Sprogproblemer med MySQL
Fra : Peter Kjær

Dato : 17-05-05 17:56

Hejsa,

Har nogle sjove problemer med min database/forum
f.eks bliver "Danske skrot færger som kunstige rev i DK" til
"=?iso-8859-1?q?Danske_skrot_f=E6rger_som_kunstige_rev_i_DK?="

Er der noget med at man kan indstille MySQL til et bestemt
sprog/karaktersæt - hvis ja, hvordan gøres det så?

--
/Peter
www.dacor.dk - Dykning i Danmark

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-05-05 18:54

On Tue, 17 May 2005 18:56:24 +0200, "Peter Kjær"
<peterFJERNES@dacor.dk> wrote:

>Har nogle sjove problemer med min database/forum
>f.eks bliver "Danske skrot færger som kunstige rev i DK" til
>"=?iso-8859-1?q?Danske_skrot_f=E6rger_som_kunstige_rev_i_DK?="

Det er en MIME-encoded header, man typisk finder i mails, news, m.m.
Det har ikke så meget med sprog at gøre, men snarere en encoding. Du
bør nok decode den i din applikation i første omgang.

>Er der noget med at man kan indstille MySQL til et bestemt
>sprog/karaktersæt - hvis ja, hvordan gøres det så?

Ja, men det er ikke så relevant i denne sammenhæng.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Kjær

Dato : 17-05-05 21:05

> Det er en MIME-encoded header, man typisk finder i mails, news, m.m.
> Det har ikke så meget med sprog at gøre, men snarere en encoding. Du
> bør nok decode den i din applikation i første omgang.

OK,

Har du mulighed for at forklare lidt nærmere, da jeg ikke er helt med på
hvad du mener?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-05-05 00:43

On Tue, 17 May 2005 22:05:06 +0200, "Peter Kjær"
<peterFJERNES@dacor.dk> wrote:

>Har du mulighed for at forklare lidt nærmere, da jeg ikke er helt med på
>hvad du mener?

I første omgang er der et sted, hvor teksten "Danske skrot færger som
kunstige rev i DK" bliver til
"=?iso-8859-1?q?Danske_skrot_f=E6rger_som_kunstige_rev_i_DK?="

Mere præcist er det, når man fx sender en e-mail, et indlæg i en
nyhedsgruppe, m.m., og har highbit-tegn som fx æøå i sit emne-felt. Så
bliver teksten encoded på ovenstående måde.

Du nævner ikke noget om hvad det er for noget forum-værk, du benytter
dig af, eller hvordan beskeder i første omgang ryger ind i databasen.
--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Kjær

Dato : 18-05-05 06:25

> Mere præcist er det, når man fx sender en e-mail, et indlæg i en
> nyhedsgruppe, m.m., og har highbit-tegn som fx æøå i sit emne-felt. Så
> bliver teksten encoded på ovenstående måde.
Det underlige er bare at det ikke er konsekvent (se evt. her
http://www.dacor.dk/forums/forumdisplay.php?f=9), nogen gange sker det andre
gange går det fint, måske det kan have noget med news klienten af gøre?

> Du nævner ikke noget om hvad det er for noget forum-værk, du benytter
> dig af, eller hvordan beskeder i første omgang ryger ind i databasen.
> --
Forumet er et vBulletin.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-05-05 14:28

On Wed, 18 May 2005 07:25:05 +0200, "Peter Kjær"

>Forumet er et vBulletin.

Men hvordan kan folk poste? Både ved at indtaste et indlæg på
websiden, og ved at sende en e-mail?

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Kjær

Dato : 18-05-05 17:00

> Men hvordan kan folk poste? Både ved at indtaste et indlæg på
> websiden, og ved at sende en e-mail?

De indlæg der giver problemer er de indlæg jeg indlæser fra Usenet, der er
ikke nogen problemer med de indlæg der bliver skrevet på forumet og derefter
vidersendt til Usenet.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-05-05 02:34

On Wed, 18 May 2005 17:59:34 +0200, "Peter Kjær"
> [...]

>ikke nogen problemer med de indlæg der bliver skrevet på forumet og derefter

Så er det derfor. Som nævnt i mit første svar: "Det er en MIME-encoded
header, man typisk finder i mails, news, m.m." (news som i usenet)

Når du indlæser folks indlæg fra Usenet, skal du under alle
omstændigheder sørge for at dekode header og body i de tilfælde, de er
kodet.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Kjær

Dato : 19-05-05 19:00

> Når du indlæser folks indlæg fra Usenet, skal du under alle
> omstændigheder sørge for at dekode header og body i de tilfælde, de er
> kodet.

Ja, det er også hvad jeg efterhånden har fundet ud af, så nu må jeg se om
jeg kan "hitte ud af " af få det tilføjet i PHP siden der indlæser det.

Takker for hjælpen.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-05-05 00:57

On Thu, 19 May 2005 19:59:35 +0200, "Peter Kjær"
<peterFJERNES@dacor.dk> wrote:

>Ja, det er også hvad jeg efterhånden har fundet ud af, så nu må jeg se om
>jeg kan "hitte ud af " af få det tilføjet i PHP siden der indlæser det.

Hvis du har IMAP-modulet installeret, så kan du evt. kigge på
funktionen imap_mime_header_decode()

Alternativt kan du gøre brug af PEAR-klassen Mail_Mime for at dekode
indkomne beskeder.

(xfut: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php - svar til dette
indlæg havner i den gruppe)
--
- Peter Brodersen