ocr programmer
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 16-05-05 11:56

Hvis I mener, jeg skal søge i en anden gruppe, så lad mig det vide!

Da jeg imidlertid kan forestille mig at nogen kunne have hjælp af
nævnte programmer, stiller jeg følgende spørgsmål:

Jeg overvejer to forskellige ocr programmer
(tekst-konverteringsprogrammer). Nemlig TexBridge eller Fine Reader.
Den første koster ca 625,- den anden dobbelt så meget.
Jeg har en demo af Fine Reader og finder den super, men prisen??? Er
den det værd i forhold til TextBridge? (Jeg kan ikke nemlig ikke
finde en demo af TextBridge for sammenligning).
Har I en mening om dette og erfaring, hører jeg gerne.

Hilsen
Jørgen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 16-05-05 13:16

"Jørgen Lehnemann (slet NR4VL)" <lehnemann-vingborg@NR4VLstofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:11162411470.895325487550259@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> finde en demo af TextBridge for sammenligning).
> Har I en mening om dette og erfaring, hører jeg gerne.

Hej Jørgen
du kan prøve den her fri TxtBridge
http://www.softlookup.com/download.asp?id=5585
v/h Bent

Du kan prøve her fri TxtBridge
http://www.softlookup.com/download.asp?id=5585

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 16-05-05 19:17

Hej Jørgen

Jeg har anvendt Textbridge ProMillennium i 4-5 år, og jeg er vældig godt
tilfreds med programmet.

Mvh.
Ove

Fra : Jakob Hoffmann

Dato : 16-05-05 20:47

Hej.

Jeg bruger ABBY FineReader 5.0 PRO, som var gratis med et engelsk
computerblad (PC PRO i december-januar 2004 tror jeg), og det er utroligt
godt. Jeg bruger det rigtigt meget.

Jeg har før brugt bla. TextBridge og et eller andet, men dette er bedre til
at genkende. DOG betyder det nok mere, hvilken version af softwaren man
bruger. Altså jo nyere, jo bedre...

Mvh Jakob

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 16-05-05 23:38

On 16 May 2005 10:55:50 GMT, Jørgen Lehnemannslet NR4VL wrote:

> [...]
> finde en demo af TextBridge for sammenligning).
> Har I en mening om dette og erfaring, hører jeg gerne.

Hej -

Jeg kender ikke de nyeste versioner af Textbridge, men har brugt Finereader
siden version 4, og den er efter min mening det bedste OCR-program i verden
Den er tilmed i stand til at lære "gotisk" skrift - ganske vist skal
man starte forfra med hver ny skrifttype, når det gælder de gamle
frakturskrifter, og den lærer aldrig at kende forskel på det "lange s" og
f, men...

Og nå ja, hvis du køber hos amazon.co.uk får du den til pris, der ikke
ligger ret meget over de 625 for Textbridge, selv om der betales dansk moms
i stedet for den lidt lavere engelske, som prisen opgives i.

--
eBøger på dansk - eBibliotek 1800 på http://www.ebib1800.dk
Privat udsalg af bøger og musik -

Fra : Jan Andersen

Dato : 17-05-05 15:07

> [...]
moms
> i stedet for den lidt lavere engelske, som prisen opgives i.

Jeg tillader mig at bryde ind.
Jeg har downloadet en testversion af FineReader 7.0. Jeg har
nogle gamle håndskrevne dokumenter liggende, som jeg har forsøgt at scanne
ind, men
hvordan får jeg programmet til at kunne genkende det skrevne? Ved
indscanningen
er der en del fejl og når jeg gemmer dokumentet, er det indscannede kun i
tekstbokse
med den originale skrift og ikke retbart.

Mvh
Jan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 17-05-05 18:48

"Jan Andersen" skrev
> [...]
> tekstbokse
> med den originale skrift og ikke retbart.

Selvom FineReader er god, kan den ikke genkende gotisk *håndskrift*.
Men den kan trænes til at genkende *trykte* gotiske bogstaver.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-05-05 21:29

On Tue, 17 May 2005 19:47:44 +0200, "Thorkild Dalsgaard"
<tdalsgaard@despammed.com> wrote:

>"Jan Andersen" skrev
>
>Selvom FineReader er god, kan den ikke genkende gotisk *håndskrift*.
>Men den kan trænes til at genkende *trykte* gotiske bogstaver.

Min erfaring efter rigtig mange år med OCR - og forresten også ICR,
hvor I'et står for Intelligent (Artificial Intelligence) - er, at
stort set INGEN programmer formår at læse *håndskrift*.

Undtagelsen skulle lige være en meget ensartet skrift som fx.
arkitekter laver.

Problemet ligger ikke så meget i bogstavernes form etc. men snarere i
at de "hænger sammen".....

Frem til en gang i 80'erne bestod de få OCR-programmer i at
"sammenligne" med en indbygget skriftfom, og så gætte resultatet.

Mr. Kurzweil (der allerede som barn i 70'erne byggede sin egen
computer egenhændigt) skabte ICR i et forsøg på at lave en læsemaskine
til blinde. Teknikken her er at spotte ethvert tegns "topografi"
(antal op- og nedstreger samt tværstreger af forskellig art og diverse
abnormiteter, "vedhæng") og derefter gi' et bud på den læste karakter.

Det geniale er imidlertid, at man kan "lære" maskinen successivt, at
dette er altså ikke fx et "h" men et defekt "k" fra en slidt
skrivemaskine etc. De enkelte "variationer" kan lagres som hørende til
en "særlig" skrift, således at man kan skifte mellem skrivemaskine(r)
og trykt skrift.

