Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Prisafslag ved lejlighedskøb?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-05-05 11:22

De fleste ejendomsmæglere er vist indstillet på at give et prisnedslag, når
man køber en lejlighed. I hvert fald hvis man er ene gæst til besigtigelsen
og ejendomsmægleren ellers skal bruge mere tid på lejligheden og vente med
at få den solgt. Men hvor stort er dette - sandsynlige - prisnedslag, som
gives hvis købsaftalen skrives under med det samme og et pengebeløb
deponeres?

Mit gæt er at det drejer sig om ca. 5 % af ejendommens kontaktpris. En
lejlighed med kontantpris 900.000 kr. kan altså forventes købt for 855.000
kr.

Har jeg ret? Hvad er jeres erfaringer? Hvor stor rabat skal man satse på at
få, hvis man (ved nuværende pris) tilsyneladende er den eneste
interesserede?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Anita

Dato : 19-05-05 14:17

Jakob Munck wrote:
> De fleste ejendomsmæglere er vist indstillet på at give et
> prisnedslag, når man køber en lejlighed.

Det er ikke mægleren der kan give en prisnedsættelse. Det kan kun
ejer/sælger gøre.

> [...]
> - sandsynlige - prisnedslag, som gives hvis købsaftalen skrives under
> med det samme og et pengebeløb deponeres?

Det kommer jo an på sælger og hvad han/hun vil sælge for. Nogle sælgere har
givet mægleren en mindstepris, andre vil ikke rokke sig en
hundredekroneseddel. Det kommer jo helt an på hvor hurtigt sælger har brug
for at komme af med boligen. Nogle har masser af tid at vente på den rette
køber, til den rette pris. Andre skal bare have det solgt, hellere i dag end
imorgen.

Igen kan der være stor forskel på hvor attraktiv boligen er, hvor godt den
er placeret osv. Er der gode betingelser for et salg, kan sælger nok vente
et par mdr. mod at score 50K ekstra.

> Mit gæt er at det drejer sig om ca. 5 % af ejendommens kontaktpris. En
> lejlighed med kontantpris 900.000 kr. kan altså forventes købt for
> 855.000 kr.

Det kan du ikke lave en fast regel omkring.

> Har jeg ret? Hvad er jeres erfaringer? Hvor stor rabat skal man satse
> på at få, hvis man (ved nuværende pris) tilsyneladende er den eneste
> interesserede?

Så afgiver du et bud på huset (måske på 70-80K under prisen) og håber at de
selv tilbyder en pris imellem dit bud og udbudsprisen. Men det er i hvert
fald en god idé at tilkendegive din interesse, ved at give et bud. Det giver
sælger lidt at tænke over. (Dilemma: mdl. afdrag ved ikke at sælge vs.
kontant afslag ved at sælge nu).

Venligst Anita

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-05-05 14:46

> Det er ikke mægleren der kan give en prisnedsættelse. Det kan kun
> ejer/sælger gøre.

naturligvis, men man forhandler (normalt) med ejeren via mægleren. Det er
det jeg mener.

> [...]
> et bud. Det giver sælger lidt at tænke over. (Dilemma: mdl. afdrag
> ved ikke at sælge vs. kontant afslag ved at sælge nu).

Det koster ikke kun månedligt afdrag at have en tom bolig stående, som er
sat til salg. Det koster også i bunden likviditet og i flere avis-annoncer,
hvis man vil lokke købere til. Og så tror jeg også at en ejendomsmægler vil
sætte en grænse for, hvor lang tid han gider forsøge at sælge en bolig til
en pris, som åbenlys er for høj. Mægleren vil altså også opfordre sælgeren
til at reducere prisen - simpelthen for at få gang i omsætningen. Man kan jo
ikke leve af at vise boliger frem, de skal sælges!

Altså er der basis for en prisnedslag, med mindre der altså er åbenlys
konkurrence mellem flere samtidige købere, f.eks. efter et åben-hus
arrangement. Men hvor stort er det mulige afslag, det er forskelligt. Da jeg
købte min nuværende bolig fik jeg 10 % afslag. Men de fleste må sikkert
nøjes med mindre.

v.h.
Jakob

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-05-05 15:43

Hej,

On Thu, 19 May 2005 15:17:24 +0200, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

> [...]
>fald en god idé at tilkendegive din interesse, ved at give et bud. Det giver

Det vil jeg også sige - giv et bud hvis det er. Du kan højst få nej,
og så kan du jo altid tilbyde at give udbudt pris bagefter hvis du
gerne vil have lejligheden alligevel.

** Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-05-05 15:58

In article <6a0je.5844$Fe7.67833@news000.worldonline.dk>, Anita wrote:

> Det er ikke mægleren der kan give en prisnedsættelse. Det kan kun
> ejer/sælger gøre.

Ikke helt korrekt. Mægleren kan give et afslag på prisen ved at
gå ned i salær.

Fra : Anita

Dato : 19-05-05 20:17

Povl H. Pedersen wrote:

> Ikke helt korrekt. Mægleren kan give et afslag på prisen ved at
> gå ned i salær.

Hvilken mægler gør det?

Venligst Anita

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-05-05 15:41

Hej,

On Thu, 19 May 2005 12:22:17 +0200, "Jakob Munck"
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

>De fleste ejendomsmæglere er vist indstillet på at give et prisnedslag, når

Det er sælger og ikke mægler der giver afslag.

> [...]
>
>Har jeg ret? Hvad er jeres erfaringer? Hvor stor rabat skal man satse på at
>få, hvis man (ved nuværende pris) tilsyneladende er den eneste

Jeg har solgt to ejendomme - en 2 værelses ejerlejlighed i Lyngby og
et 175 kvm landhus i Sorø. Begge dele blev solgt via mægler og til
udbudt pris. Begge gange har der faktisk kun været én aktuel køber.

Dem der købte huset i Sorø sagde først ja og de ville give prisen og
kom så to tage efter tilbage og ville have 50.000 i afslag af den
udbudte pris på 1.598.000 kr "på grund af husets stand". De havde selv
gennemgået huset fra kælder til kvist inden de afgav første tilbud, så
det blev kategorisk afvist af mig. Der gik også kun en uges tid, så
vendte de tilbage og ville gerne købe til prisen alligevel.

Lejligheden lå noget længe - vi var desværre fraflyttet og skulle jo
betalt fællesudgifter mm på den selv om vi ikke boede der, så der var
vi nødt til at sænke den udbudte pris 50.000, og den blev så solgt til
den nye pris.

Men, jeg tror det kommer meget an på sælges situation om du kan slå af
i prisen - hvis man bor der i forvejen og ikke har noget nyt på
hånden, det var så det vi belært af tidligere gjorde i Sorø - kunne vi
sagtens efter kun 3 mdrs salgstid være "ligeglade" og sige til køber
at prisen var som udbudt eller ingen handel.

** Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-05-05 19:27

Jakob Munck wrote:

Klip

> Har jeg ret? Hvad er jeres erfaringer? Hvor stor rabat skal man satse på at
> få, hvis man (ved nuværende pris) tilsyneladende er den eneste
> interesserede?

Det er umuligt at svarer præcist på.

Men prøv 10 - 20% under udbudt pris. Hvad siger den offentlige
vurdering iøvrigt.?

Hvis der er flere købere kan prisen stige, hvis der er få eller ingen,
reduceres prisen.

Der er vist styret af kapitalismens regler. med god hjælp fra
ejendomsmæglernes "regler" ...

Mvh. Jørgen

Fra : Jesper

Dato : 19-05-05 21:31

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> Det er umuligt at svarer præcist på.
>
> Men prøv 10 - 20% under udbudt pris. Hvad siger den offentlige
> vurdering iøvrigt.?

LOL. 20%!?? Så er vi nok ikke lige i landets mest attraktive område. Et bud
så langt under prisen vil alt andet lige være useriøst IMO. Og hvad har den
offentlige vurdering iøvrigt med salgsprisen at gøre?

Jesper

Fra : David T. Metz

Dato : 20-05-05 12:55

Jakob Munck wrote:
> Hvor stor rabat skal man satse på at
> få, hvis man (ved nuværende pris) tilsyneladende er den eneste
> interesserede?

Umuligt at svare på. Beliggenhed, udbudspris osv osv er altafgørende.

David