Bogføring - Kontantrabat - Moms
Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 12:29

Hej

Nogen der kan hjælpe med følgende:

Hvis jeg modtager en faktura på eksempelvis 1000.- og bogfører denne, men
betaler inden 8 dage,og derved opnår 2 % kontantrabat.

De 1000.- kr er jo bogført og gået ind på kontoen for udgående moms, men jeg
har reelt set fratrukket 2% af tusinde kr, som jeg ikke har betalt.

Diskuterer problemet medkærsten,så hjælp mig lige i denne her, jeg siger at
rabatten så skal modposteres, med moms, men hun siger nej.

Betyder jo ikke så meget, men hvis nu eg købte noget i en helt anden
prisgruppe, ville det jo kunne blive anselige beløb.

På forhånd tak.

Kenneth

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-05 16:20

Mister Mister skrev den 22-05-2005 13:29:
> [...]
>
> Betyder jo ikke så meget, men hvis nu eg købte noget i en helt anden
> prisgruppe, ville det jo kunne blive anselige beløb.

Hvad er de 2 procent af? er det af beløbet ex.moms eller incl.moms?

mvh

Carsten Riis

Fra : alexbo

Dato : 22-05-05 19:27

"Carsten Riis" skrev

> Hvad er de 2 procent af? er det af beløbet ex.moms eller incl.moms?

Hvad er forskellen på det?

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-05-05 00:44

alexbo skrev den 22-05-2005 20:26:
> "Carsten Riis" skrev

> Hvad er forskellen på det?

Så vidt jeg husker fra min bogføring for snart 15 år siden:

Når det er af beløbet ex.moms så skal momsbeløbet jo omberegnes.
Fx
Man køber for 80 kroner ex.moms dvs. 100 kroner incl. moms.
man får så rabatten på de 80 kroner dvs. 1,6 i rabat. Hvilket bringer
prisen ned på 78,40. Hertil lægges så moms hvilket giver: 98 kroner.
(dvs. der bogføres i alt 19,60 på momskontoen)

Når det er rabaten gives af det beløb incl. moms, så skal rabatten
trækkes fra den gæld man har hos leverandøren, da man jo ikke kan få
rabat på momsen.
fx
man køber for 80 kroner ex moms dvs. 100 kroner incl. moms.
Man får så rabatten på de 100 kroner. Det giver stadig 98 kroner.
Men det er altså gælden til leverandøren der bliver nedskrevet med 2 kroner.
Momsafregningen siger stadig 20 kroner.

mvh

Carsten Riis

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 13:56

"Carsten Riis" skrev

> Når det er rabaten gives af det beløb incl. moms, så skal rabatten
> trækkes fra den gæld man har hos leverandøren, da man jo ikke kan få
> rabat på momsen.

Hvorfor skulle man ikke kunne få rabat på momsen, det gør man alle andre
tilfælde.
Ellers ville det da være helt umuligt for forretninger at køre tilbud, hvis
de skal styre alle mulige momsbeløb, afhængig af hvad varen på et andet
tidspunkt har kostet.
En rabat for hurtig betaling er ikke anderledes end alle andre
rabatordninger.
Det samme hvis en kunde forlanger nedslag på grund af mangler ved det
leverede, så får han en kreditnota, og den er der moms på.
Der findes rabatordninger der først udløses ved et køb over en vis
størrelse, det er samme system, en kreditnota og moms på det beløb.

En 2% rabat på et køb på 80 kr + moms, betyder at kunden betaler 78,40 kr +
moms= 98 kr.
Eller 98 kr incl. moms, hvilket er det samme.

Så hvad købers postering angår er det lige som med alt andet, hvis han har
regnskabsført 80kr + moms i udgift, skal han regnskabsføre 1,6 kr + moms i
indtægt.
Hvis han endnu ikke har regnskabsført, udgiftfører han bare det "nye" beløb,
så passer momsen også.

Om rabatten kommer før eller efter købet har ingen indflydelse på momsen.
Det ville jo være mærkeligt hvis en grossist gav 40% rabat til sine kunder,
men alligevel skulle afregne moms af den fulde pris

Jeg har forøvrigt tidligere efterlyst en forklaring på hvilken metode et
regnskabsprogram bruger til at håndtere den slags rabatter, kunden
indbetaler jo mindre end hans faktura lyder på, det kan sådant et program da
ikke bare lige acceptere.
Man kan selvfølgelig skrive en kreditnota og derved få saldo til at stemme,
men man skal jo først vide at der er betalt så hurtigt at rabbatten udløses.

Nu er der jo som bekendt ikke moms på momsen, men der dog rabatordninger på
moms også.
Når man indberetter og betaler moms ved hjælp af nettet får man et tilskud
man selv trækker fra,
d.v.s. at ens momsindbetaling ikke er enslydende med ens regnskab og
opgørelse, jeg har undret mig over hvordan det håndteres i et
regnskabsprogram.
Selv bruger jeg Excel, og der kan alt jo lade sig gøre, man gør det jo selv.

mvh
Alex Christensen