Indvendig skrogbeklædning
Fra : Henrik Damsgaard

Dato : 23-05-05 09:37

Hejsa

Jeg har netop hevet bådens gamle skrogbeklædning af. Det minder mest
om alt om noget voksdug med en tynd skum bagside. Det var blevet grimt
og ulækkert

Har I en ide til hvad jeg kan erstatte det med. Har umiddelbart tænkt
på gulvtæppe uden gummi bagside, eller noget filt. Men det må jo gerne
både være let at rengøre, samt lidt lunt/isolerende.

Forslag til hvad der kan bruges, hvad det koster samt hvor det kan
skaffes. Hvilken lim bruger men til fasthæftning

Henrik Damsgaard

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 23-05-05 09:59

henrik@henrik-damsgaard.dk (Henrik Damsgaard) skrev:
> [...]
>tynd skum bagside. Det var blevet grimt
>og ulækkert

>Jeg har netop beklædt minegen Rasmus 35 med beklædning som er
beregnet til den slags. Det er ca. 3 mm tykt og klæbes med noget
der ligner alm. tæppelim. Det fås i flere nuancer og med
forskellig overfladestruktur.
Materialet kasn købes online hos bl.a. Madsnedø Marinecenter
(mmc.dk) Jeg husker ikke prisen, men det er fint at arbejde med
ser pænt ud.

Hilsen

Kurt Nielsen
urt@pc.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-05 11:49

"Henrik Damsgaard" <henrik@henrik-damsgaard.dk> skrev

> Har I en ide til hvad jeg kan erstatte det med. Har umiddelbart tænkt
> på gulvtæppe uden gummi bagside, eller noget filt. Men det må jo gerne
> både være let at rengøre, samt lidt lunt/isolerende.

Træbåd, stålbåd, ferrocement, aluminium, eller polyesterbåd?!

Det er ikke helt ligegyldigt..

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.

Fra : Henrik Damsgaard

Dato : 23-05-05 22:12

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<4291b4bd$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
> "Henrik Damsgaard" <henrik@henrik-damsgaard.dk> skrev

> Træbåd, stålbåd, ferrocement, aluminium, eller polyesterbåd?!

Fiber!

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 14:04

"Henrik Damsgaard" <henrik@henrik-damsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Har I en ide til hvad jeg kan erstatte det med. Har umiddelbart tænkt
> på gulvtæppe uden gummi bagside, eller noget filt. Men det må jo gerne
> både være let at rengøre, samt lidt lunt/isolerende.

Hej Henrik

Jeg vil stærkt fraråde gulvtæppe eler lignende.
Jeg har set et par eksempler, og de var - skal vi sige - mindre gode!!!

Problemet er, at det er meget vanskelligt at holde rent, så efter nogle år
begynder der at brede sig en lidt tvivlsom lugt af - ja beskidte fugtige
tæpper i hele skuden.

Derfor er det der vinylbekældning (populært kaldet "soflæsk") at foretrække,
der kan overfladen nemlig vaskes og holdes ren.

Et alternativ som jeg også har set en gang er at klæbe korkfliser på, det er
nok dybest set bedre end tæppe stof, og den kan lakeres, og dermed gøres
smudsafvisende.

Selv har jeg valgt den "tunge" løsning, jeg har støbt 10 mm tykke strimler
af krydsfiner fast med glasfiber i skroget og ruftaget, så har jeg lagt 10
mm flamingo ned mellem disse strimler, og endelig har jeg skruet tynde
lakerede fyrretræslister fast på langs uden på. Det har fungeret nu i 19 år
uden problemer - men det var et stort arbejde.

Hilsen John

Hilsen John

Fra : Finn

Dato : 23-05-05 16:48

"Henrik Damsgaard" <henrik@henrik-damsgaard.dk> wrote in message

> Forslag til hvad der kan bruges, hvad det koster samt hvor det kan
> skaffes. Hvilken lim bruger men til fasthæftning
>
> Henrik Damsgaard

Hej Henrik,

Jeg har beklædt min forkahyt med dette som er købt hos en
bådudstyrsforhandler:

Beskrivelse:
Indretningsmaterialer til båd, bil og autocamper m.fl.
3 mm tyk superblød brandhæmmende skumvinyl med lukkede celler.
Den kan strækkes, så selv de vanskeligste hjørner kan beklædes. Lukket
overfladestruktur gør det let at rengøre med almindelige rengørngsmidler.
Meget monteringsvenlig.
Rullebredde 140 cm.

Link: http://www.nordjysk-marine.dk/product_nautisk.asp?product=23212

Jeg valgte den hvidmelerede da den ikke er så sart som off-white.

Det koster 158,- per meter. Jeg limede det med vandbaseret kontaktlim,
hvorved at man får en chance for at få det til at sidde perfekt inden det
tørrer (ikke muligt med alm. kontaktlim der "hugger" med det samme).

Før jeg beklædte med ovennævnte, havde jeg først isoleret med liggeunderlag
fra Jysk (7-8 mm tyk, vist nok 30 kr/stk). Resultatet blev en flot jævn
overflade, selvom glasfiberen ikke var helt jævn. To fluer med et smæk -
isolering og jævn overflade.

Mvh Finn

Fra : Per

Dato : 24-05-05 08:08

> Forslag til hvad der kan bruges, hvad det koster samt hvor det kan
> skaffes. Hvilken lim bruger men til fasthæftning

Holbæk Baadcenter de har tilbud på vægbeklædning til 110kr. pr. m. Udstyr
side 12
www.holbaek-baadcenter.dk
Har selv lige købt 15 m. hos dem. De har også lim dertil.

Hilsen Per.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 09:40

> [...]

> Forslag til hvad der kan bruges, hvad det koster samt hvor det kan
> skaffes. Hvilken lim bruger men til fasthæftning

Du må hverken bruge gulvtæppe, filt eller andre materialer, som er i stand
til at suge fugt eller bare holde på fugten. Det rådner simpelthen!

Du skal være opmærksom på, at der kan være kondenvand på indesiden, alt
afhængigt af ude- og indetemperatur, og disse materialer vil så opsuge
kondensfugten. Derfor skal det være materialer, som er *absolut* ikke
sugende.

Jeg kender et par stykker som har brugt liggeunderlag. Men ellers er der et
endnu bedre materiale, men jeg kan aldrig huske navnet. Det er skum som er
lavet med en en-celle struktur, og selv om det kun er 10-15 mm, så har det
en isoleringsgrad svarende til 50-100mm rockwool. Du kan købe det hos en
velassorteret udstyrsforretning, men det er ret dyrt. Det er meget svært at
lime det, netop pga. af en-celle strukturen. Jeg har kun set det i sort.

Men hensyn til lim, så er det umuligt at sige, før man kender de nøjagtige
materiale. Masser af materialer tåler f.eks. ikke lim med opløsningsmiddel.

Men du må vælge, hvad du vil have. Du får ikke en pæn beklædning, som har
nogen nævneværdig isoleringsevne, og du får ingen isolering, som ser pænt
ud. Så skal du kombinere de to....

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 19:40

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Du må hverken bruge gulvtæppe, filt eller andre materialer, som er i stand
> til at suge fugt eller bare holde på fugten. Det rådner simpelthen!

Prøv at se tråden " reparation af badeplatform", der kan du se, hvor galt
det kan gå, når man har materialer, som kan suge og holde på fugten...

Claus