Skærmproblem: horisontal sammenpresning
Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-01 00:31

Hej alle

Min KFC-skærm ( cromaclear 17" ) er fra maj1999 og er desværre begyndt
at tee sig underlig.

Det er som om skærmbilledet bliver "presset sammen" oppe og nede fra.
Og hvis den ikke gør det, så er der mørke "flimrende" vandrette
striber på nederste del af skærmen.
Det er ret irriterende vil jeg da lige indskyde.

Skærmen er stort set aldrig brugt (måske ialt 20 timer siden jeg købte
den) til spil og "store grafiske opgaver". Faktisk kun usenet,
"almindelig inet-surf" og tekstbehandling.
Godt nok i ret lange "arbejdsdage" dvs. ca. 8-10 timer daglig. Skærmen
er heller ikke blevet flyttet på eller noget.

Det hjælper kun meget kort tid, at nedsætte opløsningen i windows.

Jeg håber, at beskrivelsen kan bruges til at fortælle mig, hvad der er
galt med skærmen eller om den er direkte til skralderen.
Eller er det måske grafikkortet som går fløjten. Det er et ATI
RageFury 32Mb (ligeledes fra maj99).
--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 31-05-01 07:31

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message
> [...]
> striber på nederste del af skærmen.
> Det er ret irriterende vil jeg da lige indskyde.

Skift diverse lytter omkring vertikalafbøjning kredsen, evt også selve
kredsen.

Så er skærmen med stor sandsynelighed oppe og køre igen.

Fut: dk.edb.hardware.skaerm

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-01 09:42

Nicolai Boilesen wrote:

> Skift diverse lytter omkring vertikalafbøjning kredsen, evt også selve
> kredsen.

Okay, det forstod jeg absolut ingenting af.

Hvad er en lytter ?????

hvor meget vil det ca. koste at få lavet hos en elektronik haj?

> Så er skærmen med stor sandsynelighed oppe og køre igen.
>
> Fut: dk.edb.hardware.skaerm

Fedt, jeg kunne ikke komme usenet.dk for at finde skaerm-gruppen.
takker for infoen.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 31-05-01 10:43

> Okay, det forstod jeg absolut ingenting af.
>
> Hvad er en lytter ?????

Kondensatorer der benytter en væske (elektrolyt væske, er isolerende) for at
skabe en større afstand mellem pladerne = større kapacitet, deraf lytter :)

De skal polariseres korrekt, og er følsomme for overspænding, da de ellers
eksploderer.

Har du ingen ide om hvad kondensatorer er, bør du indlevere den til service
:)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-01 10:52

Nicolai Boilesen wrote:

> Har du ingen ide om hvad kondensatorer er, bør du indlevere den til service
> :)

Jeg kan nok få en kammerat (elektronikmekaniker) til at kigge på det.

Hvor meget vil en rigtig udskiftning af kondensatorer koste? 100
eller 1000 kroner?
Eller bare en prisklasse som jeg såen kan bevæge mig indenfor.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 31-05-01 11:11

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> wrote in message
Klip
> Jeg kan nok få en kammerat (elektronikmekaniker) til at kigge på det.
>
> Hvor meget vil en rigtig udskiftning af kondensatorer koste? 100
> eller 1000 kroner?

Incl. skift af vertikal ic, 100-150kr, det er i det område.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen