VIA eller nVidia chipset
Fra : Tue

Dato : 19-05-05 18:54

Hej

Jeg står og skal vælge mig et bund kort og er kommet frem til et
Asus A8N-E, nVidia nForce4 Ultra, Socket 939 eller et
A8V-E/Deluxe, VIA K8T890, Socket 939.

Det skal bruges til spil hvad for et chipset er best VIA eller nVidia

mvh Tue

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 18:56

Tue wrote:
> [...]
>
> mvh Tue

> Den har indtil videre sparet mig for at få 7407 spam-mails.

Generelt render nVidia's nforce4 chipset fra Via's KT8x0 serie.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 19:50

Jeg ville til hver en tid vælge nVIDIA... lidt dyrere, meget bedre!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 20:43

Tue skrev:

> Det skal bruges til spil hvad for et chipset er best VIA eller nVidia

Det er et temperamentsspørgsmål. Personligt anbefaler jeg VIA. nVidia
virker for beta-agtigt.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 21:19

> Det er et temperamentsspørgsmål. Personligt anbefaler jeg VIA. nVidia
> virker for beta-agtigt.

Og hvor har du så den påstand fra?

læs en vilkårlig test, og sig mig så om du kan finde et chipset som yder
bedre end nVIDIAs, enten til Athlon, AMD64 eller Pentium 4?

Og kig så på hvilke features de forskellige chipsets har!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-05 22:05

Esben von Buchwald skrev:

> Og hvor har du så den påstand fra?

Jeg har fulgt med i diverse fora. nVidia har sendt halvfærdige chipsets
på markedet mere end én gang.

> læs en vilkårlig test, og sig mig så om du kan finde et chipset som
> yder bedre end nVIDIAs, enten til Athlon, AMD64 eller Pentium 4?

Der er forskel på ydelse og stabilitet. Halvfærdig hardware skal ikke i
min PC, uanset hvem der har lavet den.

Og chipsets er ikke det eneste fra nVidia der ofte er halvfærdigt når
det kommer på gaden. Drivere kan de også kun sjældent få lavet færdigt.
Et under at de kan lave GPU'er der virker, omend flere i
grafikkort-gruppen har klaget over dårlige GF 6xxx-løsninger.
Personligt er jeg godt tilfreds med mit GF4, men det kom jo også før
nVidia fik så travlt med alt muligt (de gaber over mere end de kan
understøtte).

> Og kig så på hvilke features de forskellige chipsets har!

Jeg vil hellere have noget der er færdigudviklet end noget der er
halvfærdigt.

Og personligt kan jeg ikke finde featurefordele ved nVidia.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 22:38

> Jeg har fulgt med i diverse fora. nVidia har sendt halvfærdige chipsets
> på markedet mere end én gang.

nForce3 150 var måske uheldigt, men det var ligesom socket 754 en slags
overgangsløsning og præget af børnesygdomme.

> Der er forskel på ydelse og stabilitet. Halvfærdig hardware skal ikke i
> min PC, uanset hvem der har lavet den.

Du mener altså at nForce chipsettene ikke er stabile? ingen af de nForce
baserede PCer jeg har haft at gøre med, har crashet pga problemer med
chipsettet... Det har kun været pga. varme, overclock, for lille PSU osv.

> [...]
> Et under at de kan lave GPU'er der virker, omend flere i
> grafikkort-gruppen har klaget over dårlige GF 6xxx-løsninger.

GF6xxx serien var ellers et kæmpe fremskridt i forhold til Geforce FX serien

> Personligt er jeg godt tilfreds med mit GF4, men det kom jo også før
> nVidia fik så travlt med alt muligt (de gaber over mere end de kan
> understøtte).

Da GF4 kom var nVidia da allerede på chipset-markedet!

> Jeg vil hellere have noget der er færdigudviklet end noget der er
> halvfærdigt.

et nForce 3 Ultra eller et nForce 4 chipset er da absolut færdigudviklet
- alt kan jo forbedres, men der er ingen åbenlyse fejl IMHO.

> Og personligt kan jeg ikke finde featurefordele ved nVidia.

