Ønske om en kattelov
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-05-05 14:38

Gruppen bag kattehandel.dk tror at en kattelov vil være et stort skridt i
den rigtige retning, for at sikre _alle_
katte, retten til et godt og værdigt liv, derfor har vi startet en
underskrifts-indsamling til at støtte op om kattelovs-
forslaget og vise politikerne at vi er mange der ønsker en
egentlig kattelov.

Vi håber at I vil bakke lige så flot op om underskrifts-indsamlingen, som I
har gjort om kattehandel.dk

http://www.petitiononline.com/kattelov/petition.html

Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her
www.kattehandel.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-05-05 15:19

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> underskrifts-indsamling til at støtte op om kattelovs-
> forslaget og vise politikerne at vi er mange der ønsker en

der er allerede en kattelov foreslået....

kik engang på følgende links:
http://www.ft.dk/Samling/20021/beslutningsforslag_oversigtsformat/B138.htm

http://www.inges-kattehjem.dk/default.asp?Menu=Aktuelt&Select=Kattelov&Sub=Debat&MenuNr=505010

http://216.239.59.104/search?q=cache:HWOcH1lz6EMJ:www.minvenkatten.dk/resume.pdf+forslag+kattelov&hl=da

måske det var en mulighed bare at forsøge at tage fat i forslagsstillerne
fra den sidste omgang, og bede dem genoptage??

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-05-05 15:21

Sabina skrev
<der er allerede en kattelov foreslået....>

Yeps, og nu vil vi gerne have den vedtaget

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-05-05 16:32

Loven i sin helhed kan ses her
http://www.minvenkatten.dk/kattelov.pdf

Fra : Lotte M

Dato : 22-05-05 19:54

Marianne Hellemose skrev:
> Loven i sin helhed kan ses her
> http://www.minvenkatten.dk/kattelov.pdf

Det er ikke et lovforslag du henviser til!

Du henviser til et flere år gammelt forslag til folketingsbeslutning,
hvor Dansk Folkeparti foreslog, at regeringen inden den 1. marts 2004
skulle pålægges at lave et forslag til kattelovgivning.

Jeg vil gerne støtte ideen om en lovgivning vedr. katte, men jeg kan
ikke støtte DF's hmmm holdningstilkendegivelse.
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 20:04

Lotte M wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne støtte ideen om en lovgivning vedr. katte, men jeg kan
> ikke støtte DF's hmmm holdningstilkendegivelse.

Lotte som jeg forstår det, så er det det lovforslag, sammen med det bageste
du kan se fra Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn og Inge's Kattehjem, samt
udtalelserne fra Det Dyreetiske Råd, som du kan læse på forsiden af
www.minvenkatten.dk - som skal samles til 1 lovforslag.
Det kan være Marianne kan forklare hvis jeg misforstår, for jeg er ingen ørn
til det.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 20:13

Lotte M wrote:
> Jeg vil gerne støtte ideen om en lovgivning vedr. katte, men jeg kan
> ikke støtte DF's hmmm holdningstilkendegivelse.

Lotte, hvis du ser på forsiden af www.minvenkatten.dk er der forneden et
link med et resumé. Har endnu ikke selv læst det, men det ser ud til det
forklarer en del.

--
Hilsen Denise

Fra : maz

Dato : 22-05-05 20:41

Lotte M wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne støtte ideen om en lovgivning vedr. katte, men jeg kan
> ikke støtte DF's hmmm holdningstilkendegivelse.

Lovforslaget har ikke ret meget med DF's holdninger at gøre andet end at
forsøge at øge katte retsstilling bedre end den nuværende lovgivning af i
dag. Det er således ikke et partipolitisk forslag og man støtter skam ikke
på nogen måde DF ved at tilkendegive sin støtte til vedtagelse af en
kattelov. Det er ikke DF, der alene kommer til at afgøre indholdet af en
kattelov. Men de (Folketinget) er principielt ikke nået en dyt længere end
til en udtalelse fra Dyreetisk Råd, desværre.

