Private Mobile Radio som Babyalarm
Fra : Per H

Dato : 18-05-05 23:30

Hejsa
Vi er lige blevet forældre for første gang - det er STORT!! :) men det
kender I jo alt til...

så der er lige spørgsmål...

Jeg har godt set at der er en tråd der hedder præcis det samme ;) men
den er efterhånden 1 år gammel og fyldt med døde links...

Vi står og mangler en baby-alarm... Men jeg synes at de gængse
babyalarmer fra fx babysam er for dyre og virker faktisk lidt som noget
skrammel. (man får for lidt for pengene)

Jeg har hørt om at de så kaldre "Private Mobile Radios" kan bruges som
babyalarm... jeg kan fx se at Thansen har 2 forskellige een til 399 og
en til 499...
http://www.thansen.dk/products.asp?c=472515276&n=758441138#xy
Jeg kan se at man også kan få dem helt op til et par tusinde kr andre
steder...

Hvad skal man købe??
Hvordan ser det ud med batteri-levetiden??
Er der nogle hvor man kan køre med strømforsyning??
Er der noget man IKKE skal købe?
Hvad skal man kigge efter?

Vi er vel villige til at bruge op til en tudse.. men kan det gøres for
det halve er det bare dejligt :)

er spændt på at høre fra jer...
Venlig hilsen Gustav (12 dage), mor og far

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-05-05 00:40

Per H wrote:

> Vi er lige blevet forældre for første gang - det er STORT!! :)

Tillykke.

> Vi står og mangler en baby-alarm... Men jeg synes at de gængse
> babyalarmer fra fx babysam er for dyre og virker faktisk lidt som
> noget skrammel. (man får for lidt for pengene)

Vi købte selv en Super Nova (eller var det Baby Nova) til 1100,- for
nogen år siden. De var udmærkede, sammenlignet med andre babyalarmer,
men det betyder ikke de var gode. De havde problemer med at række
gennem to betonmure.

> Jeg har hørt om at de så kaldre "Private Mobile Radios" kan bruges
> som babyalarm... jeg kan fx se at Thansen har 2 forskellige een
> til 399 og en til 499... [...]

Jeg kender dem ikke. Vi har selv købt et sæt PMR 446 fra Harald Nyborg
til 250,- da vi blev for trætte af vores Super Nova. Det er incl.
genopladelige batterier og oplader.

> Jeg kan se at man også kan få dem helt op til et par tusinde kr
> andre steder...

Gys.

> Hvad skal man købe??

Noget der har babyalarmfunktion, hvilket vil sige at den sender ved
støj og at den ikke siger noget i babyenden.

> Hvordan ser det ud med batteri-levetiden??

Kommer an på... Vores kan nok holde til 2-3 dages brug med måske 4-5
timer om dagen, meget løseligt anslået. Der går ikke så meget strøm
til, da de kun sender ved støj. Vores Super Nova holdt væsentligt
kortere tid, men det siger jo ikke noget generelt om babyalarmer.

> Er der nogle hvor man kan køre med strømforsyning??

Helt sikkert. Men er det ikke nemmere med genopladelige batterier og
holder med oplader? Så kan de bare stå der, når I ikke bruger dem.

> Er der noget man IKKE skal købe?

Noget uden genopladelige batterier. Noget hvor det er besværligt at
oplade batterierne.

> Hvad skal man kigge efter?

Det store plus og samtidig det store minut ved at bruge walkie talkies
som babyalarmer er rækkevidden. Medmindre man har for vane at bevæge
sig et par kilometer væk fra sit sovende barn, går signalet fint
igennem. Men det gør signalerne fra den forbipasserende trucker eller
naboens ungers leg med walkies desværre også. Måske man kan få en model
der garanterer at andres signaler ikke forstyrrer?

Rendyrkede babyalarmer har den store fordel at de advarer, hvis
senderens radiobølger ikke kan opfanges af modtageren. Det er en ret
væsentlig ting, som jeg ikke har set hos nogen walkie talkies. Omvendt
kan man sige at signalet i praksis altid opfanges ved walkie talkies,
medmindre da batteriet er løbet fladt.

Da vi havde Super Nova alarmer var der hele tiden skrat i modtageren,
grundet høj følsomhed hos senderen. PMR 446 har meget lav følsomhed:
Hvis den siger noget er det fordi knægten er vågnet. Jeg kender et par
der startede med PMR 446, men derefter overtog vores aflagte Super
Nova, fordi de fandt følsomheden for lav hos PMR 446. Men det er også
deres første barn, så de er ikke hærdede endnu.

