ASUS A8N-Deluxe SLI - Udskiftning af chips~
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-05-05 15:05

Hej NG,

Chipsætkøleren på mit A8N-Deluxe bundkort er ved at drive mig til vanvid og
derfor har jeg overvejet dette produkt fra Zalman.

Link:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=104955

Den har jeg hørt og læst godt om, men køler den godt nok uden videre
optimeret køling i kabinettet?

Kan den godt magte opgaven uden hjælp fra blæsere?

Tak!

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 15:18

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Tak!
>
> /Glenn
> (Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Den bliver afsindigt varm uden aktiv køling.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-05-05 16:04

Jeg har selv sådan en

http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

Den fungerer udemærket, den bliver lidt varm, men ikke mere end at jeg
kan holde min hånd på den, og jeg har ikke oplevet problemer med
stabiliteten.

Min sidder dog sådan at den får luft fra Zalman'en på mit grafikkort, og
ind fra indsugningen i fronten...

Jeg tror ikke der er nogen problemer hvis du bare har en blæser til at
suge og en til at puste luft ud af dit kabinet

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-05-05 19:56

Hej Esben,

> Jeg tror ikke der er nogen problemer hvis du bare har en blæser til at
> suge og en til at puste luft ud af dit kabinet

Dette er netop problemet. Well, jeg har en køler som suger luft ind nederst
i kabinettet og er med til at købe mine HDs ned og så har jeg en udsugning
øverst bag i kabinettet, men hjælper det overhovedet på den passive køler
fra Zalman? Skal luften ikke komme direkte forbi kølerprofilen før det har
nogen virkning?

Er den svær at få på? Skal man have bundkortet ud af maskinen?

Fra : Fam.Merrild

Dato : 16-05-05 21:48

Hej
pas på vi er to der har skiftet køler
og vi har fået det problem
at efter køler skift
fungere ide1 kontroler ikke
men,ide2 fungere
nogen der kan forklare dette?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-05-05 22:17

> [...]
> fra Zalman? Skal luften ikke komme direkte forbi kølerprofilen før det har

Så længe der strømmer frisk luft forbi den giver det en vis grad af
afkøling - tænk på at den jo er meget meget større end den lille køler
der sidder i forvejen

> Er den svær at få på? Skal man have bundkortet ud af maskinen?

Se installations-videoen på zalmans hjemmeside

Fra : Hans

Dato : 17-05-05 02:50

Esben von Buchwald wrote:

> Så længe der strømmer frisk luft forbi den giver det en vis grad af
> afkøling - tænk på at den jo er meget meget større end den lille køler
> der sidder i forvejen

Problemet er placeringen, da grafikkortet sidder i vejen. Det vil næsten
være en umulighed at skabe et naturligt flow på det sted. IMHO har man
virkelig dummet sig med placeringen af den Northbridge da den i de fleste
tilfælde blokerer for grafikkort med store kølere, hvis den udskiftes med en
højere passiv køleprofil.

Aktiv vs. passiv køling er svært at beregne, da aktiv køling sagtens kan
hæve en køleprofils køleevne med faktor 10 eller mere, og bliver nForce4
chippen virkelig så varm som andre skriver, så er jeg slet ikke overbevist
om at Zalman køleren kan klare det.

Alt i alt et tåbeligt design fra bundkortfabrikanten, og endda fra flere
forskellige.

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-05-05 13:14

Jeg kan sige dig så meget, at den - som nævnt - ikke bliver varmere end
at jeg kan have min hånd på den i længere tid... Og min computer er
klippestabil, så jeg tror næppe den er for varm.

Fra : Jens G

Dato : 17-05-05 15:59

On Tue, 17 May 2005 14:13:55 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Jeg kan sige dig så meget, at den - som nævnt - ikke bliver varmere end
>at jeg kan have min hånd på den i længere tid... Og min computer er
>klippestabil, så jeg tror næppe den er for varm.

Min blev meget varm da jeg havde sat Zalman'en på. Jeg målte den til
lidt over 70C ved idle. Med en lille kabinetblæser der peger hen på
den, kommer den ned på ca. 50C idle og 55C ved load.

Jeg bruger begge IDE kanaler, og de virker. I det hele taget er mit
system fantastisk stabilt.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-05-05 20:24

Hej Jens,

> Min blev meget varm da jeg havde sat Zalman'en på. Jeg målte den til
> lidt over 70C ved idle. Med en lille kabinetblæser der peger hen på
> den, kommer den ned på ca. 50C idle og 55C ved load.

Jeg har ingen kabinetblæser der peger hen på den - kan man ordne det?

Chipsætkøleren er nu begyndt at larme helt vildt - den kører ujævnt - vil
meget gerne skifte den ud om muligt...

Hvor varm kan ens chipsæt blive inden det bliver kritisk?

Fra : Jens G

Dato : 17-05-05 21:00

On Tue, 17 May 2005 21:24:24 +0200, "Glenn Rasmussen"
<tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>Hej Jens,

>Jeg har ingen kabinetblæser der peger hen på den - kan man ordne det?

Sådan noget kan man jo købe. Jeg satte min fast i kabinettet med et
par nylon straps. Måske ikke den kønneste løsning, men hvad man ikke
ser, har man ikke ondt af

>Chipsætkøleren er nu begyndt at larme helt vildt - den kører ujævnt - vil
>meget gerne skifte den ud om muligt...

Hvis du gør det, så skal du være meget forsigtig.
På mit MSI K8N Neo4 Platinum(NForce 4 ultra), er kernen på chipsettet
blottet, ligesom på gamle AMD Athlon, Duron og XP processorer. Men der
er ingen gummistøttedupper, så et lige tryk på kernen med den nye
køler er meget vigtigt. Trykker man skævt, risikerer man at ødelægge
kernen, eller få køleren til at stå skævt så den ikke har kontakt over
det hele.

>Hvor varm kan ens chipsæt blive inden det bliver kritisk?

Det ved jeg ikke. Men jeg syntes at over 70C på køleren var for meget.

Fra : Noerlev

Dato : 17-05-05 07:20

> [...]
> optimeret køling i kabinettet?
>
> Kan den godt magte opgaven uden hjælp fra blæsere?

Jeg har skiftet min køler og har ingen problemer haft. Hvor meget mere
chippen bliver varm ved jeg ikke. Ved samme lejlighed skiftede jeg min IDE
harddisk ud med en S-ATA, som om der er sket noget med IDE kontrolleren, ved
jeg ikke.

Ja, bundkortet skal ud.

Noerlev

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-05-05 13:13

> [...]
> harddisk ud med en S-ATA, som om der er sket noget med IDE kontrolleren, ved

begge mine IDE-kanaler virker også fint, efter skift af køleren - mon
ikke det er et defekt kabel?