bruger man silicone ved montage af kompas?
Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-05 11:03

Som emnelinien lyder:
Bruger man silicone ved montage af kompas.
Der er tale om et skotmonteret Contest 101.

Der står intet i brugervejledningen om det.
Jeg kan ikke søge tilbage i grupperne gennem google og finde noget svar.
Og værst af alt, min sejl mentor tager ikke telefonen.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-05-05 11:33

Jeg har ikke selv contest, men de kompasser jeg kender har da en lille
gummiring/pakning som der anvendes ved monteringen.

Jeg bruger aldrig silikone i båden. Hvis noget skal "pakkes" så bruger jeg
sikaflex, da det ikke slipper. Til instrumenter skal man imidlertid være
påpasselig idet silikon/sikaflex jo også er en slags "lim" og instrumentet
kommer til at sidde uhjælpeligt fast. Skal det afmonteres igen (hvis der
bliver problemer med det) kan det ikke gøres uden risiko for det går i
stykker.

Til min navigator (anden erfaring, mit Silva kompas har en gummiring der
tætner) har jeg lavet en pakning af en tynd gummi plade jeg købte i den
lokale shipshop. Skal det være helt perfekt og "mere end 110% tæt" kan man
lige smøre pakningen i vandfast vaseline inden man monterer instrumentet.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-05 12:13

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Jeg bruger aldrig silikone i båden. Hvis noget skal "pakkes" så bruger jeg
> sikaflex, da det ikke slipper. Til instrumenter skal man imidlertid være

Hvis man bruger det rigtige silicone og gør det rigtigt, så er silicone mere
end fremragende. Det holder rigtigt godt, men til forskel fra sikaflex så
kan man afmontere det igen, uden større bevær. Klæbeevnen i sikaflex er jo
helt enorm, så det er i mine øjne overkill at bruge sikaflex til den slag
ting. Så hellere en almindelig acrylfugemasse. Hvis der ikke er tale om
store og deciderede fuger, men kun om tætning, så er mange af de andre og
billigere fugemasser fremragende til opgaven.

Det er kun et spørgsmål om at finde den rigtige fugemasse og så rengøre og
prime fornuftigt. Når det går galt med silicone, så er det ofte fordi folk
bruger eddikesyresilicone på sugende overflader uden at prime osv. Så
slipper siliconen efter forholdsvis kort tid.

Claus

Fra : Claus Andersen

Dato : 14-05-05 14:22

On Sat, 14 May 2005 13:13:16 +0200, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> bruger eddikesyresilicone på sugende overflader uden at prime osv. Så
> slipper siliconen efter forholdsvis kort tid.

Jeg står også overfor at skulle tætne et par småting på jollen; kan
man anvende f.eks. sanitets-silicone eller bygnings-silicone? de er jo
billige i f.eks. Jem & Fix og der står de kan holde til konstant
vandpåvirkning, men hellere tjekke med jer først :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-05 17:23

"Claus Andersen" <ingenmailstak@nomail.com> skrev

> [...]
> billige i f.eks. Jem & Fix og der står de kan holde til konstant
> vandpåvirkning, men hellere tjekke med jer først :)

Hvad er det for nogle småting?
Hvad er materialet?
Hvilken overflade, skal den silicone hæfte på?
Hvor skal disse småting tætnes, over eller under vandlinjen?

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Claus Andersen

Dato : 15-05-05 09:43

On Sat, 14 May 2005 18:23:20 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Hvad er det for nogle småting?
> Hvad er materialet?
> Hvilken overflade, skal den silicone hæfte på?
> Hvor skal disse småting tætnes, over eller under vandlinjen?
>
> Claus

skrue-huller der skal ha en klat inden jeg plopper en skrue i, mm.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-05 11:38

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com>

> Som emnelinien lyder:
> Bruger man silicone ved montage af kompas.
> Der er tale om et skotmonteret Contest 101.

Ja, med mindre der følger en gummiring/skive med. Det plejer der f.eks. at
gøre til log, lod og andre instrumenter. Så hvis der er sådan een, og din
overflade eller er pæn og jævn, så burde det være rigeligt. Iøvrigt kan du
købe dette pakningsgummei i små stykker hos din bådudstyrsforretning. Jeg
har bl.a. brugt det til spil og spilaflastere. Det er smart til ting, som
jævnligt skal afmonteres, så slipper man for kampen med fugemasse og
efterfølgende defekter.