PMR 446 er små og vældig solide (nej, jeg har ikke aktier hos
fabrikanten). Modtageren har overlevet 3-4 fald fra to meters højde ned
på fliser. Det eneste negative jeg umiddelbart har at sige om dem er at
det er irriterende at skulle trykke 5-6 gange på knapper for at sætte
senderen i babyalarmmode. Plus selvfølgelig det med støj fra andre
walkie talkie ejere.

Nå ja, Super Novaen havde nu en fiks funktion: Den viste tydeligt at
der kom signal med fire grønne dioder. Den slags er nyttigt hvis man er
et sted med så megen larm at man ikke kan høre babyalarmen ordentligt.

> Vi er vel villige til at bruge op til en tudse.. men kan det gøres
> for det halve er det bare dejligt :)

Det kan gøres for det kvarte, afhængigt af jeres krav.

> Venlig hilsen Gustav (12 dage), mor og far

Og hvilket digitalkamera købte I så? [Smiley]
--
Far + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 19-05-05 06:59

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in

> Tillykke.

.... .. .
klip en hel masse som jeg er enig i, også deres begrændsninger.

Købte også et sæt i harald nyborg muligvis de der PMR ...

Eneste anke jeg har imod dem er at radioerne ikke kan benyttes mens de
lades op. De er typen hvor laderens stik sættes i stikket til den eksterne
mikrofon, når de skal lades op.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-05-05 07:13

Jens Borchert Pedersen <jbp@vip.cybercity.junkdk> wrote

> [...]
> mens de lades op. De er typen hvor laderens stik sættes i stikket
> til den eksterne mikrofon, når de skal lades op.

Så er det nok en lidt anden model. Vores lades op ved at sætte dem i en
holder. Der er dog kun én holder med plads til to alarmer.

....Nu jeg tænker over det, så stod der da vist noget med at man ikke
kan bruge dem mens de lader. Vi har ikke haft behov for at bruge dem på
den måde, men jeg skal gerne prøve om det virker, når jeg kommer hjem.

Fra : Kitty

Dato : 19-05-05 21:40

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen år siden. De var udmærkede, sammenlignet med andre babyalarmer,
> men det betyder ikke de var gode. De havde problemer med at række

Jeg har selv en Super Nova som er knap et år gammel, og det lyder til at der
er forbedret en del på de nyere modeller. Vi bruger den til mere eller
mindre samtlige lure om dagen samt de tre-fire timer der går fra hun puttes
og til vi selv går i seng. Alligevel oplader vi dem højest en gang om ugen
og snarere hver anden. Signalet er også klart, og jeg har kun oplevet udfald
i forsamlinger med mere end 5-10 alarmer på lidt plads, eller hvis jeg har
bevæget mig mere end 100 meter fra senderen.
En anden ting man skal huske på inden man køber walkie er at senderen ikke
må ligge i barnevognen, jeg mener at huske de skal stå omkring tre meter fra
barnet. Det er på grund af den lange rækkevidde, som gør at det signal er
udsendes er langt kraftigere end det fra en alm. babyalarm. Ikke at barnet
falder død om af det, men det er altså en påvirkning som man ikke fuldt ud
kender konsekvenserne af (de fleste børn ligger jo med alarm flere timer
hver dag). Jeg vil til hver en tid anbefale en Super Nova - der kan fås i
Danmarks Barnevogne til 975kr eller Babysam til 999
(http://babysam-odense.dk/product_info.php?products_id=409)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-05-05 05:29

Kitty wrote:

[Super Nova]

> Signalet er også klart, og jeg har kun oplevet udfald i
> forsamlinger med mere end 5-10 alarmer på lidt plads, eller hvis
> jeg har bevæget mig mere end 100 meter fra senderen.

Hvad er der imellem senderen og modtageren? Vi har haft dem med i
sommerhus og i murstenshuse, hvor de fungerede glimrende. Det samme,
selvfølgelig, i fri luft.

På Skjoldhøjkollegiet (betonbyggeri) og vor nuværende bolig (beton + en
del metal) blev det en plage at skulle flytte rundt på senderen, til vi
fandt et sted hvor signalet gik igennem.

> [...]
> stå omkring tre meter fra barnet. Det er på grund af den lange
> rækkevidde, som gør at det signal er udsendes er langt kraftigere

Hvis den har babyalarmsfunktion, sender den kun når barnet siger noget.
Så det er ikke fordi barnet er badet i radiobølger fra senderen, når
man bruger en walkie talkie.

