SQL Server - Meget tekst
Fra : Thomas Voller

Dato : 15-05-05 08:52

Hej DB-eksperter.

Jeg skal have lavet en lille hjemmeside, hvor der skal kunne vises nogle
artikler af varierende længde (op til ca. 10.000 tegn). Disse artikler skal
gemmes i en tabel i en MSSQL database.

Spørgsmålet er nu: Hvilken datatype skal feltet være, hvori teksten skal
gemmes? "Text" virker som den oplagte løsning, men jeg har læst, at den
datatype skulle være lidt problematisk at arbejde med i forhold til f.eks.
"varchar". "Varchar", på den anden side, kan jo ikke indeholde f.eks. 10.000
tegn.

Hvad er den bedste løsning?

Mvh. Thomas.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-05-05 22:13

"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> wrote in message

> Spørgsmålet er nu: Hvilken datatype skal feltet være, hvori teksten skal
> gemmes? "Text" virker som den oplagte løsning, men jeg har læst, at den
> datatype skulle være lidt problematisk at arbejde med

iirc så bruger du binary read/write

> i forhold til f.eks. "varchar". "Varchar", på den anden side, kan jo ikke
> indeholde f.eks. 10.000 tegn.
>
> Hvad er den bedste løsning?

ntext eller nvarchar
For at kunne understøtte unicode

Du kan evt splitte teksten op i flere afsnit, hvor du har en tabel der
indeholder artikelnummer, en pegepind (sortering/rækkefølge) og teksten delt
over flere rækker/poster

hvis der er megen tekst så kan du dele artiklen over flere fysiske html
sider ret enkelt vha ovenstående metode

- Peter