Opdatering vedr amning
Fra : Mus

Dato : 20-05-05 01:58

Hej

skrev for ca 14 dage siden vedr mine opståede problemer vedr amning af Anna.

Enden på det hele var at jeg ringede til ammerådgivningen. De mente min
nedløbsrefleks var gået i stå. Anna var desuden ked af det og ville ikke
rigtigt tage brystet. De anbefalede mig at ringe til lægen, Min læge ringede
tilbage en time senere og sagde vi skulle tage på sygehuset - børneafd,
samme dag.

Har lige været oppe og malke ud og synes jeg lige kort vil opdatere.

Vi er lige kommet hjem i dag. Vi blev nemlig indlagt og det både læger og vi
troede det ville tage 2-3 dage at komme ordentlig i gang med amningen, men
14 dage tog det med hårdt arbejde og mange tårer - puha.

Vi endte med flaske - og er nu tilbage ved amning igen

Men går ikke det her igennem igen - så bliver valget flasken. Det er bare
ikke amning for enhver pris. Vi vil også kunne nyde vores lille pige og hun
skal være glad. Malker ud to gange i døgnet nu. Tror næppe jeg kommer til at
amme i 6 mdr eller mere og så er det jo godt at have en lille reserve i
fryseren. Men giver det da helt sikkert en chance mere nu jeg har kæmpet så
hårdt for det.

Det værste er næsten at vi skal have hyppig(1-2 gange pr uge i starten)
kontrol hos sundhedspl, men har lige fundet ud af, at hun stopper i næste
uge og der er ikke nogen ny, så føler lidt vi sejler i vores egen sø nu. Vi
vælger nu at bruge lægen, men det er ikke det samme og ret besværligt, da vi
kun har en bil for tiden.

Skriver mere senere.

LN

Fra : karsten & Pia

Dato : 20-05-05 12:01

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi
> vælger nu at bruge lægen, men det er ikke det samme og ret besværligt, da

Øv altså en træls omgang du der måtte igennem. Amning er sundt og dejligt,
men jeg mener heller ikke at man skal amme for hver en pris, håber dog det
fortsat vil lykkedes for dig. De første 4 mdr. er værst.

Pøj pøj med det hele. Og husk, det vigtigste er at du og Anna har det godt,
bliver det så amning eller flaske er mindre vigtigt.

Opmuntrende tanker og alt godt herfra Pia

NB: Når nu der ingen sundhedspl. er til jeres rådighed, kan lægen så ikke
komme på hjemmebesøg?? Og får I ingen ny sundhedspl. igen??

Fra : vvv

Dato : 20-05-05 21:30

> [...]
> troede det ville tage 2-3 dage at komme ordentlig i gang med amningen, men
> 14 dage tog det med hårdt arbejde og mange tårer - puha.

Øhh... Var du indlagt i fjorten dage fordi digegivningen ikke gik som den
skulle?

vvv

Fra : Mus

Dato : 21-05-05 01:03

vvv <?@?> skrev i en
nyhedsmeddelelse:428e48c8$0$228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> vi
>
> Øhh... Var du indlagt i fjorten dage fordi digegivningen ikke gik som den

Yep - alle troede det bare ville tage 2-3 dage. Anna var på det tidspunkt
begyndt at blive sløv selv om jeg havde reageret meget hurtigt.

efter 5 dage med forsøg på at amme og hjælp fra både læger og sygelpl opgav
vi og prøvede med flaske. Mens vi forsøgte med amning blev hun suppleret op
med sonde. Og to nætter fik hun fuld sonde så jeg kunne få sovet ud.
Anna tenderede lidt noget spisevægring og vi turde ikke førsøge med amningen
længere, for at hun ikke også skullel nægte alt der havde med mælk at gøre,
dvs også flasken.

