Erfaringer med ComX
Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-05 06:54

Der er stillet forslag om at den andelsforening, som jeg bor i, skal
have installeret internet m.v. af ComX. Forslaget skal behandles på
generalforsamlingen på onsdag.

Er der nogen der har erfaringer med firmaet? Forslaget er »privat«,
hvilket vil sige at det ikke er blevet behandlet af bestyrelsen.

http://www.comx.dk.

FUT dk.edb.internet.udbydere
--
Per Erik Rønne

Fra : Paw P Larsen

Dato : 15-05-05 11:00

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med firmaet? Forslaget er »privat«,
> hvilket vil sige at det ikke er blevet behandlet af bestyrelsen.

Det kommer an på hvor mange I er i foreningen. Jeg bor
i en andelsboligforening med 36 lejligheder, og ComX
gad ikke vise os nogen særlig stor interesse. Og det
til trods for at vi allerede har PDS-kabling til
samtlige lejligheder.

Personligt mener jeg at Dansk Bredbånd virker som en
bedre partner end ComX.

> FUT dk.edb.internet.udbydere

Nå, så må jeg lige abonnere på den for en stund.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-05 11:47

Paw P Larsen <nospam@wer.dk> wrote:

> [...]
> andelsboligforening med 36 lejligheder, og ComX gad ikke vise os nogen
> særlig stor interesse. Og det til trods for at vi allerede har

Vi er 6 opgange à 6 lejligheder + butikker i stueetagen. Det giver vel
så godt 50 »enheder«.

> Personligt mener jeg at Dansk Bredbånd virker som en bedre partner end
> ComX.

Jeg ringer til forslagsstilleren og spørger ham ad.

> Nå, så må jeg lige abonnere på den for en stund.

Du kunne nu også have »overskrevet« FUTen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Paw P Larsen

Dato : 15-05-05 13:17

Per Rønne wrote:

> Vi er 6 opgange à 6 lejligheder + butikker i stueetagen. Det giver vel
> så godt 50 »enheder«.

Hvis I er 50, så vil Dansk Bredbånd godt. Vi er ved at
overtale en af naboejendommene til at hoppe med på
vognen, og så få det på den måde. Jeg ved ikke hvor
ComX's smertegrænse er.

> Du kunne nu også have »overskrevet« FUTen.

Ja, og så kommer der en newbie-brunskjorte og himler op
om off-topic. Det går nok at lure med et par dage.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-05 14:44

> [...]

> overtale en af naboejendommene til at hoppe med på
> vognen, og så få det på den måde. Jeg ved ikke hvor

Jeg kan nu se at vi er 56; 36 lejligheder {måske seks mere: en ekstra
opgang} og 20 forretninger og forretningerne skal naturligvis også have
forbindelse. Og jeg har netop snakket med forslagsstiller, som siger at
ComX /har/ accepteret os og /har/ fremsendt et tilbud. Dansk Bredbånd
har også været kontaktet, men havde ingen interesse, da de ønskede at
ejer nettet; vi ønsker at /eje/ vores net, så vi altid kan skifte
udbyder.

> Ja, og så kommer der en newbie-brunskjorte og himler op
> om off-topic. Det går nok at lure med et par dage.

Ja, jeg var også lidt i tvivl om hvor der var folk der vidste noget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Paw P Larsen

Dato : 16-05-05 07:50

Per Rønne wrote:

> [...]
> har også været kontaktet, men havde ingen interesse, da de ønskede at
> ejer nettet; vi ønsker at /eje/ vores net, så vi altid kan skifte

Øh, det giver ikke umiddelbart mening i forhold til den
kontakt jeg har haft med DB. Vi har allerede PDS, og de
skal bare installere fiber, router og switch. Og vi
har modtaget tilbud på det. Som jeg har forstået på
sælgeren, så er der heller ikke nogen binding, så de
kan altid blive skiftet ud.

Hvad mener du med at eje jeres net? At I ejer hele
installationen eller blot at I ejer kabling fra
krydsfelt til lejlighederne? I sidste situation, kan I
jo blot selv stå for at lave PDS-installationen. Carl
Bro, Wormslev og sikkert mange andre rådgivende
inginørfirmaer kan bistå, hvis det skulle være aktuelt
med hjælp udefra. Udbyderen vil under alle
omstændigheder installere router og switch, så de kan
administrere det.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 08:13

> [...]

> og switch. Og vi har modtaget tilbud på det. Som jeg har forstået på
> sælgeren, så er der heller ikke nogen binding, så de kan altid blive

Jeg har ikke selv stået for nogen forhandlinger, og refererer kun hvad
forslagsstilleren telefonisk har fortalt mig.

> [...]
> hvis det skulle være aktuelt med hjælp udefra. Udbyderen vil under alle
> omstændigheder installere router og switch, så de kan administrere det.

Grundlæggende at eje hele installationen, men om det ikke skulle omfatte
router og switch er jeg sådan set kold over for; de er jo rimeligt
hurtige at skifte ud.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-05 07:25

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Jeg har ikke selv stået for nogen forhandlinger, og refererer kun hvad
> forslagsstilleren telefonisk har fortalt mig.

Og forslagsstilleren accepterede bl.a. efter mit råd, nedsættelsen af et
hurtigtarbejdende udvalg hvori han deltager der skal se på tilbuddene,
hvorefter der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, hvor der
tages stilling til tilbuddene.

Generalforsamlingen i går aftes.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kaare

Dato : 23-05-05 21:56

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> hurtigtarbejdende udvalg hvori han deltager der skal se på tilbuddene,
> hvorefter der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, hvor der

DB ejer ingen kabling hos nogle af deres kunder, så de må have talt forbi
hinanden. DB ønsker ikke at eje kablingen. De har ikke engang
bindingsperiode på installationen, kun de 6 måneder hos dem der bliver kunde
efterfølgende.

/Kaare

Fra : Erik O.

Dato : 15-05-05 12:11

> Det kommer an på hvor mange I er i foreningen. Jeg bor
> i en andelsboligforening med 36 lejligheder, og ComX
> gad ikke vise os nogen særlig stor interesse.

Samme erfaring her. Vi er 30 husstande i vores forening og på trods af at
Com-X 2 gange har lovet at fremsende et tilbud, har vi intet modtaget. Ret
irriterende, i betragtning af den tid vi har brugt på at informere de øvrige
beboer om Com-X's "produkter".
Hvis de ikke er interesseret i foreninger af denne størrelse, kunne de jo
bare skrive det på deres hjemmeside - som andre udbydere gør - og dermed
spare sig selv og os andre for en masse spildtid.
Men I er jo 20 husstande flere, så det kan være I er mere heldige

Erik

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-05-05 12:22

I dk.edb.internet.udbydere, skrev Erik O.:
> [...]
> spare sig selv og os andre for en masse spildtid.
> Men I er jo 20 husstande flere, så det kan være I er mere heldige

Det er ikke mit indtryk at de "ikke er interesserede". Det er mit
indtryk at de "ikke er interesserede i øjeblikket".

Det kommer sig af at der er for få, men når jeres naboejendom på 150
husstande har betalt, så er det piece-of-cake at tilslutte jer bagefter.

Dertil kommer at de (så vidt jeg kan lure) har meget travlt i øjeblikket
og derfor naturligvis tager de mest profitable først.

Jeg kan blot bekræfte det i skriver..

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Erik O.

Dato : 15-05-05 13:21

> Det er ikke mit indtryk at de "ikke er interesserede". Det er mit
> indtryk at de "ikke er interesserede i øjeblikket".

Jeg ved ikke, hvad deres motiver er. Men uanset hvad, virker det fuldstændig
useriøst, 2 gange - med en måneds mellerum - at love over telefonen at vi
vil modtage et tilbud med posten "i morgen" og der så ikke sker mere.

