asus A8V deluxe & S-ata
Fra : Johnny B 2000

Dato : 21-05-05 23:49

hvordan får jeg det board til at boote op på en sata disk ?

har rodet i bios ... men kan ikke finde disken nogen steder ...

hjælp søges

alt er nyt og skal installeres helt fra bunden

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Fam.Merrild

Dato : 22-05-05 00:04

Hej
du skal lave en sata disk
den er på den cd der fulgte bundkort
kræver et disk drev
tryk f6 når du instalere win xp
m.merrild

Fra : Johnny B 2000

Dato : 22-05-05 10:34

jeg tror jeg er røget en tur på bunden, jeg fatter ikke en fis af dette
board, jeg troede det kørte som mit eget asus P4C800-e deluxe, hvor sata
enheder også kan ses i den alm. bios og der vælger hvilken en der skal
bootes fra ... her i a8v står der intet, er det via chipsættet der gør dette
udfald ?

udførlig hjælp til boot via S-ata på asus a8v søges

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 10:52

Johnny B 2000 skrev:
> [...]
> udfald ?
>
> udførlig hjælp til boot via S-ata på asus a8v søges

Har du kontrolleret at Onchip SATA Boot-rom er aktiveret under Advanced
i Bios? Ellers bliver disken ikke fundet.

Til gengæld tror jeg ikke du kan få en enkelt SATA-disk op og køre da
det er en RAID-kontroller, og det fordrer som minimum 2 diske, enten i
RAID-0, 1 eller JBOD.

Det er en af forskellene på A8V og A8V Deluxe som jeg kører med. A8V
Deluxe har nemlig en Promise 378 SATA-kontroller som både kan køre i
IDE- og RAID mode.

Hans

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 10:58

Jeg dykkede lige ned i manualen til Asus A8V, og fik bekræftet at der
skal være 2 diske på kontrolleren, så det kan ikke lade sig gøre at køre
med 1 SATA-disk.

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 22-05-05 11:24

det er et a8v deluxe

jeg prøver lige igen at se i den bios

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 11:29

Johnny B 2000 skrev:
> det er et a8v deluxe
>
> jeg prøver lige igen at se i den bios

Så skal du bruge Promise kontrolleren og sætte den i IDE mode. Det er de
to nederste SATA-stik og det nærmeste fra forpladen er SATA-1.

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 22-05-05 12:18

jeg har lige taget et billed ( smider det op i dk.binaer ), de 2 nederste
sata er til riad (røde) og de 2 andre er sata1 og sata2 og som på billedet
er det sata1+2 jeg bruger

eller .......

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 12:29

Johnny B 2000 skrev:
> jeg har lige taget et billed ( smider det op i dk.binaer ), de 2 nederste
> sata er til riad (røde) og de 2 andre er sata1 og sata2 og som på billedet
> er det sata1+2 jeg bruger

De to øverste, som sidder over og under hindanden hører til VIA's SATA-chip,
mens de to nederste er til Promise kontrolleren, og det er dem du skal
bruge.

Promise kontrolleren kan både køre IDE og Raid.

Hans

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 12:46

Hans skrev:

> [...]
> bruge.
>
> Promise kontrolleren kan både køre IDE og Raid.

Hvis du tidligere har haft et P4C800E-Deluxe, så undrer det mig at du er
kørt fast, da A8V-Deluxe stort set virker på samme måde, og på
P4C800E-Deluxe sidder de to SATA-Stik til Promise 378 kontrolleren også
nederst, bare over og under hinanden. Det er jo samme chip på begge
bundkort.

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 22-05-05 14:58

det undre mig bare at der står RIAD på de 2 røde

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 15:11

Johnny B 2000 skrev:
> det undre mig bare at der står RIAD på de 2 røde

Det er fordi 378 chippen også kan køre RAID, så det er der ikke noget
forkert i. Det stod der også på P4C800E-Deluxe kortet, men det er ikke
desto mindre de to du skal bruge sammen med SATA-diske i IDE mode.

