Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Billigste kassekredit hvor?
Fra : ___Sam. F.___

Dato : 22-05-05 16:41

Hvis man skal bruge f.eks. 100.000 i et par år til møblering af ny
lejlighed, så er en kassekredit vel det billigste.
Men hvor kan det anbefales at man opretter en sådan?
(Sikkerheden er intet problem, bare spørgsmålet om hvor det er
billigst.)

--
m.v.h. Sammy

Fra : Henrik B.

Dato : 22-05-05 18:52

http://www.mybanker.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-05 21:00

In article <4290c6d5$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Henrik B. wrote:

> "___Sam. F.___" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://www.mybanker.dk

Jeg bruger Danske Bank, og betaler 6,00% p.a. MyBanker siger jeg skal
betale 8,77% p.a. - Og det er helt henne i vejret. En kollega har
uden særlig sikkerhed fået BG bank ned i 6,25%.

Så MyBanker er åbenbart kun ikke-forhandlede priser. Tal med din egen
bank, og fortæl dem at satsen ligger omkring 6-6.50% p.a.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 21:28

> [...]
> Så MyBanker er åbenbart kun ikke-forhandlede priser. Tal med din egen
> bank, og fortæl dem at satsen ligger omkring 6-6.50% p.a.

I kan ikke sammenligne renter på den måde! udlåns renter er ikke en homogen
vare som forbrugsvarer f.eks. er det.
Det er en finansiel ydelse hvor "prisen" afspejler risiko og
kapitalomkostninger

Lad os antage at 2 kunder stiller samme størrelse sikkerhed (f.eks.
ejerpantebrev 100.000 kr. i ejerbolig)

Kunde A bor alene (mand ca. 50 år gammel, arbejder med produktion, tjener
brutto 250tkr./år)
Bor i f.eks. Sdr. Omme
Boligen er vurderet til 1.000.000 DKK hvoraf der skyldes 800.000 kr i
realkreditten og 100.000 kr. til banken (ejerpantebrev 100.000kr.)
Der etableres et ejerpantebrev på 100.000 kr. med pant i de yderste 900.000
til 1.000.000 kr. af vurderingen.

Kunde B. gift (kvinde ca. 40 år gammel, arbejder med HR, tjener brutto
450tkr/år)
Bor i f.eks. Århus
Boligen er vurderet til 2.000.000 DKK hvoraf der skyldes 500.000 kr i
realkreditten og 100.000 kr. til banken (ejerpantebrev 100.000kr.)
Der etableres et ejerpantebrev på 100.000 kr. med pant i boligen

Lad mig stille et par spørgsmål
1. Er et pantebrev på 100tkr. altid 100tkr. værd?
2. Er der forskel på værdien af ovenstående hvis pantet skal
tvangsrealiseres alt efter hvor man bor?
3. Er der forskellig kreditrisiko på mænd og kvinder / gifte og ugifte?
4. Hvad koster en kassekredit på 100.000 kr. i stiftelsesprovision og
dokumentomkostninger?
5. Betyder uddannelse og branchekonjunkturer noget for risikoen?

Jeg er meget tilhænger af konkurrence! men diskussionen om prisen på et lå
er alt for endimmensionel og simpel.
Mybanker kan ikke lave et sådan sammenligningsskema - det er at stikke folk
blår i øjnene.
Det er meget nemmere at sammenligne gebyrer mv. da det rent faktisk lader
sig sammenligne.
/Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-05-05 22:12

In article <42938e18$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Johansen wrote:
> [...]
> vare som forbrugsvarer f.eks. er det.
> Det er en finansiel ydelse hvor "prisen" afspejler risiko og

Nu har jeg en kollega uden sikkerhed, bor i lejlighed i et belastet
område i Århus. Vi har sandsynligvis samme løn, nok ca. samme gæld.
Begge single.

Jeg har en ejerlejlighed med en værdi på 2 mio, friværdi på ca. 1.5 mio kr.
8000 Århus C.

Min kollega kom ned på 6.25% fordi han overvejer at købe hus, og
bankrådgiveren gerne ville tjene pengene på disse forretninger. Så min
bankrådgiver satte umiddelbart min rente lavere.