For os betyder det at vores barn udsættes for senderens radiobølger i
max to minuter, hver gang han tager en lur i barnevognen. Senderen
ligger ved siden af hans hoved. Det har jeg det fint med.

Babyalarmer sender til gengæld med jævne mellemrum et signal til
opfanges af modtageren - det bruges til den der "meld hvis forbindelsen
tabes"-funktion. De sender så med lavere styrke, men hvis man er nervøs
for eventuelle følger fra radiobølger, er det nok værd at tage med i
overvejelserne.

Fra : Kitty

Dato : 20-05-05 22:30

> Hvis den har babyalarmsfunktion, sender den kun når barnet siger noget.
> Så det er ikke fordi barnet er badet i radiobølger fra senderen, når
> man bruger en walkie talkie.

Der kan man bare se vil det sige at senderen kun sender signal når der
er lyd i rummet, men at modtageren er tunet ind på at modtage hele tiden? så
forstår jeg også bedre at det er et problem, at man ikke kan vide om der er
forbindelse mellem enhederne - men alligevel meget smart må jeg sige. Jeg
ville stadig ikke undvære min Nova - de grønne blink er nu meget betryggende
for en inkarneret hønemor

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-05-05 09:36

Kitty wrote:

> Der kan man bare se vil det sige at senderen kun sender signal
> når der er lyd i rummet, men at modtageren er tunet ind på at
> modtage hele tiden?

Jeps. Tænk på mobiltelefoner: Der angives to batterilevetider, en for
bare at have den tændt og en for at tale. At sende et signal tager
meget mere strøm end at modtage det.

> Jeg ville stadig ikke undvære min Nova - de grønne blink er nu meget
> betryggende for en inkarneret hønemor

Ja, det er en rigtig god ting. Når der ikke er alarm ved mistet
forbindelse lurer det hele tiden i baghovedet om der nu er strøm på
batterierne og om senderen i det hele taget virker.

Der er heller intet i vejen for at walkie talkies fik det indbygget. De
kunne jo bare nøjes med at sende et kort signal hvert halve minut eller
lignende, for at undgå for mange unødvendige sendinger. Men jeg har
desværre ikke set det nogen steder.

Fra : Per H

Dato : 21-05-05 12:03

Kitty wrote:
> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Der kan man bare se vil det sige at senderen kun sender signal når der
> er lyd i rummet, men at modtageren er tunet ind på at modtage hele tiden?
Det er da også meningen - det gør din Nova vel også (jeg ville bare godt
at der ikke skulle helt så meget lyd til for at aktivere den).

> så forstår jeg også bedre at det er et problem, at man ikke kan vide om der er
> forbindelse mellem enhederne - men alligevel meget smart må jeg sige.
Det vil jeg nok antage at der er når sendeeffekten er 0.5W (din mobil
telefons sendeeffekt er 2W )- og rækkeviden er op til 3km.

Jeg har lige testet imens han blev skiftet - der kunne den sagtens
aktivere VOX'en - så han kan altså godt jeg synes bare umiddelbart at
der skal meget til - men han kan godt :)

Jeg
> ville stadig ikke undvære min Nova - de grønne blink er nu meget betryggende
> for en inkarneret hønemor

De grønne blink indikerer at der er forbindelse?! - det er ret smart -
lyser de så rødt når barnet giver lyd fra sig - for så er det helt kanon..

Venlig hilsen Per

Fra : Kitty

Dato : 21-05-05 21:23

"Per H" <empty@empty.dk> skrev i en meddelelse
> De grønne blink indikerer at der er forbindelse?! - det er ret smart -
> lyser de så rødt når barnet giver lyd fra sig - for så er det helt kanon..
>
> Venlig hilsen Per

jep! der er fem røde dioder som angiver når der er lyd - samt hvor meget lyd
der kommer

Fra : jones_net

Dato : 19-05-05 11:10

> [...]
> det halve er det bare dejligt :)
>
> er spændt på at høre fra jer...
> Venlig hilsen Gustav (12 dage), mor og far

Vi bruger en Topcom TwinTalker 3300 som kostede 350 i Kvickly + 8 AAA
genopladelige batterier - der følger lader med. Den har en tilpas følsomhed
(testede 4 andre fra bl.a. Harald Nyborg og Topcom selv), men disse var ikke
følsomme nok i VOX funktionen (det som også kaldes babyfunktion). Omvendt
aktiveres 3300 ikke ved små lyde som vores tidligere Phillips babyalarm
gjorde - den larmede når fuglene sang i nærheden, og på landet er der sq
mange fugle!.

