Køb af campingvogn i Tyskland
Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 21-05-05 10:19

Hejsa.

Jeg kan godt se at der er blevet spurgt om noget lign. før her i gruppen,
men nu spørger jeg altså osse.

Håber i kan hjælpe.

Vi kigger lidt efter en ny CV (med køjer), da pladsen er lidt trang i vores
gamle Hobby.
.....Og har fundet ud af at der er penge at spare, hvis vi handler i Tyskland
(ca. 20,000,-) på en ny vogn.

Men vi har samlidig læst i "camping & fritid", at der er en del at tage
hensyn til, rent juridisk, mht. dansk og tysk moms og om det er igennem en
dansk mellemmand/agent. o.s.v.

Er der nogen her der har erfaringer med handel af CV i tyskland, vil vi
meget gerne høre om det..

På forhånd tak.

Skafte Jørgensen

Fra : phk

Dato : 21-05-05 11:02

"Skafte Jørgensen" <msj67@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men vi har samlidig læst i "camping & fritid", at der er en del at tage
> hensyn til, rent juridisk, mht. dansk og tysk moms og om det er igennem en
> dansk mellemmand/agent. o.s.v.

Jeg har læst i DCU-bladet at de søger en journalist som er i stand til at
videregive love og regler videre til campisterne uden misforståelser ... det
har de trængt til i mange år!

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-05-05 11:18

phk wrote:

> Jeg har læst i DCU-bladet at de søger en journalist som er i stand
> til at videregive love og regler videre til campisterne uden
> misforståelser ... det har de trængt til i mange år!

Én ting er, at du har helt ret - noget helt andet er, at du er én af dem,
der kan svare på det stillede spørgsmål... Så svar dog manden, doh...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 21-05-05 12:29

"Skafte Jørgensen" <msj67@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

Tag kontanter med, kontakt evt forhandler inden.
Prøveplader til Tyskland koster 100 - 150 Euro og ved grænsen køber du
danske prøveplade for 100 kr.
Kør hjem og få vognen synet.
Er du go', efterlyser du typegodkendelsesnummeret på præcis din nye vogn
HER, og får det ført på registreringsattesten.

Har du iøvrigt kigget let brugte på www.mobile.de
Jeg så en HOBBY med køjer i formiddag, ca 4 år gammel, flot, til 7400 Euro
(55.000 kr) !

Der ligger også en forhandler lige over grænsen ved Padborg, hvis du er mest
tryg ved det.

http://www.caravan-center-nord.de/

Han har HOBBY på lager !

Held og lykke med købet.

;o/
ivan, århus v

Som dribler til Mecklenburg i næste uge og køber en brugt HOBBY 30.000 kr
under den danske listepris.

Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 21-05-05 12:50

"Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ivan, århus v
>
> Som dribler til Mecklenburg i næste uge og køber en brugt HOBBY 30.000 kr

Hejsa.

Da kom noget jeg kunne bruge....

Kan man købe prøveplader ved grænsen?

Har du erfaring med "køb i Tyskland" og hvordan gik det og var det evt.
gennem en dansk mellemmand.

Og kommer der ikke uderligere omkostninger.... ud over det danske syn??????

Tak for svaret.

Mvh.
Martin

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 21-05-05 13:28

"Skafte Jørgensen" <msj67@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> gennem en dansk mellemmand.
> Og kommer der ikke uderligere omkostninger.... ud over det danske

Prøveplader + priser har jeg læst mig til her i gruppen. Og ja, man køber en
klæbe-plade til 100 kr. Den kan så bruges en meget begrænset periode.

Jeg gør mit første forsøg den kommende uge med handel i Tyskland ... og det
bliver uden mellemmand.
Al det fikumdik i pressen er vist blot for at skræmme folk fra at spare via
grænse-handel.

Jeg tror ikke der er yderligere omkostninger. Tidligere skulle gas-trykket
ændres, men det har EU vist gjort noget ved !

Hav lidt tålmod, så kommer Per fra Esbjerg tilbage. Han HAR nemlig gjort de
gode erfaringer ... og øser ud af dem.

ivan, århus v

Fra : phk

Dato : 21-05-05 15:16

> [...]

> Hav lidt tålmod, så kommer Per fra Esbjerg tilbage. Han HAR nemlig gjort
> de gode erfaringer ... og øser ud af dem.

Njah - så skidt da - på utallige opfordringer - og når jeg nu ikke har andre
vigtigere budskaber at komme med, - men efterhånden er det jo nogle år siden
jeg har gjort rigtigt i det med ny vogn hos campingforhandler - sidste gang
var privat via ebay.

Men den gang i sin tid - 97 - kørte jeg en tur rundt til de største
forhandlere i Nordtyskland og spurgte mig for efter en Knaus 530 MTK. Jeg
havde lavet en seddel over hvilket udstyr jeg ønskede og lavet kopier af
denne, så hver forhandler jeg besøgte fik en seddel med listen og flere
forskellige muligheder for kontakt med mig.

Udstyrsmæssigt skal man ikke holde sig tilbage - jeg fik en hel del udstyr
forærende med kun et meget lille tillæg oven i den tyske pris. Det var
dengang varmt vand ikke var standardudstyr og antenne samt flere andre ting
som jeg i dag ikke kan huske hvad var fik jeg oven i prisen. Inklusive et
tysk telt, som jeg siden har haft 2 af. De er altså ikke at råbe hurra for:
Uanset hvor meget vi øvede os på at sætte det op lignede det røv og nøgler
når det stod - og den var i stand til at samle så meget vand på taget at man
havde kunnet starte et mindre vandfald hver gang man tømte det. Den slags
foregår jo gerne midt om natten og da det er umuligt at foretage det uden at
forlade sin seng bliver man hurtigt træt af det. Jeg har Isabella i dag og
det sidder perfekt plus at siderne på isabellaen er skrå, så jeg fik brug
for ½ meter mere gulvtæppe da jeg skiftede fortelt.

