Elanlæg. Afbryder i + eller -
Fra : Flemming

Dato : 16-05-05 11:46

Til min store overraskelse viser det sig at strømafbryderen sidder
i -(minus).
Hvorfor gør den det (Fordele/ulemper)
Jeg kan se en ulempe. Da jeg monterede autoradio som skal have både + og -
permanent for at holde stationerne, fik jeg problemer.
Jeg bruger VHF antennen som radioantenne via en box og herigennem kommer
minus også. Så da jeg ville sætte en permanent minus på radioen kunne resten
af systemet ikke længere afbrydes.
Forslag?
/Flemming

Fra : Preben Christensen

Dato : 16-05-05 13:26

Hej

Jeg kunne forstille mig at det er af samme princip som ved
montering af et batteri på f.eks en bil/motorcykel hvor man altid montere
plus først da det ikke sker så stor skade hvis nøglen til at spænde minus
polen rammer stel. Ligeldes har jeg hørt at der dannes mindre korrision ved
minus, men om dett er korrekt må adnre evt lige korrigere

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Arne Sveipe Knudsen

Dato : 16-05-05 21:42

Fordelen er at om du har to batterikretser, start og forbruksbatteri, og
disse er skilt fra hverandre med skillerele eller diodebro trenger du bare
en enkel bryter for å bryte strømmen fra batteriet. Derfor må du sørge for
at all jordforbindelse går via hovedbryteren. Jeg har det samme og er meget
fornøyd med dette.

Arne

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i melding

Fra : Bent Pedersen

Dato : 17-05-05 20:57

Det er bare ikke særlig godt at alle de forbrugere der er tændt stadig har
12 volt når hovedafbryderen er slukket. Det må give en masse krybestrømme i
det fugtige miljø.
Jeg vil foretrække en fælles minus/stel til alle batterier og forbrugere, og
et antal hovedafbrydere og sikringer til 12 Volt'en.

Bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-05 09:26

"Bent Pedersen" <bentp@email.dk> skrev

> [...]
og
> et antal hovedafbrydere og sikringer til 12 Volt'en.

Nemlig. Og det allerværste er jo, at det er DC og således i stand til at
forårsage galvanisk tærring.

Det dutter simpelthen ikke...

Claus

Fra : Flemming

Dato : 19-05-05 18:06

Tak for svarene; men jeg manler stadigvæk at få at vide hvorfor nye Bavaria
både af bryder minus?

Flemming

Fra : Lars Kristensen

Dato : 19-05-05 22:10

Flemming wrote:
> Tak for svarene; men jeg manler stadigvæk at få at vide hvorfor nye Bavaria
> både af bryder minus?

I princippet vil jeg mene det er ligegyldigt. Som elektroingeniør ville
jeg dog altid designe kredsløb til at bryde på "plussiden" i
jævnstrømskredsløb. Det har jeg fået banket ind som alm. god skik. Jeg
kan ikke umiddelbart komme på nogen god forklaring på at det er bedre at
gøre det ene frem for det andet.

Hvis jeg skulle lægge nyt elnet i båden ville det være noget i stil med
dette diagram:
Sik.
-------/\/\---------
Hovedafb. | |
-------- sik. / | ------- -------
|Forb.+|-----/\/\---------/ --*-*--|sikr.|------|Radio|---*------------
|Akku | | |og | ------- | |
| -|--- | |ford.| ----------- | |
-------- | | |panel|----|Forbruger|-| |
| ------ | | | ----------- -------- |
*---------|lade|------ | |-----------------|Forb. |---*
| |relæ|-------- ------- -------- |
| | |----- | --------------- |
| ------ | -------------|Generator og | |
| | |230V lader | |
-------- | Sik / | --------- --------------- |
|Start+|-----/\/\--------/ --*----|starter| | |
|Akku | | Hovedafb. |Motor | *----------------------
| -|--*-------------------*----|o.lign.| |
-------- | --------- |
| |
--------------------

