MS Windows
briani 27239
formatere xp ntfs
Fra : hr

Dato : 22-05-05 21:27

hvis man vil formatere xp(ntfs) uden en xp cd hva gør man så.
hvis man kører fat32 bruger man jo en startdiskette
men kører man ntfs så kender jeg ikke løsningen.
er der nogen der ved hvordan man gør ?

Fra : Ralph

Dato : 22-05-05 22:38

"hr" <tykkedyr@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> hvis man vil formatere xp(ntfs) uden en xp cd hva gør man så.
> hvis man kører fat32 bruger man jo en startdiskette
> men kører man ntfs så kender jeg ikke løsningen.
> er der nogen der ved hvordan man gør ?

Njaa, formatering er vel formatering, og hvis det er hvad der ønskes så
download en bootdiskette og formater, hvad der så skal ske derefter kræver
vel en ny formatering med mindre man ønsker en installation af
windows98/95/3.11/DOS

Bootdiskette kan downloades fra:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

--
venligst
Ralph

Fra : hr

Dato : 22-05-05 22:55

> [...]
> download en bootdiskette og formater, hvad der så skal ske derefter kræver
> vel en ny formatering med mindre man ønsker en installation af

mener ikke man kan bruge en bootdiskette til ntfs.
jeg mener man kan lave nogle(6stk tror jeg) cdrom der kan formatere ntfs.
er ikke sikker i min sag.
men ud over de 6 stk er der så andet man kan gøre ?

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 22:58

hr skrev:

> mener ikke man kan bruge en bootdiskette til ntfs.
> jeg mener man kan lave nogle(6stk tror jeg) cdrom der kan formatere ntfs.
> er ikke sikker i min sag.
> men ud over de 6 stk er der så andet man kan gøre ?

Hvad er det du helt specifikt skal gøre?

Hans

Fra : hr

Dato : 22-05-05 23:00

> Hvad er det du helt specifikt skal gøre?
>
> Hans
jeg vil vide hvordan man formaterer en xp installation, det er ntfs.
og det skal være uden en xp cd

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 23:19

hr skrev:

> jeg vil vide hvordan man formaterer en xp installation, det er ntfs.
> og det skal være uden en xp cd

Det gøres inde fra Diskadministration på en eksisterende installation.

Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-05-05 14:45

Hans skrev:

>Det gøres inde fra Diskadministration på en eksisterende installation.

Nej da, det vil være at begå selvmord og det får man ikke lov til
på den måde.

Så længe vi snakker om den partition, hvor Windows er på.
--
Knud

Fra : Hans

Dato : 23-05-05 22:54

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Nej da, det vil være at begå selvmord og det får man ikke lov til
> på den måde.
>
> Så længe vi snakker om den partition, hvor Windows er på.

Det ville da også være dybt ulogisk at prøve og formatere
systemafsnittet, hvilket spørgsmålet heller ikke gik ud på (forhåbentligt).

Hans

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 22:49

hr skrev:
> hvis man vil formatere xp(ntfs) uden en xp cd hva gør man så.
> hvis man kører fat32 bruger man jo en startdiskette
> men kører man ntfs så kender jeg ikke løsningen.
> er der nogen der ved hvordan man gør ?

Hvis du vil ændre filsystemet fra FAT32 til NTFS på en eksisterende XP
installation, kan det gøres med en enkel kommando.

F.eks. for drev C:

convert c: /fs:ntfs

Det eneste som sker med denne kommando er, at filsystemet bliver ændret
og data på disken forbliver intakt.

Hans

Fra : Richard Thune

Dato : 23-05-05 07:32

hr wrote:
> hvis man vil formatere xp(ntfs) uden en xp cd hva gør man så.
> hvis man kører fat32 bruger man jo en startdiskette
> men kører man ntfs så kender jeg ikke løsningen.
> er der nogen der ved hvordan man gør ?

Hvad i alverden er det du vil?
Hvis du vil ende op med ntfs er der ingen vej uden om en xp cd og så er
det nemmest bare at slette under geninstallationen.
Hvis du bare vil slette harddisken kan det gøres med en win98 bootdisk
og (det der program til at oprette og slette partioner har lige glemt
hvad det hedder) og så slette non-dos partioner. Så kan du oprette en
dos-partion og bagefter formatere den.
Du kan også starte på at installere linux og stoppe når disken er slettet.
RT

Fra : Ricko.

Dato : 23-05-05 07:41

> [...]
> hvis man kører fat32 bruger man jo en startdiskette
> men kører man ntfs så kender jeg ikke løsningen.
Finder en win 98 startdisk og går i fdisk og så sletter det hele og derefter
formatere du bare din harddisk

Fra : hr

Dato : 23-05-05 09:34

> Finder en win 98 startdisk og går i fdisk og så sletter det hele og
> derefter formatere du bare din
> harddisk ----------------------------------------------------------------------------
mange tak
jeg troede bare ikke man kunne formatere en xp installation med en
startdiskettenår man kører ntfs,
men det kan man åbenbart.
jeg troede kun det kunne lade sig gøre hvis man kører fat32

Fra : hr

Dato : 23-05-05 09:42

> jeg troede bare ikke man kunne formatere en xp installation med en
> startdiskettenår man kører ntfs,
> men det kan man åbenbart.
> jeg troede kun det kunne lade sig gøre hvis man kører fat32
rettelse

jeg troede ikke man bruge en startdiskette ner man kører ntfs
jeg troede kun det kunne lade sig gøre hvis man kører fat32
men så ved jeg det nu.

jeg tror ikke vi skal trække den længere ud da mit spørgsmål åbenbart ikke
var til at forstå
måske formulerede jeg det ikke lige som jeg skulle
men jeg takker for hjælpen
mvh hr

Fra : Ole C

Dato : 23-05-05 13:11

hr skrev blandt andet:

> jeg tror ikke vi skal trække den længere ud da mit spørgsmål åbenbart
> ikke var til at forstå
> måske formulerede jeg det ikke lige som jeg skulle
> men jeg takker for hjælpen

Jeg synes ikke der var noget i vejen med dit spørgsmål - men derimod med en
del af de svar du fik.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-05 08:47

Ole C skrev:

> Jeg synes ikke der var noget i vejen med dit spørgsmål - men derimod

Det fremgår ikke klart hvad der ønskes.

> med en del af de svar du fik.

Som man spørger får man svar.

Fra : Ole C

Dato : 24-05-05 16:33

Jesper G. Poulsen skrev blandt andet:

> Det fremgår ikke klart hvad der ønskes.

Jo.

> Som man spørger får man svar.

Nå.

--
vh
Ole C

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 24-05-05 16:56

Ole C wrote:

> Jo.

Nej det var aldeles ikke klart, hvad der oprindelig blev spurgt om.
Først langt henne i tråden blev det klart, at den egentlige grund til
spørgsmålet var, at spørgeren troede, at man ikke kunne slette
en NTFS-partition fra en gammeldags Windows startdiskette.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Ole C

Dato : 24-05-05 18:55

Per H. Nielsen skrev blandt andet:

> Nej det var aldeles ikke klart, hvad der oprindelig blev spurgt om.

Det oprindelige spørgsmål er da ellers ganske klart:
> [...]

> spørgsmålet var, at spørgeren troede, at man ikke kunne slette
> en NTFS-partition fra en gammeldags Windows startdiskette.

Spørgeren behøver vel ikke gøre rede for grunden til at han/hun spørger?
Det havde netop været rigeligt at give spørgeren et fyldestgørende svar på
det der ganske præcist bliver spurgt om - nemlig hvordan man formatterer en
ntfs-partition uden en XP-CD: at det udmærket lader sig gøre fra "en
gammeldags Windows startdiskette" - og undlade at komme med eksotiske idéer
om at gå ind i XP´s diskhåndtering eller give hen-i-vejret-råd om hvordan
man konverterer en FAT-partition til NTFS og lignende..

End of discussion herfra.

--
vh
Ole C

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 24-05-05 20:05

Ole C wrote:
> Spørgeren behøver vel ikke gøre rede for grunden til at han/hun
> spørger?

Det vil som oftest føre til mere præcise svar og/eller bedre
løsninger end man selv har tænkt på.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 03:51

Ole C skrev:

> [...]
> eksotiske idéer om at gå ind i XP´s diskhåndtering eller give
> hen-i-vejret-råd om hvordan man konverterer en FAT-partition til NTFS og

Den er god med dig. Spørgsmålet lød i al sin enkelthed på hvordan man
formaterer en disk i NTFS uden en XP-CD. Hvis du tolker det på anden
måde kan du ikke læse indenad. Jeg kom så med et par forslag, da det
ikke kan lade sig gøre uden et eksistende system, eller 3. parts værktøj
såsom Partitionmagic, men hvis du har fundet en metode til at formatere
et diskafsnit i NTFS med Windows startdisketter, så må du da endelig
oplyse os andre.

Der er en metode, men det kræver at man har adgang til de 4 disketter
som kan fremstilles fra en Windows 2000 cd-rom, men så er vi tilbage til
det oprindelige problem, da opgaven skulle løses uden cd.

EOD.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 13:56

hr skrev:

> jeg troede bare ikke man kunne formatere en xp installation
> med en startdiskettenår man kører ntfs, men det kan man åbenbart.

Du kan ikke formatere den med fdisk, så du får en blank NTFS-
disk ud af det, for fdisk er ikke et formateringsværktøj, men
du kan slette NTFS-partitionen med fdisk, oprette en ny partition
og så måske senere formatere den med format.exe, som også vil
ligge på en Win9x-bootdisk, men så får du en blank FAT- i stedet
for en blank NTFS-partition.

Om det så er smart eller ej, kommer an på, hvad du ønsker at
smide ind på disken efterfølgende. Hvis du blot ønsker at
installere Win2000/XP, så er det noget nemmere blot at boote
på Windows-CD'en og så vælge, at man vil slette partitionen
inden installationen af Windows.

Alternativet til at slette partitionen med fdisk er at bruge
programmet delpart. <http://www.helgec.dk/delpart.html>
Se også: <http://www.helgec.dk/format_floppy.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 24-05-05 01:33

hr wrote:
> hvis man vil formatere xp(ntfs) uden en xp cd hva gør man så.
> hvis man kører fat32 bruger man jo en startdiskette
> men kører man ntfs så kender jeg ikke løsningen.
> er der nogen der ved hvordan man gør ?

Du kan f.eks downloade en diskette fra din harddisk-fabrikant.
Maxter har f.eks Maxblast4, som også kan hentes som cd iso image

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 24-05-05 01:36