Hvad kan jeg finde på... ??
Fra : Thomas

Dato : 22-05-05 16:52

Hejsa

Jeg har netop fået flyttet fisk i mit nye 150 liters akvarie...
I akvariet har jeg :

2 røde sværddragere (en han og en hun)
3 sugemaller
2 culi-ål
6 (små) gubbier

I kan godt forestille jer, at det ser lidt tomt ud, i det store akvarie...
Jeg regner med at tage på fiske indkøb næste weekend, og få lidt
mere liv og farver til akvariet... Men hvad kan jeg finde på?
Jeg har et par krav...

- Der skal ikke fisk i, der æder de andre (mindre) fisk.
- Jeg vil gerne have nogen flere forskellige farver (evt. gul og hvid)
- Temperaturen i akvariet er 25/26 grader - Så det skal være noget
der trives godt i den temperatur
- Prisen skal gerne være max 30-40 kroner pr. fisk...

Jeg har tænkt på 5-10 neon fisk, og så et par 'black molly' (som de
vist nok hedder) - Og evt. et par culi-ål mere (jeg syntes de er sjove
at kigge på )

Men har i andre forslag, så kom endelig med dem

Mvh. Thomas

Fra : mlm [1725]

Dato : 22-05-05 17:35

Thomas skrev:
> Men har i andre forslag, så kom endelig med dem

Jeg har nogle sprøjtekarpelaks (Copella Arnoldi), som er en sjov og flot
lille fisk. Mine har lagt (mange) æg, mange gange, hvilket de gør ved,
synkront springe op på undersiden af dækglasset og lægge æg og sæd der.
Derefter falder de tilbage i akvariet og nu står hannen så og sprøjter
vand på æggene indtil de klækker et par dage efter. Så skal man enten
fange ungerne ind (jeg bruger en våd vatpind og et snapsebæger) og smide
dem i et andet akvarium (eller fødekasse) eller acceptere, at de bliver
et kost tilskud for akvariets beboere.
Kravene til disse fisk er at dit akvarie er dækket ordentligt til. Der
må heller ikke være alt for aggressive fisk, hvilket der heller ikke er
i dit tilfælde.
Når du vil have dem til at yngle, sænker du vandet i akvariet ca. 3-5 cm
(de har en favorithøjde til deres spring) og lægger evt et par blade
(papirklip) mellem glas og lampe.

De er vist lidt svære at få fat i, da folk synes at de er kedelige, men
jeg er vildt imponeret over deres leg. Jeg har haft mandefald i akvariet
og har kun 5 stk (heraf 3 hjemmeopdræt), ellers kunne du have fået lidt
starthjælp her.
Husk at det kun er denne art af copella spp., der lægger æg på dækglasset.

Links: http://www.odense-akvarieklub.dk/Karpelaks.htm

God fornøjelse
Mvh Matias

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-05-05 21:50

Thomas wrote:
> - Der skal ikke fisk i, der æder de andre (mindre) fisk.

Det gør stort set alle fisk - næsten alle fisk æder, hvad de
kan gabe over f.x. vil dine sværddragere og guppyer
æde deres egne unger, hvis der ikke er gemmesteder til ungerne
f.x. mellem planter eller lign.

En stor scalare kan også snildt æde en halvstor neonfisk -
men ellers er de fleste seleskabsfisk rimelig fredelige og vil
trives fint sammen - så besøg din forhandler og se, hvad der er
på hylderne.

> - Jeg vil gerne have nogen flere forskellige farver (evt. gul og hvid)

Det burde også kunne findes uden problemer - men jeg har ikke
lige nogle bud.

> - Temperaturen i akvariet er 25/26 grader - Så det skal være noget
> der trives godt i den temperatur

Det gør de fleste selskabsfisk.

> - Prisen skal gerne være max 30-40 kroner pr. fisk...

Det burde heller ikke give problemer.

> Jeg har tænkt på 5-10 neon fisk,

Det er en stimefisk - så hellere 10 end 5 og gerne flere,
da de ikke rigtigt kan finde ud af at lave stimer, hvis der er for få.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 23-05-05 23:02

"Thomas" <Thomas.Elbo@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der trives godt i den temperatur
> - Prisen skal gerne være max 30-40 kroner pr. fisk...

Ohhh jeg kan næsten ikke lade være med at forslå Siamesiske algeædere
http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=170 .... de har jo oven i
købet en praktisk evne. Nu da vi er ved det praktiske; Smerlinge der spiser
snegle er heller en dårlig ide. Kunne være Pragtsmeling
http://www.loaches.com/species_pages/botia_macracanthus.html (måske lidt
lille tank til dem) eller dværg smerling
http://www.loaches.com/species_pages/botia_sidthimunki_2.html (koster godt
nok lidt mere end du har på budgettet).
Jeg synes også at guramier http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=18
er flotte.

God fornøjelse...

MvHans

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 24-05-05 09:51

> Ohhh jeg kan næsten ikke lade være med at forslå Siamesiske algeædere
> http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=170 .... de har jo oven i
> købet en praktisk evne.

Kender ikke så godt SA selv, men har hørt at den for det første kan blive
ret stor, desuden er den nataktiv, og har en tendens til godt at kunne finde
på at gå i gang med en sovende fisk...ved ikke om det er rigtigt???

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 26-05-05 22:46

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:yRBke.39$SL1.2@news.get2net.dk...

> Kender ikke så godt SA selv, men har hørt at den for det første kan blive
> ret stor, desuden er den nataktiv, og har en tendens til godt at kunne
> finde på at gå i gang med en sovende fisk...ved ikke om det er rigtigt???

Mine to SA'ere ved ikke at der skulle være noget om den snak.... De er
rimelig aktive i dagtimerne. Nogle gange tager de en slapper (stående på
finnerne eller bag varmelegmet)
Jeg mener maksimum størelsen i fangenskab er ca 15 cm - i naturen muligvis
omkring 30. Jeg har to i en 86 l. tank - de måler ca 10 cm.

MvHans

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 24-05-05 09:55

> [...]
> Hejsa
>
> Jeg har netop fået flyttet fisk i mit nye 150 liters akvarie...

Otocinclus affinis http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=149
Heterandria formosa:
http://www.fishbreeding.dk/frame.html?enkeltsider/h_formosa.html~Main
Copella arnoldi (sprøjte karpelaks)