Fødsel og plads?
Fra : Stine BT

Dato : 15-05-05 16:36

Hejsa alle sammen ;)

Glædelig pinse først ;)

Jeg har en hunkat, jeg meget gerne vil have killinger på, men er kommet i
tanke om det med pladsen.

Hvor meget plads vil I mene man skal have, før man ansvarligt har plads til
at få killinger?

Det er kun en gang det skal ske og det er en alm. huskat, hvis det har nogen
betydning.

VH Stine og Duchess.

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 15-05-05 17:57

Stine BT wrote:
> [...]
> at få killinger?
>
> Det er kun en gang det skal ske og det er en alm. huskat, hvis det har nogen

Det kræver ikke meget plads, men meget tålmodighed.
De to gange hvor vi har haft killinger er de blevet født lige pludselig
i en seng.
Da vi opdagede dem, arrangerede vi en hyggelig papkasse med tæpper i,
men tag ikke for givet, at moderen ikke vælger at lave en rede under
sengen eller et andet sted.
Når de bliver større, vil de naturligvis gerne have noget plads og nogle
potteplanter, billeder, tapeter, tæer eller andet at lege med.

Bjarne

Fra : Stine BT

Dato : 15-05-05 21:40

Ved ikke helt om du forstod spørgsmålet, eller det bare er mig der
misforstår dit svar :)

Men, hvor meget plads vil du sige som minimum man skal have? Altså
størrelsen på ens bolig.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 15-05-05 22:43

Der er ikke rigtig noget minimum efter mit hoved. Eller jo, ville jo nok
aldrig putte 10 katte i en 1 værelses, de kræver jo plads de smp killinger.

Så længe de er små kravler de jo bare rundt en kasse eller lign. Men det er
mere når de begynder at spæne rundt, og det gør de jo henholdsvis tidligt..
der er det vigtigt de har noget de kan kravle op på. Katte lever i højden
ikke i m2.

Fra : Stine BT

Dato : 17-05-05 11:24

Det er fordi vi er tre katte og 2 mennesker i en 2 v. lejlighed på 55 kvm,
er det for lidt plads eller?

Man ved jo aldrig hvor mange killinger der kommer.

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-05-05 11:58

Stine BT wrote:
> Det er fordi vi er tre katte og 2 mennesker i en 2 v. lejlighed på 55 kvm,
> er det for lidt plads eller?
>
> Man ved jo aldrig hvor mange killinger der kommer.

Jeg startede mit opdræt på 55m2 - også 2 værelser. Jeg havde 1 hunkat og
en kastreret huskat.
Første kuld var på 4 - det var ok.
Næste kuld var på 5 - det var lige i overkanten især da de blev lidt
længere end beregnet...
mvh Camilla

Fra : Stine BT

Dato : 17-05-05 12:37

> [...]
> en kastreret huskat.
> Første kuld var på 4 - det var ok.
> Næste kuld var på 5 - det var lige i overkanten især da de blev lidt

Hehe okay :) Jamen, så har jeg det bedre med at prøve :) Mange tak for
rådene :)

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 17-05-05 13:04

Hej Stine
- Det lyder hyggeligt med dine planer. Hvor der er hjerterum er der
husrum. Jeg vil foreslå dig, når tiden for fødslen nærmer sig, finder en
god kasse med plads til en skumgummipude i og babylagen over, og sætter
kassen et roligt sted. F.eks. mine kattes fødekasse står under
skrivebordet. Det er ikke sikkert selve fødslen foregår under
skrivebordet, eller i kassen, men jeg har ikke oplevet at kattemor har
været utilfreds med hverken kassen eller stedet efter fødslen. Foran
hænger jeg et forhæng, så det er en hule. Jeg har et link til dig, hvis
du vil lave en fødekasse selv: http://www.norskskovkat.dk/dansk/faq.asp
Når de små bliver for store til fødekassen ca. 3-4 uger, men for små til
at ræse rundt i hele lejligheden, er det en god ide med at indhegne med
en "kravlegård med en højde på ca. 50 cm" hvor der både er plads til mad
og drikke og hvor der også er plads til en killingebakke. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar