AMD Athlon mobile på hvilket ATX- bundkor
Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 17-05-05 20:20

Ved godt, der ligger et hav af indlæg på google groups, men der sker jo
hele tiden noget, og dovenskaben byder mig at spørge de kloge hoveder
her i gruppen om ovenstående i stedet for at læse x antal indlæg på engelsk.

Meningen er at få en meget stille arbejds-pc, der drosler ned, når man
bare skriver og booster op, når man skal arbejde med billeder, video og
lyd. Spil er underordnede. Vi skal ikke op i Tyan-prisklassen.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-05-05 20:49

Jeg vil mene at et vilkårligt Socket A motherboard der understøtter den
anvendte FSB vil være rigeligt.

Men hvis du vil have noget som er rigtig strømbesparende så kig på en
Athlon 64 med winchester eller venice kerne, en 3500+ bruger 3 watt ved
idle og 31 watt ved load!

og samtidig er der ingen forskel i performance, uanset om du sætter den
til at køre fuld speed hele tiden eller at køre i den stømbesparende
tilstand.

http://www.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-20.html

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 17-05-05 21:05

Imponerende. Men det er prisen også. Plus dual-RAM. Der skal også tænkes
på budgettet, og en Athlon 2400+ M er nu fristende til 577 kr. på edbpriser

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 17-05-05 21:20

Du skal ind og læse bios opdateringer, og manualer.
Hvis der i bios-opdateringerne står det understøtter XP-m så er den fin.
Hvis ikke skal du ind og finde manual på bundkort, og se om man kan ændre
CPU multiplier.
Har selv en XP-M 1600+ der køre fint på et A7V8X.

Har fundet ud af at det er næsten umuligt at finde et micro-atx bundkort der
understøtter det så ingen lille pc til dig!
Men de bliver dejligt lydløse af at sætte en XP-m i og få taget farten af
blæsere.

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 17-05-05 21:50

Jeppe Nielsen wrote:
> [...]
> understøtter det så ingen lille pc til dig!
> Men de bliver dejligt lydløse af at sætte en XP-m i og få taget farten af

Tak, ovenstående kunne jeg nok gætte, håbede bare på konkrete erfaringer
som dine. Hvor langsomt går blæseren? Hvilken type er køleren/blæseren?
Jeg regner med at bruge en ordentlig bamsekøler og en low
noise-strømforsyning (har du et tip om det også?).

VH
Finn A. Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 18-05-05 06:58

> [...]
> Jeg regner med at bruge en ordentlig bamsekøler og en low
> noise-strømforsyning (har du et tip om det også?).

Jeg bruger den samme støjsvage blæser som jeg brugte på min 2200+, og jeg
har nu en XP-M 2400+...
Jeg kører den overclocked ved 2083 MHz (166 * 12,5) Vcore 1,5V - Forskellen
er at min nye CPU er 20 grader koldere end den gamle!

Bundkort: Asus A7N8X-X

Brian

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 18-05-05 19:24

Det var lige det bundkort, jeg var mest varm på, så det er bare fjong.
Havde ellers læst om ustabilitet med Nvidias chipsæt og Ahtlon XP M, men
det kan jeg åbenbart glemme.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-05-05 21:53

Jeppe Nielsen wrote:
> [...]
> understøtter det så ingen lille pc til dig!
> Men de bliver dejligt lydløse af at sætte en XP-m i og få taget farten af

Når du siger "understøtter" mener du så at BIOS detecter den korrekt
eller at systemet kan boote i det hele taget?

Det er jo tit man oplever et mobo der fx. kun understøtter op til XP1800
men kører fint med XP2400, hvor der så blot står Athlon 2000MHz i stedet
for XP2400

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 17-05-05 22:13

Det er underordnet, om BIOS kan finde ud af at navngive den rigtigt.
Clock-frekvensen kan man jo altid tjekke med en utility.

I mellemtiden har jeg kikket i den tyske nyhedsgruppe om det her, og der
diskuterer de bundkort + AMD Athlon M livligt. Her fandt jeg følgende
udmærkede link:

http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=69&page=1

VH
Finn A. Hansen

Fra : Leony

Dato : 19-05-05 10:37

"Hansen & Bennetsen" <villalulla@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Meningen er at få en meget stille arbejds-pc, der drosler ned, når man
> bare skriver og booster op, når man skal arbejde med billeder, video
> og lyd. Spil er underordnede. Vi skal ikke op i Tyan-prisklassen.

Du er med andre ord ude efter det system som kendes fra bærbare med
mobile cpu.

Det er meget få boards (hvis overhovedet nogen - orker ikke lige
research pt) der understøtter XP-M's PowerNow funktion.
Det skulle kunne lade sig gøre med softwarehacks og lignende - bl.a. vha
WPCREDIT og Crystal CPUID (find dem selv med Google). Spørgsmålet er
bare om indsatsen står mål med resultatet (hvis der overhovedet opnåes
et resultat).

Hvis du er hooked på featuren, så kig efter et 64-bit system der
understøtter Cool'n'Quiet - det kan det du leder efter.
læs mere her:
http://www2.amd.com/us-en/Processors/DevelopWithAMD/1,,30_2252_869_9460^9461,00.html
Find bundkort her:
http://www2.amd.com/us-en/Processors/DevelopWithAMD/1,,30_2252_869_9460^9461,00.html
Udskiftning af systemet er selvfølgelig en økonomisk mundfuld og det er
klart en ulempe.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/