Snydt igen
Fra : Preben Christensen

Dato : 18-05-05 22:05

Hej
Nu har jeg solgt min båd for anden gang men lige så snart man kommer for at
lave en slutseddel springer folk fra hvad gør man forkert
jeg er træt af det med at folk lover en hel masse på mails om at de kommer
og kigger den og den dag og så ikke kommer alligevel, hvad gør i for at
sælge jeres båd?
det drejer sig om denne
www.toldkrydser.dyndns.dk

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Lars Holst

Dato : 18-05-05 22:37

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> said in

> [...]
> jeg er træt af det med at folk lover en hel masse på mails om at de
> kommer og kigger den og den dag og så ikke kommer alligevel, hvad gør

Nu ved jeg ikke hvad du har skrevet i din salgsannonce og hvad du har
prissat den til men altså.............
Er den overhovedet salgbar?
Kan den sejle.....kan den flyde?

Min oplevelse, da jeg sidste forår købte båd (igen), var at danskerne har
en tendens til enten at skrive for pænt om deres både i forhold til
virkeligheden eller at skjule det grimme ved båden i annoncerne.
Det er en generalisering ud fra kig på 16 forskellige både spredt ud over
Jylland, Fyn, Sjælland og Lolland-Falster og har altså intet med din båd
at gøre.

Jeg blev overrasket hvor elendig forfatning nogle både var i, i forhold
til hvad folk forlangte i pris og hvad de havde skrevet i annoncerne.
Enkelte af tilfældende var nærmest fornærmende overfor min dømmekraft.
Jeg tænkte i nogle af tilfældende at gad vide om de mennesker virkelig
selv troede at jeg ikke ville opdage dette og hint af fejl, skader og
mangler.

Vi valgte at købe båd i Sverige fordi der er det sandt hvad de skriver i
annoncerne og de passer s'gu godt på deres både.
Det er jo trods alt også det land i verden med flest både pr. indbygger.

Tilbage til dit spørgsmål:
Du levner alt for meget til fantasien ved ikke at referere til din
annonce og din prissætning.
På den anden side skal du passe på da det her *ikke* er en markedsgruppe.
Nogle brugere af gruppen vil hagle dig ned hvis du annoncerer herinde.

--
Lars Holst

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-05-05 23:23

Lars Holst said the following on 18-05-2005 23:37:
> [...]
> På den anden side skal du passe på da det her *ikke* er en markedsgruppe.
> Nogle brugere af gruppen vil hagle dig ned hvis du annoncerer herinde.

Jeg er enig i at hvis ikke prisen (eller i det mindste priside) er
oplyst er det nemt at få kolde fødder. Tilsvarende, jo mere reel
information der er på forhånd, jo færre "osere" vil blive skuffet og dem
der reagerer vil være mere seriøse (tror jeg )

iøvrigt er dine sider meget grafiktung - 400x300px bør ikke fylde 80+kB
samtidig med 5MB lydfil er ikke smart som baggrundslyd.

/carsten

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 19-05-05 08:33

> [...]
> information der er på forhånd, jo færre "osere" vil blive skuffet og dem
> der reagerer vil være mere seriøse (tror jeg )

Det er rigtigt at der altid skal være et synligt forhandlingsgrundlag.
Men det med salg på nettet er ikke altid lige til, man får mange
forspørgsler og kun et få tal vi se på skibet.
Det er jo intet nyt i at billeder er taknemmelige, en båd kan ligne et
stjerneskud på billed og være mindre pæn i virkligheden. Jeg køber aldrig
noget uden at have set det først (medmindre det er nyt i original embalage)

> iøvrigt er dine sider meget grafiktung - 400x300px bør ikke fylde 80+kB
> samtidig med 5MB lydfil er ikke smart som baggrundslyd.

En privat salgs-webside skal have billeder i rå mængder, de skal være i
600x800 og ikke fylde mere end 50-80kb.
Opdel billederne i grupper, ala fribord, dæk, rig, kabine 1, kabine 2,
motor.....
Der skal ligeledes være en beskrivelse som beskriver båden absolut bedst
muligt uden en masse salgs-gas.