Vi troede så at det bare skulle være flaske med lidt hyggeamning så længe
hun gad. Og regnede med at komme hjem efter 2 dage.
Sådan gik det så i to til tre dage, hvor hun langsomt begyndte at tage på
igen. Men det med flasken blev der bare mindre og mindre af for hun tog mere
og mere hos mig. Til sidst droppede vi flasken og prøvede med fuld amning.
Over 2x2 dage skulle hun så vise hun kunne tage min 20-25 g på pr dag så
måttte vi komme hjem. De første to dage tog hun 40 g på per dag, men så stod
hun pludselig bomstille i to dage, så vi skulle være der to dage mere og her
tog hun så 45 g på pr dag og vi kunne "løslades"

Så på grund af Annas pludselige vending blev det altså 14 dage.
Anna kan nu også selv finde ud at sige til når hun er sulten. Vi har indtil
nu skullet vække hende hver 4. time, hvis hun ikke selv vågnede. Og nu må
hun også komme ud at sove i barnevognen. Det er bare en helt anden måde at
have barn på og hvor er det bare dejligt. Anna er nu 8 uger og vejer ca 3400
g. Så hun har faktisk fordoblet sin vægt på 8 uger og det er jo ikke helt
ringe. Men hun diede også super i lang tid. Det var også derfor hun skulle
tjekkes for om der var noget galt med hende og derfor de mente det var synd
at opgive amningen og de gerne ville hjælpe.

Hendes startbetingelser her i livet gjorde at Ammerådgivningen anbefalede os
at kontakte lægen.
Anna ville gerne have brystet hele tiden men stoppede bare efter ca 40 ml og
sov så.

LN

Fra : Rasmussen

Dato : 21-05-05 10:39

> [...]

Vi
> vælger nu at bruge lægen, men det er ikke det samme og ret besværligt, da

Hold da op en omgang I har været igennem.
Jeg sidder selv her med Julie Alberte på 10 uger.

Vi blev indlagt med Julie Alberte da hun var 1½ dag gammel på Kolding
sygehus.
Hun havde feber og var utrøstelig.
Først troede lægerne, at hun havde fået en virus, men det viste sig så ,at
hun havde "Tørstfeber".

Så jeg har også prøvet at være indlagt i et par dage med en lille ny, været
ude af sig selv af bekymring, grædt og ammet, mens Julie Alberte fik sonde
samtidig.

Håber Det kommer til at gå for jer og jeres lille Anna.

Mange tanker og hilsner fra Jakob og Julie Albertes mor

Fra : Heidi Jensen

Dato : 21-05-05 11:16

Hej

Jeg fik helt en klump i halsen da jeg læste dit indlæg.... Kan ikke forstå
de grimme ting som små babyer kan medføre! Jeg sagde også hele tiden, at jeg
ikke ville amme for enhver pris, men når man fortæller at man overvejer
flaske hører man bare "Årh hvor synd, og det er ellers så vigtigt", alle de
komentarer gjorde, at jeg blev ved med at prøve.... Så 3 mdr. med stærke
smerter i bysterne og ´X antal gange brystbetændelse, blev jeg ved... og kan
nu i dag stadig amme på det ene bryst, det andet "fungerer" ikke længere, og
har har ikke gjort det siden jeg var indlagt! Men alle disse ting gør jeg
ikke igen!

Stærkt gået til dig, man skal vel heller ikke give op for let? ;0)

Heidi

Fra : Mette

Dato : 21-05-05 13:58

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Stærkt gået til dig, man skal vel heller ikke give op for let? ;0)
>
> Heidi

Jeg ville nok "give op". Det er hårdt nok at få et spædbarn i huset - jeg
kan ikke se, hvorfor jeg skulle gøre det endnu hårdere, fordi jeg død og
pine SKULLE amme, men ikke kunne.
Den eneste grund til at jeg ammede og blev ved i 19 mdr., var at det var så
nemt og problemfrit fra første minut.

Fra : Mus

Dato : 22-05-05 02:34

Mette <Mette@dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:428f3090$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> pine SKULLE amme, men ikke kunne.
> Den eneste grund til at jeg ammede og blev ved i 19 mdr., var at det var

Ja amningen gik godt de første 6 uger og troede jo bare det lige ville tage
et par dage at få i gang igen og det var også det sygepl. og læger mente,
når det nu havde fungeret. Men nej. Vi opgav jo sådan set også og gik på
flasken. Ville så bare hygge amme. Men der ville Anna åbenbart noget andet,
så igen blev der vendt op og ned på det hele og så blev det alligevel amning
der skulle satses på. Flasken var hun nemlig heller ikke begejstret for.
Anna er ikke vild med at mælken kommer alt for hurtigt. Det kommer hurtigt
hos mig, men endnu hurtigere fra flaske.

