Icom 421 dsc + gps?
Fra : Pär Wikenmo

Dato : 21-05-05 12:17

Hej!
Har köpt en Icom 421 som jag är mycket nöjd med. Dessvärre tar den inte emot
information från någon av mina gps:er. En äldre Interphase och en Garmin GPS
76. Det verkar som om de kör fel ver av nmea-protokollet. Enl radions manual
behövs ver 2.0 eller 3.01 (GPS 76 har 2.3).
Min tanke är nu att slänga ut den gamla Interphasen och köpa en mottagare
med inbyggd antenn. Någon som kan tipsa om fabrikat/modeller som passar till
min radio? Har just spenderat en timme på nätet för att leta men inte hittat
något. Icoms importör kunde tyvärr inte heller tipsa om specifika modeller
utan hänvisade bara till uppgifterna om protokollsversioner.
Tacksam för hjälp, en dsc-radio utan gps är ju lite meningslös...

mvh,
Pär Wikenmo
Limhamn, Sverige

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-05 15:24

Da kommunikationen kun går fra GPS til VHF'en så ville jeg tro det skulle
virke, hvis man bare kørte en ældre version på GPS'en end på radioen. Men
det burde virke under alle omstændigheder, da de basale kommandoer ikke er
ændret.

Er du sikker på at ledningen er forbundet rigtigt ??

Bjarke

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 21-05-05 16:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i
meddelandet news:428f4468$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> ændret.
>
> Er du sikker på at ledningen er forbundet rigtigt ??

Ja, jag använders samma kabel ock kontakt för att ansluta min fasta gps till
en laptop. Funkar utmärkt.
Enl. radions manual ska kommunikationen innehålla en sentens som heter
"GNS". Den finns inte i Garmins protokoll och jag tror det är problemet.

mvh,
Pär

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-05 18:28

Garmin kan sættes til at sende "garmin" eller NMEA signaler. Sættes den til
NMEA, så er det standard NMEA den sender og ikke de proprietære Garmin
sentenser. Jeg formoder du også har den stående til NMEA når du sender til
laptop'en? (Med mindre du bruger Garmins Mapsource som kan forstå begge
dele).

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 21-05-05 20:09

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i
meddelandet news:428f6f8b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> laptop'en? (Med mindre du bruger Garmins Mapsource som kan forstå begge

Problemet är snarast att NMEA knappast kan kallas för "standard" Det har
funnits under så lång tid och i så många versioner att långt ifrån alla
nmea-enheter kan kommunicera med varandra.
Inte heller verkar alla versioner vara bakåtkompatibla med tidigare
versioner.
Så jag tror fortfarande att jag måste hitta rätt sorts gps för att det ska
fungera.
Kan nämna att personen jag talade med hos Icom i Sverige berättade att man
inte kan ta signal som länkats via t.ex en laptop. Någon av sentenserna
innehåller tydligen info om vilken typ av enhet som sänder. Radion
accepterar endast signal från gps:en direkt.

mvh,
Pär

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-05-05 22:30

Pär Wikenmo said the following on 21-05-2005 21:09:
> [...]
> innehåller tydligen info om vilken typ av enhet som sänder. Radion
> accepterar endast signal från gps:en direkt.

Jo NMEA _er_ standard, ifølge ICOM manualen forstår radionen følgende
sentenser:RMC, GGA, GNS and GLL.
Probmemet kan så være enten at GPS'en ikke er sat til at sende disse,
eller at den er sat op (programeret) til at sende sentensen for
"integreret instrument" (kan ikke lige huske hvad den hedder), men check
med en PC hvad instrumentet sender.
Husk iøvrigt at radioen forventer "rigtig" NMEA (både + og - og rigtige
nivaeuer) og ikke den bastard udgave som mange hælder ind i deres PC,
det er der ingen garanti for at det virker.