Regeringen (i.e. justitsminister Lene Espersen) bad Dyreetisk Råd i 2002 om
at komme med en udtalelse om katte, som de primært vil basere en ny
lovgivning på eller i et ret stort omfang vil læne sig op af. Det er dén
(sep. 2004), der er relevant, idet Det Dyreetiske Råd (om man kan li' det
eller ej!) har ret så meget magt i forhold til evt. lovgivning på området. I
forbindelse med udtalelsen blev der rettet henvendelse til diverse katte- og
dyrevelfærdsorganisationer, og Felis Danica fremsatte også forslag. Af
udtalelsen fremgår det også, at der er uenighed blandt medlemmerne på flere
relevante områder, og den er så strandet dér :(

Der er en masse forhold i udtalelsen, der således skal gennembearbejdes og
diskuteres igen, førend en evt. behandling kan komme på tale i Folketinget.
Tungt, besværligt og ufatteligt sløvt, men sådan fungerer det nu engang.
"Bolden" ligger svjh hos justitsministeren, der i efteråret valgte at
udskyde behandlingen endnu engang...Kan dog ikke lige huske den egentlige
undskyldning for det.

Udtalelsen kan findes her: scroll ned af siden til "Udtalelse om katte" sep
2004
http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=50862

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 20:59

maz wrote:
> [...]
> det.
>
> Udtalelsen kan findes her: scroll ned af siden til "Udtalelse om

Maria, så fik jeg sat lidt mere på plads Giver dig iøvrigt ret i, at det
jo ikke har noget med DFs politik og holdninger at gøre, hvis man da skulle
have noget mod dem. Udtalelsen, som åbenbart er en pressemeddelelse, er
iøvrigt den samme der ligger på minvenkatten, og der ligger også selve
udtalelsen der er på 37 sider, hvis man orker.

--
Hilsen Denise

Fra : maz

Dato : 23-05-05 07:17

Denise wrote:
> [...]
> pressemeddelelse, er iøvrigt den samme der ligger på minvenkatten, og
> der ligger også selve udtalelsen der er på 37 sider, hvis man orker.
Narj, udtalelsen på ca. 37 sider ligger der nu også - det var den jeg
refererede til Og det er den, der er udgangspunktet for et udkast til
lovforslag om katte. I øvrigt var det DF, der tilbage i 2002/3 pressede
regeringen til aktivt at "gøre noget" - dvs. bad Dyreetisk Råd om en
udtalelse.

Fra : Jane :o)

Dato : 21-05-05 18:20

Hvor mange underskrifter kræver det, for at det er realistisk, at det
vitterligt bliver et faktum med den kattelov?

Efter at have mistet begge vores katte grundet kattehadere I kvarteret, vil
jeg gøre mit til at det sker...

Mvh Jane

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-05-05 19:08

Hej Jane

Det er svært at sætte et antal på, men det er klart, at jo flere jo bedre og
det er så heldigt at der er politikere og forskellige dyreværnsorg. der også
rigtig gerne vil have en kattelov.

Fra : Kate

Dato : 21-05-05 21:55

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> wrote in

> Vi håber at I vil bakke lige så flot op om
> underskrifts-indsamlingen, som I har gjort om kattehandel.dk

Jeg vil gerne have en kattelov, en som ikke lovgiver kattene, men
menneskene. Desværre er der behov for det, både for at beskytte katte
mod mennesker, men også mennesker mod katte.
Selvom jeg elsker katte, mine egne især, så er jeg fuldstændigt klar
over at andre ikke har det sådan. Og ligesom jeg ikke gider have
naboens hund rendende rundt på min matrikel skal naboen heller ikke
være tvangsindlagt til min kat.

Nå, inden jeg skriver under, hvilket jeg forventer at gøre, vil jeg
lige læse lovforslaget i sin helhed.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : maz

Dato : 22-05-05 09:30

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> underskrifts-indsamling til at støtte op om kattelovs-
> forslaget og vise politikerne at vi er mange der ønsker en
Det forudsætter at man kan støtte forslaget som Dyreetisk Råd har
udarbejdet. Det kan jeg ikke i dets nuværende udkast, desværre.. Ellers et
godt initiativ
/M

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 09:50

maz wrote:
> Det forudsætter at man kan støtte forslaget som Dyreetisk Råd har
> udarbejdet. Det kan jeg ikke i dets nuværende udkast, desværre..
> Ellers et godt initiativ
> /M

Maria, må jeg spørge hvorfor

--
Hilsen Denise

Fra : maz

Dato : 22-05-05 12:21

Denise wrote:

> Maria, må jeg spørge hvorfor

Jada. Der er nogle helt basale punkter og elementer i deres udtalelse og det
udkast der foreligger, som jeg er lodret uenig i. Det *kan* jeg bare ikke
acceptere og det gør, at jeg ikke kan støtte forslaget som det foreligger i
dag.
På mange områder er udkastet og udtalelsen en forbedring af kattes
retsstilling i forhold til de love, som gælder for katte i dag. Forhold som
jeg støtter og går ind for (altså i udkastet), men visse elementer *kan* jeg
bare ikke acceptere, desværre.
Specifikt hvilke, er underordnede i denne sammenhæng og jeg gider ikke gøre
det til genstand for negativ debat (hvilket det ville blive), for det løser
intet for hverken katte, undertegnede eller andre.

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 13:05

maz wrote:

> [...]
> ikke gøre det til genstand for negativ debat (hvilket det ville
> blive), for det løser intet for hverken katte, undertegnede eller

Ok, tak

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-05-05 10:07

Maria skrev
<Det forudsætter at man kan støtte forslaget som Dyreetisk Råd har
udarbejdet. Det kan jeg ikke i dets nuværende udkast, desværre.. Ellers et
godt initiativ >

Dyreetisk Råd er kun kommet med udtalelser til det lovforslag der er
stillet, det er ikke et andet lovforslag

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-05-05 10:30

Der er da også nogle ting i lovforslaget jeg godt ville have anderledes. Jeg
vil gerne have lovpligtig øremærkning,
at det er lovpligtigt at fritløbende katte skal neutraliseres,
at det blev lovpligtigt at killinger skal være min. 12 uger gamle før de
tages fra mor. Men jeg mener også at selv et enkelt skridt i den rigtige
retning, er meget bedre end ingenting, faktisk synes jeg ikke at det kan
blive værre end det er i dag

Fra : Brian Emilius

Dato : 22-05-05 12:55

Marianne Hellemose skrev:

> at det blev lovpligtigt at killinger skal være min. 12 uger gamle før de
> tages fra mor.

Felis Danica har jo allerede et regelsæt for registrede opdrættere, hvor
det bl.a. hedder at killinger ikke må tages fra deres mor før de er 12
uger. Jeg mener at Felis Danicas regelsæt er helt i orden og det kunne
da være en naturlig udvikling at se lidt på FD's regler og udforme et
nyt lovforslag derefter.

--
Venlig hilsen
Brian Emilius, webmaster for http://felisdanica.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 13:03

Brian Emilius wrote:

> [...]
> er 12 uger. Jeg mener at Felis Danicas regelsæt er helt i orden og
> det kunne da være en naturlig udvikling at se lidt på FD's regler og

Enig !!!!!

Mvh

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 10:32

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> www.kattehandel.dk
>
> "the greatness of a nation and it's moral progress,
> can be judged by how its animals are treated"

Det er sådan set fint med en kattelov, men jeg tror desværre, det vil stoppe
mange små hyggeopdrættere, hvis vi kun må have et vist antal katte, og skal
CVR-registreres.....hvordan kan vi forhindre det ?

Mvh

Tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-05-05 10:59

Hej Tina

Jeg forstår lovforslaget sådan, at det kun er kælekatteejerne der kan
*risikere* at få begrænsninger i antallet af katte.

Er det så slemt, så besværligt at blive/være CVR-
registreret ?

Selv blandt reg. opdrættere er der brådne kar, de ville måske blive luget
ud, til glæde og gavn for de gode opdrættere og for killinge/katte-køberne.