Jeg solgte sidste en hollandsk stål-yacht til en Norge, han søgte på
scanboat og fandt båden, gik på mit site og vi mailede flere gange,
hvorefter han kom til danmark og besete båden. Der blev lavet en aftale om
køb og vi udbedre/installerede diverse ting som han ønskede. Han kom igen
for at godkende de ting der var lavet og overlevering & hjemsejlads dato
blev planlagt. Efterfølgende første besøg overførte han 30% af den aftale
pris og da de landede dagen før overleveringsdatoen, overførte han det
resterende beløb
Vi fik en mægler til at skrive papirne for en mindre beløb da båden skulle
til Norge, de er jo ikke i EU og der var noget med moms/afgift på båden og
udstyret.
Kan faktisk godt grine lidt... for da de skulle sejle hjem, blev motorene og
instrumenter startet og alle alarmer gik...
Der gik ca 10sek så ringede min telefon ... det var lavvandet under
1 m under kølen.

-Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-05 09:39

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev

> [...]
> og kigger den og den dag og så ikke kommer alligevel, hvad gør i for at

Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke bruger noget plads på at beskrive båden i
detaljer istedet for de åndsvage animationer

Der er tale om en gammel træbåd, så der er da masser af væsentlig ting, man
kan beskrive. I særdeleshed når du skriver, at den trænger til en kærlig
hånd. Desuden mangler der fornuftige billeder. Du har jo tilsyneladende
serveren og kameraet, så hvorfor er der ingen billeder eller oplysninger af
alle detaljerne. Det er det, som virkelig tæller.

Hvis jeg skal være uforskammet ærlig, så er der absolut intet på din side,
som kunne gøre mig interesseret som køber. Tværtimod virker det som om, at
du ikke er særlig interesseret i at gøre noget ud af salget/præsentationen.
Hvis man vil sælge, så gælder det altså om at vække folks interesse, og det
gør du helt sikkert ikke med uvedkommende animationer og kæmpe lydfiler.

Glem alt det skærmgejl, og få taget nogle nye billeder. Masser af billeder
med detaljer som viser bådens tilstand i dag. Sørg også for, at de er skarpe
og velbelyste, brug evt. en billedebehandler. Vær også opmærksom på din ret
begrænsede upload, så sørg for, at billederne ikke er for store. Du kan evt
sætte nogle link til billeder i højere opløsning på en særskilt side, så
folk som har dette behov sel kan hente dem.

Har du ikke noget ordentlig kamera, så køb et!

Føtex har i øjeblikket et *fremragende* HP kamera på tilbud til kun 1600,-
og det er helt sikkert penge som kommer igen, hvis du laver en ordentlig
præsentation af din båd.

Du skal hele tiden være opmærksom på, at de folk, som svarer, det er også
dem du henvender dig til. Så er din præsentation useriøs, så får du også
useriøse henvendelser.

Sluttelig, spørger du ikke folk om, hvorfor de springer fra en aftale?

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Carl Larsen

Dato : 19-05-05 17:53

Hvad koster den????

--
Hilsen Carl

Fra : Preben Christensen

Dato : 19-05-05 21:35

9800kr

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-05-05 16:34

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> 9800kr

> [...]

På trods af at der har været mange gode seriøse velmenende råd til dit
indlæg, reagerer du først nu meget kort på et spørgsmål om pris.
Det kalder jeg ikke brug af god vejledning (men man sejler vel som man
rigger til) (den var ny )
Hilsen
Steffen

Fra : Preben Christensen

Dato : 20-05-05 17:51

Hej
Jeg har prøvet at lave et design af hjemmesiden
Jeg ved ikke om det var bedre, men det kan andre jo bedst bedømme.
Jeg har lavet billederne mindre så kan folk selv klikke på dem hvis de vil
se
dem større, ligeledes har jeg skrevet lidt tekst til den,
dog ikke historie eller noget andet fyldstof
Hvad vil i evt. anbefale man skrev lidt mere om?

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Per Christiansen

Dato : 21-05-05 06:40

> Hvad vil i evt. anbefale man skrev lidt mere om?
>

> --
> Venlig Hilsen
> Greetings
>
> Preben Christensen

9800kr det kræver da ikke den store tekst for at regne ud at
der er en masse man selv skal lave, men det er nok der skoen
trykker.

Skriv at det kræver en gør det selv mand og en masse billeder
som viser tyddeligt hvor fejlene er og nogle gode billeder der
viser et helheds indtryk af båden.