Erik

Fra : Paw P Larsen

Dato : 16-05-05 07:58

Erik O. wrote:

> [...]
> useriøst, 2 gange - med en måneds mellerum - at love over telefonen at vi
> vil modtage et tilbud med posten "i morgen" og der så ikke sker mere.

Jeg skrev mails med deres Key Aaccount Manager, og han
lovede to gange at jeg ville blive kontaktet af en
anden sælger indenfor en uge. Det er nu tre måneder
siden, og jeg har intet hørt yderligere. Så jeg har
fravalgt ComX som mulighed, da jeg synes de udviser en
særdeles ringe professionalisme.

Og desuden lød deres umiddelbare priser til at være
meget højere end DB (kr. 8335 mod kr. 4995 hvis de skal
kable, og kr. 5430 mod kr. 1995 hvis kablingen allerede
er der. Det er pr. lejlighed)

Fra : Svend

Dato : 16-05-05 08:11

Paw P Larsen skrev:
> [...]

> meget højere end DB (kr. 8335 mod kr. 4995 hvis de skal
> kable, og kr. 5430 mod kr. 1995 hvis kablingen allerede

Men du skal også lægge mærke til hvad det koster at oprette et anb.

--
Svend

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 03-06-05 01:44

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Men du skal også lægge mærke til hvad det koster at oprette et anb.

Just præcis. I omegnen af 800 kr. pr. abonnement (tv, internet, telefon) pr.
hustand. Det er bare en anden fordeling af udgifterne.

Og så ejer man ikke det interne netværk med DBNet. Stort minus!

--
Mvh, Lasse

Fra : Kaare

Dato : 05-06-05 00:28

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> Just præcis. I omegnen af 800 kr. pr. abonnement (tv, internet, telefon)
> pr. hustand. Det er bare en anden fordeling af udgifterne.
>
> Og så ejer man ikke det interne netværk med DBNet. Stort minus!

Jeg forstår ikke helt hvor dette "rygte" kommer fra. DB ejer ikke netværket.
De ejer det aktive udstyr, men det er jo klart/forståeligt.

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 16-05-05 08:03

Jesper Krogh skrev:

> Det er ikke mit indtryk at de "ikke er interesserede". Det er mit
> indtryk at de "ikke er interesserede i øjeblikket".

Det kan jeg kun bekræfte, deres projektledere er meget ovebebyrdet med
arbejde.

Vi er 33 lejligheder og er blevet tilsluttet comx.

--
Svend

Fra : Kim Henriksen

Dato : 16-05-05 11:22

"Erik O." <eriko@post.cybercity.dk> writes:

> [...]
>spare sig selv og os andre for en masse spildtid.
>Men I er jo 20 husstande flere, så det kan være I er mere heldige

I vores ejendom (25 lejligheder, 3 erhverv) fik vi tilbud fra ComX for
godt 3 mnd. siden. Det blev godkendt paa en ekstraordinaer generalforsamling
efterfoelgende og kontrakten er sendt til ComX. Vi har
derfor ikke faaet installeret det endnu, men der er indgaaet aftale, og
i aftalen er der en klausul om bod, ved overskridelse af tidsfrister.

Nu kan interessen fra ComXs side have noget at goere med hvor centralt
man er placeret. Vores ejendom ligger paa Noerrebro, hvor de i forvejen
graver kabler ned. Det er derfor muligt at de vil vaere interesseret i
at faa saa mange ejendomme med, mens de er igang med at grave, som
muligt. (inkl. de smaa ejendommen).
Og besparelsen ifht. TDC er *stor* for vores vedkommende, da beboerne
skal koebe kabeltv individuelt hos TDC, dvs. 275kr./mnd. hvis man vil
have Discovery. Hos ComX koster en pakke med Discovery 119kr. mnd.
Laeg 80kr. besparelse for telefonen oveni, og besparelse for
ADSL. Installationen af ComX har tjent sig ind efter blot eet aar.

--
Kim Henriksen, kimsh diku

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 11:49

Kim Henriksen <hsmik@ukid.kd> wrote:

> [...]
> derfor ikke faaet installeret det endnu, men der er indgaaet aftale, og
> i aftalen er der en klausul om bod, ved overskridelse af tidsfrister.

