Effektiv rensning af plante
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 17-05-05 10:37

Hej

Vil bare lige dele en sjov oplevelse med jer. Jeg har et 250 l. akvarium med
10 sort neon og utælligt antal guppyer, vildform fra Caracas. Jeg har 3
xenocare til at gå der også. Har ikke tidligere har haft så meget held med
planteakvarier, men dette kører bare. Normal døjer jeg enten med at
planterne ikke gror, eller at der er alt for mange alger. Men mine planter
gror godt og der er næsten ingen algedannelse.

Her for leden fik jeg så en anubis fra en ven, som han havde haft til at
være i en algebefængt akvarium. Jeg skyllede den godt, men lod algerne
sidde, satte den på en sten og lod den synke ned i akvariet. I en halv time
var der en sky af guppyer omkring stenen, og så var den fuldstændig
ren......vidste godt de kunne lide grønt, men var ikke klar over der var så
effektive...den anubis plante er fuldstændig støvsuget for alger. Ville bare
lige dele det, da jeg aldrig før at set det ske så hurtigt og effektivt, så
nu overvejer jeg at dyrke lidt alger på nogle sten og så putte dem ned i
akvariet, det må da være sundt for fiskene.

Mvh. brian

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk MSN: kjeldsen76@hotmail.com

....men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.
(Allan Olsen - Taberens søn)

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 16:18

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> [...]
> aldrig før at set det ske så hurtigt og effektivt, så nu overvejer
> jeg at dyrke lidt alger på nogle sten og så putte dem ned i akvariet,

Ja - det er de glade for - det gælder både guppyer og de fleste andre
ungefødende - men kun for grønalger - ikke for andre algetyper f.x.
trådalger - der skal skrappere midler til f.x. Siamesisk Algeæder eller
tilsvarende.

Pragtbarber og andre barbe-typer er også glade for alger.

Og sikkert flere andre arter.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : PyroStorm_DK

Dato : 18-05-05 22:39

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:aTiie.231$0e.59@news.get2net.dk...
> [...]
> http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk MSN: kjeldsen76@hotmail.com
>
> ...men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.

Det kunne være med til at forklare hvorfor jeg (7-9-13) ikke har alger...
Har også lagt mærke til at gubbyerne er meget nysgerrige når jeg renser rude
med sådan en magnet dims. Det er jo nok for at guffe i sig af det der kommer
af ruden.

Sådan en Anubis /Anubias plante på en sten, vil den hæfte sig til stenen
eller skal den altid være bundet fast? Jeg har lige købt en lille en og har
forgæves prøvet at sætte den fast i en rod uden bruge af "tovværk" - jeg må
nok overgive mig....

MvHans

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 19-05-05 11:15

"PyroStorm_DK" <yeager_dk2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller skal den altid være bundet fast? Jeg har lige købt en lille en og
> har forgæves prøvet at sætte den fast i en rod uden bruge af "tovværk" -

Tjae kan faktisk ikke svare dig, da dette også er noget jeg lige har
forsøgt. Men jeg forestiller mig at når elastikket engang rådner, så har
planterne lagt sine rødder omkring stenen, så den kan sidder fast...men nu
får vi se.

Mvh. brian