Elektrisk stød og et glas vand ?
Fra : Peter Heide

Dato : 17-05-05 22:32

Måske en forkert gruppe men på en måde havde det
noget med mit helbred at gøre.

I går nat efter endt læsning, trak jeg kontakten fra lampen.
En lampe der ikke kan tændes og slukkes. Den elektrisk
førende kontakt ,røg ned i et glas vand ,som jeg har ved siden
af sengen på gulvet en gang imellem.

Jeg opdagede det første da jeg stod op ,ved en vislende lyd
fra glasset. Vandet var blev varmet op og jeg slukkede for det
hele.

MEN hvis jeg nu i løbet af natten var blevet tørstig og var kommet
til at stikke et par fingre ned i selve glasset. Hvad var der sket ?

Var det exit PH , en forbrænding eller bare et ordentlig stød ?

Fra : Leon 2100

Dato : 17-05-05 22:37

Peter Heide wrote:

> [...]
> til at stikke et par fingre ned i selve glasset. Hvad var der sket ?
>
> Var det exit PH , en forbrænding eller bare et ordentlig stød ?

Mærkeligt at dit HFI relæ ikke slog fra!?

Men anyways, så ville det svare til at stikke fingeren i en tændt
fatning, det giver et solidt rap over fingrene og forudsat at du er
rask, så er det det.

Hvis du derimod lider af dårligt hjerte, eller er ældre, så...

Mvh. Leon

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-05-05 22:46

"Leon 2100" <invalid@nospam.dk>

> Mærkeligt at dit HFI relæ ikke slog fra!?

Hvorfor i alverden skulle det dog gøre det?

Der løb jo ingen fejlstrøm.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Leon 2100

Dato : 17-05-05 23:00

Uffe Ravn wrote:

> "Leon 2100" <invalid@nospam.dk>

> Hvorfor i alverden skulle det dog gøre det?
>
> Der løb jo ingen fejlstrøm.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Tjaa... som knejt har jeg da stukket en skruetrækker eller to i
kontakten :) og så vidt jeg erindrer, så slog HFI relæet fra, men da jeg
ikke har forstand på det 'elmæssige' skal jeg ikke stille mig skråsikker?

Mvh. Leon

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-05-05 23:14

"Leon 2100" <invalid@nospam.dk> skrev

> Tjaa... som knejt har jeg da stukket en skruetrækker eller to i
> kontakten :) og så vidt jeg erindrer, så slog HFI relæet fra, men da jeg
> ikke har forstand på det 'elmæssige' skal jeg ikke stille mig skråsikker?

Hvis du nu havde stukket en skruetrækker i hvert af de 2 huller, og holdt
fast på en klinge i hver hånd, og du havde været isoleret fra jord, ville
HFIen heller ikke slå fra, men sandsynligheden være at du nok ikke ville
have overlevet alle forsøgene, sandsynligvis ikke det sidste

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Leon 2100

Dato : 17-05-05 23:25

Uffe Ravn wrote:

> [...]
> HFIen heller ikke slå fra, men sandsynligheden være at du nok ikke ville
> have overlevet alle forsøgene, sandsynligvis ikke det sidste

Er det så det man kalder et worst case forsøg? ;)

Mvh. Leon

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-05-05 22:22

"Leon 2100" <invalid@nospam.dk> skrev

> Er det så det man kalder et worst case forsøg? ;)

Last case!

The coffin

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Leon 2100

Dato : 18-05-05 22:24

Uffe Ravn wrote:

> "Leon 2100" <invalid@nospam.dk> skrev

> holdt

> ville

> Last case!
>
> The coffin
>
> Mvh. Uffe Ravn

He he godt ord igen :)

Mvh. Leon

Fra : Lyrik

Dato : 19-05-05 00:37

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> HFIen heller ikke slå fra, men sandsynligheden være at du nok ikke ville
> have overlevet alle forsøgene, sandsynligvis ikke det sidste