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 22-05-05 15:17

nu ... endelig efter meget hjælp fra Hans ... er de på, begge sata(n) diske

mange tak Hans, hvortil kan jeg sende en flaske vin ?
- smid en mail

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 21:22

Johnny B 2000 skrev:
> nu ... endelig efter meget hjælp fra Hans ... er de på, begge sata(n) diske
>
> mange tak Hans, hvortil kan jeg sende en flaske vin ?
> - smid en mail

Rart at se du har fået det til at virke. Vinen må blive en "virtuel"
flaske. Det skal du ikke spekulere mere over.

Hvis du ikke allerede har disabled VIA-kontrolleren, så er det en god
idé da du jo ikke bruger den. Det er det punkt under Advanced i bios som
hedder "Onchip SATA Boot-rom".

Hans

Fra : Peet

Dato : 23-05-05 18:44

> Så skal du bruge Promise kontrolleren og sætte den i IDE mode. Det er de
> to nederste SATA-stik og det nærmeste fra forpladen er SATA-1.

Nej, det anbefales ikke .....
Jeg har en A8V Deluxe .... kører med én SATA disk på VIA
kontroleren og har disablet Promise kontroleren, hvilket
kører upåklageligt.
Ikke at bruge Promise kontroleren hvis man ikke skal bruge
RAID har jeg læst en del steder på nettet så den har jeg
simpelthen disablet i BIOS.

Fra : Hans

Dato : 23-05-05 22:36

Peet skrev:

> [...]
> Ikke at bruge Promise kontroleren hvis man ikke skal bruge
> RAID har jeg læst en del steder på nettet så den har jeg

Der er jeg så ikke enig. Mine Raptors kører bedst på Promise
kontrolleren, og jeg kører ikke Raid.

Hans

Fra : Peet

Dato : 24-05-05 16:44

> Der er jeg så ikke enig. Mine Raptors kører bedst på Promise kontrolleren,
> og jeg kører ikke Raid.

OK Ja jeg har jo så ikke prøvet Promise kontrolleren og ved
hvad forskellen skulle være i givet fald hvis der er nogen,
det burde der vel ikke være.

Fra : Hans

Dato : 24-05-05 17:00

Peet skrev:

> OK Ja jeg har jo så ikke prøvet Promise kontrolleren og ved
> hvad forskellen skulle være i givet fald hvis der er nogen,
> det burde der vel ikke være.

Du vil specielt lægge mærke til forskellen hvis du browser i mapper med
mange filer, for her vinder 378'eren med mange mulelængder. Indlæsning
og lagring af store filer f.eks. i Photoshop går også hurtigere.

Det er muligt at et benchmarkprogram falder ud til VIA-chippens fordel,
men nu bruges maskinen altså ikke til benchmark til dagligt. Som de
ville have sagt i Merlin: Det kommer helt an på en milliard million
andre ting.

Hans

Fra : Peet

Dato : 24-05-05 18:29

> Du vil specielt lægge mærke til forskellen hvis du browser i mapper med
> mange filer, for her vinder 378'eren med mange mulelængder. Indlæsning og
> lagring af store filer f.eks. i Photoshop går også hurtigere.

OK Kunne være jeg skulle prøve det så. Ved du om jeg
umiddelbart bare kan flytte stikket til drevet forudsat altså
at jeg konfigurerer BIOS ?

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 00:58

Peet skrev:

> OK Kunne være jeg skulle prøve det så. Ved du om jeg
> umiddelbart bare kan flytte stikket til drevet forudsat altså
> at jeg konfigurerer BIOS ?

Kun hvis du kører IDE-Mode, ikke Raid, da VIA kontrolleren ganske
rigtigt kører hurtigere i Raid.

Hvis du kører IDE skal du først enable Promise'n og sætte den til
IDE-mode, boote XP og indlæse de rigtigte IDE-Drivere fra CD'en.
Herefter kan du lukke ned og flytte kabler, starte maskinen og disable
VIA-Kontrolleren og kontrollere bootrækkefølgen af dine diske. Nu kan du
så starte XP på Promise kontrolleren.

