Mjød
Fra : Devast8or

Dato : 18-05-05 21:10

Hej med jer,

jeg sad og kiggede lidt på nogle mjødopskrifter (har selv i øjeblikket 1
omgang stående til gæring/lagring), og har lige et par spørgsmål:

1) nogle af opskrifterne nævnte at der skulle bruges blødt vand, men intet
om hvorfor - er der nogen der ved noget om grunden?

2) en del af opskrifterne nævnte at mjøden skulle hældes på en anden
beholder efter et stykke tid (nogle nævnte 4-6 uger, andre lidt længere), og
at bundfaldet (gær, går jeg ud fra?) ikke måtte komme med - har det noget
med smagen at gøre? Jeg havde først fået indtrykket af at det kun var hvis
man fik selve bundfaldet med at det ville give en dårlig smag - men det
lyder lidt som om at det kan afgive bismag til selve mjøden?

Håber der er nogen der har nogle gode ideer, meget gerne bygget på egne
erfaringer (så vidt jeg husker var der et par stykke herinde der bryggede
mjød selv, ikke?)

TIA

Devast8or