Er tingene virkelig så besværlige, så firkantede og så forkerte, at vi bare
skal forsætte som det er nu, med katte der er retsløse, bliver betragtet som
skadedyr af mange, med 20.000 uønskede katte der bliver aflivet hvert år
..-(((

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 12:53

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> vi bare skal forsætte som det er nu, med katte der er retsløse,
> bliver betragtet som skadedyr af mange, med 20.000 uønskede katte der

Ja, det er faktisk besværligt, at være CVR-registreret - meget mere
omfattende end man lige regner med....har på et tidspunkt været til et møde
med Told & Skat med henblik på at starte en lille biks op, men måtte opgive,
da vi - som ikke er dummere end gennemsnittet - ikke kunne finde hoved og
hale i det hele.

Det ville helt sikkert betyde, at jeg må stoppe som opdrætter, da jeg
fornyligt er blevet førtidpensionist, og der skal godt nok ikke mange
kroner i kassen, før de bliver snuppet igen.....bare min samlever tjener
lidt for meget, så bliver det snuppet i min pension - ret surt !!!

Jeg kan fuldt ud bakke op om, at en BYB'er som - vi ved vist alle hvem -
ikke skal have lov til at drive kattefabrik på den måde, det foregår i dag,
og der er sikkert flere som vedkommende, men jeg vil være frygeligt ked af,
hvis det skal gå ud over os andre almindelige - med f.eks begrænsninger på
antallet af katte, jeg kan ikke bare lige skille mig af med mine *brugte*
katte, og derfor vil jeg jo ikke kunne få ny blod eller beholde killinger
selv, hvis jeg kun måtte have et vist antal.

Selvfølgelig er der brådne kar allevegne, og dem ville det også være rart,
at få luget ud i...
Jeg oplever katteverdenen meget via udstillinger etc.etc., og er der faktisk
mange i samme båd som mig - nemlig pensionister der driver opdræt som en
lille hobby, og det vil være synd, at straffe alle os med rent mel i posen,
og STOR kærlighed til vores elskede dyr

Kunne der bare findes et tiltag, der kunne skelne mellem deciderede
kattefabrikker, og opdrættere der vil gøre ALT for deres dyr.
Jeg er lidt på herrens mark mht. ideer til hvordan, og ved udmærket godt,
hvordan hovedparten af befolkningen faktisk ser på katte og kattejere, så
hvis loven bliver vedtaget, så hjælper det ikke, at jeg kommer på min
grædende knæ, og fortæller, at mit - sikkert for høje antal - katte sover i
min seng, ligger i min sofa osv osv.........for det er jo 'bare' katte
Så jeg ser desværre i ånde, at jeg snart må lukke og slukke min kære hobby,
og måske endda gå af med nogen elskede katte hvis forslaget - som det
ser ud nu - bliver vedtaget.

Men igen - jeg vil meget gerne have stoppet kattefabrikker, løsgående
uneutraliserede katte osv.

Mvh

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 13:02

Kommer lige i tanke om, at jeg på en anden liste har læst, at opdrættere i
Sverige har mulighed for, at betale et beløb til deres respektive kommune
(vist nok bare én gang, mne er ikke sikker) hvis de har flere katte, end
foreskrevet - og det har opdrættere jo som hovedregel - således at de kan
fortsætte med opdræt på lovlig vis !!!
Er ikke helt klar over, om der kommer nogen ud, og checker forholdene, men
det kan jo undersøges.

Det var måske noget, der kunne bruges......

Mvh

Tina

Fra : Brian Emilius

Dato : 22-05-05 12:58

Tina skrev:

> [...]
> lille hobby, og det vil være synd, at straffe alle os med rent mel i posen,

Enig!

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-05-05 14:51

Tina skrev
<da jeg fornyligt er blevet førtidpensionist, og der skal godt nok ikke
mange kroner i kassen, før de bliver snuppet igen >

Jeg er selv førtidspensionist så jeg ved godt at det ikke er nemt.

