Porse snaps igen!
Fra : Aksel.pe

Dato : 21-05-05 18:50

Inspireret af et indlæg fra Inger Pedersen, strøg jeg ud i min
porse-mose og samlede porse rakler/blomster i en god times tid.
Den indsamlede mængde syntes ikke så stor, men materialet opsugede så
meget, at først efter påhældning af den fjerde flaske sprut var der et
lille stykke med klart over bunden. Jeg overvejede, hvorledes jeg kunne
få en rimelig del af den investerede væske halet ud af materialet.
Det gik nu rigtig godt, jeg lånte konens rullepølsepresser, som viste
sig fremragende til formålet.
Jeg har nu 3 slags porseudtræk: 1 fra blade opsamlet i juni sidste år.
2. fra blade og småkviste indsamlet i august sidste år, og 3. den nye
"bryg" fra i år.
Der er stor forskel i smag og udseende.
Den mest spændende er den nye. Liflig smag og et interessant gulligt
skær - vel fra blomsternes pollen.
Næstbedste er den fra sidste års blade. Meget velsmagende.
Den efter min smag lavest rangerede er den med blade og småkviste. Den
er meget mørk og ret skarp i smagen.
Jeg håber, at dette kan indgå i en slags vejledning for fremtidige
porseindsamlere.
Mvh. Aksel

,

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-05-05 15:41

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg overvejede, hvorledes jeg kunne
> få en rimelig del af den investerede væske halet ud af materialet.
> Det gik nu rigtig godt, jeg lånte konens rullepølsepresser, som viste sig
> fremragende til formålet.

DEN havde jeg godt nok ikke fantasi til
Og sikken rullepølse, der bliver til jul!

Jeg har for øvrigt lige siet mine rakler fra snapsen - og skyllede den
(forhåbentlig) sidste del af den opsugede snaps ud med kaffe. Det er ikke så
ringe endda.

Hilsen Inger

Fra : Lars Remmen

Dato : 23-05-05 05:04

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> (forhåbentlig) sidste del af den opsugede snaps ud med kaffe. Det er ikke så

Nu vi er ved porse, så havde jeg en fremragende oplevelse i Valbyhallen
i fredags. Thisted Bryghus havde nogle forsøgsbryg med, og Forsøgsbryg
nr. 22 var en Porse Extrs Guld, men brygget med en overgær. Hold da helt
op en forskel gæren gør (Jeg vidste nu godt at der ville være forskel,
jeg blev bare overrasket over hvor stor den var). De er godt dumme i Thy
hvis de ikke sender den øl på gaden og triumferende brøler at de brygger
Danmarks bedste øl. Selv microbryggerierne kunne ikke være med her
(selvom der var et som var tæt på).

Det var dejligt at opleve, at et af de gamle, etablerede bryggerier går
til produktudvikligen med sådan en energi som Thisted Bryghus gør - de
havde fem eller seks forsøgsbryg med på festivallen.

Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-05-05 11:34

Lars Remmen wrote:
> [...]
> hvis de ikke sender den øl på gaden og triumferende brøler at de brygger
> Danmarks bedste øl. Selv microbryggerierne kunne ikke være med her

Årh.. så god var den da heller ikke.

Jeg foretrækker den normale Porse Ekstra. Pilsner-gæren passer imho
bedst til den øl.

// Hans, der leverede Haj's Porter der blev serveret fra håndbryggerstanden om
fredagen.
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Lars Remmen

Dato : 23-05-05 13:54

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> bedst til den øl.
>
> // Hans, der leverede Haj's Porter der blev serveret fra håndbryggerstanden om

Du kunne da godt have brugt lidt mere mørk malt i den øl

Lars som har det med undergær som med paptallerkener og plastbestik ved
grillarrangementer.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-05-05 22:11

Lars Remmen wrote:
> Du kunne da godt have brugt lidt mere mørk malt i den øl

Jah, men jeg synes nu den var ganske vellykket, der var da værre og
kedeligere portere til festivallen

> Lars som har det med undergær som med paptallerkener og plastbestik ved
> grillarrangementer.

Det skal bare bruges på de rigtige tidspunkter... en undergæret øl
vil ofte smage friskere end en overgæret imho.

Når jeg drikker porseguld er det for at få en god opfriskende
pilsner.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Lars Remmen

Dato : 24-05-05 06:03

Hans Joergensen wrote:

> Jah, men jeg synes nu den var ganske vellykket, der var da værre og
> kedeligere portere til festivallen

Det har du helt ret i.

> Det skal bare bruges på de rigtige tidspunkter... en undergæret øl
> vil ofte smage friskere end en overgæret imho.

Jeg synes en undergæret øl bliver meget snæver i smagen, specielt når
der er meget lys malt i, det hjælper med mørke malttyper. Overgær synes
jeg giver en bredere og mere interessant smag. Men der er heldigvis
plads til at være uenige

Har du prøvet at brygge med en undergær? Jeg overvejer at lade skuret i
haven være lagerrum når været bliver koldt igen men ved ikke rigtigt det
vil være besværet værd.

Lars

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-05-05 08:21

Lars Remmen wrote:
> [...]
> der er meget lys malt i, det hjælper med mørke malttyper. Overgær synes
> jeg giver en bredere og mere interessant smag. Men der er heldigvis

Det kan af og til være en fordel.. som udgangspunkt foretrækker jeg
overgærede øl, men undergær har fordelen i varmt vejr.

> Har du prøvet at brygge med en undergær? Jeg overvejer at lade skuret i
> haven være lagerrum når været bliver koldt igen men ved ikke rigtigt det
> vil være besværet værd.

Nope.. jeg har prøvet California Lager som er en slags halvt over og
halvt undergær så vidt jeg har forstået. Jeg har ikke smagt resultatet endnu.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking