Træ rødder
Fra : afd.19-20

Dato : 18-05-05 12:21

Hvordan undgår man at en træ rod farver vandet.

Fra : Hobi

Dato : 18-05-05 12:36

"afd.19-20" <afd19-20@bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan undgår man at en træ rod farver vandet.

Du kan koge den længe og skiftevandet nogle gange undervejs....
Det er faktisk ikke en dårlig ting, at vandet farves, da de stoffer, som
farver vandet er gavnlige for fiskene ( sygdomsforebyggende ).

Mvh
Hobi

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 18-05-05 22:45

"afd.19-20" <afd19-20@bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan undgår man at en træ rod farver vandet.

Det forsvinder rimeligt hurtigt, siger min erfaringe med problemet mig, og
du skal ikke være bekymret for fiskene. Jeg kan huske at min første rod
farvede vandet og jeg havde en masse bøvl med at holde den nede på bunden.
Den næste rod jeg fik lagde jeg i en spand og skoldede den - fyldte op med
vand og pressede den under vandet med noget tungt og billigt. Der lå den så
i en rum tid og sugede vand tilsig - plus afgav farve, der var ikke den
samme voldsomme farvning af vandet da den kom i.

MvHans

Fra : J. Jørgensen

Dato : 10-08-05 16:31

"afd.19-20" <afd19-20@bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan undgår man at en træ rod farver vandet.

Hvis træroden er så stor, at du ikke kan komme til at koge den, så er der
faktisk ikke ret meget at gøre. Det hjælper ikke meget med at overhælde den
med kogt vand, ja så skal du have tålmodighed og gøre det mange gange.
Normalt skal du ikke være så bange for farvningen, om ikke andet så giver
det en ny effekt til akvariet, og fiskene er lige glade.

Du kan dog undgå farvningen hvis du ved købet sikrer dig, at det er
"rigtige" trærødder du køber. Det vil sige, at rødderne virkelig stammer fra
bunden af søer og moser, og er mættet med vand så de ikke kan flyde. De er
til gengæld ret dyre.

Dem du normalt ser i handelen er kunstigt sminket, så de ligner en "rigtig"
gammel trærod.
Det foregår med syrebad, indfarvning samt kunstige ormehuller lavet med en
boremaskine.

Hilsen
Jørgen

Fra : Martin Heller

Dato : 10-08-05 17:00

J. Jørgensen wrote:

> Hvis træroden er så stor, at du ikke kan komme til at koge den, så er der
> faktisk ikke ret meget at gøre.

Man kan trække en del farve ud ved at lægge roden i en opløsning
af soda. Men normalt er hverken kogning eller iblødlægning i
soda nødvendigt. Farvningen af vandet aftager med tiden, og hvis
man synes, vandet er blevet for mørkt, er det nok tid til et
vandskifte alligevel.