[MySQL] hente højeste nummer
Fra : Leonard

Dato : 15-05-05 20:52

Jeg skal bruge det højeste nummer i en kolonne i en tabel.
Det gør jeg nu med:
SELECT main FROM kategori ORDER BY main DESC LIMIT 1
men er det den korrekte metode?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-05-05 21:20

On Sun, 15 May 2005 21:51:51 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>SELECT main FROM kategori ORDER BY main DESC LIMIT 1
>men er det den korrekte metode?

Den hurtigste vil være:

SELECT MAX(main) FROM kategori

Er feltet indekseret, kan den blot kigge på indeks-metainformationen
(uden at behøve at slå op i selve indekset). Er feltet ikke
indekseret, slipper man stadigvæk for at den skal sortere alle felter
og finde ud af antallet af rækker.

--
- Peter Brodersen

Fra : Christoffer

Dato : 15-05-05 22:49

> Jeg skal bruge det højeste nummer i en kolonne i en tabel.
> Det gør jeg nu med:
> SELECT main FROM kategori ORDER BY main DESC LIMIT 1
> men er det den korrekte metode?
I php vil jeg mene det er ja.

Fra : Martin Christensen

Dato : 15-05-05 23:30

Fra : Christoffer

Dato : 16-05-05 11:07

> 1) Hvorfor mener du, det er den korrekte metode?
Skyldes det sådan jeg har lært det, og det sådan jeg ser andre gøre, derfor
gik jeg ud fra at det var den "korrekte", men Peter Brodersen har vist en
nemmere metode.

> 2) Hvad har PHP med sagen at gøre? Hvorfor skulle man gøre tingene
> anderledes fra PHP, end man fx ville gøre interaktivt eller fra C
> API'en?
Jeg kan php og html/css, kan ikke udtale mig om noget jeg ikke kender til.

--
Christoffer

Fra : Martin Christensen

Dato : 16-05-05 12:32