Efter nogle få standsninger i starten af et manuskript, hvor den
afventer operatørens valg, går det hurtigere og hurtigere. En scanner
med document-feeder fræser gerne siderne af på 5-6 sekunder.

Jeg har haft fornøjelsen at indlæse 10.000-vis af sider på denne måde.
Bl.a. indlæste vi fede juridiske trykte bøger med henblik på
genudgivelse, på kun et par uger - incl. redigering.

Men også i det mere specielle gjorde vi os bemærket. Vi indlæste
russiske tekster, stort set uden at forstå dem, men en efterfølgende
konvertering i (dengang) WordPerfect satte alt på plads igen.

Hvorfor hele denne historie? Ikke for pral, men for at fortælle at
Kurzweil's grafiske del (han lavede også IA-musikinstrumenter!) blev
overtaget af Xerox, der nogle år senere lancerede/overtog TextBridge
og naturligt nok fik en del "gode ideer" inkorporeret her. Samtidig
med at de fortsætter med Kurzweil.

Venligst
John

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-05-05 14:16

Lidt mere om OCR programmer.

På siden http://www.dyslexic.com/database/articles/ocr.html
er der en ganske udmærket sammenligning og anmeldelse af
forskellige OCR programmer.

OCR programmet Textbridge er fra firmaet Scansoft, som er en del
af Xerox koncernen.
Scansoft købte for nogle år siden et andet stort program, nemlig
Omnipage fra firmaet Caere. De to programmer er i dag angiveligt
stadig baseret på hver deres egen teknik.
Omnipage er mere avanceret og mere præcist end Textbridge, men er
da også dyrere.

Caere, som tidligere udviklede Omnipage, købte i sin tid det
Ungarske firma Recognita og deres program. Recognita var et
enestående program med en fremragende OCR teknik, som med stort
held blev indarbejdet i Omnipage.

FineReader er fra firmaet ABBYY, som er russisk firma, der har
hjemme i Moskva. Så her er vi igen tilbage i Østeuropa.
Det angives at være lettere at bruge, men læser til gengæld ikke
så nøjagtigt, som de andre to.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 19-05-05 23:39

On Thu, 19 May 2005 15:15:33 +0200, Erik Helmer Nielsen wrote:

> [...]
> hjemme i Moskva. Så her er vi igen tilbage i Østeuropa.
> Det angives at være lettere at bruge, men læser til gengæld ikke

Hej igen -

Jeg vil ikke starte en religionskrig, men blot påpege, at min erfaring, som
ganske vist ikke er med den nyeste version af Omnipage, er, at Finereaders
genkendelse er marginalt bedre - til mit brug, som er lange tekster
(skønlitterære bøger til genudgivelse, både med almindelige og
frakturskrifttyper) hvor jeg ikke er interesseret i at bevare tekstens
oprindelige opsætning side for side. Men det kræver nok, at man prøver sig
lidt frem, for også Finereader har sine særheder, ligesom Omnipage - det
lader fx. ikke til, at folkene bag undersøgelsen har opdaget, at også
Finereader kan "trænes" til at læse bogstaver der ikke findes i programmets
databaser i forvejen eller for den sags skyld hele skriftsæt fra scratch,
og de har øjensynlig heller ikke forsøgt sig med at skifte mellem
sort/hvid, gråskala og farvescan, kun med øget opløsning, der - igen efter
min erfaring - ikke giver resultater, der er så meget bedre, at det opvejer
den ekstra tid, man skal bruge til at scanne.

De mangler forøvrigt programmet ReadIris (efter min opfattelse lidt af en
stinker, men det er et "stort" program visse steder, bl.a. vist i Tyskland,
og følger med som bundlet software til visse scannere).

Alt i alt kan vel konkludere, at ligesom når man skal vælge
slægtsforskningsprogram, findes der ikke eet rigtigt program, man skal
prøve flere og så finde det, der passer bedst til éns behov.

Det er forøvrigt værd at bemærke, at ABBYY som de første har udviklet en
"OCR-engine" til frakturskrift - endnu ikke til dansk, så vidt jeg kan se
på deres hjemmeside, men det er skulle nok være værd at prøve med alligevel
- http://www.frakturschrift.com/ (og bemærk den interessante
prispolitik...!)

Og så Recognita, ja - tænk, hvad de ikke kunne have drevet det til, hvis de
ikke var blevet opslugt - suk!

Med venlig hilsen

Kim N. Jensen

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 18-05-05 00:17

On Tue, 17 May 2005 16:07:15 +0200, Jan Andersen wrote:

> [...]
> tekstbokse
> med den originale skrift og ikke retbart.

Med mindre der er tale om en utrolig regelmæssig og ensartet håndskrift er
der mig bekendt *ingen* programmer, der kan genkende håndskrift - gotisk
eller moderne - med et anstændigt resultat. Jeg har engang prøvet et, som
påstod at kunne det, men også det virkede kun, hvis man skrev bogstaverne
på en særlig måde.

Under alle omstændigheder skal programmet "trænes" til at læse alt andet
end moderne, trykte skrifttyper - og selv da slipper du ikke 100% for
fejllæsninger.

med venlig hilsen

Kim N. Jensen

Fra : Jan Andersen

Dato : 18-05-05 06:51

rne.
Det kunne nu have været dejligt

Mvh
Jan

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 22-05-05 15:58

Det er spændende med den diskussion omkring ocr programmer. Mange
gode erfaringer har jeg læst. Tak for det.
Jeg har valgt - efter mange overvejeler - Fine Reader 7.0
Professonal. Jeg kender den som demo og den kan til overflod det
som jeg efterspørger.
Tak for hjælpen!!!
Hilsen
Jørgen