Skjul filer for søgemaskinen
Fra : jnm

Dato : 19-05-05 08:16

Jeg har lavet en applikation i FP2000, som skal køre på en IIS 5.?.

Det er et krav at jeg skal lagre forældede sider på en måde, således de kan
findes fra en opdateringsjournal. Det er enkelt, hvis jeg blot linker dem op
mod ændringsjournalen.

Men det skaber det problem at søgemaskinen også finder alle de udgåede
sider, når brugeren leder efter et eller andet, som naturligvis skal findes
på de gyldige/aktuelle sider.

Min ide var at skjule folderen med de udgåede i en Privat mappe, altså en "
_udgaaet" mappe, hvor _ foran navnet skjuler mappe og indhold for
søgemaskinen.

Når jeg arbejder i FP2000 eller viser siderne i browseren (uden at køre på
IIS) kan jeg bladre rundt via alle linkene.

Når jeg overfører det til IIS går det galt. De gamle sider er skjulte for
søgemaskinen som ønsket. Men jeg kan ikke længere bruge linkene til de
skjulte sider.

Hvordan kan man løse denne konflikt??

På forhånd tak

Jørgen

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 19-05-05 12:07

jnm wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> [...]

> Når jeg overfører det til IIS går det galt. De gamle sider er skjulte for
> søgemaskinen som ønsket. Men jeg kan ikke længere bruge linkene til de

En anden måde at skjule en mappe, er ved at lægge en simpel txt-fil i din
hjemmesides rod

hvis du i din rod, har mappen "gamle" kan denne skjules for søgeroboter ved

1. opret en fil med navntet "robots.txt"

2. indskriv følgende

Disallow: /gamle/

mappen "gamle" er nu skjult, men kan stadig tilgås via link

læs evt. også:
http://www.searchengineworld.com/robots/robots_tutorial.htm

/Kasper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jnm

Dato : 23-05-05 12:32

Tak for hjælpen, det ser jo meget enkelt ud.
Bliver prøvet her i eftermiddag.
mvh
Jørgen

Fra : jnm

Dato : 23-05-05 14:15

Jeg var for tidligt ude.
Robots.txt filen gør ikke indtryk på den indbyggede søgemaskine. Den finder
alle filer selv om de er nævnt i Disallow sætningen
Nye ideer efterlyses.
mvh
JNM

Fra : JSH [9800]

Dato : 19-05-05 22:01

For ikke at siderne skal indexeres: <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX,
NOFOLLOW">