Hub eller switch
Fra : Itor

Dato : 17-05-05 15:22

Nedenstående er at se under tekniske spørgsmål på Cybercity's hjemmeside:

Kan jeg få flere computere online samtidig?

Ja, du kan koble flere computere til internettet ved hjælp af en hub eller
switch. En hub og en switch er populært sagt en fordeler af ADSL-signalet
til flere computere. Du kan få råd og vejledning om hub og switch hos din
lokale computerforhandler.

Hvordan fungerer dette i praksis? Kommer huben eller switchen på efter
routeren eller hvorledes? Er der andet man skal være opmærksom på?

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-05-05 16:12

Itor <itot@it.oneues> skrev 2005-05-17:
> [...]
>
> Hvordan fungerer dette i praksis? Kommer huben eller switchen på efter
> routeren eller hvorledes? Er der andet man skal være opmærksom på?

Jeps, det gør den. Du skal sansynligtvis bruge det krydsede kabel
til at forbinde switchen til routeren og lige kabler til at
forbinde switchen og computerne.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 17-05-05 16:50

Martin Schultz wrote:
> Jeps, det gør den. Du skal sansynligtvis bruge det krydsede kabel
> til at forbinde switchen til routeren og lige kabler til at
> forbinde switchen og computerne.
>
> Martin

Og køb for guds skyld ikke en hub - men en switch. En gigabit switch vil
iøvrigt være det mest fornuftige hvis du vil fremtidsikre dig bare en smule.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Itor

Dato : 17-05-05 17:34

> Og køb for guds skyld ikke en hub - men en switch. En gigabit switch vil
> iøvrigt være det mest fornuftige hvis du vil fremtidsikre dig bare en
> smule.

Hvad er fordelene ved en switch når der kun er 2 computere på netværket? Og
hvad er generelt forskellene på de to?

Fra : JJ

Dato : 17-05-05 18:13

der er nok ingen fordele når du kun har 2 computer på, men hvis du sener
sætter flere på vil det væer en fordel med en switch.
En hub sender alt til alle, hvor en switch kun sender til modtageren, det
vil sige at hvis man har 4 computer på en 100M switch, kan man over med 100M
fra pc1 til pc2 samtidig med man overføre med 100M fra pc3 til pc4.
Og da der ikke er nogen prisforskæld på en hub og en switch, så køb en
switch.

JJ

Fra : Mads

Dato : 18-05-05 09:18

"JJ" <jj@get.kd> wrote in message
> [...]
> 100M fra pc1 til pc2 samtidig med man overføre med 100M fra pc3 til pc4.
> Og da der ikke er nogen prisforskæld på en hub og en switch, så køb en

Derudover kan der med en hub opstå nedsat hastighed mellem de 2 computere
hvis ADSL routeren kun er 10Mbit/s.

Hilsen
Mads

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 17-05-05 19:32

Itor wrote:

> Hvad er fordelene ved en switch når der kun er 2 computere på netværket? Og
> hvad er generelt forskellene på de to?

Prismæssigt er der idag ingen forskel - men switchen er et langt mere
advanceret stykke udstyr under motorhjelmen. Tror faktisk du vil få
svært ved at finde en alm. hub hos din lokale hardware pusher.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-05-05 19:59

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:

> Jeps, det gør den. Du skal sansynligtvis bruge det krydsede kabel
> til at forbinde switchen til routere

Det tror jeg nu ikke; jeg har i hvert fald endnu ikke set en switch
eller hub som ikke havde en »upload« udgang, som kunne klare det. Det
gør at krydsningn er foretaget i selve switchen eller huben.
--
Per Erik Rønne

Fra : Repzak

Dato : 17-05-05 23:07

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Det tror jeg nu ikke; jeg har i hvert fald endnu ikke set en switch
> eller hub som ikke havde en »upload« udgang, som kunne klare det. Det
> gør at krydsningn er foretaget i selve switchen eller huben.

Lang de fleste nye har autosense nu om dage.. så det er bare plugge et kabel
i....

Kasper

Fra : Repzak

Dato : 17-05-05 23:08

> Lang de fleste nye har autosense nu om dage.. så det er bare plugge et
> kabel i....

