Speedbådskørekort på sydfyn ?
Fra : Brian S Jensen

Dato : 23-05-05 09:02

Hej

Da jeg nok hellere må få mig et speedbådskørekort (evt. duelighedsbevis)
så vil jeg lige høre om der nogle steder der anbefales (eller ligefrem
frarådes)
i det syd & øst fynske område ?

Er der nogle rigtig gode argumenter for at jeg ikke bare skal nøjes med
speedbådskørekort, men i stedet for tage et duelighedsbevis ??

Anledningen er at min far har købt sig en 50HK's Nordan18 og den kunne
det jo tænkes at jeg fik lov at styre / låne

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Henning

Dato : 23-05-05 12:59

On Mon, 23 May 2005 10:02:01 +0200, "Brian S Jensen"
<m3m5@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Da jeg nok hellere må få mig et speedbådskørekort (evt. duelighedsbevis)
>så vil jeg lige høre om der nogle steder der anbefales (eller ligefrem

Jeg kan kun fraråde AOF! Vi tog det (troede vi!) på Østerbro for en
måned siden. Det viste sig det kun er den teoretiske del, selv om vi
var blevet oplyst om andet over telefonen. Du får et "kursusbevis" som
du efterfølgende finder ud af ikke kan bruges til noget som helst, det
er ikke godkendt af nogen myndigheder. På spørgsmålet om afholdelse af
den praktiske prøve fik vi et par telefonnumre på nogle censorer, som
vi selv kunne ringe og aftale tid med, for læreren gik naturligvis ud
fra at alle havde egen båd! Spild af 500 kroner og tre fredag aftener!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-05 13:24

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> [...]
> vi selv kunne ringe og aftale tid med, for læreren gik naturligvis ud
> fra at alle havde egen båd! Spild af 500 kroner og tre fredag aftener!

Havde du virkelig forestillet dig, at du kunne erhverve et
speedbådskørekort på kun tre aftener??!

Det kan da ikke være dit alvor?

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.

Fra : Henning

Dato : 23-05-05 14:53

On Mon, 23 May 2005 14:23:56 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

>Havde du virkelig forestillet dig, at du kunne erhverve et
>speedbådskørekort på kun tre aftener??!

Tja, det er hvad de skriver i deres information - 12 timers kursus.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : mlt

Dato : 23-05-05 16:29

Det kan da sagtens lade sig gøre at gennemføre et speedbådskursus på under
12 timer! Også så det er fuldt ud forsvarligt.
Uanset hvad der nu måtte komme af kommentarer om at det ikke kan være et
seriøst kursus eller at vi intet har lært på et sådant kursus, så kan jeg
fortælle at
jeg har lige gennemført et sådant kursus på 1 lørdag med 8 timers
undervisning(inkl. 1 times frokost) og søndag 1 times sejlads og 1 times
sejlprøve med censor og herudover specialkontrol fra søfartsstyrelsens chef
til at kontrollere censor ! Så at vi havde fået god undervisning og havde
fattet det hele, er der ingen tvivl om(på nær ham der dumpede naturligvis).
8 kursister, 1 dumpede 7 bestod heriblandt jeg selv. De fleste havde 0 fejl
i teoridelen, og gode udviste gode sejlegenskaber i praksis, og alle var
absolutte nybegyndere!

Mvh Michael

Fra : Martin [5220]

Dato : 23-05-05 16:32

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Havde du virkelig forestillet dig, at du kunne erhverve et
> speedbådskørekort på kun tre aftener??!
>
> Det kan da ikke være dit alvor?

Men ikke desto mindre sandt, - hvor sørgeligt det end er.

I mine øjne burde der ikke være noget der hed speedbådskørekort, men at det
derimod var et lovkrav at duelighedsbeviset skulle erhverves istedet.

Endnu et bevis på at mange love laves af politiske grunde og ikke praktiske

Men det er jo en hel anden OT snak.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : mlt

Dato : 23-05-05 17:11

> [...]
> derimod var et lovkrav at duelighedsbeviset skulle erhverves istedet.
>
> Endnu et bevis på at mange love laves af politiske grunde og ikke

Ja det er rigtigt nok at det kan diskuteres om et speedbådskort er "nok",
men nok til hvad?
Man kan jo købe et mellemstort sejlskib og bare sejle løs uden at kende
noget som helst til søfartsregler eller andet mere sund fornuft.
Så er speedbådsbeviset jo bedre end ingenting.
Et duelighedsbevis er selvfølgelig mere krævende end et speedbådsbevis, men
det er Y3 jo også...

mvh

Michael

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-05-05 21:53

mlt wrote:

> Man kan jo købe et mellemstort sejlskib og bare sejle løs uden at kende
> noget som helst til søfartsregler eller andet mere sund fornuft.

Ja, lige indtil du laver en ulykke, hvor du har skylden. Uvidenhed
fritager ikke fra straf. Det samme gælder jo i virkeligheden med bil.
Der er en del der kører rundt uden kørekort, hvilket går godt. Lige
indtil den dag man enten bliver snuppet eller laver en ulykke.

Man skulle udstyre kørekortet med en chip og en aflæser skulle placeres
i bilen. Uden gyldigt kørekort kunne man ikke starte bilen. Nå, men den
diskussion hører til i et andet forum.

> Så er speedbådsbeviset jo bedre end ingenting.

Det giver da en indsigt og en grundliggende viden om nogle af reglerne
der gælder. Om det så hænger fast, det er det store spm.

- Lars

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 23-05-05 17:22

> Men ikke desto mindre sandt, - hvor sørgeligt det end er.

For den person der bare lige vil en tur langs stranden eller 2-3sømil ud og
fiske syntes jeg det er fint nok.
Men hvis man tror man kan navigerer og tage på ferie forsvarligt, så tager
man fejl.

Personligt syntes jeg de burde have indført "nummerplader" samtidigt.

> I mine øjne burde der ikke være noget der hed speedbådskørekort, men at
det
> derimod var et lovkrav at duelighedsbeviset skulle erhverves istedet.

Tror du de at sejler bedre af den grund, bestemt ikke. Rutine, erfaring og
godt sømandsskab hænger nu en gang sammen.

Mvh
Leon
---
Måske man også skulle have "speed-sejlbåds-kørekort" til min HobieCat 18
Damn en er hooked på en DragonFly 920 Racing
Men skal lige lære at finde "bakgearet" på Hobie'en først !!!

Fra : Martin [5220]

Dato : 23-05-05 18:09

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk

> For den person der bare lige vil en tur langs stranden eller 2-3sømil ud
> og
> fiske syntes jeg det er fint nok.

Det mener jeg ikke er holdbart, det er for udefinerbart.

En tur langs stranden er i mine øjne ikke mindre farlig, næsten tværtimod,
da du er sansynligvis vil møde mange andre mennesker, i båd, svømmende osv.

Og med hvilken hastighed foregår en tur langs stranden iøvrigt? Snakker man
Hasmark på Nordfyn vil det oftest foregå med +50 hk på hækken. Sikkerhed til
søs er jo meget andet en navigation.

> Personligt syntes jeg de burde have indført "nummerplader" samtidigt.

Enig, det tror jeg man vil kunne få stor gavn af.

> Tror du de at sejler bedre af den grund, bestemt ikke. Rutine, erfaring og
> godt sømandsskab hænger nu en gang sammen.

Nej, duelighedsbeviset kan ikke stå alene i sin nuværende udformning, da det
lægger meget stor vægt på navigation, og det ikke er disse mgl. kundskaber
som skaber de farlige situationer i de hurtige både. Der er det som du selv
nævner rutine, erfaring og godt sømandsskab meget mere værd.

Men speedbådskørekortet har ingen værdi, det giver dig intet af ovenstående,
nærmere en falsk tryghed hos dem der tager det der samtidig ikke har
erfaringen.

Har man erfaringen er det såmænd fint nok, da det er en nem, hurtig og
billig vej til at lovliggøre sin i forvejen fornuftige sejlads.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 23-05-05 19:40

> Men speedbådskørekortet har ingen værdi, det giver dig intet af
ovenstående,
> nærmere en falsk tryghed hos dem der tager det der samtidig ikke har
> erfaringen.

Næææ men det gør et duelighedsbevis da heller ikke, der er jo ikke tale om
15 "sejletimer" eller lig.
Jeg må indrømme, jeg griner lige godt om det er trailer/speedbåd folket det
klumre rundt eller om det er bedste i hans nye 2.5mil kr Princess som vrider
skuden omkring pælen selvom at han sikkert har 2 motorer og bovpropel.

