Kortslutter jeg systemet?
Fra : Carsten Riis

Dato : 20-05-05 14:52

Hej alle

Jeg har et bundkort som ikke helt vil acceptere, når der ingen cpu-køler er
på.

Sagen er dog den, jeg har en køler monteret, men blæseren vil have strøm via
en "strømtyv" fra harddisk-stikkene (de der 4 ben'ede).

Men computeren vil godt starte og alt roterer som det skal.... Men
motherboardet bipper lystigt.... Og så meget ved jeg da... Det skal ikke
bippe.

Jeg tror, at det er pga. den kan mærke, at jeg ikke har sat strøm til en
cpu-køler til motherboardets cpu-fan-strømstik.
Egentlig ret logisk tænkt, men jeg har jo strøm på blæseren.

Så jeg tænkte om jeg kan snyde cpu-fan-stikket ved at putte en jumper på
cpu-fan-stikket. Jeg har dog mine tvivl om jeg kortslutter hele systemet
på en uoprettelig måde....

Det drejer sig om et bundkort fra Fujitsu-Siemens. Processoren er en
P4@2Ghz.
Det drejer sig som om et socket478-bundkort.
Selve model-nummeret på bundkortet er jeg temmelig meget i tvivl om.

Der er nederst til venstre (når motherboardet er monteret i kabinettet)
følgende tegnkombination:

w26261-w51-x-02
og nederst til højre: w51-z2-02-36

Derudover kan jeg røbe, at det er 3 PCI-slot's på bundkortet og et AGP.

Jeg håber, at I kan finde hoved og hale i denne oversigt på
fujitsu-siemens-hjemmeside.
http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/Boards/Motherboards/

Flere informationer kan jeg faktisk ikke give, så'en umiddelbart.

Mit hovedspørgsmål: Kortslutter jeg systemet ved at sætte en jumper på
strømstikket, hvor man skal sætte cpu-blæser-ledningen? Eller snyder jeg på
den måde bundkortet til at acceptere, at der en blæser på cpu'en?

For svar vil jeg være meget taknemlig.

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 15:19

Carsten Riis wrote:

> Så jeg tænkte om jeg kan snyde cpu-fan-stikket ved at putte en jumper
> på cpu-fan-stikket. Jeg har dog mine tvivl om jeg kortslutter hele
> systemet på en uoprettelig måde....

Det går helt galt hvis du prøver sådan noget. Du skal ind i maskinens bios
og finde ud af hvor du disabler monitoren til cpu'en blæser. Der må være et
menupunkt som hedder "Hardware monitor" eller "PC health".

Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-05-05 15:40

> [...]
> et
> menupunkt som hedder "Hardware monitor" eller "PC health".

Det tænkte jeg nok... Problemet er desværre den, at jeg ikke engang kan få
startet skærmen op.

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 15:43

Carsten Riis wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Det tænkte jeg nok... Problemet er desværre den, at jeg ikke engang
> kan få startet skærmen op.

Har du ikke én eller anden blæser liggende med det 3-polede stik til
bundkortet som du kan bruge, indtil du får slået hardwaremonitoren fra.

Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-05-05 16:09

> Har du ikke én eller anden blæser liggende med det 3-polede stik til
> bundkortet som du kan bruge, indtil du får slået hardwaremonitoren fra.

Desværre nej.

<<<<<<<<<<<suk, bliver nok til at vente til min rigtige blæser kommer
tilbage fra studie-data... desværre var en af vingerne knækket ved
ankomsten, så jeg håber at på studiedata er gode til reklamationssager...og
nu ser det ud til, at jeg ingen computer har i weekenden......nå, så finder
jeg nok noget andet at bruge min tid på. medmindre altså Processoren
(p4@2ghz) kan klare sig uden aktiv køling dvs. der er kun
kølegitteret.>>>>>>>>

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans

Dato : 20-05-05 16:13

Carsten Riis wrote:

> [...]
> reklamationssager...og nu ser det ud til, at jeg ingen computer har i
> weekenden......nå, så finder jeg nok noget andet at bruge min tid på.

Jeg vil bestemt ikke anbefale at køre uden blæser, så det må vist være tid
til forårsrengøringen her i weekenden.

Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-05-05 16:22

> Jeg vil bestemt ikke anbefale at køre uden blæser, så det må vist være tid
> til forårsrengøringen her i weekenden.

Tja, jeg har lige fundet en 120 mm blæser, men desværre kun med to ben.

Den kan nok ikke bruges.

Tja, frem med Ajax'en.

takker for de hurtige svar.

mvh

Carsten Riis

Fra : Lars B

Dato : 20-05-05 18:14

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Tja, jeg har lige fundet en 120 mm blæser, men desværre kun med to ben.

> [...]
Den kan måske monteres.. to af benene er naturligvis til strøm, det tredje
er til overvågning af hvor mange omdrejninger blæseren kører med. Så den
sidste er i essensen ligegyldig.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-05-05 18:42

> Den kan måske monteres.. to af benene er naturligvis til strøm, det tredje
> er til overvågning af hvor mange omdrejninger blæseren kører med. Så den
> sidste er i essensen ligegyldig.

Det er bare impulsmåleren på det 3. ben der afgør om systemet starter op.
BIOSen forlanger at blæseren kommer over XXX omdrejninger i minuttet før der
sker mere.

Thomas.

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-05-05 23:39

Lars B skrev den 20-05-2005 19:14:

> Den kan måske monteres.. to af benene er naturligvis til strøm, det tredje
> er til overvågning af hvor mange omdrejninger blæseren kører med. Så den
> sidste er i essensen ligegyldig.

Underligt system jeg har.

Lige pludslig ville systemet godt starte. Og har nu kørt på 4. time
uden problemer.
Men jeg kan ikke få lov til at tilslutte en ekstra harddisk. som jeg
ellers havde på, da al hardwaren var i det andet kabinet (den nuværende
strømforsyning har 300watt. Den gamle kun 235w, så det er ikke
udgangseffekt der mangler).

Jeg har monteret en lille blæser på cpu-køleribben for at få aktiv
køling der.

Det eneste lille problem jeg har er af grafisk karakter som jeg bedst
kan beskrive således:
Alle ikoner i "hurtig-start-menuen" (den til højre for start-knappen)
har nederst lodrette streger i nederste halvdel af ikonet. Ikonerne på
selve skrivebordet fejler ikke noget.
Men ikonerne på alle windowskomponenter, der dukker op i start menuen
har ligeledes lodrette streger. Alle ikke-windowskomponent ikoner "fx
Word, Excel, AcrobatReader ) fejler ikke noget.

Hvad stregerne skyldes har jeg ingen anelse om? Anyone?

Eller hører det til i en anden gruppe?

mvh

Carsten Riis

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-05-05 22:29

Er der nogen speciel grund til, at du ikke kan anvende stikket på
bundkortet. Mangler du evt. bare stikket?
Jeg skal da gerne se, om ikke jeg har en gammel køler liggende, hvor jeg
evt. kan klippe stikket af og sende til dig.

Kurt

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-05-05 00:05

Kurt B. Andersen skrev den 20-05-2005 23:28:
> [...]
> Jeg skal da gerne se, om ikke jeg har en gammel køler liggende, hvor jeg
> evt. kan klippe stikket af og sende til dig.

Den midlertidige køler, som får strømmen fra en strømtyv istedet for fra
stikket i bundkortet.
Jeg troede, at det var manglende forbindelse som var skyld i manglende
opstart, men det viser sig nu, at det ikke er tilfældet.

Det er alt sammen ligegyldigt for nu virker maskineriet. Og jeg har
NoClueAtAll hvorfor og hvordan.

og nu vil jeg til i seng. men Ajax'en bør nok svinges alligevel (det
trænger )

Jeg takker for hjælpen til jer alle.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 20-05-05 15:03

Carsten Riis wrote:

> Mit hovedspørgsmål: Kortslutter jeg systemet ved at sætte en jumper på
> strømstikket, hvor man skal sætte cpu-blæser-ledningen? Eller snyder jeg på
> den måde bundkortet til at acceptere, at der en blæser på cpu'en?

På langt de fleste bundkort kan man inde i BIOS vælge at ignorere
alarmer fra CPU blæseren. Prøv at se om det ikke er muligt.

--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk