Kaustisk soda og voks?
Fra : sailor99

Dato : 16-05-05 16:43

Halløj!

Da jeg i eftermiddags kom ned til min nyvoksede båd for at ordne et par
småting før søsætning, så jeg til min rædsel, at en "god" nabo var ved at
skylle kaustisk soda af sin bund med en højtryksrenser.
Resultatet på hans båd er sikkert udmærket, men min var p.g.a. vindretningen
indhyllet i tåger af vand blandet med soda. - Han mente ikke, det hele var
så galt og ville selvfølgelig skylle min båd med rent vand, når han var
færdig!!
Jeg mener, at jeg først som sidst kan vokse én gang til.

Hvad mener I?

Mvh
Georg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-05-05 18:48

Det ville jeg gøre. Kausisk soda er noget krads stads. Jeg er ikke
begejstret for når mine "naboer" bruger det.

- jeg ville bare vente til han var færdig. Det er iøvrigt en af de eneste
fordele der er ved at komme sidst i vandet. Så kan man hverken genere eller
blive generet af naboerne.

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-05-05 21:47

Hov...

Jeg har hørt om oxal syre til at fjerne det gule i gelcoaten. og
wienerkalk
til at fjerne sorte streger. brun sæbe til at fjerne
bundmaling...

Men Kautisk soda!!! hvilket formål skulle det have?

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : sailor99

Dato : 17-05-05 23:09

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at fjerne sorte streger. brun sæbe til at fjerne
> bundmaling...
>
> Men Kautisk soda!!! hvilket formål skulle det have?

Kaustisk soda blandet med en eller anden form for stivelse smøres med f.eks.
en kalkkost på bundmaling, der skal fjernes, hvis laget er blevet for tykt.
Man lader det sidde i et halvt døgns tid og skyller så det hele ned.
Bør naturligvis kun foregå på en plads, hvor opsamling af spildevandet er
mulig af miljømæssige hensyn!
Man undgår derved en masse slibearbejde.

Muligvis skal processen gentages et par gange, men man kan komme helt i
bund.
Desværre kan man også genere sine naboer, hvis man benytter højtryksrenser i
blæsevejr, men det gør jo kun de tankeløse. - Andre kan sikkert vente med
dette arbejde, til alle både er søsat.

Mvh
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-05 23:45

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Desværre kan man også genere sine naboer, hvis man
> benytter højtryksrenser i
> blæsevejr, men det gør jo kun de tankeløse. - Andre kan

Jan: For nogle år siden skulle jeg renovere nogle sprossede
vinduer på vores gamle hus fra århundreskiftet og skruede de
håndlavede vinkler på vinduesrammerne af og lagde dem i
kautisk soda natten over. Næste morgen var al maling helt
væk ... Så tænkte jeg: Det må kunne rense mange af mine
gamle pensler ... som tænkt så gjort: Næste aften satte jeg
mine gamle pensler i 'soda-bøtten' - og næste morgen var der
ikke mere maling på penslerne ... så langt så godt! - Men -
desværre - der var heller ikke flere hår på penslerne ... i
bøtten stod der 9 runde træpinde og der lå lidt snor på
bunden af bøtten ... Ak ja, der var før min navnefælle med
efternavnet Leth havde skrevet sin lille 'lette' ...

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-05-05 23:39

> [...]
højtryksrenser
> blæsevejr, men det gør jo kun de tankeløse. - Andre kan sikkert vente

Hmm... det lyder jo legende leth!!!

Hvorfor anbefaler flere at bruge brun sæbe, hvis kautisk soda er mere
effektivt?
Hvilken form for stivelse kan anbefales?
og er der nogen risiko for glasfiberen og gelcoaten ved at anvende kautisk
soda?