3300 kan ikke bruges mens den lader op, men med en batteriindikator , kan
det planlægges til om natten. Den holder batteri i ca. en uge.

Når den tændes, står den i samme funktion som da man slukkede, så der skal
kun trykkes på 1 knap.

Der er en lille blå lysdiode som kan bruges som lygte hvis knægten har smidt
sutten ad H til, og han ligger mørkt (vi har brugt den en del gange, men jeg
synes det var ren spild i starten, indtil jeg fik brug for den

Der er ingen indikator for manglende forbindelse mellem sender og modtager
som på nogle babyalarmer, men med mellem 300 m og 3 km sendestyrke (alt
efter antallet af mure), så ser jeg ikke dette som noget problem, og vi har
da heller aldrig oplevet, at den ikke har kunnet række.

/J

Fra : Per Horn Petersen

Dato : 20-05-05 13:02

> [...]
> efter antallet af mure), så ser jeg ikke dette som noget problem, og vi har
> da heller aldrig oplevet, at den ikke har kunnet række.

Hmm - jeg snakkede lige med elektronik-manden i Føtex, han siger at hvis
man sætter "baby-enden" på VOX vil det lyde bip lyde i "baby-enden" når
forældrene snakker (altså at "forældre-enden" ikke skal aktiveres med
kontakt-tryk på TALK knappen) er dette sandt?? det lyder underligt i
mine ører...

kan "baby-enden" ikke stå i VOX og "forældre-enden" på manuelt??

Den de havde i Føtex var godt nok en twintalk 3300 til 275kr men den er
så uden lader... men ellers må det da være den samme... (men jeg vil da
hellere give lidt mere og så få lader og bat med.)

Venlig hilsen Per.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-05-05 13:26

Per Horn Petersen <empty@empty.com> wrote

> [...]
> sandt?? det lyder underligt i mine ører...
>
> kan "baby-enden" ikke stå i VOX og "forældre-enden" på manuelt??

Alt andet ville være meget mystisk. Men det er nu ikke nok at sætte
forældreenden på manuelt, hvis man vil undgå at forstyrre barnet.
Barnet hører jo stadig truckerne og legebørnene, når de bruger samme
kanal.

VOX (Voice Activity Detector) ikke er helt det samme som en dedikeret
babyalarmsfunktion: Med babyalarmsfunktion siger børneenden intet.

Som der tidligere har været snak om her i gruppen, kan man dog
forhindre dette ved at klippe et stik fra et par elendige
hovedtelefoner og sætte det i walkie talkien.

Fra : Per Horn Petersen

Dato : 20-05-05 14:12

> Som der tidligere har været snak om her i gruppen, kan man dog
> forhindre dette ved at klippe et stik fra et par elendige
> hovedtelefoner og sætte det i walkie talkien.

Det var da en god ide :) (keep it simple smart!)

Fra : Per H

Dato : 20-05-05 21:44

> [...]
> aktiveres 3300 ikke ved små lyde som vores tidligere Phillips babyalarm
> gjorde - den larmede når fuglene sang i nærheden, og på landet er der sq

Nåå nu har jeg købt sådan et dyr - den kostede godtnok 400 i Bilka -
jeg synes ikke den er ret følsom på vox funktionen selvom den står på
niveau 3 (jeg skal tale ret højt tæt foran den for at den akriverer
senderen)

Når den så er færdig med at sende giver den et bip - men det er jo nok
ikke et problem, da der jo iforvejen så har været en lyd...

/Per

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 20-05-05 07:23

> Hvad skal man købe??
> Hvordan ser det ud med batteri-levetiden??
> Er der nogle hvor man kan køre med strømforsyning??
> Er der noget man IKKE skal købe?
> Hvad skal man kigge efter?

I kan kigge på Forbrugerstyrelsens test af babyalarmer (nov. 2004).
www.forbrug.dk/test/testbasen/boern/babyalarmer

Hvis I klikker ind på de enkelte alarmer, kan I læse fordele og ulemper
remset op af Forbrugerstyrelsen.

Mvh

Emil

Fra : Mette & Jacob

Dato : 20-05-05 09:13

Hej.

Vi har en Philips alarm fra Jem og Fix til 279 kr. Den virker upåklageligt,
skal lades op ca en gang om ugen, og har et fint signal selvom der er to
etager mellem sender og modtager. Den eneste ulempe ved denne, som er den
billigste i philips-serien er, at den ikke giver signal hvis man har fået
stillet sender og modtager på to forskellige kanaler... Men- det lærer man
hurtigt lige at checke når man tænder for den...

MVH Mette