SLI
NCQ
SATAII
10x USB2
Gbit LAN
ATA-RAID

Prøv at læse en comparison af dem...
http://www.techreport.com/reviews/2005q2/a64-chipsets/index.x?pg=1

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-05 17:08

Esben von Buchwald skrev:

> nForce3 150 var måske uheldigt, men det var ligesom socket 754 en

nForce2 led af mange børnesygdomme i de første versioner.

> Du mener altså at nForce chipsettene ikke er stabile? ingen af de

De er genrelt halvfærdige (fejlfyldte). Jeg anvender ikke
beta-hardware, ejheller beta-software. Da jeg skiftede til Windows 2000
var SP2 lanceret. Jeg anvender stadig Windows 2000.

> GF6xxx serien var ellers et kæmpe fremskridt i forhold til Geforce FX

FX var heller ikke noget at skrive hjem om. Men flere har nævnt
ydelsesproblemer med GF6xxx - problemer som de tilsvarende ATI-kort
ikke har.

> Da GF4 kom var nVidia da allerede på chipset-markedet!

Med hvad?

> et nForce 3 Ultra eller et nForce 4 chipset er da absolut
> færdigudviklet - alt kan jo forbedres, men der er ingen åbenlyse fejl

Det er ikke det jeg læser, når jeg falder over diverse kommentarer ude
på det store net.

> SLI

Efter at have læst hvad det går ud på, så er der ikke meget at jente
dér.

> NCQ

Det der kan hentes i ydelse er ikke prisforskellen værd.
Defragmentering giver langt mere.

> SATAII

Hvad vil du bruge dét til?
Begrænsningerne ligger i mekanikken. Faktisk er ATA-100 hurtigt nok til
den bedste mekanik på markedet.

> 10x USB2

Ingen firewire?

> Gbit LAN

Hvor mange har reelt brug for gigabit LAN?

> ATA-RAID

ATA er på vej ud og det ved du godt... Hvem har brug for ATA-RAID i en
moderne PC?

Features er ikke en anvendelig målestok for kvalitet. Stabilitet og
driversupport er. Problemet er så bare at nVidia har en overvejende
tendens til at sende halvfærdige drivere ud.

Til en maskine der skal virke _hver gang_ den tændes, vil jeg ikke
anbefale nVidia.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-05-05 22:16

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> crashed Echelon writing

> Og hvor har du så den påstand fra?

Ofte problemer med driverne til Nvidia, især mange små bugs og upser.

> læs en vilkårlig test, og sig mig så om du kan finde et chipset som yder
> bedre end nVIDIAs, enten til Athlon, AMD64 eller Pentium 4?

Nforce på hastighed.

> Og kig så på hvilke features de forskellige chipsets har!

VIA vinder på finesser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 22:27

> Ofte problemer med driverne til Nvidia, især mange små bugs og upser.

Det har jeg aldrig oplevet, hverken på min mors PC med nFOrce, min
server med nForce 2, men lillebrors PC med nFOrce 3 eller min egen PC
med nForce 4.

Her har tingene sgu bare virket, så snart den ene driver var installeret

Til gengæld havde mit gamle AMD761 northbridge og VIA 686B southbridge,
og DET har jeg godt nok haft et par problemer med, især det, at det af
og til var umuligt at få IDE controlleren til at køre UDMA og lign.

En ven som havde et nyere chipset, VIA KT266A havde samme problemer med
IDE driverne.

> VIA vinder på finesser.

Hvilke finesser er det du finder på et VIA chipset som nForce 4 ikke
har? og opvejer de ting som SLI osv?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-05-05 01:59

> Hvilke finesser er det du finder på et VIA chipset som nForce 4 ikke
> har? og opvejer de ting som SLI osv?

Dengang VIA og Nvidia lancerede deres chips til 754 og 939 overgik VIA med
Gigabit LAN, et hav af USB2 porte, Firewire osv. Nforce3 formåede at spare
lidt på det, men havde så til gengæld ydelsen.

Nvidia har så sikkert rettet op på det med Nforce4.

--
Bjarke Andersen