+++++++++++++++++++++++++++

Selv var jeg som blikkenslager ude for en mærkelig strømepisode, som jeg
lige vil plage jer med. Min kollega Keld var hunderæd for strøm! Han
havde altid en lille "blyantsføler" med i lommen og han rørte ikke ved noget
der kunne se ud som strømførende, uden han satte sin lille "blyant" på for
at se om den lyste!
Nu var der en utæt radiator på tredie sal som skulle skiftes. der var vand
på gulvet og folkene havde smidt en gulvklud, hvorefter de ikke var hjemme.
Keld greb om gulvkluden for at tørre efter."Av"! skreg han, jeg fik stød!
Jeg grinede af ham og tog fat i gulvkluden,-hvorefter jeg fik et genoldigt
stød!
Vi kunne ikke nærme os radiatoren!
Efter at have tænkt lidt løb jeg ned på gaden og omkring hjørnet og op på
anden sal der lå under lejligheden. Her lukkede jeg for strømmen! Vandet var
sivet igennem etagen og ned i loftinstallationen nedenunder hvor denne
sendte strøm op igennem etagen til-gulvkluden!))

Samme Keld blev en dag yderligere grillet da han satte en strømpesok på et
gaskomfur og rakte op efter gasmåleren for at lukke. Gaskomfuret havde elovn
som der var overgang i. Da Keld rørte gasrøret var der forbindelse))
Kelds "blyant-talisman" kunne ikke redde ham!))

Hilsen
jens

Fra : Calle.

Dato : 18-05-05 00:30

Leon 2100 wrote:

> [...]
> kontakten :) og så vidt jeg erindrer, så slog HFI relæet fra, men da
> jeg ikke har forstand på det 'elmæssige' skal jeg ikke stille mig
da har du også forbindelse til jord, det har vandet i glasset ikke, da glas
ikke leder
--
Calle.

Fra : Pita

Dato : 18-05-05 15:49

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> da har du også forbindelse til jord, det har vandet i glasset ikke, da
> glas ikke leder

Men eftersom vand leder ganske godt, hvorfor springer propperne så ikke?

--
Pita

Fra : Calle.

Dato : 18-05-05 16:05

Pita wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Men eftersom vand leder ganske godt, hvorfor springer propperne så
> ikke?
afstanden mellem lederne har været så stor, at det har virken som en alm.
modstand, derfor blev vandet varmt.
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-05 16:41

Den Wed, 18 May 2005 16:49:10 +0200, "Pita" <hjardemaal@email.dk>
skrev:

>Men eftersom vand leder ganske godt, hvorfor springer propperne så ikke?

Fordi rent vand ikke leder meget godt.

--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Be sure to wear your shades.

Fra : Kito

Dato : 19-05-05 06:06

"Leon 2100" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> :) og så vidt jeg erindrer, så slog HFI relæet fra, men da jeg ikke har
> forstand på det 'elmæssige' skal jeg ikke stille mig skråsikker?

Uffe har fuldståndig ret, dit vandglas virkede som en ohms modstand og
derved blev vandet varmet op, der er ingen forbindelse til jord og derved
ingen fejlstrøm.
Hade det samme stik nu ligget i en vandpyt på jorden ville relæet have slået
fra. Her er der også den ohmske modstand men også en forbindelse til jord.

vh
Poul

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-05-05 08:10

On Tue, 17 May 2005 23:45:46 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>"Leon 2100" <invalid@nospam.dk>

>Hvorfor i alverden skulle det dog gøre det?
>
>Der løb jo ingen fejlstrøm.
>
>Mvh. Uffe Ravn

Hvorfor gik sikringen ikke, det er jo en direkte kortslutning,
der må jo ikke være fuld spænding på kontakten
mvh Ebbe

Fra : Morten

Dato : 18-05-05 09:59

> Hvorfor gik sikringen ikke, det er jo en direkte kortslutning,
> der må jo ikke være fuld spænding på kontakten
> mvh Ebbe

Vand er faktisk en meget dårlig leder, så der har næppe gået over 10 A og
derfor er sikringen ikke sprunget.
Måske ville den hvis det ikke var blevet stoppet, da vandet efterhånden
forurenes med kontaktens metal (og indgår en kemisk forbindelse m. de salte
der trods alt er i rent vand), som så bedre leder strømmen, men der går
altså lige et øjeblik eller lidt længere før det sker.

Mvh
Morten

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-05-05 11:29

Mange tak, tydeligt og godt svar
mvh Ebbe

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-05-05 22:10

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev

> [...]
> der trods alt er i rent vand), som så bedre leder strømmen, men der går
> altså lige et øjeblik eller lidt længere før det sker.

Samtidigt sker der en korrosion af kobberlederene, så det uisolerede kobber
tilsidst er gået i opløsning.

Tilbage er selvfølgelig det kobber der inden i isoleringen, men det er der
dårlig kontakt til, da der dannes gasser som fordriver vandet inden i
ledningen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Filip

Dato : 17-05-05 22:50

> Mærkeligt at dit HFI relæ ikke slog fra!?

Det er da ikke så mærkeligt eftersom de fleste natlamper herhjemme i DK ikke
er jordet, og hvis det endelig skulle lave overgang til jord, så skulle det
gå gennem glasset, som heller ikke er elektrisk ledende, så der er en
naturlig forklaring.

> Men anyways, så ville det svare til at stikke fingeren i en tændt fatning,
> det giver et solidt rap over fingrene og forudsat at du er rask, så er det
> det.

Det skal man også passe lidt (meget) på med. Det du her beskriver er hvis
det er både fase og nul der har forbindelse i vandet. Der er også en
mulighed for at det kun er fasen der ligger i vandet, og hvis man så
efterfølgende vil stikke fingrene i det, så får man selv stød forudsat at
man har forbindelse til jord gennem f.eks. føderne (Eftersom det er sjældent
at der er nogen der sover med sko på Men da vandet var blevet varmet op i
løbet af natten, så har det været fase og nul der begge har ligget og
svømmet.

Filip

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 25-05-05 00:46

ti 17 maj 2005 11:37:03p satte Leon 2100 sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Mærkeligt at dit HFI relæ ikke slog fra!?

Nej det er ikke spor mærkeligt.

Der løber ingen strøm til jord da glasset isolerer fra noget som helst jord
men havde man stukket en finger i stikkontakten løber der en stor strøm til
jord gennem den fugtige hud og det er nok til at hfi kan slå.

Hvis noget skulle have taget det skulle det være en sikring der var brændt
over men da rent vand har en meget dårlig ledeevne fungerer det i praksis
som en stor modstand som effekten afsættes i hvorfor det det også var
blevet varmet op.

Steven

Fra : Ole Geisler

Dato : 17-05-05 22:41

On Tue, 17 May 2005 23:32:22 +0200, "Peter Heide" <pheide@ofir.dk>
wrote:

>Var det exit PH , en forbrænding eller bare et ordentlig stød ?

Da du formentlig stadig ligger i din seng har du ingen/meget ringe
jordforbindelse, så strøm gennem kroppen vil være så godt som
udelukket.

Derimod vil du kunne risikere et godt stød, men strømmen vil "kun" gå
gennem hånden, ubehageligt men ikke livstruende.

Men hvis du nu har dårligt hjerte kan det da være du ville have sat
sivskoene (chok)

kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt
højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-05-05 22:42

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev

> [...]
> til at stikke et par fingre ned i selve glasset. Hvad var der sket ?
>
> Var det exit PH , en forbrænding eller bare et ordentlig stød ?

Meget uibehageligt, i fingeren, og måske ville du slå hånden eller albuen i
det du trak hånden til dig.
Ellers intet udover en forskrækkelse, forudsat selvfølgelig at du ikke havde
jordforbindelse.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jørgen

Dato : 18-05-05 13:27

> I går nat efter endt læsning, trak jeg kontakten fra lampen.
> En lampe der ikke kan tændes og slukkes. Den elektrisk
> førende kontakt ,røg ned i et glas vand ,som jeg har ved siden
> af sengen på gulvet en gang imellem.

Er jeg tungnem, eller hvad er det der står her,
Hvis man hiver stikket ud, er der jo ingen forbindelse,

Jørgen

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-05-05 15:09

Jørgen wrote:

> Er jeg tungnem, eller hvad er det der står her,
> Hvis man hiver stikket ud, er der jo ingen forbindelse,

Det skyldes nok at spørgeren kalder et stik for en kontakt og ikke
skelner mellem han- og hunstik.

Jeg kunne mistænke at lampen er forbundet til en stikkontakt gennem en
forlængerledning, at spørgeren har adskilt forbindelse mellem
forlængerledningens hunstik og lampens hanstik og har tabt
forlængerledningens hunstik ned i vandglasset mens der stadig var tændt
for stikkontakten.