Det hele drejer som at bruge indersiden af hoved og om erfaring & øvelse.

> Har man erfaringen er det såmænd fint nok, da det er en nem, hurtig og
> billig vej til at lovliggøre sin i forvejen fornuftige sejlads.

ja. det gælder sådan for mig.. jeg har sejlet siden jeg var 4år, så lidt
søskum har jeg da fået på snuden.
Mit store chok kom at jeg købte en båd med fast skrueaksel og skulle bakke
:-/ .. øøøøøøøøvelse

-Leon

Fra : Martin [5220]

Dato : 23-05-05 20:06

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> [...]
> vrider
> skuden omkring pælen selvom at han sikkert har 2 motorer og bovpropel.

Jeg tror egentlig vi er enige, jeg pointerer jo selv at duelighedsbeviset
ikke er saliggørelsen i sig selv.

Men 3 dage til speedbådskortet, det tages af tvang, et halvt år til
duelighedsbeviset, det tages af lyst - det er min overbevisning. Og allerede
der får man sorteret nogle af de sorte får fra.

Har du tilligemed en "nr-plade" på båden så er du godt på vej når kontrollen
skal foretages, og synderne er derved nemmere at få fat på.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-05-05 22:04

Martin [5220] wrote:

> Men 3 dage til speedbådskortet, det tages af tvang, et halvt år til
> duelighedsbeviset, det tages af lyst - det er min overbevisning. Og allerede
> der får man sorteret nogle af de sorte får fra.

Bortset fra det, er det muligt at gå op til duelighedsprøve uden at
følge undervisning. Jeg tænker på sådan en som mig der har sejlet i 27
år og rent faktisk kan alt teorien og har massere af praktisk erfaring.

Jeg har ikke før haft decideret brug for at have et stykke papir på min
kunnen. Lige indtil forrige uge hvor jeg blev tilbudt, ganske gratis, at
sejle et 45 stålskiv, der skulle til middelhavet, ned igennem de
hollandske og franske floder i et par uger. Til det skal man jo bruge
kanalbevis. Og for at få kanalbevis skal man have duelighedsbevis :-/
S.... også, at jeg ikke har fået taget mig sammen til af få det skide
stykke papir endnu. Det kostede lige 2 uger på floderne og så i øvrigt
muligheden for at låne skibet gratis en god uges tid i efteråret når det
var nået de græske øer.

- Lars

Fra : Martin [5220]

Dato : 24-05-05 15:39

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skre

> Bortset fra det, er det muligt at gå op til duelighedsprøve uden at følge
> undervisning. Jeg tænker på sådan en som mig der har sejlet i 27 år og
> rent faktisk kan alt teorien og har massere af praktisk erfaring

Jo, men du består jo også kun hvis du har den nødvendige viden, hvilket dine
27 års erfaring har givet dig, og så kan du vel næppe betragtes som et af de
sorte får

Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-05-05 21:28

Martin [5220] wrote:
> [...]
> 27 års erfaring har givet dig, og så kan du vel næppe betragtes som et af de

Det var nu heller ikke det jeg mente. Jeg ville bare godt have de
nødvendige papire så ikke jeg går glip af et godt tilbud igen (læs
forrige indlæg). Jeg mener ikke jeg behøver et halvt år på skolebænken
for at få den fornødne teori - så kan jeg da spare de penge og tid. Hvis
bare jeg har en mulighed for at tage prøven vil det være fint, men kan
man det?
Den praktiske kan jeg tage i klubben når sejlerskolen aligevel har en
censor ude. Jeg var ved det sidste år, men blev forhindret af familiære
grunde. Det er mere den teoretiske det halter med da vi ikke umiddelbart
har muligheden i klubben.

- Lars

Fra : mlt

Dato : 24-05-05 21:19

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message

> [...]
selv
> nævner rutine, erfaring og godt sømandsskab meget mere værd.

