Skydevåben til børn
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-05-05 11:50

Jeg ved ikke præcis hvordan de officielle regler er mht.
minimumsalder for brugere af fx hardball-skydevåben.

Men er det (pædagogisk / psykologisk) forsvarligt at give
en dreng en hardball-skyder i fødselsdagsgave når han
fylder 10 år?

Ikke at jeg selv har i sinde at gøre det - men en far jeg
kender har!

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Cat

Dato : 22-05-05 12:07

Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> fylder 10 år?
>
> Ikke at jeg selv har i sinde at gøre det - men en far jeg

NEJ!

Tine

Fra : Gunnar007

Dato : 22-05-05 14:09

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> NEJ!

Moralsk NEJ, og lovmæssigt ligeså meget NEJ

Man må først skyde med sådan et våben når man er fyldt 18.

Hilsen G

Fra : vvv

Dato : 22-05-05 15:53

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fylder 10 år?
>
> Ikke at jeg selv har i sinde at gøre det - men en far jeg

Dybt perverst i mine øjne!

I min søns skole er der flere drenge på 7-10 år der har disse våben der så
let som ingenting kan ødelægge et øje. Jeg undre mig dybt over hvad der sker
i hovedet på disse mennesker når de lader deres unger rende rundt med den
slags uden opsyn. Det er gerne de samme unger der fyrer nytårsskyts af alene
hele december -også fra de er omkring syv. Begge dele skal man så vidt jeg
være atten for at købe og bruge uden opsyn.
Selv er jeg iskold, selvom det er synd for min søn får han ikke lov til at
lege med de børn der har adgang til våben.

Det skal lige siges at jeg ikke har noget imod hverken softguns eller
fyrværkeri - mener bare ikke små børn er gamle nok til at forstå farene ved
nogen af delene og derfor skal de ikke lege med det uden opsyn og vejledning
af en voksen.

VV

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-05-05 18:33

"vvv" skrev blandt andet:

> Dybt perverst i mine øjne!

Jah, jeg synes også selv det er fuldkommen hul i hovedet -
om jeg så må sige.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : jens

Dato : 22-05-05 17:34

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Men er det (pædagogisk / psykologisk) forsvarligt at give
> en dreng en hardball-skyder i fødselsdagsgave når han
> fylder 10 år?

både min søn og min datter har skudt med luftgevær siden de var 7,
selvføljelig med mig ved siden af, til at starte med, var det nødvendig at
jeg havde hånd på geværet hele tiden, senere er de blevet gradvis bedre, og
den store der i dag er 10 kan nu holde det selv, men det er stadig mig der
lader, og overrækker ham geværet, han skal bare stå stille og kun pege i en
retning, hvornår han er gammel nok til at skyde, uden at jeg står ved siden
af må tiden vise, men der går et par år endnu.

Har man gjort sig den slags overvejelser, ser jeg ikke noget problem i det,
for mig at se er der mange ting et ti årigt barn ikke kan/bør gøre uden
voksen opsyn.

Jens

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-05-05 17:44

jens skrev bl.a.:

> både min søn og min datter har skudt med luftgevær siden
> de var 7, (...)

Okay. Men er det lovligt? Er det tilladt, på offentlig gade og vej,
blot der er en voksen til stede?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-05-05 21:50

Jørgen Grandt skrev:

> jens skrev bl.a.:
(...)

> Okay. Men er det lovligt? Er det tilladt, på offentlig gade og
> vej, blot der er en voksen til stede?

"På offentlig gade og vej" er i overskud. Se venligst bort fra de
fem ord. Eller erstat dem med "uden for ens egen bolig".

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Søren G.

Dato : 23-05-05 10:06

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> wrote in message
> "På offentlig gade og vej" er i overskud. Se venligst bort fra de
> fem ord. Eller erstat dem med "uden for ens egen bolig".

De er omfattet af våbenloven og må som sådan derfor ikke benyttes af
personer under 18 år.

--
Søren

Fra : ellisa

Dato : 23-05-05 15:12

> (...)

> "På offentlig gade og vej" er i overskud. Se venligst bort fra de
> fem ord. Eller erstat dem med "uden for ens egen bolig".

De må dog benyttes af børn i skytteforeninger.

/ellisa

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-05-05 15:54

ellisa wrote:

> De må dog benyttes af børn i skytteforeninger.
>
> /ellisa

Nej! Reglerne for brug er softgun er således, at man ikke må eje disse
før man er 18. Er man mellem 16 og 18 må man låne sig frem og spille på
lukkede godkendte baner (med skriftlig tilladelse fra forældre). Er man
under 16 år er al brug af softguns/hardball no-go!!

Iøvrigt må de ikke under noget omstændigheder (uanset alder) benyttes
uden for godkendte baner.

Mvh
Jacob Ask

(som iøvrigt er meget træt af alle de småunger der render rundt på
offentlige områder og ødelægger sporten for dem der rent faktisk følger
reglerne!!!)

Fra : vvv

Dato : 23-05-05 20:24

"jens" <glad1fjern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det,
> for mig at se er der mange ting et ti årigt barn ikke kan/bør gøre uden

Jeg er enig med dig langt hen ad vejen. Ungerne og jeg skyder også med
luftgevær med stor fornøjelse når vi kan finde steder der er øde nok, fast
indslag hvis vi låner et sommerhus. Så laver vi en slags skydebane der ender
mod en mur og så skyder vi tomme dåser til den store guldmedalje, dog altid
kun når jeg er med. Det er mægtig sjovt og også ganske harmløst. Hvornår den
lille på syv kan skyde alene ved jeg ikke, men jeg regner med der går en del
år endnu.
Men jeg mener også det er noget helt andet end at lade ungerne løbe rundt på
veje og lege røvere og soldater med softguns eller luftbøsser - det mener
jeg stadig er ganske uansvarligt.

vv

Fra : jens

Dato : 24-05-05 16:44

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
> [...]
> på
> veje og lege røvere og soldater med softguns eller luftbøsser - det mener

Helt enig, men Jørgen grandt meller jo ikke noget om, hvor fornuftig eller
ufornuftig denne fader er.
Det er også dybt uforsvarligt, at lade små børn cykle alene i trafikken før
de er trafiksikre, men derfor er der jo ikke noget galt i at give sit barn
en cykkel.
Jens

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-05-05 17:15

jens skrev:

> "vvv" <?@?> skrev i en meddelelse
>
> Helt enig, men Jørgen grandt meller jo ikke noget om, hvor fornuftig
> eller ufornuftig denne fader er. (...)

Vurdér selv graden af fornuft i dette: Da knægten på 10 fik det omtalte
hardball-våben og en Star Wars-lignende sort hjelm med visir, lod
faren ham gå således udstyret ud i villakvarteret sammen med broren
på 17. Jeg var målløs.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : jens

Dato : 24-05-05 20:20

> [...]
> hardball-våben og en Star Wars-lignende sort hjelm med visir, lod
> faren ham gå således udstyret ud i villakvarteret sammen med broren

ja det er der bestemt ingen fornuft i.

Jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-05-05 17:22

"jens" <glad1fjern@stofanet.dk> wrote in message

> Det er også dybt uforsvarligt, at lade små børn cykle alene i trafikken
> før de er trafiksikre, men derfor er der jo ikke noget galt i at give sit
> barn en cykkel.
> Jens
Det er nu ikke HELT det samme. Det er nyttigt at lære at cykle.
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : jens

Dato : 24-05-05 20:22

> Det er nu ikke HELT det samme. Det er nyttigt at lære at cykle.
> --

Hvis en sammenligning altid skal være helt det samme, er det jo ikke muligt
at lave en sammenligning.

så jeg forstår ikke helt hvor du vil hend.

Jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-05-05 22:06

> så jeg forstår ikke helt hvor du vil hend.

Det var såmænd bare en antydning af, at jeg synes, det er ret sygt at give
børn rigtige skydevåben af den art. Lad dem lege cowboys og afreagere - men
lære dem at skyde for alvor? Hvad skal de med det?