diabetes og kostplan
Fra : Erling Hansen

Dato : 14-05-05 17:28

Jeg kan ikke rigtig finde en nyhedsgruppe, der drejer sig om diabetes -
derfor spørger jeg her - selv om det måske er en anelse OT.
Jeg savner en madplan/opskrifter, som ikke automatisk går ud fra, at
jeg ligger inde med 14 forskellige grøntsager + et stort lager af
krydderurter.
Det kunne være skønt med en gennemtænkt madplan, der starter med indkøb
og så også sørger for at man ikke har 50% spild fordi tingene bli'r
dårlige inden man får dem brugt.
Hvor går jeg hen, please?

Mvh
Erling

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-05-05 17:37

Den 14-05-05 18.27 skrev Erling Hansen følgende:
> Jeg kan ikke rigtig finde en nyhedsgruppe, der drejer sig om diabetes -
> derfor spørger jeg her - selv om det måske er en anelse OT.

Det er skam ikke OT.

> [...]
> Det kunne være skønt med en gennemtænkt madplan, der starter med indkøb
> og så også sørger for at man ikke har 50% spild fordi tingene bli'r

Jeg går ud fra, at du allerede har tjekket http://diabetes.dk og Novos
side, som jeg ikke lige kan huske adressen på?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-05-05 20:22

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, at du allerede har tjekket http://diabetes.dk og Novos
> side, som jeg ikke lige kan huske adressen på?

Hej.

Jo, jeg har prøvet både Novo (ikke meget i den retning) og
diabetes.dk. Den sidste er holdt i meget generelle vendinger, synes
jeg, og den befrier mig ikke for at skulle gennemgå en længere
tankerække hver gang jeg skal købe ind eller når jeg bestemmer mig for,
hvad jeg skal lave. Og resultatet er hver gang, at jeg har for meget af
ét eller andet - og når jeg kommer frem til aftensmaden torsdag, skal
jeg lige rydde ud i køleskabet først.
Det fremgår nok af mit indlæg, at jeg ikke er en rutineret husmor.
Jeg har først stået for husholdningen de seneste 5-6 år, efter at konen
kom i kørestol. Derfor ku' jeg rigtig godt bruge en mere gennemarbejdet
kost/indkøbs-plan, så jeg bare kan slå op og: "læg to filet'er på panden
så snart kartoflerne er kommet i kog...."
Men ellers tak for dit svar.

Mvh
Erling

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-05 12:18

Erling Hansen skrev den 14-05-2005 18:27:
> [...]
> Det kunne være skønt med en gennemtænkt madplan, der starter med indkøb
> og så også sørger for at man ikke har 50% spild fordi tingene bli'r

Hmmmm, hvad skal din madplan kunne?

- Færre kalorier (og dermed er den del af et længerevarende slankeprojekt)
- Holde blodsukkeret i skak
- Hvilket "køkken" skal det være fra? Italiensk? Fransk? Dansk?
- Hvor avanceret må det være? Eller på jævnt dansk: er du en klovn eller
haj i et køkken.
- Hvad med prisen på maden? Netto? Irma? Føtex?

Alt afhængig af, hvad du vil opnå med din madplan så findes der da
forskellige nyhedsgrupper du kan tage fat på:

- Færre kalorier = dk.helbred.slank
- Holde blodsukkeret i skak = dk.helbred
- Hvilket "køkken" = dk.kultur.mad+drikke
- Avanceret vs. nemt = dk.kultur.mad+drikke
- Prisen på maden = dk.forbruger.

Så det kommer helt an på hvilket perspektiv du anlægger i dine spørgsmål.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 15-05-05 19:02

<klip>Jeg savner en madplan/opskrifter, som ikke automatisk går ud fra, at
> jeg ligger inde med 14 forskellige grøntsager + et stort lager af
> krydderurter.
</klip>

Hej Erling

Jeg er helt enig med dig, og finder du en sådan kostplan, må du endelig sige
til!!
Jeg ér en klovn i et køkken, og en doven én endda og indkøb er aldrig
planlagt eller på ret mange måder overvejet,, så jeg kan på ingen måde få
det til at blive en diabetesvenlig-kostplan, allerhøjst en dag eller
to...ok, jeg er så så "heldig" at jeg bare "skal passe på" men alligevel har
jeg kronisk dårlig mad-samvittighed....

