Kattetransport - flytter til Århus
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-05-05 09:27

Hej alle,

den 4. juni flytter jeg til Århus. I den forbindelse skal jeg jo
selvfølgelig have kattene med.

Er der nogen der kan komme med tips omkring transport af kattene, så jeg
ikke pludselig har to katte der gør både stort og småt i
transportkasserne ?

Vi køber også Feliway til stikkontakterne, så min kærestes kat og mine
to forhåbentlig ikke ryger i flæsket på hinanden.

Men derudover ? Kom frisk !

Med venlig hilsen
Jacob Saaby Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 18-05-05 09:39

> [...]
>
> Er der nogen der kan komme med tips omkring transport af kattene, så jeg
> ikke pludselig har to katte der gør både stort og småt i

Hej Jacob,

Nu skriver du jo ikke, hvor langt misserne skal flyttes Jeg går dog
ud fra, at det er et stykke vej - måske fra Sjælland?

Vi har nogle gange vores katte med i sommerhus, og det er en køretur på
ca. 2½ time. Det er det længste, vi har kørt med dem. De sidder ikke
mast i den samme transportkasse. De har hver deres, så de har god plads
til at røre sig og strække ud.

Man kan undlade at fodre misserne lige inden køreturen. Det øger nemlig
risikoen for, at de kaster op. Du skal også tilbyde dem vand undervejs.
Og så har vi altid kattebakken med i bagagerummet, så missernes kan
komme på toilet, hvis det bliver nødvendigt. Især den ene af vores er
god til at sige til, hvis hun skal tisse Men ellers kan du jo bare
prøve at tilbyde dem bakken, og så se, om de skal noget. Vi plejer at
sætte bakken ind på bagsædet af bilen, og så lade misserne gå på den
enkeltvis (det er nu ikke så tit, at de absolut skal noget i løbet af 2½
time).

Sidst men ikke mindst, er det nok en dårlig idé at køre midt på dagen,
hvis det er en solskinsdag (med mindre, du har air condition i bilen
Du kan eventuelt vente, til det er blevet lidt køligere, hvis du har
mulighed for det?

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 18-05-05 09:48

> Betina Rasmussen skrev:

> Nu skriver du jo ikke, hvor langt misserne skal flyttes Jeg går dog
> ud fra, at det er et stykke vej - måske fra Sjælland?

Fra København NV til Århus C

> [...]
> ca. 2½ time. Det er det længste, vi har kørt med dem. De sidder ikke
> mast i den samme transportkasse. De har hver deres, så de har god plads

Jeps, mine får også en hver, og det er gode store kasser med rigelig
plads.

> [...]
> sætte bakken ind på bagsædet af bilen, og så lade misserne gå på den
> enkeltvis (det er nu ikke så tit, at de absolut skal noget i løbet af 2½

Min tanke var også at have kattebakken med. Jeg får en kammerat til at
køre mig, og han har en stationcar. Så to kasser og en bakke. Så kan de
lige få en chance før vi kører på færgen. Og når vi er kommet over med
færgen er der kun 10 min. til vi er hjemme.

> [...]
> hvis det er en solskinsdag (med mindre, du har air condition i bilen
> Du kan eventuelt vente, til det er blevet lidt køligere, hvis du har

Det bliver der ikke mulighed for. Flyttemændene kommer med det hele ved
15-tiden, så vi kommer til at køre ved 10-11 tiden

Men god nok ide ellers.

