opfører sig.
Når man f.eks. prøver at få en statisk IP-adresse, som allerede er i brug,
kan det så have nogen indflydelse på den server, som allerede har
IP-adressen?

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Lars E. D. Jensen <lars@dangvard.dk>

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-05-05 10:55

> [...]
> Når man f.eks. prøver at få en statisk IP-adresse, som allerede er i brug,
> kan det så have nogen indflydelse på den server, som allerede har

Ja det kan. IP numre kan som tommelfingerregel kun tildeles 1 netkort.
Prøver man andet kommer man ud for problemer.

Thomas

Fra : Lars E. D. Jensen

Dato : 23-05-05 11:16

Thomas S. Iversen wrote:

> Ja det kan. IP numre kan som tommelfingerregel kun tildeles 1 netkort.
> Prøver man andet kommer man ud for problemer.

Ok, men hvilke problemer? Hvad sker der reelt?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-05-05 12:17

> Ok, men hvilke problemer? Hvad sker der reelt?

Dine routere og switche bliver forvirrede fordi der er modstridende
oplysninger om hvilken macadresse der hører itl ip nummeret.

Generelt vil pakker forsvinde. Eller komme enormt langsomt frem. Eller nogle
vil komme frem, nogle vil blive leveret til den "anden" side, så får du lidt
flere. osv. osv. Ikke noget man kan bygge TCP ovenpå (IMHO).

Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-05-05 17:11

"Thomas S. Iversen" wrote:

> Ikke noget man kan bygge TCP ovenpå (IMHO).

Ikke med mindre man begår grove overtrædelser af
protokollen. Så snart en TCP pakke leveres til den
forkerte maskine vil denne sende en reset pakke til
modparten, som så lukker forbindelsen.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-05-05 18:00

> Ikke med mindre man begår grove overtrædelser af
> protokollen. Så snart en TCP pakke leveres til den
> forkerte maskine vil denne sende en reset pakke til
> modparten, som så lukker forbindelsen.

Enig ... hvis den kommer frem! Når man først har f*cked routere og switches
arp tabeller godt og grundigt op ved at tildele flere interfaces samme ip#,
så kan man ikke regne med at der sker noget meningsfyldt

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-05 13:35

On Mon, 23 May 2005 11:47:39 +0200, Lars E. D. Jensen wrote:

> [...]
> Når man f.eks. prøver at få en statisk IP-adresse, som allerede er i brug,
> kan det så have nogen indflydelse på den server, som allerede har

Det var der en der syntes var sjovt her på det netværk jeg sidder på.
Han præsterede at gøre det praktisk umuligt for 500 mennesker at benytte
internettet fordi han fakede[1] at have samme IP som vores gateway. Så
ja, man kan i allerhøjeste grad have indflydelse på den maskine man
forsøger at stjæle IPen fra.

[1] Han udsendte ARP response pakker der påstod at gatewayens IP havde en
anden MAC adresse end den havde. Da de fleste netværksenheder er ret
dumme opdaterer de blot deres ARP tabel med den nye information og så
forsvandt forbindelsen til internettet. Løsningen var at lave en statis
ARP entry indtil synderen blev knaldet af nettet.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 23-05-05 20:34

Lars E. D. Jensen wrote:
> [...]
> Når man f.eks. prøver at få en statisk IP-adresse, som allerede er i brug,
> kan det så have nogen indflydelse på den server, som allerede har

Prøv at søg på "ARP spoofing" - og eventuelt "IP source guard".

Knus
Regnar