Krav fra mine side, det skal være nemt at købe ind (ikke tusinde ting, jeg
er jo på cykel) nemt at tilberede og jeg er til gengæld totalt ligeglad med
prisen, for jeg køber alligevel primært økologisk, så jeg er vant til et
stort kost-budget ...jeg handler primært i Kvickly, der har mange øko-varer.
Og jeg er til dansk køkken *slurp* og vil også gerne lige smide 5 kg, uden
det er et krav...

Håber du får et godt link, så må de endelig sende det til mig :)

Kan man iøvrigt være bloddoner hvis man har et tal på 8?
--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-05-05 21:29

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> Det kunne være skønt med en gennemtænkt madplan, der starter med indkøb
> og så også sørger for at man ikke har 50% spild fordi tingene bli'r

Hej Carsten og Heidi.

Tak for jeres svar. Jeg kan vel nok stille hovedkravene op, men der
er jo faktisk mange flere muligheder (Carsten) end jeg havde forestillet
mig.
Jeg er en mand på 67 - har været diabetiker de sidste 4-5 år - blev
opdaget efter en blodprop. Er den typiske type 2 diabetiker - lidt for
fed - 20 kg - og lidt for inaktiv, idet blodpropper i hjertet har nedsat
pumpeevnen til lidt under det halve.

Og så til det med maden. Jeg synes sgu det er svært at lave noget
der ser bare tilnærmelsesvis så spændende ud som de lukulliske bufetter,
de viser i TV's slankeprogrammer. Jeg kan sgu ikke æde hvidkål i 4 dage
i rap - og når jeg har prøvet mig frem med stuved hvidkål og coleslaw så
er min fantasi altså tømt.
Nu skal jeg i næste uge til en samtale med en diætist på Slagelse
Sygehus - og denne gang vil jeg prøve at få noget mere konkret ud af
hende. Den første samtale (for 4 år siden) var ikke til meget mere gavn
end de generelle regler man kan finde på www.diabetes.dk

Nu vil jeg afvente besøget i Slagelse, og så skal jeg nok vende tilbage,
Heidi, for hvis ikke hun kan give mig noget konkret at gå efter, så må
jeg vel prøve selv, om jeg kan finde ud af at systematisere
indkøb/madlavning. Som det går nu er det ikke særlig holdbart: Enten er
mmin mad røvkedelig, eller også smider jeg halvdelen af mine indkøb i
skraldespanden.

Kan I have det godt?
Mvh
Erling

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-05 23:00

Erling Hansen skrev den 15-05-2005 22:28:

> Tak for jeres svar. Jeg kan vel nok stille hovedkravene op, men der
> er jo faktisk mange flere muligheder (Carsten) end jeg havde forestillet
> mig.

Ja, der er mange muligheder. På den anden side, så er det altså heller
ikke hjernekirurgi eller atomfysik i det ydre verdensrum som vi taler om.

> [...]
> opdaget efter en blodprop. Er den typiske type 2 diabetiker - lidt for
> fed - 20 kg - og lidt for inaktiv, idet blodpropper i hjertet har nedsat

Ok, så skal du kunne skrue en madplan sammen som gør, at du ikke skal
motionere samtidig (din fysik tillader jo simpelthen ikke motion i stort
omfang).

> [...]
> de viser i TV's slankeprogrammer. Jeg kan sgu ikke æde hvidkål i 4 dage
> i rap - og når jeg har prøvet mig frem med stuved hvidkål og coleslaw så

Jeg kender - og nej, jeg kender ikke til alle de slankekoncepter der
findes - kun til ét slankekoncept, hvor du kan undlade at motionere og
samtidig tabe dig.
DeDanskeVægtkonsulenter koncept er bygget på masser af mad, men vel og
mærke den rigtige mad.