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 18-05-05 12:24

"Jacob Saaby Nielsen" <spamboxKATTE@BAKKEjizzo.net> skrev i en meddelelse
> [...]
Min den ene kat var helt umulig da jeg skulle have kattene fra Århus til
Holstebro i tog. Den ene lagde sig til at sove med det samme, mens den anden
skabte sig tosset hele vejen. jeg var ret så flov over den. Jeg tog den
endda ud af kassen og gik lidt rundt med den, men den miawede bare videre.
Og det var værre på turen hjem. der var jeg ved at gå ud af mit gode
skind

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 18-05-05 12:58

> [...]
> endda ud af kassen og gik lidt rundt med den, men den miawede bare videre.
> Og det var værre på turen hjem. der var jeg ved at gå ud af mit gode

Jeg tror også, at det for de fleste katte er mere skræmmende at blive
transporteret med offentlig transport end med bil. I toget er der jo
fremmede mennesker, måske børn der skriger og døre, der går op og i. Jeg
prøvede en enkelt gang for år tilbage at tage bussen med en af mine
misser. Det kunne han bestemt heller ikke lide Siden dengang tog jeg
en taxa, hvis jeg ikke kun komme med en privatbil

Men der er da nogle katte, det simpelt bare ikke kan lide at køre i bil.
Sådan en har jeg også haft. Hun RÅBTE i bilen hele vejen. Så jeg ringede
til dyrlægen for at høre, om jeg ikke kunne få noget beroligende til
hende. Men nej, det kunne jeg ikke, og beskeden var, at det som regel
kun er i begyndelsen, de piver. Så går det over. Men den her kat blev
altså tydeligt køresyg og kunne snildt råbe i 2 timer Men vi
behøvede såmænd ikke at køre med hende i mere end 10 min. før hun havde
kastet op. Det var synd for hende, og hun kom derefter med bil så lidt
som muligt

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 18-05-05 19:04

On Wed, 18 May 2005 10:47:44 +0200, Jacob Saaby Nielsen
<spamboxKATTE@BAKKEjizzo.net> wrote:

>Fra København NV til Århus C

Okay, det er omtrent samme strækning som vi flyttede med vores kat. Vi
tog dog over Kalundborg-Århus og alene sejlturen tager jo en halv dag.

Vi havde indrettet det bagerste af bilen med transportkasse (som stod
åben) kattebakke tørfoder og vand og katten hyggede sig da fint hele
vejen.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-05-05 14:44

Hver sin transportkasse af rimelig størrelse og tilbud om vand og kattebakke
på turen. Alternativt kan du købe en "pet tube" som passer ind på bagsædet,
har plads til 2-3 katte OG kattebakke, så de kan bruge den når behovet
opstår. http://www.pitstoppets.dk/shop/default.asp

Husk at være opmærksom på, at kattene ikke sidder i direkte sol og får det
for varmt OG at de ikke sidder i træk fra ventilationen eller åbne vinduer
heller.

Giv dem lidt at spise før turen - men ikke meget.

Du skal også sørge for at transportkasserne er spændt i hvert fald
nogenlunde fast, så kattene ikke fortsætter med 110 km i timen ud gennem
forruden, hvis I er nødt til at lave en undvige eller bremse manøvre.

En lille prøvetur (10-15 minutter rundt i byen) nogle dage før, kan også
være en god ide til at vænne kattene til situationen.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : maz

Dato : 19-05-05 09:22

Jacob Saaby Nielsen wrote:
> Er der nogen der kan komme med tips omkring transport af kattene, så
> jeg ikke pludselig har to katte der gør både stort og småt i
> transportkasserne ?
Spred et tæppe ud over bagsædet, hold et enkelt stop, hvor de kommer ud af
transportkasserne og får tilbud om bakke og lidt vand og får strukket benene
og undersøgt bilen. Sandsynligvis vil de ikke tage imod noget af det -
udover at undersøge bilen lidt ;)

Vi har tilbagelagt længere distancer (Kbh - Nordjylland på 6-7 timer) med
Zeus frit i bilen (og sin egen åbne transportkasse) og de to små i een stor
transportkasse. To stop undervejs, hvor de to små kom ud og eet tilbud om
kattebakke og vand, som de ikke ville. Ingen problemer. De hylede lidt (de
to små), men "overlevede" fint og led ingen nød ;)

/M