<Jeg kan fuldt ud bakke op om, at en BYB'er som - vi ved vist alle hvem -
ikke skal have lov til at drive kattefabrik på den måde, det foregår i dag,

En lov er en lov, jeg tvivler på at man kan lave en der kun gælder for alle
de "dårlige"

Og med 20.000 aflivninger på uønskede katte om året, oven i kommer så alle
de katte der har et rigtig råddent liv, så er problemerne med at finde ud af
CVR-papirer, økonomi o.s.v. for mig, bagateller ved siden af alle de
dårlige/spildte liv.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 15:50

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> www.kattehandel.dk
>
> "the greatness of a nation and it's moral progress,
> can be judged by how its animals are treated"

Jamen det er så din holdning, Marianne - men jeg er sikker på, at hvis vi
ikke får lavet om på det med CVR osv., så dør de fleste små opdræt
........eller meget værre, der kommer endnu flere BYB'ere

Tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-05-05 16:02

Tina skrev
<men jeg er sikker på, at hvis vi ikke får lavet om på det med CVR osv., så
dør de fleste små opdræt
........eller meget værre, der kommer endnu flere BYB'ere >

Jeg har svært ved at se at der skulle komme flere BYB'er
det er jo ikke kun reg. opdrættere der skal have CVR-registrering, det er
_alle_ der vil handle med katte også
BYB'erne, så det vil måske endda stoppe nogle af BYB'erne.

Fra : Kate

Dato : 23-05-05 18:54

> [...]
> det er _alle_ der vil handle med katte også
> BYB'erne, så det vil måske endda stoppe nogle af BYB'erne.

Jeg tænker så på, hvordan skal ressourcerne komme til at få ontrolleret
det?
Jeg helt for at få en kattelov, som jeg skrev i mit indlæg igår ønsker
jeg retsstilling begge veje. Altså at katte beskyttes, men bestemt også
at mennesker beskyttes mod katte. Vi katteelskere ser nok mest på den
del at kattene skal beskyttes, og det er der ingen tvivl om at de skal,
men der er jo folk som ikke bryder sig om katte, eller ikke kan tåle
dem. De mennsker skal da ikke tvangsindlægges til mine katte, ligesom
jeg gerne vil være fri for andres katte på min grund...groft sagt.

Jeg tror desværre at en lov kan blive endog meget svær at få overholdt.
At det så forhåbentligt ville blive nemmere at råbe nogen op når man
falder over BYB'erne kunne være fordelen, men jeg er måske pessimistisk
nok til at fryhte at det bliver meget svært at flytte nogle mennesker.
Men dermed mener jeg ikke vi skal sidde med hænderne i skødet, for så
sker der slet ikke noget, det har du ret i, Marianne.

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 16:12

Tina wrote:
> Jamen det er så din holdning, Marianne - men jeg er sikker på, at
> hvis vi ikke får lavet om på det med CVR osv., så dør de fleste små
> opdræt .......eller meget værre, der kommer endnu flere BYB'ere

Tina, blander mig lige uden jeg ved noget om det. Men som jeg ville tro, vil
det da være en fordel at være momsregistreret. Normalt er der jo ingen
fortjeneste ved at være opdrætter, som jeg forstår. Og hvis man samtidig kan
trække foder, sand, dyrlægeregninger, part af husleje, varme, el osv. fra,
bygning af løbegård, så må man da kunne tjene ved at være registreret. Og
når først kommunen ser de skal betale penge til opdrættere, da det er en
underskudsforretning, så tror jeg da ikke de ønsker momsregistrering før
måske man har et større salg end x antal katte/kroner.
Der står som jeg kan se også, at antallet af katte i en normal familie kan
fastsættes af kommunen, og at det kun gælder i byer og bymæssig bebyggelse.
Opdrættere der har orden i "katteplejen" vil vel hellere ikke have noget mod
tilsyn tror jeg. Men tilgengæld vil mange, der ikke har orden i sagerne
blive stoppet.
Hvorfor mener du der vil komme flere BYBer ?
Hvad har jeg misset, eller kan du overbevist mig om der er noget der er
dårligt (jeg ved godt 12 ugers reglen mangler, og det er noget skidt ?

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 16:29

Denise wrote:

> [...]
> Hvad har jeg misset, eller kan du overbevist mig om der er noget der
> er dårligt (jeg ved godt 12 ugers reglen mangler, og det er noget

Jeg orker næsten ikke, at svare, da jeg bare er så ked af det.