Hvis den har det selv.f.

for lige at få de sidste med :)

Kasper

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-05-05 11:38

Repzak wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Lang de fleste nye har autosense nu om dage..

Ja, selv på switche med en seperat uplink port kan
man komme ud for, at den automatisk skifter mellem
MDI og MDI-X.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : GigaBit Dood

Dato : 31-05-05 12:40

Kasper Dupont wrote:

> Ja, selv på switche med en seperat uplink port kan
> man komme ud for, at den automatisk skifter mellem
> MDI og MDI-X.

Og ...
HUBs
- kører på OSI lag 0/1 = elektrisk niveau (de er dumme)
- er nu om dage meget sjældne
- "kan" intet som switche ikke kan (kan dog bruges til at sniffe)
- kører kun halv duplex
- laver flow-ctrl vha. collisioner (ikke effektivt og har en række
ubehagelige sideeffekter)
- kører kun en speed - 10Mbps eller 100Mbps (nogle har indbygget bridge
og kan derfor alligevel køre to speeds)
- jeg har ikke personligt set HUBs køre gigabit

Switche
- kører generelt OSI lag 2 = ethernet niveau
- er nu om dage lige så billige som HUBs
- kan mixe speeds og duplex
- har bedre flow-ctrl
- kan fås til gigabit relativt billigt
- kan som nævnt ofte automatisk skifte mellem MDI og MDI-X
- har ofte intelligente features såsom QoS - dvs lidt forsimplet sagt
bedre VoIP
- VLAN, Aggregation, Spanning Tree er andre feature som er ganske
almindelige (i high end switche)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-06-05 13:51

GigaBit Dood wrote:

> HUBs
> - "kan" intet som switche ikke kan (kan dog bruges til at sniffe)

Det var så allerede en ting, som en HUB kan bruges
til og som low-end switches ikke kan klare. Desuden
kan jeg forestille mig, at HUBs har lavere latens,
da de begynder at sende med det samme og ikke som
en switch venter indtil hele pakken er modtaget.
(Men 240 mikrosekunder fra eller til gør nok
sjældent nogen forskel).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-05 15:20

On Thu, 02 Jun 2005 14:50:46 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Det var så allerede en ting, som en HUB kan bruges til og som
> low-end switches ikke kan klare.

"Hub" er ikke en forkortelse og skal ikke skrives med stort.

> Desuden kan jeg forestille mig, at HUBs har lavere latens, da de
> begynder at sende med det samme og ikke som en switch venter indtil
> hele pakken er modtaget.

En hub har én bits forsinkelse, da det er en multiport repeater. En
switch har (i praksis altid) en frames forsinkelse, da det er en
multiport bridge.

> (Men 240 mikrosekunder fra eller til gør nok sjældent nogen forskel).

Det var da umiddelbart en langsom switch. Hvilken hastighed mener du?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-06-05 19:10

Asbjorn Hojmark wrote:

> "Hub" er ikke en forkortelse og skal ikke skrives med stort.

Det var ikke mig, der begyndte.

> Det var da umiddelbart en langsom switch. Hvilken hastighed mener du?

Så vidt jeg kan regne ud er det den forsinkelse man
får på en roundtrip, hvis pakkerne er af maksimal
størrelse, og netværket kører 100Mbit/s.

2 * 1500bytes * 8bits/byte / 100Mbit/s = 240µs

Er der noget galt med mine beregninger?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-06-05 21:38

On Thu, 02 Jun 2005 20:10:24 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Det var ikke mig, der begyndte.

Næ, men du fortsatte det og resten af dit indlæg indikerede, at du
burde vide bedre.

> Så vidt jeg kan regne ud er det den forsinkelse man får på en roundtrip,
> hvis pakkerne er af maksimal størrelse, og netværket kører 100Mbit/s.

Nå sådan.

Man måler normalt ikke en switch' forwarding delay som et round trip.
Det måles normalt som et one-way delay og så i øvrigt ved flere pakke-
størrelser. (Se evt. RFC2544)

> Er der noget galt med mine beregninger?

Næ, ikke andet end tallet var ca dobbelt så stort som jeg forventede
som worst case for FE og jeg tænkte på GE, hvor man kan se fx 15µs.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/