Der er en hjemmeside, hvor der er masser af opskrifter som følger
DDV-konceptet.
http://opskrifter.heede.dk/opskrifter/

Der kan du jo skrue en uge-madplan sammen. Ud fra denne madplan laver du
så en indkøbsliste og handler ind én til to gange om ugen.

> [...]
> Sygehus - og denne gang vil jeg prøve at få noget mere konkret ud af
> hende. Den første samtale (for 4 år siden) var ikke til meget mere gavn

Ok, det første møde er ofte det mest vigtige. For der får man afstukket
rammerne for det videre forløb.

Send et brev til diætisten om hvad du ved om madplaner og hvad din
forventning er til forløbet. Fortæl hvad du har af viden, hvor du henter
din viden fra i hele taget lidt om dig selv og din hverdag.
Det giver diætisten gode muligheder for at finde de rette materialer
frem til dig, samt at I ikke skal brue unødig på mødet på at udveksle
informationer som du allerede ved, men kan komme direkte igang med de
ting du ikke ved noget om.

> [...]
> indkøb/madlavning. Som det går nu er det ikke særlig holdbart: Enten er
> mmin mad røvkedelig, eller også smider jeg halvdelen af mine indkøb i

Tja, det tyder på meget lidt struktur i din adfærd omkring mad.

> Kan I have det godt?

Jepper.... Jeg har det faktisk bedre end jeg længe har haft det
(laaaaaaaaaaaaaaaaang historie, som jeg kan fortælle en anden gang).

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-05-05 10:17

Carsten Riis <.@.> wrote:

> [...]
> mærke den rigtige mad.
>
> Der er en hjemmeside, hvor der er masser af opskrifter som følger

Den ser godt ud, jeg vil studere den nærmere.

> [...]
> frem til dig, samt at I ikke skal brue unødig på mødet på at udveksle
> informationer som du allerede ved, men kan komme direkte igang med de

Det bliver for sent at skrive til hende --- men jeg håber på et godt
møde.

> Tja, det tyder på meget lidt struktur i din adfærd omkring mad.

Det har du så 100% ret i. Det er aldrig lykkedes mig at se det spændende
i at lave mad (i modsætning til min søn, der har gjort det til en
lidenskab). Jeg holder meget (for meget) af god mad, men at lave
det...... Og så lader jeg mig friste af noget der ser lækkert ud på
hylderne....og så er det jeg ender med disse overfyldte køleskabe. Det
er sgu svært at lave om på 60 års dårlige vaner.

> Jepper.... Jeg har det faktisk bedre end jeg længe har haft det
> (laaaaaaaaaaaaaaaaang historie, som jeg kan fortælle en anden gang).

Jeg kan kun håbe, at jeg en dag kan give et indlæg samme efterskrift som
denne.

Hilsen
Erling

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-05 14:52

Erling Hansen skrev den 16-05-2005 11:17:

> [...]
> i at lave mad (i modsætning til min søn, der har gjort det til en
> lidenskab). Jeg holder meget (for meget) af god mad, men at lave

Måske tåbelig ide:
Ville de to ting ikke være ideelle at slå sammen: Din søns lidenskab for
god mad og din passion for god mad.
Mon ikke I kan tage på shoppetur sammen (jajajajaja jeg ved det lyder
meget feminint, men det skal jo heller ikke være en pjattetur eller
fnisefniseoverdetmodsattekøn-tur. Men en indkøbstur, hvor I går ud og
finder kvalitetsvarer, sammen står i køkkenet). Dagen afslutter I så med
at invitere resten af familien på middag.
Nu kender jeg ikke din søns /lidenskab/, tilgengæld kan jeg ikke
forestille mig at han er så forblændet i sin lidenskab, at han ikke kan
hjælpe sin far (det er jo så dig) ved at øse ud af sin viden om god mad.
Også God Mad m/ diabetiker-perspektiv.