Jeg ved for mit eget vedkommende, at jeg ikke magter, at skulle være en
*virksomhed* - og det tror jeg heller ikke mange andre små opdrættere
orker.

Nu bor jeg i byen - godt nok på landet, men alligevel, og selvom jeg har
MEGET god orden i mine forhold, så har jeg nok for mange katte (9), og jeg
*dør* , hvis jeg skal af med dem Det er jo mine børn !!
Jeg har ikke lige mulighed for, at rykke teltpælene op, og flytte til
landlige omgivelser.

Jeg kunne forestille mig, at der vil være mange, der vil opdrætte i smug,
hvis loven, som den er nu, træder i kraft og så er vi på en eller anden måde
henne i BYB, selvom det måske ikke bliver så grelt, som i *biiiiiib's*
tilfælde !!!

Der må for pokker være en måde, så man ikke rammer totalt ærlige og
hensysfulde opdrættere - jeg kunne f..eks ikke drømme om, at sælge en
uneutraliseret killing med mindre det er en - for mig - kendt opdrætter, der
gerne vil bruge lige min killing til avl.

Tina

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 16:53

Tina wrote:
> Jeg orker næsten ikke, at svare, da jeg bare er så ked af det.

Undskyld, det var ikke min mening at gøre dig ked af det

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 17:01

Denise wrote:

> Undskyld, det var ikke min mening at gøre dig ked af det

Det var jeg i forvejen, da jeg som sagt ser i ånden, at jeg er nødt til, at
slutte med det, holder allermest af på denne jord -foruden min dejlige
kæreste - og måske endda skille mig af med nogen af dem

Tina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-05-05 16:57

Tina skrev
<Nu bor jeg i byen - godt nok på landet, men alligevel, og selvom jeg har
MEGET god orden i mine forhold, så har jeg nok for mange katte (9), og jeg
*dør* , hvis jeg skal af med dem Det er jo mine børn !! >

Jamen det kan jeg da godt forstå, men lad nu være med at tage sorgerne på
forskud, for så galt tror jeg ikke på at det går. Jeg forstår forslaget helt
anderledes end dig, nemlig at der ikke er begrænsninger hvis man er
opdrætter, kun for privates kælekatte.

Og dertil er jeg ret sikker på at hvis loven skulle blive vedtaget, så vil
det blive med en "overgangs-ordning" jeg tror ikke, at man hverken kan
eller vil gå ud og sige *nu er kommet en lov, ud med dine katte* det
bliver måske noget med det antal man har, beholder man til de falder fra ved
naturlig afgang.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 17:11

Marianne Hellemose wrote:

> [...]
> hverken kan eller vil gå ud og sige *nu er kommet en lov, ud med dine
> katte* det bliver måske noget med det antal man har, beholder man

Ja, vi forstår det muligvis forskelligt...

Men jeg kan ikke leve uden mine *børn* (da jeg ingen rigtige har), og vil
naurligvis gerne have nye, når de *gamle* falder fra, og jeg vil også meget
gerne opleve glæden ved, at have et eller to kuld killinger om året, men kan
ikke være momsreg. pga. min *pokkers* pension, så derfor er jeg ked af det
både på egne og andres (i samme båd) vegne.

Men jeg er bare en lille fisk i havet, og verden går nok ikke under, hvis
mit opdræt mangler.........

Tina

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 17:31

Tina wrote:
> Ja, vi forstår det muligvis forskelligt...

Sådan forstår jeg overhovedet ikke forslaget. Jeg forstår da man må have så
mange katte man vil, men hvis man vil have mere end, hvad kommunen nu
fastsætter, f.eks. 5, (men det kan da ligeså godt blive 10, når de finder ud
af hvormange folk, der har rigtig mange katte), så skal de bare
registreres. Og så er der jo stadig kommunen der giver dispensationer til
alt muligt. Så du skal da slet ikke tage sorgerne på forskud, når du ikke
ved noget endnu.
Det man ved er da, at mange katte vil blive reddet af en ny lov, det synes
jeg også man skal tænke på. Og de opdrættere der ikke behandler kattene
ordentligt vil blive opdaget, igen til kattenes fordel.
Men jeg skal nok lade være med at skrive mere, du skal da ikke gå og være
trist over noget og så helt uden grund i mine øjne .