Sikrings og fordelingspanel afbryder på plus.
Stel (Minus) kører ikke nødvendigvis til Sikrings- og fordelingspanelet,
men kan samles andet sted hvis det er mere praktisk. Dog skal der minus
til panelet hvis der er kontrollamper i.
Relæet sørger for først at lade Startakkuen og derefter forbrugsakkuen.
Mht. permenent forsyning til radioen vil jeg stadig foretrække at sætte
den efter hovedafbryderen så man kan afbryde for alt strømforbrug hvis
nødvendigt. Den kan dog sættes inden, men stadig efter sikringen. Husk
at komme en lille seperat sikring på den permenente forsyning.
Sikringen ved batteriet skal i øvrigt placeres så tæt som over hoved
muligt på batteriet.
Alle kabler skal holdes så korte som muligt. Det er en god idé at sætte
startakkuen i umiddelbar nærhed af motoren således at startstrømmen ikke
skal trækkes i længere kabler end højst nødvendigt. Kan lange kabler
ikke undgåes er det bedre at overdimensionere end at have for tynde
kabler. Det er ikke så meget af hensyn til brandfare pga. for varme
kabler, men mere for at minimere spændingsfaldet. Der hvor kabler bliver
varmest er i samlinger hvis ikke de er lavet ordentligt.

Galvanisk tæring opstår når to forskellige metaller kan få elektrisk
forbindelse. Hvis der så ydermere kan finde på at løbe en dc-spænding
igennem den elektriske forbindelse, vil det accelerere processen.
Strømmen virker som en katalysator. Et eksempel på en strømkreds kunne
f.eks. være at den stel der er på motoren har forbindelse igennem aksel
og skru til vandet. I lanternen i masten er der overgang fra plus til
masten. Uheldigvis er masten gennemgående og står på kølen og har derved
forbindelse til vandet. Dvs. der er "plus" på kølen og minus på skruen.
Det vil give en vandring af ioner fra skruen til kølen med det resultat
at skruen stille og roligt forsvinder når offerzinket er væk.
Man kunne måske ligefrem argumentere for at køl og mast fik stel således
at den beskrevne situation blev opdaget da der i stedet ville springe en
sikring.

Nå. Det var lidt et sidespring i fht. at svare på pros og cons ved
afbrydelse på minus fremfor plus. Som sagt kan jeg ikke se fordele ved
at afbryde på minus. Tvært i mod står du jo med et problem nu fordi
bilradioer ikke er bygget til det.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-05 22:46

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fået banket ind som alm. god skik. Jeg kan ikke
> umiddelbart komme på nogen god forklaring på at det er
> bedre at gøre det ene frem for det andet.

snip

> afbrydelse på minus fremfor plus. Som sagt kan jeg ikke se
> fordele ved at afbryde på minus. Tvært i mod står du jo
> med et problem nu fordi bilradioer ikke er bygget til det.
>
> - Lars

Det var et interessant og lærerigt 'sidespring'!
Spørgsmål: Hvor mange volt skal en bilradioradio typisk have
for at 'huske' indstillingerne? Og hvor meget bruger den i
den tilstand? Jeg har funderet på, om det ikke var
tilstrækkeligt at have et mindre genopladeligt batteri
monteret, som så blev ladet op, når man satte strøm på
båden. Principielt ville jeg gerne kunne afbryde *alt*,
selvom lænsepumpen altid står tændt og 'klar til start', når
jeg forlader båden.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 06:30

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev

> [...]
> båden. Principielt ville jeg gerne kunne afbryde *alt*,
> selvom lænsepumpen altid står tændt og 'klar til start', når

12 volt. Forbruget er forskelligt afhængigt af, om radioen f.eks. har
fjernbetjening og standby kredsløb. Men jeg vil gætte på et sted mellem
20-60 mA

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-05-05 01:20

Flemming Torp wrote:

> Det var et interessant og lærerigt 'sidespring'!
> Spørgsmål: Hvor mange volt skal en bilradioradio typisk have
> for at 'huske' indstillingerne? Og hvor meget bruger den i
> den tilstand?