Fortæl lige, hvad du syntes om ideen.

> Og så lader jeg mig friste af noget der ser lækkert ud på
> hylderne....og så er det jeg ender med disse overfyldte køleskabe. Det
> er sgu svært at lave om på 60 års dårlige vaner.

Enig. Enig og Enig. Det er tilgengæld ikke for sent.

Alene det, at du tør stå frem offentlig i en nyhedsgruppe og erkende, at
der er noget du bør lave om på. Der har du allerede brudt den første
barriere.
Det syntes jeg er meget meget stort af dig.

> Jeg kan kun håbe, at jeg en dag kan give et indlæg samme efterskrift som
> denne.

Det kommer. Det kommer.

Det jeg tror det drejer sig om er, at sætte sine egne succeskriterier.
Se at få opnået dem. Og sætte sig nogen nye.
Det er så ikke en skam, at sætte - objektivt - små succeskritierer, når
det på det personlige plan er en stor ting at opnå.

Man kan så snildt have forskellige succeskriterier på forskellige
niveauer i sit liv.
Fx i sit arbejdsliv ønske om forfremmelse, men på det personlige plan
bare at kunne se på edderkopper uden at gå i panik.
Begge kriterier kræver hver sin indsats og forskellige værktøjer.

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-05-05 20:56

Carsten Riis <.@.> wrote:

> [...]
> forestille mig at han er så forblændet i sin lidenskab, at han ikke kan
> hjælpe sin far (det er jo så dig) ved at øse ud af sin viden om god mad.

Hej Carsten.

Jo, det er da en god ide. Jeg er helt sikker på, at han vil være med
på idéen. Nu skal han lige komme hjem fra Sverige og Finland, så vil jeg
forelægge tanken for ham. Han er så seriøs med sin madlavning, at han
netop har indrettet sin store stue med et kæmpekøkken i den ene ende,
hvor gæsterne sidder ved selve køkkenbordet i en kreds om komfurerne og
vasken, og er med i kokkereringen i detailler.
Som sagt, jeg vil snakke med ham, og så måske sætte en dag af til
projektet, for han er meget grundig, når han tager fat på noget, den
gode dreng. (46)

Mvh
Erling

Fra : JytteJ

Dato : 16-05-05 14:21

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det kunne være skønt med en gennemtænkt madplan, der starter med indkøb
> og så også sørger for at man ikke har 50% spild fordi tingene bli'r

Du køber det frugt og grønsager og magre pålægsprodukter, som du kan lide,
og så køb det i løs vægt, så du ikke får 2 kg. af altmuligt. Mange grønsager
kan man jo spise frit.
Det er dyrere at have diabetes, så gå ind på diabetesforningens hjemmeside
og find vejledning om, hvordan du kan søge kosttilskud. (jeg går ud fra at
du er type 1 diabetiker ).

venlig hilsen
JytteJ (type 1)

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-05-05 15:02

JytteJ skrev den 16-05-2005 15:21:

> [...]
> og find vejledning om, hvordan du kan søge kosttilskud. (jeg går ud fra at

Hvorfor er det dyrere at være diabetiker?

Al det slik ikke-diabetikere betaler en kilopris på langt over 50
kroner, tja det sparer diabetikere så.
Tror du da, at det er billigt at leve usundt?
EKS:
250 g BridgeBlanding 18,95 i Fakta
10 stk bland-selv-frugt = 20 kroner ligeledes Fakta.
(det skal vist være meget små frugter før man kommer ned i 250g)

Som diabetiker kan man ikke leve af Pasta+Ketchup eller
Pasta+kidneybønner og anden discountdiscountmad. Det er jo heller ikke
det der er tale om. Der er tale om, at man udskifter en del ingredienser
i kostplanen.