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 22-05-05 13:07

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> vi bare skal forsætte som det er nu, med katte der er retsløse,
> bliver betragtet som skadedyr af mange, med 20.000 uønskede katte der

Nej, vi skal ABSOLUT ikke fortsætte som det er nu, derfor er der også
skrevet under
Alle forbedringer, hvor små de så end er, skal da tages med.

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-05-05 14:53

Denise skrev
<Nej, vi skal ABSOLUT ikke fortsætte som det er nu, derfor er der også
skrevet under
Alle forbedringer, hvor små de så end er, skal da tages med.>

Ja det er også min "nagelfaste" indstilling, alt hvad der kan hjælpe de
1000vis af katte både med og uden hjem, er af det gode, også selvom tingene
kan blive lidt besværlige for nogen. Det er trods alt en lov for at beskytte
kattene, ikke opdrætterne eller ejerne, og jeg har ikke den fjerneste lyst
til at blive "beskyttet" mod besværligheder når prisen er 20.000 aflivninger
og en masse usle liv.

Fra : Jytte B

Dato : 22-05-05 19:07

Lige en kommentar herfra.

Reglerne for hundehold og opdræt af hunde er at man skal have
miljøgodkendelse, hvis man har mere end 4 voksne hunde. Den godkendelse er
ikke svær at få , hvis forholdene er i orden.
Kunne man ikke forestille sig noget af det samme skulle gælde for katte?

Hilsen
Jytte

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 02-09-05 07:21

Der er pt 689 underskrifter I får lige linken igen,
for da må da være flere end knapt 700 der synes at katten har brug får
"beskyttelse"

Det er da pænt, men slet ikke godt nok hvis de skal gøre indtryk.så kan I
lige komme igang med at "vride arme rundt" )

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 02-09-05 08:04

> Der er pt 689 underskrifter I får lige linken igen,
> for da må da være flere end knapt 700 der synes at katten har brug får
> "beskyttelse"

> http://www.petitiononline.com/kattelov/petition.html

Læste lige linket. Det er egentlig ret uklart, hvad man egentlig skriver
under på. Kan underskriftsindsamlingen så overhovedet bruges til noget?

Der står at I ikke fremsætter et lovforslag, men vil støtte *et* af de
eksisterende "som tager mest hensyn til kattene generelt". Hvem afgør
hvad det i sidste ende er som støttes. Hvad hvis underskriverne ikke er
enige?

Jeg er enig I, at det ville være en udmærket ide med bedre lovgivning
omkring katte, men er det det jeg skriver under på? Hvor står det? Er
det passagen med "at sætte skub i tingene". Så jeg skriver under på at
jeg vil være med til at der snart sker noget? Det er for uklart til at
jeg vil ligge navn til.

Mvh. Kasper

Fra : myggen

Dato : 02-09-05 08:11

"Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det i sidste ende er som støttes. Hvad hvis underskriverne ikke er enige?

giver dig ret...
man kan jo også være enig i et af de forslag der er fremsat men uenig i et
andet, og så ville jeg i hvert fald tøve med at sætte min underskrift..

nu har jeg ikke lige været inde på linket denne gang så kan ikke huske om
der ligger videre henvisninger til hvor man kan læse de fremsatte forslag
for så var det måske en god ting :)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 02-09-05 09:03

Kasper og myggen

Med internater der simpelthen ikke kan følge med pladsmæssigt, med 20.000
aflivninger af uønskede
katte om året, med alt for mange mennesker der betragter katten som et
skadedyr på lige fod med rotter, tjaa så er vi altså nogle der har den
indstilling at en lovgivning _er_ nødvendig, også selv om den ikke er
perfekt, ALT hvad der kan være med til at højne kattens status og forbedre
forholdene, bliver hilst velkomment, også selvom det måske gør livet "lidt"
mere besværligt for os mennesker.