Vi lånte prøvenumre af forhandleren, som vi blot returnerede til
forhandleren efter ankomst hjemme. Danske prøveplader i DK ...

Det er ikke nødvendigvis billigst ved grænsen. Grænseforretningerne kender
godt priserne i Danmark og er ikke til store rabatter. Nogle af forhandlerne
samarbejder endda med hinanden og sælger campingvogne fra Tyskland til
danske kunder ... die dumme Dänen !!

Gastrykket er 30 mBar efter 97. I dag kører jeg af forskellige grunde med en
dansk vogn, men gasflaskerne er stadig tyske - ALUGAS. Det skyldes at mange
af mine ture går sydpå og så er det alt andet lige nemmere at få
byttet/fyldt de tyske flasker. Men der er kommet et dansk system som også er
bytbar i visse udenlandske lande.

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 26-05-05 07:15

"Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
,

> Jeg gør mit første forsøg den kommende uge med handel i Tyskland ... og
> det bliver uden mellemmand.
> Al det fikumdik i pressen er vist blot for at skræmme folk fra at spare
> via grænse-handel.

Der er som jeg hører det 2 modeller

1´ hvor man handler via dansk forhandler til levering down under hos en
samarbejdsforhandler og

2´ hvor man selv finder vognen sydpå og handler "regulært" direkte hos den
tyske forhandler.

Der hvor tvivlen rummestereo er modellen med en dansk forhandler som ophav,
hvor man endda nævnt har flaget, kørt vognen ud af landet til levering over
grænsen - hvorefter den af køberen eller en hjælper er hentet tilbage igen.
Altså en transaktion der kun udføres for at spare forskellen i moms. Hvilket
i pressen ifølge en jysp professor og skatteekspert i jyspposten blev
anført som imod reglerne

Jeg spør her på nogle rygter som for meget nylig hørtes hos en tidligere
sælger - fra et større caravancenter med mange salg over grænsen, der nu
uden for branchen men tilsyneladende stadig godt orienteret - påstod, at
man, Told & Skat var i gang med at gennemgå handlerne og at det ville falde
tilbage til forhandlerne der kommer til at betale momsforskellen.

Jeg kan se et par hager i udtalelsen, idet man måske kunne tænke en hvis
modvilje hos en tidligere ansat i mod sit gamle firma - men mannen har godt
bedre arbejde og burde ikke ha interesse i negativ reklame - og vi talte da
også om det som et brancefennomen der overraskende bekymrede ham.
Og en anden ting - hvordan sku han ha viden om Told & Skats tænkte eller
igangværende aktioner.

Rygter er selvfølgelig det man ikke har brug for. Alle har tilsyn eladende
taget stilling til transitten og venter en afklaring.

Er den på vej?

Hilsen

Fra : Kim og Mona

Dato : 22-05-05 09:42

> [...]
> dansk mellemmand/agent. o.s.v.
>
> Er der nogen her der har erfaringer med handel af CV i tyskland, vil vi

Hej.
Vi har lige købt en Sterckeman hos foerde caravan Flensborg. Efter handlen
kørte forhandleren vognen op til den sidste rasteplads ved grænsen og vi
satte vores prøve plader på og kørte hjem. Dagen efter kørte jeg ud i
synshallen og betalte de 400,- kroner som det koster og kom til syn. Der
spurgte synsmanden hvad jeg ville der. Det var ikke nødvendigt med et syn da
de papirer vi havde fået af forhandleren var nok til at få vognen
indregistreret uden syn så jeg fik mine 400,- kr tilbage. Det er den samme
importør i Tyskland og Danmark der for fik jeg papirene til Danmark med
istedet for der tyske papirer. Så gik turen op på motorkontoret og 10
minutter senere havde jeg plader til vores nye campingvogn.
Jeg tror nok at det er normalt at man med de tyske papirer skal skal have en
udfyldt dataerklæring med til syn og så slipper man ikke for synet. Denne
kan den tyske forhandler også udfylde hvis han er godkendt forhandler af det
mærke som man vil købe. (Dette har jeg fået oplyst af synshallen.) Husk at
få skrevet vægten på så slipper du også for at få vognen vejet.
Vi har betalt 10500? eller 79500,- kr incl gebyrer, prøveplader og
indregistrering for en Sterckeman Starlet 390 med et Brandt fortelt, Bolon
fortelttæppe,Dukdalf trappe, antenne, spildevandsdunk, blæser til varmen,
vegasbetræk, serviceklap, 220 v kabel, Dukdalf newage ovalt bord, og 2
Premiumline ergo 4 supreme stole.
Prisen i Danmark er omkring 95000,- kr. Så vi er godt tilfredse med den
handel og det stykke arbejde som vi selv har lagt idet er blevet godt
betalt.

her er link til vognen:
http://www.campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=214571&siteGuid=358

Kim

Fra : Tue

Dato : 20-05-05 22:46

Vi har handlet med caravan-center-nord ved padborg og de ordner det hele!
Han sørgere for at indregistrer bilen for dig så det eneste du skal gøre er
at komme med en check i euro og så får du nøglerne . På vores handel
sparede vi ca 30.000kr (Det er lidt svært at sige 100%da jeg ikke ved
hvilken rabat jeg ville kunne forhandle mig til i Danmark)

Tue

Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 23-05-05 08:41

Hej allesammen!!

Tak for alle de gode svar. Det ser ud til, at jeg godt kan gå igang med at
finde "vognen" i Tyskland, det åbentbart ikke så vanskeligt, at have med at
gøre, som jeg troede.

Mvh.
Martin