Den skal selvfølgelig have ca. 12 V. Hvormange mA den bruger ved jeg
ikke. Claus skriver 20-60 mA men jeg synes det lyder af meget. Jeg vil
mene <20 mA, men det er da til at finde ud af.

> Jeg har funderet på, om det ikke var
> tilstrækkeligt at have et mindre genopladeligt batteri
> monteret, som så blev ladet op, når man satte strøm på
> båden.

Alt er muligt for dem der har penge og vilje. En lille 12V blyakku, en
diode og et strømbegrænserkredsløb (evt. blot en modstand), vil være det
simpleste hvis det skulle være genopladeligt.
Men i forhold til udgifterne ville jeg godt kunne leve med at skulle
"dreje" hen på den kanal jeg gerne vil høre efter strømmen har været
taget. På en længere tur vil man jo sjældent tage hovedafbryderen.

Hvis ikke den bruger mere end et par mA kunne man evt. bruge nogle
amindelige AA batterier i en holder og fælles stel med båden.

> Principielt ville jeg gerne kunne afbryde *alt*,
> selvom lænsepumpen altid står tændt og 'klar til start', når
> jeg forlader båden.

Er det en træbåd? Ellers synes jeg det er lidt overkill. En glasfiber-
eller stålbåd skulle helst ikke tage vand ind. Hvis endelig den gør, er
det fordi en søventil eller lignende er røget og så skal man da have en
seriøs lænsepumpe for at kunne følge med.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 13:32

> [...]

> ikke. Claus skriver 20-60 mA men jeg synes det lyder af meget. Jeg vil
> mene <20 mA, men det er da til at finde ud af.

Det er fordi, man skal være opmærksom på, at der i dag er mange radioer som
ikke slukker rigtigt, men som går i standby mode, så man kan tænde på den
trådløse fjernbetjening. F.eks. monterede jeg får nogle år siden en kenwood
i min kammerats bil, og denne radio havde et motordæksel, som kørte ned
foran knapperne. Der måtte jeg montere en knap, fordi eller virkede det
ikke. Man kunne ikke slukke den, fordi de forventer, at få strøm over
tændingsnøglen.

Næsten alle radioer med fjernbetjening eller computerstyring skal have strøm
direkte, ellers kan man ikke tænde dem. De har jo ikke længere en almindelig
knap, som slukker for strømmen, men en masse computerstyret fis...

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 17:53

> Den skal selvfølgelig have ca. 12 V. Hvormange mA den
> bruger ved jeg ikke. Claus skriver 20-60 mA men jeg synes
> det lyder af meget. Jeg vil mene <20 mA, men det er da til
> at finde ud af.

Min elektroniske viden er begrænset, men nogle har fortalt
mig, at for blot at holde stationerne, er det ikke
nødvendigt med 12V - men det er måske en skrøne?

> [...]
>
> Hvis ikke den bruger mere end et par mA kunne man evt.
> bruge nogle amindelige AA batterier i en holder og fælles

Jeg er da helt enig i, at det tilhører
luksusproblemkategorien. Men jeg synes nu det er rart, at
radioen kan huske de fire-fem FM-kanaler, man ofte lytter
til i lokalområdet. Men det er ikke en problemstilling, jeg
vil ofre megen tid og penge på, så måske man alligevel bare
skal sætte 'den gule ledning' til + på forbrugsbatteriet med
en sikring imellem? ...