Ja det eneste problem her for mig vil være tidsfristen; jeg skal
afbestille CyberCity et halvt år i forvejen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Hans

Dato : 16-05-05 12:15

Per Rønne wrote:

> Ja det eneste problem her for mig vil være tidsfristen; jeg skal
> afbestille CyberCity et halvt år i forvejen.

Mon dog. Teksten herunder er sakset fra deres abonnementsbetigelser:

Abonnementsaftalen har en bindingsperiode på 6 måneder (1 år for
erhvervskunder) fra etablering af forbindelsen. Lukning af forbindelsen i
bindingsperioden kan derfor kun ske ved betaling for den resterende del af
bindingsperioden. Aftalen kan opsiges med et varsel på 30 dage til udløb af
en regningsperiode, tidligst til bindingsperiodens udløb.

Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 13:04

Hans <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
> bindingsperioden. Aftalen kan opsiges med et varsel på 30 dage til udløb af
> en regningsperiode, tidligst til bindingsperiodens udløb.

OK, så huskede jeg {heldigvis} galt. Det kan jo være lidt svært at vide
hvornår det evt nye anlæg vil være færdigt.
--
Per Erik Rønne

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 17-05-05 09:33

"Erik O." <eriko@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spare sig selv og os andre for en masse spildtid.
> Men I er jo 20 husstande flere, så det kan være I er mere heldige

Det kan også være Com-x har meget travlt. Jeg kan se de graver overalt på
sjælland. i hvert fald både i Kbh's- området og på vestsjælland.
Ikke underligt. Det tyder på at de leverer varen til en ok pris.

N I E L S

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 03-06-05 01:40

"Paw P Larsen" <nospam@wer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gad ikke vise os nogen særlig stor interesse. Og det
> til trods for at vi allerede har PDS-kabling til

Det lyder mystisk. Vi er 40 boliger og de har været ganske interesseret i at
få os som kunder. Måske det skyldes jeres område? At fiberen vil være dyr at
lægge ud? Nu er jeg ikke klar over, hvor jeres forening befinder sig, men
måske det kunne være årsagen?

> Personligt mener jeg at Dansk Bredbånd virker som en
> bedre partner end ComX.

Det er bestemt ikke min opfattelse. Jeg har haft kontakt til begge, da jeg
undersøgte mulighederne og forskellene. Der er væsentlige forskelle imellem
de to udbydere. Med DBNet ejer andelsboligforeningen ikke det interne
netværk. Det gør foreningen til gengæld med ComX Networks. Allerede der var
valget let for mig.

--
Mvh, Lasse

Fra : Kaare

Dato : 05-06-05 00:32

> [...]
> imellem de to udbydere. Med DBNet ejer andelsboligforeningen ikke det
> interne netværk. Det gør foreningen til gengæld med ComX Networks.

Som jeg har skrevet højere i tråden ved jeg ikke hvor det kommer fra. Du
siger at du har talt med både ComX og DB. Det undrer mig dog, da DB aldrig
ejer netværket i bygningen. Hvor kommer det rygte fra? Hvem har sagt det til
dig?

Prisen er betydeligt højere for installationen for ComX, da ComX selv graver
deres ejen fiber ned. DB benytter andre fiber leverandører, og kan derfor
gøre det billigere. Det betyder dog også at det kan være længere mellem de
steder hvor ComX kan levere. Så hvis en lille ejendom ligger lidt langt væk
fra deres netværk kan det ikke betale sig for dem, før der er flere
interesserede.

/Kaare

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 19:15

Hej Per

Jeg er i gang med at få ComX ind i vores ejendom til 45 lejligheder. Det var
i hvertfald nok.

Vi har dog midlertidigt stoppet arbejdet pga en del dårlig omtale om ComX.

De er simpelt hen blevet for populære og kan ikke følge med. De har meget
dygtige sælgere men resten af firmaet vokser ikke hurtigt nok i forhold til
efterspørgelsen. Det resulterer i instalationer som ikke bliver færdige til
tiden, og som har mange børnesygdomme. Deres administrative afdeling har
også store problemer med faktureer. De skriver ofte forkerte ud.

Jeg har informationerne fra venner der har været det igennem. Man læsser
også jævnlig om det i avisen.

Hvis i kan få overtalt Dansk Bredbånd er de nok mere stabile. (kender flere
der har det)

Held og lykke med projektet.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-05 19:47

"Peter" <dsl___140236(a)vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]

> også jævnlig om det i avisen.

> Hvis i kan få overtalt Dansk Bredbånd er de nok mere stabile. (kender

Problemet med Dansk Bredbånd skulle være at de insisterer på at /eje/
netværket; vi ønsker selv at eje det, så vi altid kan skifte udbyder.

> Held og lykke med projektet.

Nu skal det så først lige gennem generalforsamlingen på onsdag - og
forslaget er trods alt ikke stillet af bestyrelsen. Men da jeg i
øjeblikket betaler 513 kroner om måneden for mit internetabonnent hos
CyberCity {inkl flat-rate telefon} og 188 kroner til TDC Kabelnet for
fjernsynet, i alt altså 701 kroner, kan det vist kun blive billigere:

Betaling af net: 60 kroner.
TV : 150 kroner {samme antal kanaler}.
Telefon : 35 kroner {men så ikke flatrate:
22 øre/minut i dagtimer,
8 øre/minut 19:30-8:00}
Internet : 110 kroner {nærmeste ikke dårligere:
2M/bit ned & op mod nu
2 Mbit/s ned og 128 Kbit/s op}
I alt : 355 kroner
Nu : 701 kroner
---------------------------
Besparelse : 346 kroner
===========================

Flatrate telefoni betyder i øvrigt ikke så meget for mig, da jeg
alligevel ikke ringer så meget.
--
Per Erik Rønne

Fra : BJ

Dato : 15-05-05 20:00

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

Blot et par spørgsmpå

> Betaling af net: 60 kroner.
> TV : 150 kroner {samme antal kanaler}.

Ovennævnte er vel til Copydan osv.

Hvad skal i erlægge i fælleskassen til alm. vedligehold..?

> Internet : 110 kroner {nærmeste ikke dårligere:
> 2M/bit ned & op mod nu

Kan samtlige 56 abonnenter up- og downloade med den hastighed samtidigt..?

--
Bjørn J.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 01:34

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Blot et par spørgsmpå

> Ovennævnte er vel til Copydan osv.

Ovennævnte skal være betaling til ComX for leveringen; CopyDan-afgift må
indgå heri. Men jeg må hellere spørge forslagsstiller {han skal under
alle omstændigheder være forberedt på spørgsmål ved generalforsamlingen}

> Hvad skal I erlægge i fælleskassen til alm. vedligehold..?

Det indgår i de 60 kroner med 18 kroner om måneden {resten er udgifter
på lån}.

> Kan samtlige 56 abonnenter up- og downloade med den hastighed samtidigt..?

Nej, der vil individuelt være følgende muligheder {samme hastighed ned
og op}:

512 Kbit/s 49 kr/md
2 Gbit/s 110 kr/md
6 Gbit/s 189 kr/md
10 Gbit/s 299 kr/md
20 Gbit/s 599 kr/md
--
Per Erik Rønne

Fra : Anon

Dato : 16-05-05 02:11

Per Rønne wrote:
> 2 Gbit/s 110 kr/md
> 6 Gbit/s 189 kr/md
> 10 Gbit/s 299 kr/md
> 20 Gbit/s 599 kr/md

Ovenstående får en til at trække lidt på smilebåndet, idet man langsomt
hensynker til en drømmeverden....

Anon

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 02:30

Anon <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Ovenstående får en til at trække lidt på smilebåndet, idet man langsomt
> hensynker til en drømmeverden....

Tjae, jeg har et sted på internettet kunnet »måle« min faktiske
hastighed; den sagde 1 Gbit/s ned, selv om det skullevære 2 Gbit/s.
--
Per Erik Rønne

Fra : Hans

Dato : 16-05-05 04:12

Per Rønne wrote:
> [...]
>>> 6 Gbit/s 189 kr/md
>>> 10 Gbit/s 299 kr/md

> Tjae, jeg har et sted på internettet kunnet »måle« min faktiske
> hastighed; den sagde 1 Gbit/s ned, selv om det skullevære 2 Gbit/s.

Jeg tror lige vi skal rette tallene til Mbps.

Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 05:29

Hans <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

> Jeg tror lige vi skal rette tallene til Mbps.

Naturligvis. Et - ja flop er vist ikke det rigtige ord .
--
Per Erik Rønne

Fra : BJ

Dato : 15-05-05 21:17

> [...]

> Der er stillet forslag om at den andelsforening, som jeg bor i, skal
> have installeret internet m.v. af ComX. Forslaget skal behandles på

Kan du ikke fortælle os, hvad I helt nøjagtigt kræver samt er blevet
tilbudt:

1) Antal abonnenter..?
2) Er det et hybridnet (fiber/coax, coax/cat5, digitalt med settop boks
eller noget helt 3.)..?
3) Kan i genanvende noget af det eksisterende net..?
4) Antal radioprogrammer..?
5) Antal tv-programmer..?
6) Hvad skal i betale i Copydan & Koda..?
7) Up- og downloadhastighed til samtlige abonnenter på én og samme tid..?
8) Hvad skal i investere i af udstyr i hver enkelt bolig for at kunne
tilslutte eksternt udstyr..?
9) Hvor mange stik (radio/tv samt RJ45 i hver bolig)..?
10) Er alt anvendt udstyr CE-godkendt..?
11) Overholder nettet gældende lovgivning for IP-telefoni..?
12) I tilfælde af strømsvigt, har i så backup for IP-telefoni..?
13) Kan man se forskellige tv-programmer på eks. 4 tv-apparater i hver
bolig..?
14) Løbende vedligehold..?
15) Hvor mange års garanti har i på det nye net (materialefejl mv.)..?
16) Hvilken servicekontrakt er i blevet tilbudt og hvad er reaktionstiden
ved fejl..?
17) Skal i betale EL for at nettet kan køre..?
18) Har i tegnet en forsikring på nettet..?
19) Har i tegnet en ansvarsforsikring for bestyrelsen..?
20) Hvor mange måneder/år skal i betale nettet over..?

Ovennævnte blot frit fra leveren.

--
Bjørn J.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 02:04

> [...]

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke fortælle os, hvad I helt nøjagtigt kræver samt er blevet

56, muligvis 62. Han kunne ikke huske det nøjagtige antal opgange, og
jeg gad ikke gå ned og tælle efter.

> 2) Er det et hybridnet (fiber/coax, coax/cat5, digitalt med settop boks
> eller noget helt 3.)..?

Fibeernet.

> 3) Kan i genanvende noget af det eksisterende net..?

Nej - højst ved at lade telefonen gå over det gamle telefonnet.

> 4) Antal radioprogrammer..?

Ved ikke.

> 5) Antal tv-programmer..?

Der er fem forskellige pakker at vælge imellem mod nu én med 32 kanaler
til 188. De ligger på:

13 kanaler: 39 kr/md
17 - : 93 kr/md
22 - : 119 kr/md
32 - : 150 kr/md {mod nu 188}
42 - : 180 kr/md

> 6) Hvad skal i betale i Copydan & Koda..?

Ved ikke, jeg er gået ud fra at det indgår i ovenstående beløb.

> [...]

10 Gbit/s 299 kr/md
20 Gbit/s 599 kr/md

> 8) Hvad skal i investere i af udstyr i hver enkelt bolig for at kunne

Jeg ved ikke hvad du mener med »eksternt udstyr«; personligt regner jeg
kun med at skulle investere i en router i lejligheden

> 9) Hvor mange stik (radio/tv samt RJ45 i hver bolig)..?

