Hvem fødte på fødselsstiftelsen?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-05-05 16:35

Jo, jeg har læst om Fødsels- og Plejestiftelsen, og at mødre kunne føde
anonymt, men jeg søger med lys & lygte efter et barn hvis forældre boede
Sindshvilevej på Frederiksberg.

Navnet er Donald Henriksen, født ca. 1890, faderen er muligvis taget i
forvejen til USA or at 'gøde jorden', moderen er gravid, (Nej han hed
ikke Klaus Jørgen kan det tænkes hun har født på Fødselsstiftelsen ?

Hendes øvrige børn født før Donald er at finde døbt i Frederiksberg
kirke, men ikke Donald . . . .
Flemming.

Fra : Erik R.N.

Dato : 21-05-05 18:26

Tja . . .
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : dannebrog

Dato : 26-05-05 06:55

Gravide kunne føde anonymt på Fødselsstiftelsen indtil 1910, derefter inetil
1935 på RIgsahospitalet.

Andre kunne føde sst. hvis der var brug for ro i forb. med fødslen eller
hvis der var frygt for komplikationer.

Plejestiftelsen overtog en del af børnene til udsættelse i pleje.

Kirkebøgerne findes ved LAK og indtil 1891 på www.arkivalieronline.dk .

Da barnets navn fremgår af kirkebogen, kan du finde fødslen der, når du ved,
hvad barnet hedder.

M.v.h.

Ulrich

--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Göran Wennerström

Dato : 26-05-05 08:36

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev

> Gravide kunne føde anonymt på Fødselsstiftelsen indtil 1910, derefter
inetil
> 1935 på RIgsahospitalet.

Hej.

Jeg har en ane der er født på Fødselsstiftelsen. Ved at udfylde den serlige
formular, fik jeg at vide at de ikke viste hvad hans forældre hed.

Så er spørgsmålet, er der ___absolut ingen___ mulighed for at finde ud af
hvem hans forældre var???

Jeg har fundet ham under "Døbte":

1805

Døbte 3. aug.

362 Søren Hansen f: 1. aug. 763

Anyone?

Venlig hilsen Göran.

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 26-05-05 10:27

"Göran Wennerström" <g[fjern dette]w@post.olivant.fo> skrev i en meddelelse
> [...]
> formular, fik jeg at vide at de ikke viste hvad hans forældre hed.
>
> Så er spørgsmålet, er der ___absolut ingen___ mulighed for at finde ud af

Hej Göran,

Jeg har et par gange haft glæde af "UDSÆTTERPROTOKOLLER" fra
Fødselsstiftelsen.
Der har jeg fundet f.eks. barn nr. 362 - Moder nr. 763 (jvnfr dit eksempel)
og der fundet navnet på moderen.

Ofte står der dog intet, men man KAN jo være heldig

venlig hilsen
Martin Bjarklev

Fra : Göran Wennerström

Dato : 26-05-05 11:02

"Martin Bjarklev" <martin@bjarklev.dk> skrev

> [...]
eksempel)
> og der fundet navnet på moderen.
>
> Ofte står der dog intet, men man KAN jo være heldig

Nu er der ret langt fra Tórshavn til København, hvor jeg regner med de
protokoller befinder sig, men hvordan i praksis får en adgang til de der
"Udsætterprotokoller"?

Venlig hilsen Göran.

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 26-05-05 12:25

> [...]
>
> Nu er der ret langt fra Tórshavn til København, hvor jeg regner med de
> protokoller befinder sig, men hvordan i praksis får en adgang til de der

Hmm. ja - det har du da ret i

De står på Landsarkivet på Jagtvej i København. - Men jeg kan da forsøge at
se om jeg kan finde noget for dig,
næste gang jeg skal derind...

Venlig Hilsen
Martin

Fra : Göran Wennerström

Dato : 26-05-05 16:30

"Martin Bjarklev" <martin@bjarklev.dk> skrev i

> De står på Landsarkivet på Jagtvej i København. - Men jeg kan da forsøge
at
> se om jeg kan finde noget for dig,
> næste gang jeg skal derind...

Det lyder spændende, tak skal du have.

Venlig hilsen Göran.

Med et lille håb om at komme videre

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-05-05 05:55

dannebrog wrote:
> [...]
> 1935 på RIgsahospitalet.
>
> Andre kunne føde sst. hvis der var brug for ro i forb. med fødslen eller
___________
Tak for alle relevante svar.
Har endnu ikke fundet min slægtning, . . . heller ikke på
Fødselsstiftelsen, men han dukker vel op en dag.
Hilsen Flemming.

Fra : ubo6

Dato : 03-06-05 17:51

Måske Fødselsstiftelsen, men man fødte på nummer eks moderen= nr 875 og
barnet nr 879
Måske kan du finde noget der er i "udsætterprotokollen"
Men det er svært
VH
BMO