Mere om børnepornosagen
Fra : Turbomus

Dato : 31-05-01 11:56

Skoleeleven nøjedes nu ikke med at se på børneporno i den koncrete
sag.
Derimod har han udbredt børneporno på internette via skolens server.

I kan se mere på:
http://www.dr.dk/nsapi.dr/newton/bornholm/reg_nyhed.exe?appflg=p&site=bornholm&traad=73995&id=142716&bcat=1000&ecat=1099

Fra : bo nielsen

Dato : 31-05-01 13:39

Hej
Jeg må ærligt tilstå at nu er min tålmodighed snart opbrugt med hensyn til
mærkelige beskyldninger, men hvis jeg har forstået sagen rigtigt har en
18-årig mand, med tryk på mand, der godt nok er elev på erhversskolen og her
har brugt deres computere ulovligt, gået uden om firewall og andre sikringer
for at sprede ulovlige billeder. Hvordan kan det blive skolens ansvar?
manden vidste godt at han gjorde noget ulovligt ellers havde han vel gjort
det hjemmefra.
At kalde ham skoleelev er vist et lidt forkert indtryk at give.
Jeg mener der er nogen her i newsgruppen, der er gået forkert i byen med
deres indlæg.
Jeg går ud fra at alle er imod børneporno og spredningen af dette, uanset
hvem der gør det.
Jeg er godt nok ikke ekspert i området, men for mig er børneporno misbrug af
børn, enten direkte som en seksuel krænkelse eller bare udnyttelse af deres
kroppe som objekter til at beskue. Dette mener jeg bestemt ikk andre børn
har godt af at se, ja så er det bedre hvis det er voksne, for de fleste børn
ved at voksne gør ting børn ikke skal prøve.
Misforstå mig nu ikke jeg har ikke noget imod at børn ser andre børn nøgne,
heller ikke at børn ser voksne nøgne. Men det skal være i virkeligheden ikke
et forskruet pornomiljø.
Hilsen Nina Hald.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-05-01 14:08

"bo nielsen" <ninahald@anarki.dk> skrev:

> [...]
> ulovligt, gået uden om firewall og andre sikringer for at
> sprede ulovlige billeder. Hvordan kan det blive skolens ansvar?

Fordi "man" gerne vil have at skoler, biblioteker mv. er sikre
steder, hvor den slags ikke kan foregå. Det er utopi - men ikke
desto mindre en udbredt tankegang.
Når det er sagt, skal offentlige institutioner naturligvis inden
for rimelighedens grænser sikre at det edb-udstyr de stiller til
rådighed ikke misbruges.

> At kalde ham skoleelev er vist et lidt forkert indtryk at give.

Ja - de færreste tænker nok skoleelev = 18 år.

> Jeg går ud fra at alle er imod børneporno og spredningen af
> dette, uanset hvem der gør det.

Undskyld - jeg er krakilsk. _Alle_ er nok ikke imod, i så fald
ville begrebet slet ikke eksistere. Men regn trygt med at alle
skribenter i denne gruppe er modstandere af børneporno - der er
ikke grund til at tro andet.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-05-01 13:57

yehaah@navysub.com (Turbomus) skrev:

> Skoleeleven

Som er 18, og dermed myndig - og i øvrigt elev på en erhvervsskole.

>nøjedes nu ikke med at se på børneporno i den koncrete sag.

> Derimod har han udbredt børneporno på internette via skolens
> server.

Det fremgår ikke om han har lagt materiale ud på en hjemmeside
eller sendt det via e-post - men i begge tilfælde er DR's
formulering:

| Selvom skolens computersikkerhed er høj, har eleven formået at gå
| udenom den såkaldte brandvæg, der skal beskytte skolens server og
| computere mod eksempelvis spredning af børneporno.

mildt sagt vildledende. Hvis der er mulighed for at sende e-post
(og vedhæfte filer) kan man sende hvadsomhelst - også børneporno,
uanset hvilken brandmur du sætter op. Og tilsvarende, hvis eleverne
kan oprette egne hjemmesider, kan man også lægge pornografiske
billeder på der. Brandmuren er en sikring af et edb-system mod
udefrakommende gæster (f.eks. hackere) - men giver ingen sikkerhed
mod misbrug indefra. Man kan diskutere om skoler skal have
netnannies - dvs. programmer der spærrer adgangen til pornosider -
eller ej, men det er en anden diskussion.

Det er meget let at sprede børneporno hvis man virkelig vil. Men
omvendt er det svært - og på en skole med ordentlig datasikkerhed
endda _meget_ svært - at gøre det uden at efterlade tydelige spor -
spor der gør det nemt at retsforfølge den slags forbrydelser så
snart de opdages. Med et vågent øje på skolens log-filer skulle der
desuden være en god chance for at skolen selv kan opdage syndere.

Fra : XoX

Dato : 22-08-01 22:17

Er det mig i snakker om? ail+news deres news server.

http://www.kandu.dk/