+ muligvis RJ11. Jeg kan ikke forestille mig andet.

> 10) Er alt anvendt udstyr CE-godkendt..?

Det skal det jo være.

> 11) Overholder nettet gældende lovgivning for IP-telefoni..?

Det skal det jo være.

> 12) I tilfælde af strømsvigt, har i så backup for IP-telefoni..?

Det ved jeg ikke; det er jo heller ikke tilfælde for min nuværende
CyperCity telefonforbindelse.

> 13) Kan man se forskellige tv-programmer på eks. 4 tv-apparater i hver
> bolig..?

Naturligvis.

> 14) Løbende vedligehold..?

18 kr/md.

> 15) Hvor mange års garanti har i på det nye net (materialefejl mv.)..?

Ved ikke.

> 16) Hvilken servicekontrakt er i blevet tilbudt og hvad er reaktionstiden
> ved fejl..?

Ved ikke.

> 17) Skal i betale EL for at nettet kan køre..?

Det går jeg ud fra.

> 18) Har i tegnet en forsikring på nettet..?

Næh, det er jo ej heller besluttet om det skal etableres.

> 19) Har i tegnet en ansvarsforsikring for bestyrelsen..?

Ikke endnu, vil jeg tro. Der er tale om et privat forslag, ikke et
forslag fra bestyrelsen.

> 20) Hvor mange måneder/år skal i betale nettet over..?

Opstillingen indicerer at det skal betales kontant, ved optagelse af et
lån. Lånet vil koste 42 hvis det er afdragsfrit {ciborg 6-lån}, 54 hvis
det afdrages.
--
Per Erik Rønne

Fra : Paw P Larsen

Dato : 16-05-05 08:06

Per Rønne wrote:

> Nej - højst ved at lade telefonen gå over det gamle telefonnet.

Er det sådan at forstå, at I enten ikke har PDS eller
kun PDS i Cat5? (Vi har Cat5e, og det skulle kunne
klare det)

> Det ved jeg ikke; det er jo heller ikke tilfælde for min nuværende
> CyperCity telefonforbindelse.

Backup til IP-telefoni vil normalt kræve UPS på
hovedinstallationen og RJ-11 ledning trukket fra
krydsfeltet til alle lejligheder.

Vi har ikke valgt endnu, men ender nok med at sige hvis
strømmen går, og du ingen mobil har, så ring på hos
naboen.

> Ikke endnu, vil jeg tro. Der er tale om et privat forslag, ikke et
> forslag fra bestyrelsen.

Den er under alle omstændigheder en god forsiking at
have i andre tilfælde.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-05-05 08:16

Paw P Larsen <nospam@wer.dk> wrote:

> Er det sådan at forstå, at I enten ikke har PDS eller
> kun PDS i Cat5? (Vi har Cat5e, og det skulle kunne
> klare det)

Det aner jeg ikke.

> [...]
> krydsfeltet til alle lejligheder.

> Vi har ikke valgt endnu, men ender nok med at sige hvis
> strømmen går, og du ingen mobil har, så ring på hos

Det vil vise sig hvad det ender med her.

> Den er under alle omstændigheder en god forsiking at
> have i andre tilfælde.

Sikkert. Under alle omstændigheder tror jeg nu nok at jeg vil printe
artiklerne i denne tråd ud, så forslagsstiller kan se dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Hans

Dato : 16-05-05 04:55

BJ wrote:

> Kan du ikke fortælle os, hvad I helt nøjagtigt kræver samt er blevet
> tilbudt:

Vi er lidt længere, så her goes:

> 1) Antal abonnenter..?

Vi er 300 i foreningen. Det kan ikke siges på forhånd hvor mange der som
minimum skal være, da det hænger sammen med beliggenhed og mulig udnyttelse
af eksisterende net.

> 2) Er det et hybridnet (fiber/coax, coax/cat5, digitalt med settop
> boks eller noget helt 3.)..?

