Portvinsbundfald i karaffel
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-05-05 20:16

Jeg har haft en (rigtig god) vintage portvin i en gammel snørklet
glaskaraffel, men desværre har der sat sig en del bundfald - pudsigt nok -
i bunden af karaflen.

På grund af karaflens form, er det er ikke mulig at få en flaskerenser ned
i bunden, og jeg har prøvet med vand, opvaskemiddel og eddikesyre, men jeg
kan ikke få bundfaldet ud!

Er der ikke én med et bud på hvordan jeg kan få fjernet aflejringerne af
bundfaldet?
(UDEN at fjerne bunden af karaflen, tak!)

-------
Tomas

Fra : Sybil

Dato : 17-05-05 20:37

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns9659D840B3303tomascdenmark@212.242.40.162...
> [...]
> bundfaldet?
> (UDEN at fjerne bunden af karaflen, tak!)

Hej
Prøv at kigge her:
http://restaurant.tv2.dk/takeaway/article.php?id=2030341

Majken

Fra : Max

Dato : 17-05-05 20:53

Hej

> Er der ikke én med et bud på hvordan jeg kan få fjernet aflejringerne af
> bundfaldet?

Varmt vand og soda, stå natten over, er også perfekt
til kaffekander og termoflasker.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-05-05 20:59

Tomas Christiansen skrev:

> På grund af karaflens form, er det er ikke mulig at få en flaske-
> renser ned i bunden, og jeg har prøvet med vand, opvaskemiddel og
> eddikesyre, men jeg kan ikke få bundfaldet ud!

Har du prøvet med tøjvaskemiddel (1-2 tsk pr liter lunkent vand)?

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-05-05 21:13

Jeg vil i første omgang prøve med almindeligt vaskepulver, og hvis ikke det
virker, går jeg videre. Resultatet/-terne vil jeg poste her...

Der sidder rigtig meget bundfald fast på karaflen - det var en rigtig god
portvin

-------
Tomas

Fra : Emil

Dato : 17-05-05 22:21

On 17 May 2005, Tomas Christiansen wrote:

>Jeg vil i første omgang prøve med almindeligt vaskepulver, og hvis ikke det
>virker, går jeg videre. Resultatet/-terne vil jeg poste her...

Hvis du bruger vaskepulver, skal det helst være med enzymer
(f.eks. Bio-Tex), da det er organiske materialer du vil løsne.
Temperaturen må ikke være før høj (max. ca. 40 grader).

>Der sidder rigtig meget bundfald fast på karaflen - det var en rigtig god
>portvin

Quinta do Infantado?
Jeg løste problemet efter en lækker Ferreira med en topteske
maskinopvaskepulver, opløst i en halv kop kogende vand, og efter
nedkøling hældt på karaflen. Lod det stå nogle dage.

m.v.h. Emil

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-05-05 21:27

Emil skrev:
> Quinta do Infantado?
> Jeg løste problemet efter en lækker Ferreira med en topteske
> maskinopvaskepulver, opløst i en halv kop kogende vand, og efter
> nedkøling hældt på karaflen. Lod det stå nogle dage.

Det var vist en Quinta do Sagrado (så vidt jeg husker).

Jeg kan fortælle at et par teskefulde maskinvaskepulver og lunkent vand var
ret effektivt!

Efter 1 døgn, sad der kun enkelte rester tilbage i hjørnerne (karaflen er
firkantet - og mundblæst så den er vind og skæv). Jeg rystede lige to
gange, lod den stå i et døgn mere, og så var alle aflejringer væk.

Ikke noget med at opløse vaskepulveret først eller ryste en masse gange -
blot vaskepulver, lunkent vand og god tid.

Tak for hjælpen til alle!

-------
Tomas

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-05-05 21:31

Tomas Christiansen wrote:
> [...]
> bundfaldet?
> (UDEN at fjerne bunden af karaflen, tak!)

Vil det være muligt at hælde noget ned i flasken der kan agere en form
for børste og lidt sæbevand. Jeg tænket først sand, men det kan måske
finde på at ridse. Hvad med sådan noget som en tyk grød af rugkerner,
opvaskemiddel og vand?

- Lars

Fra : Max

Dato : 17-05-05 23:07

Hej

> finde på at ridse. Hvad med sådan noget som en tyk grød af rugkerner,
> opvaskemiddel og vand?

Groft salt er en udmærket hjælper her.

Mvh Max

Fra : anders

Dato : 17-05-05 22:08

har haft gode erfaringer med lidt ca 1/2 brev vinsyre, godt med groft
vejsalt og varmt vand. ryst i cirkel bevægelser, med ca et kvarters
mellemrum. Når du kan se bundfaldet er væk skyld efter med vand.

det virkede for mig ved ikke om der er noget specielt i vejsalt eller om det
bare er fordi det er grovere, men det virkede klart bedre end alm groft
salt.

held og lykke med det

mvh anders

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-05-05 23:14

anders skrev:
> ...ryst i cirkel bevægelser, med ca et kvarters mellemrum...

....og det er meget vigtigt at ryste MED URET for ellers rystes det mere
fast! Desværre er der ikke så meget plads at "ryste på", idet karaflens
form er ret snirklet. Den egner sig nok i virkeligheden bedst til snaps
(der kan komme nogle fine kluklyde fra den - det plejer at være velegnet
til schapppsch...)

-------
Tomas

Fra : Bo Warming

Dato : 18-05-05 04:37

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> wrote in
message news:Xns965A25154F24tomascdenmark@212.242.40.162...

> [...]
> form er ret snirklet. Den egner sig nok i virkeligheden bedst til snaps
> (der kan komme nogle fine kluklyde fra den - det plejer at være velegnet

Bundfald fra vin er ofte vinsten, dvs vinsyrekrystaller - dem hvormed
Pasteur opdagede molekyleres assymetri.

Syre opløses af base (og varme vandige opløsninger og mekanisk bevægelse),
så grib forhåndenværende soda, sæbe eller tredobbelt salmiakspiritus og
ryst - ligegyldig om med eller mod uret