Gedde i akvarium
Fra : Per Gade

Dato : 21-05-05 15:12

Hej

Vi var i dag ude ved et lille mosehul, hvor Frederik på 10 fangede en lille
gedde i sit net. Gedden blev stolt hjemført i et syltetøjsglas med vand fra
mosehullet, og nu er den lille fisk på 5-6 centimeter placeret i et 6 liters
akvarium, hvor børnene håber, at de kan holde liv i fisken, så de kan
studere den lille "Kroko".

Mit spørgsmål er, om der er nogen, som har erfaringer med at "holde gedde".
Hvilke krav stiller fisken til f.eks. skjul og udskiftning af vandet (ilt)?
Og hvad skal man fodre sådan et kræ med?

Jeg håber selvfølgelig meget, at vi kan holde liv i gedden, da der allerede
er investeret en del følelser i den fra børnenes side. Så hjælp venligst.

Hilsner
Per Gade

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-05 16:23

Per Gade wrote:
> vandet (ilt)? Og hvad skal man fodre sådan et kræ med?

Gedder er rovfisk, så de skal have noget levende foder i passende størrelse
f.x. småfisk og lign.

Vandet skal være køligt og skiftes tit.

Gedden vokser ret hurtigt, og bliver hurtigt meget stor, så det er nok ikke
det bedste valg til et så lille akvarie.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Pizzabager

Dato : 22-05-05 15:26

> [...]
> Hvilke krav stiller fisken til f.eks. skjul og udskiftning af vandet
> (ilt)?
> Og hvad skal man fodre sådan et kræ med?

en Gedde på 5-6 cm er godt nok lille, nu har jeg kun fanget dem på stang, og
der er de jo noget større. Det første du skal have er et større akvarie, det
6 liter burde der ikke være fisk i medmindre de er døde, ved godt man siger
1 liter vand per CM fisk, men nede i den str. synes jeg det for småt.. især
fordi den i den lille str. sikkert vokser rigtig hurtigt..

Til gengæld spiser gedder en masse ting.. orm, småfisk, døde sild, alt kød
kan gedder næsten spise.. men sørg for at det er i en størrelse den kan
spise.. den plejer og sluge sin mad hel jo(når man har fanget en gedde
finder man ofte en hel fisk inden i).. hvis den var større ville jeg sige
man skulle fange nogen skaller i den lokale sø og putte i akvarie levende..
så tager den en når den er sulten :)

gedder jager med synet, men lever ofte i søer med grumset vand. så vandet
behøver ikke være for klart, der skal naturligvis være ilt i vandet, ellers
lever der ingen fisk, rødder og planter og store sten er den sikkert også
glad for..

Man kan ikke have gedder i samme akvarie med mindre fisk, altså medmindre
det er føde til gedden, de kan godt finde på og prøve og spise fisk på samme
str. med den selv (selv større, og det er jo lidt svært og sluge en fisk
større end den selv ;) )

Ellers held og lykke med det, Zoozity i rødovre havde en stor tank med
danske ferskvands fisk i, bla. gedder, suder, skaller aborre osv. på et
tidspunkt, så det kan lade sig gøre..

Kasper

Fra : Pizzabager

Dato : 22-05-05 15:29

Glemte lige at tilføje, at vandet ikke må være for varmt, stuetemp højst.. i
søer har de jo muligheden for at søge ned på det dybe kølige vand når temp
bliver for meget for den, det er jo svært i et akvarie.

Fra : henrik_h_jensen@hotm~

Dato : 23-05-05 13:09

Jeg har haft en gedde i mit Malawi akvariuim. Akvariet var 720 l og
det tog 3 mdr for en gedde på 15 cm at udrydde samtlige chiclider fra
3 - 10cm, startende med de små. Jeg var godt træt af mine fisk og der
var sygdom, men orkede ikke at hive alle sten op for at kunne fange
dem alle, så gedden var meget effektiv..

Den spiste ca. 1 gang om ugen, men var byttet for stort ku der godt gå
10-12 dage og det var så sjovt at se hvordan den kunne stå uden at
bevæge sige i dagevis, men når bulen på maven svandt, så kom den på
stikkerne og et fantastisk skue når den gik på jagt.

Jeg tror ikke den er særlig glad for orm, men til nød kan det lade sig
gøre, men det kræver at de er livlige, da spiserefleksen hos gedden er
betinget af bevægelse (jager, som tidligere nævnt, med synet)..

Den kræver egentligt ikke meget plads, da den står meget stille, hvis
den ellers er mæt, men friskt vand og ikke for høj temperatur (min
klarede det fint ved 22-26 grader) er nok bedst.

Da den havde gjort kål på samtlige fisk, fangede jeg den på en lille
krog med en miniskalle på og satte den ud i det lokale vandhul.

God fornøjelse.

Henrik

Fra : Pizzabager

Dato : 23-05-05 14:24

> [...]
>
> Da den havde gjort kål på samtlige fisk, fangede jeg den på en lille
> krog med en miniskalle på og satte den ud i det lokale vandhul.

Ganske sjov historie til hvad man også kan bruge en gedde til :) ved ikke om
de spiser orm i et akvarie, men har tit fanget gedder på orm i søer.. men
det er måske kun når de er meget sultne..

Den må da have vokset godt med alt det mad :)

Kasper

Fra : Per Gade

Dato : 25-05-05 11:56

Tak for alle svarene - nu står jeg bedre rustet NÆSTE gang, mine unger
fanger en gedde. For den lille fætter vendte desværre bugen i vejret. Jeg
tror, det kan skyldes for høj temeperatur eller mangel på ilt i det lille
akvarium - for at omvæltningen ikke skulle blive for stor havde vi nemlig
noget af mosevandet med i blandingen, og det organiske materiale heri kan
være blevet nedbrudt under forbrug af ilt, som den lille rovfisk skulle have
brugt.

Desværre. Næste gang bliver det i et større akvarium med pumpe og et
køligere sted end på mit køkkenbord.

Hilsen
Per Gade

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-05-05 12:47

Per Gade wrote:
> Desværre. Næste gang bliver det i et større akvarium med pumpe og et
> køligere sted end på mit køkkenbord.

Ellers lok dem til at fange nogle hundestejler i stedet - de passer fint i
størrelse til det lille akvarie med lidt planter i - og de trives ok ved
stuetemperatur (jeg havde nogle stykker i en periode som barn).

Fra : Frandsen

Dato : 26-05-05 14:44

"Per Gade" <pergade@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
liters
> akvarium, hvor børnene håber, at de kan holde liv i fisken, så de kan

Personligt har jeg ikke noget problem med ovenstående, men som lystfisker
vil jeg lige gøre opmærksom på, at der er et mindstemål på 40 cm. for gedde
fanget i ferskvand og 60 cm. for gedde fanget i saltvand, og så er der en
fredningstid fra 1. april til 30. april.

Noget der også kunne være spændende for ungerne, så må det være haletudser.
Jeg mener, at jeg har set frøæg i vandet. Når haletudserne er blevet til små
frøer, så skal de sættes ud det samme sted, som de er fundet.