MS Windows
briani 27239
PC til PC
Fra : Loke

Dato : 15-05-05 11:29

Hej, hvordan kobles 2 pc'er sammen så der kan flyttes filer fra den ene
til den anden? På forhånd tak for svar.
Mvh
Loke

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 11:45

"Loke" <loke@mail.ru> skrev i en meddelelse
Hej, hvordan kobles 2 pc'er sammen så der kan flyttes filer fra den ene
til den anden? På forhånd tak for svar.

Ved hjælp af 2 netkabler og en hub/switch

eller

Ved hjælp af et Twisted netkabel (nok det letteste/billigste, hvis du ikke
har noget af isenkrammet til det)

eller

Ved hjælp af et USB-netkabel (aaaaah......op til 480mb/sek, teoretisk
o) )

eller

Ved hjælp af seriel/parallel linkkabel (Den laaaaangsomste, nok kun brugt på
ældre maskiner)

Fra : Loke

Dato : 15-05-05 19:37

"Ivan [7100]" <ig(snabela)tunet.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
ene
> til den anden? På forhånd tak for svar.
>
> Ved hjælp af 2 netkabler og en hub/switch

Sådan en har jeg. Jeg kan nemt få begge pc til at virke på internettet,
men der er da ikke adgang fra pc til pc!

> Ved hjælp af et Twisted netkabel (nok det letteste/billigste, hvis du
ikke
> har noget af isenkrammet til det)

Netkabel har jeg da, men hvad er/betyder *Twisted*

Fra : MadHatter

Dato : 15-05-05 19:49

On Sun, 15 May 2005 20:36:31 +0200, "Loke" <loke@mail.ru> wrote:

>Sådan en har jeg. Jeg kan nemt få begge pc til at virke på internettet,
>men der er da ikke adgang fra pc til pc!

Lyder som om du kører på en simpel switch, dvs dine computere får
offentlige ip-adresser fra din udbyder...

Det kan lade sig gøre at dele filer og printere med den opsætning, men
det kan ikke anbefales...

Foreslår du anskaffer dig en simpel bredbåndsrouter til 300 kroner, så
burde det nærmest køre af sig selv

>Netkabel har jeg da, men hvad er/betyder *Twisted*

Alle standard netkabler er 'twisted pair'

Manden mener sikkert et 'krydset netkabel'. Forbinder du to maskiner
direkte med et krydset kabel, får du et lille lokalnet til 'quick and
dirty' filoverførsel. Det kan bruges i en snæver vending, men er lidt
upraktisk i længden: Du ka' jo f.eks. ikke kommer på internettet med
den opsætning

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 21:45

Jammen så har du jo hvad der skal bruges.

Hvis du bare skal flytte nogle filer fra en maskine til en anden, kan du
fint gøre det nu. Hiv Kablet til internettet ud og genstart begge maskiner.
De vil nu være i et lille netværk hvor du kan dele drev og roligt overføre
filer. Når du er færdig kan du atter tilslutte nettet. (Husk dog at sikre
din maskine før du hopper på igen)

Lad os vide lidt mere om hvad dine langsigtede planerne er. Det gør det
noget nemmere at give dig de rigtige råd

> Lyder som om du kører på en simpel switch, dvs dine computere får
> offentlige ip-adresser fra din udbyder...
>
> Det kan lade sig gøre at dele filer og printere med den opsætning, men
> det kan ikke anbefales...

Korrekt

> Foreslår du anskaffer dig en simpel bredbåndsrouter til 300 kroner, så
> burde det nærmest køre af sig selv

Ja. Hvis det skal være en permanent løsning, er det nok bedst.

> [...]
> dirty' filoverførsel. Det kan bruges i en snæver vending, men er lidt
> upraktisk i længden: Du ka' jo f.eks. ikke kommer på internettet med

Ja. sorry....jeg mente et krydset kabel.

Fra : Loke

Dato : 16-05-05 08:09

> [...]
overføre
> filer. Når du er færdig kan du atter tilslutte nettet. (Husk dog at

Det kan jeg ikke få til at virke.

> Lad os vide lidt mere om hvad dine langsigtede planerne er. Det gør
det
> noget nemmere at give dig de rigtige råd

Jeg skal bare flytte 170 MB fra pc til pc.

Jeg har en Router. Har også prøvet med et netkabel fra pc til pc uden
held.
Den ene pc kører Win 2000, den anden Win 98. Skal det være samme Windows
version for at få det til at virke?

Fra : Richard Thune

Dato : 16-05-05 08:46

Loke wrote:
> Jeg har en Router. Har også prøvet med et netkabel fra pc til pc uden
> held.
> Den ene pc kører Win 2000, den anden Win 98. Skal det være samme Windows
> version for at få det til at virke?

Nej men du burde have oplyst hvilke det var for længe siden, husk hvis
du ikke siger noget går alle ud fra at du bruger xp.
Win2000 har en del sikkerhed så vil du have adgang til filer på den skal
du oprette samme bruger (brugernavn og password) på begge maskiner og
give denne bruger rettigheder til de mapper du ønsker at dele.
Husk også at begge maskiner skal være medlem af samme arbejdsgruppe.
Win98 giver som standard hvem som helst adgang til delte mapper, til
gengæld er fil og udskriftdeling ikke slået til som standard.
RT

Fra : Loke

Dato : 16-05-05 11:06

"Richard Thune" <mig@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej men du burde have oplyst hvilke det var for længe siden, husk hvis
> du ikke siger noget går alle ud fra at du bruger xp.

Undskyld, men jeg har ikke erfaring med netværk, overhovedet!

Fra : Richard Thune

Dato : 16-05-05 11:37

Loke wrote:
> "Richard Thune" <mig@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men jeg har ikke erfaring med netværk, overhovedet!
Det var ikke en skideballe, det er sådan at xp som standard bruger
simpel fildeling og så ville maskinerne kunne se hinanden.
Win2000 nægter at have noget med dig at gøre medmindre du logger korrekt
ind.
Har du opgivet at bruge netværk?
RT

Fra : Richard Thune

Dato : 16-05-05 11:46

Loke wrote:
> "Richard Thune" <mig@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men jeg har ikke erfaring med netværk, overhovedet!
Du skriver at du har en router (med indbygget switch?). Hvis begge
maskiner er tilsluttet samtidig, og har forbindelse til internettet
samtidigt, så har de også forbindelse til hinanden og skal bare sættes
op så de _må_ se hinanden.
Som jeg skrev så skal de være i samme arbejdsgruppe. På 98maskinen deler
du så en mappe, det burde give nogle dialogbokse hvis fildeling ikke er
slået til, og så skulle du meget gerne kunne se den fra win2000.
Noter maskinnernes netværksnavn, de dukker ikke altid op i
netværkssteder så lav en søgning på maskinnavn så burde den komme op.
RT

Fra : Loke

Dato : 16-05-05 13:31

> [...]
> Noter maskinnernes netværksnavn, de dukker ikke altid op i
> netværkssteder så lav en søgning på maskinnavn så burde den komme op.

Mange tak for hjælp, nu er det *hul* igennem!

Fra : _paul

Dato : 15-05-05 20:42

[...]

Jeg købte en USB2link i Aldi for 110kr. Det er en ca 10 meter lang usbkabel.
Det virker fint. Der skal bare installeres et lille program på hver PC. Superenkelt.

Fra : Jane

Dato : 15-05-05 21:20

Jeg købte efter et forslag her i gruppen, et USB-kabel i T.Hansen
autotilbehør 98,-, der følger et lille program med, til installation på
begge PC'er super nemt.
Jane.