Sild friskfanget og nedfrset HVORDAN????
Fra : Palle Knudsen

Dato : 21-05-05 03:33

Min søn på 11 år har fanget 17 sild, og de er renset og skuppet med
sækkelæred, så de er lige til at smide på panden, så godt og så langt!

Men jeg er week-end far, og ved ikke så meget om madlavning, Kan i hjælpe
mig lidt her? Jeg ved at de skal steges, det har jeg læst på nettet, men
hvad skal jeg komme på og i de skide fisk for at få det hele til at smage
som en "Herre frokost".

Skal der katofler til, eller hvad, og hvilken sovs.

Når jeg steger sildene, kan jeg så bruge stege fedet som bund i sovsen?

Jeg er helt på bar bund.

Kan de evnt. grilles?

Nybegynderen

Palle Knudsen

Fra : marix

Dato : 21-05-05 08:40

Palle Knudsen wrote:
> [...]
>
> Skal der katofler til, eller hvad, og hvilken sovs.
>
> Når jeg steger sildene, kan jeg så bruge stege fedet som bund i sovsen?

hej palle.
jeg ville smørre et tyndt lag sennep på indersiden af fileterne (dijon
eller taffel), drysse med frisk hakket persille (enten lægge en lignende
filet ovenpå, altså mave mod mave eller bukke fra toppen mod bunden,
sørge for at give den et tryk, så den holder formen på panden.) vende
dem i rugmel og stege dem i smør på panden. drys med salt og peber.
jeg ville servere hvide kartofler til og en persillesauce. jeg ville
ikke bruge smøret fra panden, da der ofte er nogle sorte rugmelsrester
i, og det smager ikke godt i saucen.
jeg ville lave en opbagt sauce og tilsætte persillen lige før servering
så den holder den flotte farve.
nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor sultne i er, men er der nogle tilovers
efter frokost ville jeg lave en eddikelage af:
1 dl eddike
1 dl sukker
1 dl vand
løgringe og peberkorn
skal bare koges op ti sukkeret er opløst. hældes over de stegte sild.
hvis det ikke dækker dem, lav en ny portion og stil på køl til næste dag.
god fornøjelse, marix