Hvis ikke ovenstående er korrekt, bør forbindelserne til lampen nok
ændres. Ja, faktisk vil jeg anbefale at benytte en lampe med afbryder,
og montere en ledning i lampen som er tilstrækkelig lang til at nå helt
hen til stikkontakten.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jørgen

Dato : 18-05-05 16:14

> [...]
> ændres. Ja, faktisk vil jeg anbefale at benytte en lampe med afbryder,
> og montere en ledning i lampen som er tilstrækkelig lang til at nå helt

Ja man må da håbe det hænger sådan sammen, ellers uha da da

Jørgen

Fra : Peter Heide

Dato : 18-05-05 20:07

Det er præcist sådan jeg har indrettet min belysning over sengen som består
af
en række halogenlamper.

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 18-05-05 13:01

> MEN hvis jeg nu i løbet af natten var blevet tørstig og var kommet
> til at stikke et par fingre ned i selve glasset. Hvad var der sket ?

Sikke noget. Så nu ved du hvordan en dyppekoger virker, bortset fra en
dyppekoger er isoleret.

Hvis du havde taget glasset, var vel ledningen røget ud igen, før du drak.
Eller hældt glasset skævt fordi ledningen giver ubalance så vandet med strøm
i var hældt ud over hånden. Og så ville din reflex nok slippe glasset.

Så en gang Mythbuster (fup eller fakta med tekniske myter) på Discovery,
hvor de testede elapparater til badeværelser med ekstra "HFI vandsikring"
på, som fx hårtørrer, og også strygejern. Hvad der ville ske hvis man tabte
dem i et badekar med vand og person i. Og selvom der har ekstra HFI på, var
den ikke hurtig nok til at slå fra. De havde lavet en "testperson" i et
slags gummi og placeret elektroner ved hjertet, som skulle lede ved vist nok
65 mA, og så var det goodbye hvis den nåede den grænsen. Og det gjorde alle
deres test apparater, strygejernet var dog det værste, som kom langt over
den grænse.

Et andet TV program Fearfactor havde de en test med at flytte elektriske ål
fra et akvarie til et andet, med hånden. Det var meget ubehageligt for dem,
kunne man se. Og de havde utrykkelig fået besked på at kun bruge én hånd ad
gangen! Sådan en ål kan giver op omkring 400-650 V i stød.

I dit tilfælde ville så sengen, madress mm give god isolering?

MVH

Torben

Fra : Filip

Dato : 18-05-05 21:49

> Sikke noget. Så nu ved du hvordan en dyppekoger virker, bortset fra en
> dyppekoger er isoleret.

Sluder. En dypkoger virker ganske vist ved at der sider en lille modstand
lavet af noget metal som er isoleret. Denne vil blive meget varm ved at der
tilsluttes spænding til den.
Men det der sker i tilfældet med glasset er at der bliver lavet en
elektrolyse hvorved vandet spalter og der bliver dannet brint og oxygen ved
de to elektroder (og da det er vekselstrøm vi snakker om, vil det skifte 50
gange i sekundet hvilken elektrode der danner hvilken gas. Vandet vil ganske
vist også virke som modstand og derved blive varmt.

Fra : Morten

Dato : 19-05-05 07:26

> [...]
> alle
> deres test apparater, strygejernet var dog det værste, som kom langt over

Den udsendelse så jeg også. 65 mA ved hjertet er RIGTIG MEGET. Det rigtige
tal er omkring 6 mA, hvilket de også sagde senere i udsendelsen.
Det siger selv selv at der skal gå mere end 6 mA i hænderne, da ikke alt
sammen går gennem hjertet. Det anbefales dog ikke at eksperimentere med hvor
meget

Mvh
Morten

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 20-05-05 12:10

> [...]
> Det siger selv selv at der skal gå mere end 6 mA i hænderne, da ikke alt
> sammen går gennem hjertet. Det anbefales dog ikke at eksperimentere med

Ja det er jo rigtigt at de senere ændrede grænsen til 6 mA. Men uanset hvad
synes jeg ikke 6 mA lyder af ret meget, at det skulle kunne slå én omkuld.
Hvis man tager en 15 w 230 v pære, så bruger den jo hele 65 mA. Hvor stor
impuls giver mon en pacemaker, som netop styrer hjerteimpulserne?