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 25-05-05 13:40

jeg er ked af dette system, det er det værste jeg i mit 12 edb-liv har været
udsat for

enten er det via chip der er skod, hvorfor kan jeg ikke bare sætte sata
kablerne på sata1+2 og boote, den lukker bare ned og skriver den ene
latterlige fejl efter den anden.
- gad vide om min Intel tid bare var for let og smertefri ¿?¿?

hvordan skulle jeg installere denne pc hvis jeg ikke havde haft min egen at
lave en driver disk på ?
( tror via er lidt skod )

fik xp smidt på igår, nu skriver den at der er diskindlæsningsfejl.

for lige at opsummere systemet :

asus a8v deluxe
2 x 512 dual ram
amd 3200+ ( std. køler )
300 gb s-ata disk (bootdisk)
400 gb s-ata disk
2x dvd ( begge som master på ide contr. )
2 x 300 gb hd i skuffer ( ikke tilsluttet endnu som slave )

installerede imens sata 300gb var på raid contr. alene, efter endt install
røg begge diske på sata 1+2, nu skriver den diskindlæsningsfejl ( tryk
ctrl+alt+delete )

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 14:59

Johnny B 2000 skrev:

> installerede imens sata 300gb var på raid contr. alene, efter endt install
> røg begge diske på sata 1+2, nu skriver den diskindlæsningsfejl ( tryk
> ctrl+alt+delete )

Du kan da heller ikke skifte kontroller uden at have indlæst de rigtige
drivere?

Hvorfor flyttede du dine diske fra Promise kontrolleren?

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 25-05-05 15:13

bare for ikke at skabe mere forvirring, hvad er de sorte og de røde s-ata
stik så, hvilken er promise og hvilken er via ?

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 15:18

Johnny B 2000 skrev:
> bare for ikke at skabe mere forvirring, hvad er de sorte og de røde s-ata
> stik så, hvilken er promise og hvilken er via ?

De røde er Promise og de sorte er så VIA.

Hans

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 16:06

Hans skrev:

> De røde er Promise og de sorte er så VIA.

Jeg kommer dig lige i forkøbet, da jeg ved at spørgsmålet kommer senere:

Du bør lige være opmærksom på at bundkortet vil ændre bootrækkefølgen,
hvis du tilføjer en ny lagerenhed såsom harddisk, USB disk o.l. Den nye
enhed vil så blive den primære indtil du går ind i bios under boot, og
ændrer rækkefølgen til den enhed du ønsker som den primære. Når først
bundkortet har genkendt enheden sker der ingen yderligere ombytning.

Du vil nemlig komme ud i problematikken når du tilslutter dine harddiske
i skufferne, uanset om de sidder på den sekundære IDE-kontroller.

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 24-05-05 20:01

den finder dælme stadig ikke diskene ... dvs de findes,men under install af
XP skriver den at der ikke er nogen disk (tryk F3 for at afslutte)
- den er sat til aktiv på en partion på 25gb

tror den driver gæk med mig .....

Fra : Peet

Dato : 24-05-05 22:47

> [...]
> af XP skriver den at der ikke er nogen disk (tryk F3 for at afslutte)
> - den er sat til aktiv på en partion på 25gb

Prøv at studere denne side hvis du ikke er bange
for lidt udenlandsk, der er en meget udførlig forklaring.

http://www.chovy.com/2004/12/install-sata-hdd-on-asus-a8v-deluxe.html

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 00:50

Johnny B 2000 skrev:
> [...]
> XP skriver den at der ikke er nogen disk (tryk F3 for at afslutte)
> - den er sat til aktiv på en partion på 25gb

Du mangler at lave en diskette med de rigtige drivere, hvor du lige i
starten af XP's installering skal trykke F6 for at indlæse driverne.

På support CD'en fra Asus finder du driverne i mappen:
Drivers\Promise\378ata, og der er et program i mappen som hedder
MakeDisk.exe.

Hans

Fra : Johnny B 2000

Dato : 25-05-05 07:20

ja det fik jeg til at virke, men da xp under install kører en test, skriver
den at den ikke har bestået testen, hvad menes der med det ?

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 10:27

Johnny B 2000 skrev:
> ja det fik jeg til at virke, men da xp under install kører en test, skriver
> den at den ikke har bestået testen, hvad menes der med det ?

Det betyder kun at driveren ikke er certificeret til XP, altså ikke fået
et MS blåstempel.

Du installerer den bare alligevel.

Hans