> [...]
> ind. Hvis endelig den gør, er det fordi en søventil eller
> lignende er røget og så skal man da have en seriøs

Den kører stort set ikke ... jeg har faktisk kun observeret
det, når der er kommet vand ned langs hulkelen i masten, så
det er ikke noget problem ... og jeg er helt enig i, at en
båd (min er glasfiber) ikke bør/skal tage vand ind - så i
min situation er det blot en sikkerhedsforanstaltning ...
you know: Just in case ... og så virker den, hvis man f.eks.
pjasker med vand på toilettet ... så bliver det pumpet ud
automatisk, uden man skal huske det ... og naturligvis er
der en kraftig manuel lænsepunpe i cockpittet i tillæg til
den lille elektriske, der ligger ned i sumpen ...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-05-05 22:13

Flemming Torp wrote:

> Min elektroniske viden er begrænset, men nogle har fortalt
> mig, at for blot at holde stationerne, er det ikke
> nødvendigt med 12V - men det er måske en skrøne?

Det ved jeg så ikke. Så meget har jeg aldrig beskæftiget mig med det.
Det vil bare være logisk at den forventer omkring 12V +- et par volt.
Det kan da godt være jeg en dag får skilt en bilradio ad ved et uheld og
finder ud af det. Det kommer jo an på hvordan elektronikken er bygget
op. Et gæt vil være at den vil kunne klare sig ned til omkring 7V hvis
den benytter en standard 5V (7805) regulator til digitalelektronikken.
Men som sagt det er et skud i tågen.

> [...]
> vil ofre megen tid og penge på, så måske man alligevel bare
> skal sætte 'den gule ledning' til + på forbrugsbatteriet med

Gør du bare det. Men sæt sikringen så tæt på batteriet som muligt så den
kan redde dig hvis ledningen bliver beskadiget.

> Den kører stort set ikke ... jeg har faktisk kun observeret
> det, når der er kommet vand ned langs hulkelen i masten, så
> det er ikke noget problem ...

En smule sikaflex el.lign. i hulkelen ved gummimanchetten og det problem
skulle være løst.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 06:26

> [...]

> jævnstrømskredsløb. Det har jeg fået banket ind som alm. god skik. Jeg
> kan ikke umiddelbart komme på nogen god forklaring på at det er bedre at

Det er da ikke særlig svært...

Alt udstyr, som ikke kan køre plus på stel, der har du problemet. Det er
f.eks. radioer, VHF og andet sendeudstyr samt f.eks. GPS med NMEA på stel.
Praktisk set alt ydstyr i dag er beregnet til at have minus på stel/chassis,
og det betyder jo, at man skal bruge en masse energi på at isolere alle
disse apparater elektrisk, og samtidig åbner det op for en masse
potentionellel fejlkilder for krybestrøm.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 12:36

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> I princippet vil jeg mene det er ligegyldigt. Som elektroingeniør ville
> jeg dog altid designe kredsløb til at bryde på "plussiden" i

En anden ting er, at hvis man bruger plus til stel, så kan man heller ikke
bruge en lader med flere grupper, da de altid har fælles minus. Samtidig vil
man på kunne lave ubodelig skade på eget og andres skibe, hvis man har en
switchmodelader og sender plussen ud i vandet gennem motor.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-05 10:58

Enig. Begge dele kan *i princippet* fungere. Det er lidt som at diskutere om
det rigtige er at køre i højre eller venstre side af vejen. Begge dele kan
fungere, men det er bedst hvis man er enige om det.

Næsten alt nyt udstyr (din bilradio, og laderne som Claus nævner) tager for
givet at man kører med fælles minus og afbryder plusserne og så får man
"udfordringer", hvis man har en installation der "kører i den anden side af
veje".

Mon ikke der findes radioer som kan huske indstillingen uden "kunstigt
åndedræt" ?? Computere kan jo godt huske deres indstillinger da de er
udstyret med et ganske lille "knapcelle batteri" der er nok til at holde
konfigurationen til næste gang de bliver tændt.

/Bjarke

snip

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 13:36

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
> udstyret med et ganske lille "knapcelle batteri" der er nok til at holde
> konfigurationen til næste gang de bliver tændt.