Fra : Morten

Dato : 21-05-05 11:28

> [...]
> stor
> impuls giver mon en pacemaker, som netop styrer hjerteimpulserne?

Husk på det er den strøm der går gennem hjertet. Griber man om noget
strømførende går en pæn del af strømmen jo uden om hjertet og man kan derfor
sagtens få et kanont shock og stadig overleve. Hvis jeg ikke husker fejl, så
skal den strøm man griber med v. begge hænder være op omkring '20-30 mA for
at være farlig v. kortvarig berøring hvis man ellers er helt normal rask.
Ved ikke hvordan en pacemaker er lavet, men husk på den ikke er ret stor (en
zippo-lighter hvis man skal bedømme div. billeder) og har alligevel et
batteri der holder 3-7 år afhængig af hvor aktiv den skal være. Derfor
afsættes der kun meget lidt energi i hver impuls - og husk på at en del af
energien også skal bruges på at holde dens "computer" kørende. Og så lige en
anden ting omkring en pacemaker, så afgiver den impulserne på en sådan måde,
at det ikke giver risko for hjerteflimmer, for det er i bund og grund derfor
stød er farligt (atrieflimmer er ikke akut farligt, ventrikkelflimmer
betyder bad luck hvis man ikke lige befinder sig v. sygehuset).

Mvh
Morten

Fra : Filip

Dato : 21-05-05 18:46

Nu kan man jo lade en pace maker op igen uden at skulle operere i folk, så
hvor du lige har dine data fra så skal du lige tage højde for hvor ofte den
bliver ladet op. Måden den oplades er ved at placere en plade med en spole
lige under huden, hvorefter den kan lade bateriet op ved at man holder en
elektromagnetisk spole på overfladen af huden lige der hvor denne plade er
opereret ind. Spolen under huden vil så generere en spænding via det
magnetiske kraftfelt der laves udefra, og bateriet får frisk energi.

Filip

Fra : Morten

Dato : 21-05-05 20:26

> [...]
> denne plade er opereret ind. Spolen under huden vil så generere en
> spænding via det magnetiske kraftfelt der laves udefra, og bateriet får

Nå ja, induktion, trafo-princippet. Ligesom induktionskomfuret og den
elektriske tandbørste der lades op selvom den ikke har kontaktpunkter.

Ja, der er vel sket noget med dem siden tidernes morgen. Men man slipper nok
ikke for at skulle have den skiftet ud en gang imellem alligevel, for
opladelige batterier holder altså heller ikke evigt.

Mvh
Morten

Fra : Rado

Dato : 19-05-05 10:56

On Wed, 18 May 2005 14:01:22 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

>Sikke noget. Så nu ved du hvordan en dyppekoger virker, bortset fra en
>dyppekoger er isoleret.

Iøvrigt bliver der vel også udviklet en del knaldgas (ilt og brint)
via elektrolyse, så kan jo i værste fald også være eksplosionsfare (og
ilt og brint lugter ikke så man lægger jo ikke mærke til det).

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : MadHatter

Dato : 19-05-05 12:16

wrote:

>MEN hvis jeg nu i løbet af natten var blevet tørstig og var kommet
>til at stikke et par fingre ned i selve glasset. Hvad var der sket ?

Hvis du bare lå i sengen, dvs uden jordforbindelse, ingenting !!

Med jordforbindelse, f.eks hvis du samtidig berører en radiator eller
lignende, ville du få et kraftigt 'rap over nallerne'. Og hvis dit
elnet er uden HFI-relæ kunne du i værste tilfælde dø af
hjerteflimmer...

For ikke så længe siden var der en sag med et barn der bliver fundet
død i sengen om morgenen. Hun sov i en jernseng som havde ødelagt
isolationen på ledningen til sengelampen. I løbet af natten havde hun
samtidig berørt sengen og en radiator. Resultatet var desværre ganske
trist....

Mon ikke du skal overveje en anden sengelampe

Fra : MadHatter

Dato : 19-05-05 12:27

wrote:

> [...]

isolationen på ledningen til sengelampen. I løbet af natten havde hun
samtidig berørt sengen og en radiator. Resultatet var desværre ganske

http://makeashorterlink.com/?G3FC21A1B

Mon ikke du skal overveje en anden sengelampe