Fra : Preben Christensen

Dato : 21-05-05 09:53

Hej det vil jeg prøve men det er stadig ved selvsyn man får mest ud af det,
folk ser jo forskelligt på tingene
God weekend

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Per Christiansen

Dato : 21-05-05 15:46

> Hej det vil jeg prøve men det er stadig ved selvsyn man får mest ud af
> [...]

Det har du ret i men når de ser billederne så ved de om det er
nået de skal kikke nærmere på, men billederne skal være gode
og ikke skjule noget.
Du kan også skriv KUN SERIØSE HENVENDELSER.

Husk at skrive at båden er solgt med henblik på istandsættelse
mekanisk og kosmetisk i slutsedlen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 19:25

> [...]

> dog ikke historie eller noget andet fyldstof
> Hvad vil i evt. anbefale man skrev lidt mere om?

For det første, så er det vigtigt, at du skriver en masse om alt det, der er
i orden, og som ikke skal laves. Hvordan har spantene og svøbne det? Hvordan
har køltræet det, og hvordan har bjørnen og stævntræet det. Det er det
allervigtigste på denne båd, fordi det er det, som koster kassen at
reparere. Alt det andet er dybest set småting. Dernæst er det en god ide, at
gå i detaljer med, hvad der præcist skal laves, og navnlig hvad der ikke
skal laves. På den måde ved folk, dels hvad de kan forvente, og dels hvad de
selv kan lave. Lige nu vil jeg tro, at de fleste vil forvente det værste.

Du skal også fortælle noget mere om båden, hvad er klædningen f.eks. lavet
af, hvad er spante og svøb lavet af, og hvor mange er der f.eks. af hver.
Det er væsentlig for en træbådsmand at vide den slags. Det er er en båd, som
er ufattelig svær at sælge, så den slags bør fremgå. Hvad er der f.eks.
tidligere blevet lavet på båden, hvor meget er der blevet udskiftet hen ad
vejen?

Dernæst er den helt gal med dine billeder! Du får ikke vækket folks
interesse med disse billeder:

http://www.toldkrydser.dyndns.dk/Indvendig/IMG_2.JPG
http://www.toldkrydser.dyndns.dk/Indvendig/IMG_10.JPG
http://www.toldkrydser.dyndns.dk/Indvendig/IMG_3.JPG

Disse billeder er *fuldstændig* ubrugelige. For at være helt ærlig, hvad
skal man bruge dem til?

http://www.toldkrydser.dyndns.dk/Indvendig/IMG_2.JPG

Viser et frygtelig rod i båden, og det er næppe noget, som gør folk
interesseret, nok nærmere tværtimod.

Hvad tror du der sælger bedst? Et billede af en kahyt, hvor der er ryddet
pænt op og evt et par kopper kaffe og en petroleumslampe, som viser lidt
hygge, eller et rodet billede som mest af alt ligner et bombet haveskur med
vandslanger og andet rod?

Du må se i øjnene, at du har en båd, der er ualmindelig få købere til.
Derfor skal du forsøge at vise de få købere, som kunne være interesseret,
hvilke potentielle muligheder, der er i båden. Du gør dig selv en
bjørnetjeneste med disse billeder. Når du sætter billeder på en hjemmeside,
som er direkte ubrugelige, så sender du de helt forkerte signaler, og har
muligvis allerede skræmt folk væk på forhånd.

Motoren er en slags klenodie, så hvorfor er der slet ingen billeder af
motoren? Hvorfor er der ingen brugbare billeder af cockpittet, og hvorfor
er der ingen billeder af styrepladsen?

Du skriver selv: "Båd indefra klik Her kan der ses hvad der skal laves"

Jeg vil uden tøven påstå, at jeg er både en habil sælger og en glimrende
håndværker med god forstand på gamle både, men jeg kan absolut ikke udlede
andet af dine billeder, end at båden roder frygteligt. Der er eet eneste
brugbart billede af dækket, det er også alt.

Langt de fleste af dine billeder er enten uskarpe eller dårligt belyste. Det
er for så vidt også ok, at man ikke er skrap til den slags, det er langtfra
alle, som kan tage gode billeder, men man skal bare være opmærksom på, at
den slags *ikke* hjælper på salget, når man skal af med en gammel træbåd.