Det tror jeg ikke..

Den fælles standard på bilradioer diktere, at den ene ledning (den gule)
skal gå over tændingen. Derfor kan man få problemer med f.eks. at tænde og
slukke radioen.

Husk på, at alle nye radioer er computerstyret, og de går i virkeligheden i
standbymode, og slukker således ikke helt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 06:27

"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev

> Tak for svarene; men jeg manler stadigvæk at få at vide hvorfor nye
Bavaria
> både af bryder minus?

Og jeg mangler stadig bevis for, at påstanden er korrekt....

Jeg er 99% sikker på, at det ikke er rigtigt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-05 10:08

"Flemming" <vikingis@hotmail.com> skrev

> [...]
> Jeg bruger VHF antennen som radioantenne via en box og herigennem kommer
> minus også. Så da jeg ville sætte en permanent minus på radioen kunne

Ja, du laver det om.

Hvis man har et helt lukket system, så er det i princippet ligemeget, om man
afbryder plus eller minus. Men har man bare en eneste forbruger, som kan
komme i forbindelse med andre, f.eks. gennem vand, søgelændre, mast, motor
osv, så er det plussen, der skal afbrydes. Og har man endvidere motor med
stel på generator eller dynamo, så er det absolut vitalt, at alle afbrydere
sidder på plus siden. Ellers kan strømmen snigløbe gennem vand med mere.

Så du skal lave alle afbrydere inkl hovedafbryder om, så de afbryder plus.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Flemming

Dato : 17-05-05 11:19

Claus jeg har motor med minus på stel. Drivakselen er isoleret fra
gearkassen.
Mener du så at jeg bør flytte afbryderen til plus?
Har forstået at næsten alle nye både afbryder minus.
Mit system virker fint som det er, bortset fra den nye autoradio.
Hvis jeg fortsat vil lade hovedafbryderen sidde i minus er det så muligt via
skilledioder at få hukommelsen i autoradioen til at virke?
/Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-05 11:44

> [...]

via
> skilledioder at få hukommelsen i autoradioen til at virke?

Ja, hvis du har stel på minus, så er det plussen der skal afbrydes. Jeg kan
slet ikke forestille mig, at der er nye både, som har stel på minus, og hvor
hovedafbryderen sidder der. Det ville være farligt i flere situationer. Det
er altid minus, som skal afbrydes, når man har minus på stel.

Med hensyn til din autoradio, så er der to ledninger som skal have strøm.
Den røde er den egentlige strømledning, og så er der den gule**, som er til
standby og backup. Den gule skal altid være på, ellers mister du alle dine
indstillinger, så der er du nødsaget til at sætte direkte på. Hvis din radio
har indbygget backupbatteri, så lægger du bare den gule og den røde sammen.
Men husk sikringer!

Der er ikke brug for nogen dioder overhovedet.

Hvis du har ting, som er forbundet med minus på motor, mast, osv, så *skal*
du have hovedafbryder på plussen!

Hvis du ikke gør det på din radio og andre ting, så får den (de) jo
alligevel "baglæns" strøm via motoren, vandet og masten....

Claus

**
Jeg kan ikke lige huske farverne i skrivende stund, men jeg er næsten sikker
på at det er den gule. Den blå er til motorantenne, den grønne til ekstern
forstærker powerup. Det er standard i dag, men jeg har ikke lige et diagram
foran mig. Men det kan du jo se i din brugermanual.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-05 11:49

> [...]

> gearkassen.
> Mener du så at jeg bør flytte afbryderen til plus?
> Har forstået at næsten alle nye både afbryder minus.

Hvis du kan læse engelsk, så hent denne: www.myboat.dk/12volthandbook.pdf
(12 Mb!)

Alternativt kan jeg anbefale den lille bog "El ombord". Kan købes i de
fleste bådshopper.

Claus