Det er fiber, coax, UTP, og styrekabel, separat trukket til hvert lejemål da
der kan vælges individuelt uden settop boks. Hvis man ønsker det kan der
lejes en settop boks til video on demand og alt muligt andet.

> 3) Kan i genanvende noget af det eksisterende net..?

Nej.

> 4) Antal radioprogrammer..?

15

> 5) Antal tv-programmer..?

5 pakker, varierende fra 12 til 40 kanaler + infokanal, 1 måneds binding,
pakke vælges online, eller kan helt afbestilles/genbestilles uden udgifter i
tilfælde af ferie o.l.

> 6) Hvad skal i betale i Copydan & Koda..?

Det er indregnet i priserne.

> 7) Up- og downloadhastighed til samtlige abonnenter på én og samme
> tid..?

Umuligt at svare på, men jeg vil tro det hele kollapser, ganske som hos alle
andre udbydere. Det er et helt utænkeligt scenario du prøver at opstille,
noget som ingen udbyder er gearet til. Jeg har endnu ikke set at båndbredden
ikke har været tilstede frem til DIX'en, og udenfor er vi på lige fod med
alle andre, altså ingen garanti for at du kan udnytte din båndbredde.

> 8) Hvad skal i investere i af udstyr i hver enkelt bolig for
> at kunne tilslutte eksternt udstyr..?

Intet, men du er frit stillet til at bruge switch, router eller whatever for
at komme på internettet, da der sidder en rj-45 med ganske almindelig DHCP
baseret ethernet. CMS styret firewall, virus og spamfiler er standard.
Online valg mellem 5 hastigheder med 1 måneds binding, og det koster intet
at op- eller nedgradere eller til- og afmelde.

> 9) Hvor mange stik (radio/tv samt RJ45 i hver bolig)..?

Der sidder et panel med en NT-boks, en rj-11 til telefoni, en rj-45 til
internet og 2 coax til tv og radio. Det står dig frit for at distribuere
telefonien videre ud i lejligheden, da den intet har at gøre med
internettet. Det koster intet at få flyttet eller oprettet/nedlagt telefoni
og bindingen er igen kun 30 dage. Abonnementet er 39 kr. o.m. inkl. vis
nummer og alt muligt andet af de sædvanlige services som let koster 25 kr.
o.m. andre steder.

> 10) Er alt anvendt udstyr CE-godkendt..?

Ja.

> 11) Overholder nettet gældende lovgivning for IP-telefoni..?

ja.

> 12) I tilfælde af strømsvigt, har i så backup for IP-telefoni..?

Ja.

> 13) Kan man se forskellige tv-programmer på eks. 4 tv-apparater i hver
> bolig..?

Ja.

> 14) Løbende vedligehold..?

Ja, via servicekontrakt.

> 15) Hvor mange års garanti har i på det nye net (materialefejl mv.)..?

Servicekontrakt.

> 16) Hvilken servicekontrakt er i blevet tilbudt og hvad er
> reaktionstiden ved fejl..?

Indenfor 4 timer uanset tid og ugedag.

> [...]
Ja.

> 20) Hvor mange måneder/år skal i betale nettet over..?

47 kr. over huslejen pr. måned i 10 år.

> Ovennævnte blot frit fra leveren.

Jamen, der er også mange forhold som skal vendes og drejes inden der
investeres flere millioner.

Hans

Fra : Henning

Dato : 24-05-05 14:20

On Sun, 15 May 2005 07:54:05 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der har erfaringer med firmaet? Forslaget er »privat«,
>hvilket vil sige at det ikke er blevet behandlet af bestyrelsen.

Hvem/hvad bruger de til news-service? Skal man ud og tegne seperat
abonnement for at få binære grupper osv?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-05-05 11:23

Henning <nomail@all.invalid> wrote:

> Hvem/hvad bruger de til news-service? Skal man ud og tegne seperat
> abonnement for at få binære grupper osv?

Jeg aner det ikke.

--
Per Erik Rønne