Jeg har langt mere sikkerhed, da min kollega ikke har nogen.

Fra : Anita

Dato : 25-05-05 14:45

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> bankrådgiver satte umiddelbart min rente lavere.
>
> Jeg har langt mere sikkerhed, da min kollega ikke har nogen.

Vi betaler 6% i de yderst financierede kroner af vores bolig. Herunder
enkelt lån lagt som en kassekredit. (ca. 130K kr.)

Venligst Anita

Fra : Søren Mors

Dato : 25-05-05 19:05

Anita wrote:

> Vi betaler 6% i de yderst financierede kroner af vores bolig. Herunder
> enkelt lån lagt som en kassekredit. (ca. 130K kr.)

Er det så fast forrentet eller variabelt. Vi betaler lidt mere, men har
en rente der er fast i 5 år.

Søren Mors

Fra : Anita

Dato : 25-05-05 19:45

Søren Mors wrote:

> Er det så fast forrentet eller variabelt. Vi betaler lidt mere, men
> har en rente der er fast i 5 år.

På en kassekredit? Det vidste jeg ikke man kunne få. Vores er variabel.

Vi har også hver en kassekredit på 50K uden sikkerhed til 6%. Dem udnytter
vi dog ikke.

Venligst Anita

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 21:33

Det er godt nok nogle billige kassekreditter I har
- af ren nysgerrighed taler I om årlige omkostning i procent før skat /
efter skat eller nominel rente (6%) ?

Hvis det er nominel rente, hvad kostede det så i oprettelse (dokumentgebyr
og provision mv.) og hvor lang løbetid har de?
/Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-05 22:19

In article <4294e0d6$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Johansen wrote:
> [...]
>
> Hvis det er nominel rente, hvad kostede det så i oprettelse (dokumentgebyr
> og provision mv.) og hvor lang løbetid har de?

Hos mig, kassekredit 75.000 kr. 0 kr i oprettelse. Ubegrænset løbetid
(Det er normalt for kassekredit). rente af gæld: 6% p.a. Nominel rente
af gæld: 6,136. Så nok omkring 4.1% efter skat p.a.

Men det er også under deres laveste annoncerede rente for kassekredit
i Danske Bank. Min lejlighed er dog kun belånt 35% eller deromkring, men
de har ingen officiel sikkerhed.

Jeg betaler derudover 75 kr i kvartalet = 300 kr/år for en Danske Ekstra
kundepakke indeholdende: Visa/Dankort, American Express, Mastercard og
gratis valutaveksling. Jeg mener det er den der også giver halv pris
på lånesagsgebyerer generelt. Så sparer også 1000 kr når jeg ligger lån
om.

Jeg er single, rimeligt job, ejerlejlighed, 37 år.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 22:56

> Hos mig, kassekredit 75.000 kr. 0 kr i oprettelse. Ubegrænset løbetid
> (Det er normalt for kassekredit). rente af gæld: 6% p.a. Nominel rente
> af gæld: 6,136. Så nok omkring 4.1% efter skat p.a.

Det lyder som en god "deal" du har fået dig der -
/Jens

Fra : Anita

Dato : 26-05-05 09:07

Johansen wrote:

> Hvis det er nominel rente, hvad kostede det så i oprettelse
> (dokumentgebyr og provision mv.)

I Spar Nord får man som stjernekunde en "gratis" kassekredit på 50K
tilknyttet sin lønkonto. Da vi så skiftede bank, bad vi om at denne løsning
fulgte med (også selvom vi ikke benytter kreditten).

> og hvor lang løbetid har de?

Der er umiddelbart ikke nogen begrænsning på løbetiden. Men jeg tror nok at
den nye bank forlanger at lånedokumenterne fornyes hvert 3. år.

Venligst Anita

Fra : Søren Mors

Dato : 26-05-05 21:19

Anita wrote:

> På en kassekredit? Det vidste jeg ikke man kunne få. Vores er variabel.

Nej, det kan man nok ikke. Jeg tænkte på lån til finansiering af den
yderste del af husprisen.

Søren Mors