/carsten

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 22-05-05 01:19

> [...]
> Husk iøvrigt at radioen forventer "rigtig" NMEA (både + og - og rigtige
> nivaeuer) og ikke den bastard udgave som mange hælder ind i deres PC, det

Nej, nmea är inte _en_ standard utan i praktiken flera, som sinsemellan kan
skilja sej åt. De har samma grund givetvis, men skillnaderna är tillräckligt
stora för att instrument med olika versioner ibland inte kan fungera ihop.
Kan t.ex räcka med att positionen anges med olika antal decimaler för att
det inte ska fungera..
Har kollat båda mina gps:er via Hyperterminal och ingen av dem sänder GNS
sentensen.

mvh,
Pär

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-05-05 09:11

Pär Wikenmo said the following on 22-05-2005 02:19:
> [...]
> det inte ska fungera..
> Har kollat båda mina gps:er via Hyperterminal och ingen av dem sänder GNS

Jo, NMEA _er_ standard, at der er nogen der ikke overholder standarden
er så en anden sag. Det kan også sagtens være at nogen kalder der NMEA
selv om de f.eks. kun bruger dataformatet og ikke interfaceformatet.
NMEA er både det elektriske interface og formatet for dataene. Mange små
GPS bruger et tillempet format som kan bruges i forbindelse med PC'er,
men retteligen er det ikke NMEA, men et subset af standarden.
Se mere på http://vancouver-webpages.com/peter/idx_nmeadoc.html
og http://vancouver-webpages.com/peter

/carsten

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 22-05-05 11:28

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i meddelandet
> [...]
> bruger et tillempet format som kan bruges i forbindelse med PC'er, men
> retteligen er det ikke NMEA, men et subset af standarden.

Ok, vi säger så här då; Att en produkt sägs stödja nmea är inte någon
garanti för att den kommer att fungera ihop med andra nmea-enheter.
Det är förövrigt min nya vhf ett bevis på.
Min ursprungliga fråga är fortfarande obesvarad.
Är det någon som har konkreta tips på gps:er (helst av typen antenn med
inbyggd mottagare) som fungerar ihop med Icom 421?

mvh,
Pär

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 22-05-05 14:15

Hej!
Har gjort ett nytt test och nu gick det faktiskt lite bättre.
Den gamla Interphase gps:en fungerar fortfarande inte mot vhf:en men med
Garmin GPS 76 går det bra.
Anledningen till att det inte fungerade först var att jag körde gps:en i
"Simulator mode". I det läget skickar den ut data på nmea-porten men
innehåller tydligen info om att positionerna inte är riktiga. Det gillade
inte radion.
Så jag får kanske chansa på att lägga en tusenlapp på en ny "gps-puck" för
att få installationen som jag vill ha den. Det _kan_ fungera...

mvh,
Pär

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-05-05 07:49

Pär Wikenmo said the following on 22-05-2005 15:15:
> [...]
> Så jag får kanske chansa på att lägga en tusenlapp på en ny "gps-puck" för
> att få installationen som jag vill ha den. Det _kan_ fungera...

Hej,
Godt der kom liv i systemet. Jeg vil tro at der er nemt kan blive
problemer med en GPS-puck/GPS-mus, ingen af denm jeg kender er NMEA, kun
dataformatet er NMEA (telegrammformat o.lign), men det elektriske snit
er RS-232 (eller med indygget USB) som ikke formelt ( og samme tider
reelt) kompatibelt. bl a signalniveauerne ikke de samme og NMEA er
balanceret (2 leder, + og - eller A og B) hvor RS232 er singleended.
Chancen for at en (RS-232)PC forstår NMEA er større end en at en (NMEA)
radio forstår RS-232, hvis den ikke er beregnet til det.
Men der findes signalkonvertere (RS-232 ->RS422), og så er der kun
eventuelle protokolversion anomaliteter tilbage.

Desværre kan jeg ikke give dig en konkret "howto" på hvad du skal sætte
op, håber dog at du kan bruge det - god vind og,

god jagt

/carsten