Fra : myggen

Dato : 02-09-05 11:14

"Marianne Hellemose" <cats@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbedre forholdene, bliver hilst velkomment, også selvom det måske gør
> livet "lidt" mere besværligt for os mennesker.

nu har jeg så ikke nævnt noget om at det ikke måtte gøre livet lidt mere
besværligt.. det var ikke det min bekymring gik på.

Min bekymring går på, at underskriftsindsamlingen går ud på at støtte et
eller andet lovforslag, uden egentligt at oplyse hvad de lovforslag der er
fremme rent faktisk går ud på.
Det bekymrer mig.. For tænk hvis der var noget jeg ikke var enig i.. det er
ikke helt utænkeligt, eftersom der er et par partier jeg er aldeles uenig
med...

Det gør mig ikke noget hvis det skulle ske at gøre livet "lidt" mere
besværligt, som du skriver. Men det var som sagt heller ikke det der var
bekymringen. Så tag endelig ikke fejl af, at jeg synes det er meget vigtigt
der kommer en kattelov, der stiller kattene bedre. Og jeg er villig til
meget for disse - og andre - fantastiske dyr. Men jeg kunne godt være
bekymret for om jeg kom til at støtte et forslag, som indeholdt momenter jeg
ikke var enig i, og derfor ikke ville bakke op om.
Så tag ikke fejl af det..

Desuden har jeg dog skrevet under - for længe siden. Min bekymring er ganske
simpelt et udtryk for en usikkerhed og tvivl som folk generelt kunne
besidde, og det er måske derfor der ikke er 7000 der har skrevet under men
kun en tiendedel..

Fra : Line

Dato : 13-09-05 22:16

myggen wrote:

> Min bekymring går på, at underskriftsindsamlingen går ud på at støtte et
> eller andet lovforslag, uden egentligt at oplyse hvad de lovforslag der er
> fremme rent faktisk går ud på.

Jeg er også kritisk når folk blot ønsker at jeg blindt skal skrive under
på diverse underskriftindsamlinger. I dette tilfælde gik jeg ind på
folketingets hjemmeside, og satte mig til at læse hvad forslaget går ud
på. Men ofte har jeg ikke haft samme mulighed for at checke hvad det
helt præcist går ud på.. når folk bare vil have en underskrift.

mvh Line

Fra : myggen

Dato : 17-09-05 13:04

"Line" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på. Men ofte har jeg ikke haft samme mulighed for at checke hvad det helt
> præcist går ud på.. når folk bare vil have en underskrift.

jeg har også været de forskellige partiers sider igennem for at læse om
deres holdninger. Jeg har også skrevet under på listen, men først efter at
have sat mig ind i hvad forslaget jeg støtter kunne indeholde.
Jeg mener bare at det er forkert at bede folk om en underskrift, når man
ikke samtidig stiller de nødvendige oplysninger til rådighed, for den der
skal skrive under. Og dermed mener jeg så lidt som et link kunne have gjort
det.

Og det er - efter min mening - det der sikkert har gjort at mange flere ikke
har skrevet under.

Trine

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 05-09-05 07:32

> [...]
> forholdene, bliver hilst velkomment, også selvom det måske gør livet "lidt"

Men uanset min tilslutning til ovenstående, så bryder jeg mig stadig
ikke om at sætte min underskrift på en underskriftsindsamling, hvor jeg
ikke føler jeg har fået ordentlig besked om hvad jeg egentlig skriver
under på. Det var simpelthen det min kommentar gik på. Jeg skriver også
kun yderst sjældent under på noget jeg bliver præsenteret for på gaden:
Beslutningsgrundlaget er for dårligt, og jeg syntes det er useriøst at
skrive under uden rigtigt at vide på hvad.

Udover at en bedre afklaring af hvad der skrives under på, forhåbentlig
kan få flere til at være villige til at skrive under, vil jeg da også
tro det gør underskrifterne langt mere brugbare. Hvor meget er x
underskrifter værd som argument i debatten, hvis ikke det er klart hvad
disse mennesker faktisk har skrevet under på?

Mvh. Kasper