Der skal lige siges at Anna hele tiden har været glad for brystet, men bare
ikke spiste færdigt. Hun stoppede når bunden var lagt og sov sig gerne fra
sulten. Så dagsdosis var omkring det halve af, hvad hun skulle have. Hun
startede fint fra det ene bryst, men det at skifte bryst og finde en ny
rytme kunne hun ikke finde ud af. Hun holdt vejret mens hun spiste og gør
det stadig hvis hun ikke lige kan finde en ny rytme.

Amning er fortsat ikke let, men det er flaske desværre heller ikke.
Uanset om det er flaske eller bryst her, vil det være modermælk, så længe
jeg kan holde til at malke ud.

Det er for mig ikke så meget om det er amning eller flaske der er vigtigt,
men at det er modermælken. Ved fra andre at det med at malke ud og give på
flaske er meget hårdt og typisk vil mælkeproduktionen stoppe ret hurtigt.
Men nogle kan da holde til det i længere tid.

LN

LN

LN

Fra : Anja

Dato : 22-05-05 09:10

> [...]
> flaske er meget hårdt og typisk vil mælkeproduktionen stoppe ret hurtigt.
> Men nogle kan da holde til det i længere tid.

Hej

Jeg havde også problemer med at amme nr. 2 + nr.3 af mine unger - med nr. 2
gav jeg op da jeg blev syg (fik 2 gange fjernet rester af moderkagen ved
operation) men med nr. 3 lejede jeg en malkemaskine og så fik han bare
modermælken på flaske.
Når jeg havde ammet ud med maskinen så lagde jeg ham til brystet så han på
den måde kunne stimulere selv. Da jeg stoppede (han var knapt 5 m) manglede
jeg ikke mælk men jeg havde ikke energi til det mere. Ligesom når man ammer
normalt kan man for en stor del selv styre produktionen - hvis der ikke er
nok så sætter man maskinen på lidt oftere i et døgn eller to.
Det er hårdt men det kan lade sig gøre
Held og lykke med projektet
Anja

Fra : Mette

Dato : 22-05-05 10:08

> [...]
> rytme kunne hun ikke finde ud af. Hun holdt vejret mens hun spiste og gør
> det stadig hvis hun ikke lige kan finde en ny rytme.

Jeg ved, hvad du mener. Min datters problem var, at hun aldrig var rigtigt
sulten og aldrig rigtigt mæt, fordu hun hyggespiste ca. 5 minutter hver
time - nogle gange hver halve. Hun faldt ud af vægtkurven og var så tynd og
lille. Men det var svært at bryde det mønster og selvom hun var lille, så
var hun sund, så vi fortsatte som vi plejede og hun er nu en 115 cm høj og
almindeligt bygget seksårig.
I jeres tilfælde er det dog vigtigt, at hun tager på, netop fordi hun var så
lille bitte, da hun blev født. Og hvis hun - som min datter - ikke gider
flasken, så er det bare at knappe op

Fra : Mus

Dato : 22-05-05 11:57

Mette <Mette@dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:42904c59$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]

> lille bitte, da hun blev født. Og hvis hun - som min datter - ikke gider

Ja hvis det bare var så let her ;O(, men det er det desværre ikke. Anna
hyggespiser ikke ofte. Hun gider ikke spise oftere. Hun spiser bedst når hun
selv melder sig dvs med 3- 6 timers mellemrum. Vækker jeg hende for at give
mad er hun muggen og vil ikke spise. Jeg er næsten bare nødt til at følge
Anna og respektere hendes grænser. Men det er hårdt. Vil jo gerne have hun
tager godt på. I aften giver vi hende en flaske i stedet for brystet. Hun
har nemlig ikke taget så godt fra det sidste døgn fornemmer jeg. Og græd
meget under amningen i går aftes.

LN

Fra : Tulletine

Dato : 23-05-05 10:50

HEj,

Pyha sikke en omgang!!!!!
Du kan prøve at kontakte den nærmeste Mødrehjælp der er.
Mange af dem er tidligere sundhedsplejesker og de vil MEGET gerne hjælpe
- jeg garantere.

Flot at du kæmpede - respekt herfra.

Kh
TulleTine