Jeg synes du skifter mening Martin, for du startede med at sige at
duelighedsbeviset burde være det påkrævede bevis, og ikke et speedbådskort.
Netop det med avanceret navigation med forskellige kurstyper og modregning
for strøm, er jo ikke noget en speedbådsejer typisk bruger til noget som
helst.
En dagstur med godt vejr og kysten i sigte er nok det 80% "speedbåds"ejere
bruger deres både til, og der er det nødvendigt at kende de basale
vigeregler, afmærkninger osv. som man netop lærer på et speedbådskursus. Jeg
synes personligt jeg fik meget godt ud af kurset, som jeg ikke vidste
førhen. Både den teoretiske del og mange gode praktiske fif. Ikke sagt at
der så ikke er mere at lære, for det er der, men det er altså en god balast
at have med !

> Men speedbådskørekortet har ingen værdi, det giver dig intet af
ovenstående,
> nærmere en falsk tryghed hos dem der tager det der samtidig ikke har
> erfaringen.

Uenig, det giver en respekt for havet og respekt for at der er regler og
love for folk på havet! Det giver lige præcis det der skal til for at
uerfarne folk lærer at gebærde sig uden at komme i konflikt med andre både,
og derved langsomt at kunne oparbejde sin erfaring på havet. Erfaringen er
vi enige om er det vigtigste, men man skal jo starte et sted, og der er jo
ikke lærepladser til alle trailerbåd-ejere i danmark, vel

> Har man erfaringen er det såmænd fint nok, da det er en nem, hurtig og
> billig vej til at lovliggøre sin i forvejen fornuftige sejlads.

Enig, men det er jo netop dem der ikke har erfaringen der får noget ud af
kurset!

Mvh Michael

Fra : mlt

Dato : 25-05-05 19:30

> "Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message

> og

> det
kundskaber
> selv

Jeg synes du skifter mening, for du startede med at sige at
[...]
helst i praksis.
En dagstur med godt vejr og kysten i sigte samt trollingfiskeri er nok det
[...]
der så ikke er mere at lære, for det er der helt sikkert, men det er altså
en god start-balast
at have med !

> ovenstående,

Uenig, det giver en respekt for havet og respekt for andre sejlere samt at
der er regler og
love for folk på havet! Det giver lige præcis det der skal til for at
uerfarne folk lærer at gebærde sig uden at komme i konflikt med andre både
netop i starten,
og derved langsomt at kunne oparbejde sin erfaring på havet. Erfaringen er
vi enige om er det vigtigste, men man skal jo starte et sted, og der er jo
ikke "lærepladser" på andre erfarne både til alle nye trailerbåd-ejere i dan
mark, vel

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-05 13:48

Henning <nomail@all.invalid> skrev:
> [...]

Reglerne for de teoretiske og praktiske prøver finder du på:
http://www.fritidssejler.dk/speedbaad.htm

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 11:32

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> et speedbådskørekort (evt. duelighedsbevis)
> så vil jeg lige høre om der nogle steder der anbefales (eller ligefrem
> frarådes)
> i det syd & øst fynske område ?

Jeg kan anbefale et sommerkursus på Oure Idrætshøjskole.
Der tog jeg selv Duelighedsbevis i 2003.

Desværre har de sat prisen op siden dengang, men du får 13 hyggelige
dage ud af det hvor du møder en masse spændende mennesker. Foruden alt
det indlysende så kan jeg anbefale dig at medbringe et par
knæbeskyttere. Boathandling og mand-over-bord manøvrene i Oures DS
Matchrace både kan være hårde ved knæene og det er sjovere hvis man ikke
hele tiden skal passe på ikke at slå sig.

Det kan selvfølgelig diskuteres hvor meget nytte du har at at have
beviset. Hvis du bare skal hygge dig lidt med at sejle op og ned langs
stranden en varm sommerdag så vil du nok ikke skulle genkende et skib
der i gang med minerydning om natten. Men mon ikke beviskravet mere er
indført som en slags kollektiv afstraffelse af speedbådsejere end for at
forbedre søsikkerheden?

Mvh. Per

Fra : Jan

Dato : 24-05-05 12:28

"Per, Frb." <Svar_hellere_i_gruppen> wrote in message
> Men mon ikke beviskravet mere er
> indført som en slags kollektiv afstraffelse af speedbådsejere end for at
> forbedre søsikkerheden?

Det tror jeg ikke. På søfartsstyrelsens hjemmeside står der:

"Kravet om speedbådskørekort blev indført på baggrund af en række meget
alvorlige ulykker, herunder dødsulykker, forårsaget af speedbåde. Siden
kravet blev indført har ca. 11.000 personer bestået speedbådsprøven."

Bl.a. mistede jeg en af mine bekendte, da han blev vædret i sin lille
sejlbåd af en stor amerikansk speedbåd - ført af en håndfuld unge, som havde
lånt fars speedbåd uden at have det mindste kendskab til sejlads.

Så speedbåds ejer, lad være med at jamre og føle jer så forfulgte, der er en
grund til kravet.

Der er heldigvis rigtig mange seriøse speedbåds ejer, og de har sikkert
allerede et duelighedsbevis eller er interesseret i at få det. Resten må
tvinges, så vi alle kan færdes sikkert på vandet.

MVH Jan

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 12:58

"Jan" <dont@reply.tome> wrote in message

> [...]
Siden
> kravet blev indført har ca. 11.000 personer bestået speedbådsprøven."

Ok, poínt taken. Min betragtning er mere at man godt kan opføre sig
ordentligt til søs og overholde reglerne selvom man ikke har været oppe
til prøven og tilsvarende at man kan opføre sig hensynsløst selvom man
har beviset. Præcis som vi kender det i vejtrafikken.

Men jeg vil godt anerkende at der ligger en forholdsvis effektiv
sorteringsmekanisme i prøvekravet så de værste båtnakker nok i ringere
grad har et bevis og forhåbentlig også sjældnere fører fartøj.

Mvh. Per

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-05-05 13:12

"Jan" <dont@reply.tome> skrev i en meddelelse

> [...]
> allerede et duelighedsbevis eller er interesseret i at få det. Resten må
> tvinges, så vi alle kan færdes sikkert på vandet.

Hej Jan

Jeg jamrer bestemt ikke - jeg har aldrig styret andet end en robåd og
en badering, så jeg er skam meget interesseret i at få lidt viden om
sådan noget, lidt mere "seriøs" søfart - ikke at jeg ikke tror at jeg
kan styre sådan en 50HK's motorbåd, men det er meget rart at
være lidt på forkant med tingene, så man ikke laver den ene brøler
efter den anden

Bare det at vide hvad der er styrbord og bagbord er meget rart

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 12:35

Brian S Jensen <m3m5@hotmail.com> skrev:

>"Jan" <dont@reply.tome> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej,

Bare det at vide hvad der er styrbord
>og bagbord er meget rart MEN det er ikke tilstrækkeligt for at
færdes på vandet.

Hermed lidt info fra livet på søen.

Se lige dette opslag på DS hjemmeside under Tursejlads, nyhedsbrev
3/2005:
Tvungen duelighedsbevis i Sverige.
Et riksdagsudvalg og bådorganisationerne i Sverige har indstillet
at man vedtager en lov om tvungen duelighedsbevis i Sverige. Loven
er naturligvis kun gældende for svenske bådejere og vil ikke
vurderet på nuværende tidspunkt få konsekvenser for danske
turister i Sverige.

I Sverige har de desværre åbnet op for sejlads med vandscootere. I
forbuds Sverige følges alt op af lovgivning. Det siges at de
vedtager en ny lov hvert 15. sekund i Sverige.

I Pinsen var vi i Lomma og her sejlede to vandscootere stille og
roligt ud af havnen, under 3 Kn. Det gav bølger på ca 30 cm højde.
Selv en speedbåd ville med den fart ikke have lavet nævneværdige
bølger. Det gav mange sure miner hos besætningerne i de fortøjede
både.
Når vi sejler på de svenske kanaler eller i den indre skærgård,
sejler næsten alle planende motorbåde med for høj fart.
De viser ikke det fornødne hensyn under de herskende
omstændigheder.

En af de store fordele ved at deltage i kurser for at erhverve
duelighedsbevis er, ud over det rent navigations- og
sikkerhedsmæssige, som sidekommentar at få
information/viden/beretning fra de øvrige deltagere om deres
opfattelser og oplevelser.
Jeg ville ønske at de intetanende motorbådsejere, som sejler med
stor fart i snævre løb og langs kysterne, kunne se hvilken fuora
de forårsager i deres kølvand.

En større betænksomhed over for andre sejlere ville være
ønskeligt. Til tider kan det forekomme ad de bevidst driver
chikane mod de mere besindige.
Ofte er det desværre sket at de efter passage vender sig om og
skraldergriner af deres egne tåbeligheder.

Mvh/Harding