Uskarpe og dårlige billeder samt rod i båden signalerer ligegyldighed.
Ligegyldighed kan *IKKE* sælge...

Jeg har skrevet det før, du får udelukkende henvendelser fra de folk, du
henvender dig til. Elendige billeder og en båd som mest af alt ligner en
losseplads, hvem mon det taler til?

Du må meget mere op på dupperne, hvis du vil sælge din båd, uden at forære
den væk....

Claus

Fra : Preben Christensen

Dato : 21-05-05 19:58

Hej

Jamen hvordan finder jeg f.eks ud af hvad båden er lavet af her tænker
jeg på spanter, svøb og klædning?
Jeg en ørn til foto er jeg nu ikke men jeg kan da godt se de er meget
mørke de billeder ligeledes kan jeg godt se der ikke skal ligge haveslange
og rode rundt i båden, jeg må prøve at gøre det bedre så i kan bedømme det,
Claus vil du hjælpe mig med at prøve at sætte et evt salg op og ja jeg vil
helst
ikke forære den væk nogen siger den er mere værd end jeg har sat den til om
det passer ved jeg ikke, spørgsmålet er om jeg måske skal bygge den om med
en anden kahyt og styrehus samt dæk men det må vi jo se hvis ikke den bliver
solgt

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-05 10:55

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i

> Jamen hvordan finder jeg f.eks ud af hvad båden er lavet af her tænker
> jeg på spanter, svøb og klædning?

Der må du nok have fat i en erfaren træbådsmand, han burde kunne hjælpe dig.
Er der ikke sådan en fyr i din lokal havn?

> [...]
> mørke de billeder ligeledes kan jeg godt se der ikke skal ligge haveslange
> og rode rundt i båden, jeg må prøve at gøre det bedre så i kan bedømme

Heldigvis er digitalbilleder jo gratis, så det er bare at skyde løs. Har du
ikke lys nok, så gå i silvan/røverkøb/HN og køb en halogen byggelampe. Det
giver et glimrende lys, og billedet kan efterfølgende korrigeres i farverne.
Jeg korrigerer stort set alle de billeder, jeg tager.

Du skal bare kigge på kritisk på dine billeder, stil dig selv nogle
spørgsmål til billedet. Få evt. andre til at bedømme dem. Se f.eks. her:
http://www.toldkrydser.dyndns.dk/Indvendig/IMG_5.JPG - et glimrende billede
af træet og stævnen, men hvorfor skal der ligge en stor hvid dunk og en
åndsvag rusten cykelkurv midt i billedet...

Det havde taget ti sekunder at fjerne, og så havde du haft et brugbart
billede..

> Claus vil du hjælpe mig med at prøve at sætte et evt salg op og ja jeg vil
> helst

Jeg kan desvære ikke påtage mig mere arbejde forløbigt, da jeg har rigeligt
at se til. Jeg ville sikkert godt kunne hjælpe dig, men så starter
taxameteret også.

> [...]
> det passer ved jeg ikke, spørgsmålet er om jeg måske skal bygge den om med
> en anden kahyt og styrehus samt dæk men det må vi jo se hvis ikke den

Hvis motor og skrog er i orden, så synes jeg, at prisen er for lav. Jeg
ville sætte den til 13.000-15.000 så er der også plads til at kunne
forhandle lidt. 9000,- er for lidt i mine øjne.

Inden du får set dig om, så har du brugt en masse tid og penge på en
renovering, og hvis du ikke kan lave det rigtigt flot, så er det næppe
penge, du får igen. Der er ingen ide i at banke noget billigt kasseværk i
krydsfiner sammen, det vil alligevel afholde en rigtig træbådsmand fra at
købe. Så hvis du beslutter at lave det, så lave det ordentligt.

Jeg kan forestille mig, at de folk som køber en sådan båd, det er folk som
selv vil have noget, de kan gå og rode med. Markedet for gamle træbåde er
*meget* begrænset. Man skal have god tid, penge nok og allervigtigst;
hænderne skruet rigtigt på!

Men du skal nok se at få den i vandet i en helvedes fart, eller risikerer du
at den tørrer ud, og at klædningen slår sig for meget. Navnlig når den er
klinkbygget.....

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.