ppp dialin probs
Fra : Søren Gellert

Dato : 31-05-01 08:45

Hvis dette er den forkerte nyhedsgruppe undskylder jeg, og beder om at blive
dirigeret til den korrekte.

Jeg forsøger at få en ekstern Windows maskine (172.16.11.31) forbundet med
vores Microsoft-netværk via en Linux ppp dialin server (ppp0: 172.16.11.30 -
eth0: 172.16.11.5), som sidder på netværket (172.16/16). Login og opsætning
af routes mv. lader til at fungere fint - jeg kan pinge fra alle til alle.

Udover en del lokale arbejdsstationer består netværket af en NT4 server og
en samba server på førnævnte Linux-maskine. Netværket er ikke et NT-domæne,
men fungerer som en workgroup. På NT-serveren har jeg sat wins op, og har
sat linux- og den eksterne windows-maskine til at pege på den
(172.16.11.20). Men ikke om den eksterne windows-maskine på vilkår vil se
andet end den samba-server som ligger på samme maskine som den logger ind
på. OK, det vil sige, den kan godt se de andre, men den kommer ud med en
fejl i retningen af "forkert stavet hostnavn" el. lign. når jeg
dobbeltklikker på deres respektive ikon. Smbclient oplyser mig om, at
masteren på workgroup-en er NT-serveren, men iøvrigt kan samba heller ikke
se andet end sig selv og NT-serveren (ok, det er nok pga at de er de eneste,
som er registreret i wins?).

Problemet forbliver dog, at den eksterne windows-klient ikke kan kommunikere
med NT-serveren. Kunne jeg muligvis få en læser af denne gruppe til at banke
mig i hovedet med den åbenlyse fejl jeg har overset? På forhånd tak,

mvh Søren Gellert

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-05-01 08:52

Fra : Søren Gellert

Dato : 31-05-01 09:47

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Prøv at slå proxy-arp til på ppp0 og eth0 - og sørg for at IP forwarding
> er slået til.

jeg har sat 'proxy-arp' ind i ppp's options fil allerede, hvis det er det,
du mener? Og IP forwarding er sat til

# cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
1

/Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 31-05-01 10:19

Fra : Søren Gellert

Dato : 01-06-01 12:00

Til Dem det måtte interessere, så har jeg løst problemet. Problemet var, at
NT-maskinen, som fungerede som wins-server også skulle sættes til at pege på
sig selv som wins-server. Det kører som smurt, nu.