Men hvis der ikke følger sådan en pakring med, så ville jeg bruge silicone.
Der er jo en naturlig grænse for, hvor hårdt man kan tilspænde disse
apparater, så der skal være noget, som kan forsegle samlingen. Ellers løber
vandet bare ned i dit laminat under kompasset, og før eller siden bliver
laminatet ødelagt, ligesom du får kedelige fugtmarkeringer på bagsiden af
skottet.

> Og værst af alt, min sejl mentor tager ikke telefonen.

Mystisk, alle tre telefoner har været stille hele formiddagen.....

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-05 19:01

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

> [...]
> Jeg kan ikke søge tilbage i grupperne gennem google og finde noget svar.
> Og værst af alt, min sejl mentor tager ikke telefonen.

Jeg takker for alle indlæg.
Jeg endte med, i al hast og lige før marinebutikkens lukning, at styrte ind
efter 2 plader pakning til udskæring, hvorefter jeg konstaterede at der
fulgte en gummipakning med kompasset.
Det havde jo stået i skuden og derfro kunne jeg ikke tjekke det før jeg kom
ned på den her til eftermiddag.

Nu har jeg så de 2 plader udskæringspakning til andre opgaver i fremtiden.
Det er altid godt at have meget reparationsgrej ombord.

--
Lars Holst

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-05 00:47

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev

> Nu har jeg så de 2 plader udskæringspakning til andre opgaver i fremtiden.
> Det er altid godt at have meget reparationsgrej ombord.

Det skal du bare være glad for, det holder sig tilsyneladende længe. Jeg har
noget, som er købt i 96 og det er stadig lige blødt.

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 15-05-05 06:51

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Bruger man silicone ved montage af kompas.
Hej
Nej - man bruger aldrig silikone - det er kun fusk at bruge dette stads.
Brug Terosat til alt tætning over vandlinien, et helt unikt og ufattelig
nemt
produkt at arbejde med:
Smør rigeligt på, og jeg mener rigeligt, således det splatter ud alle
steder, tag
en pind og rul noget terostat rundt om enden af pinden, dup / slå hurtigt
mod
det overskydende terostat, alt synlig terostat bliver hængende på pinden, og
du kan ikke se noget bagefter, men samlingen er tæt.
Terostat forbliver elastisk, er UV bestandig og emner er til at skille af
senere.
Får du noget på fingrene - så brug pinden igen, bedst er hvis det er en dag
gammel eller mere - ellers slipper det nemt pinden.
Jeg kan kun sige PRØV det
Brug det til alt - skødeskinner, skylights, blokke o.s.v.
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=673
Hilsen
Hans

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-05-05 07:48

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg kan kun sige PRØV det
> Brug det til alt - skødeskinner, skylights, blokke o.s.v.

Jeg har brugte det som fugemasse mellem vinduesramme og skrog ved reparation
af utæthed, og det virker fint. Det bibeholder fleksibiliteten, så det
optager skroget bevægelser f.eks., når jeg går på ruftaget.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : MAXI-87

Dato : 15-05-05 20:34

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af utæthed, og det virker fint. Det bibeholder fleksibiliteten, så det
> optager skroget bevægelser f.eks., når jeg går på ruftaget.
Jeg syntes det bedste er, at alt overskydende er nemt at fjerne igen.
Igen afdæknings tape eller fugning med opvaskemiddel - o.s.v.
Hilsen
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-05-05 09:31

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> Nej - man bruger aldrig silikone - det er kun fusk at bruge dette stads.

Det er da mærkeligt. Min kammerat har lige købt en log/lod fra et stort
anerkendt firma, Silva, og der fulgte silicone med til at tætne
skroggennemføringerne!

Det er også silicone man bruger til at samle akvarier med, og det har en
fremragende holdbarhed under vand.

Hvad er det helt præcist der gør, at det er fusk at bruge silicone?

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 15-05-05 20:50

> Det er da mærkeligt. Min kammerat har lige købt en log/lod fra et stort
> anerkendt firma, Silva, og der fulgte silicone med til at tætne
> skroggennemføringerne!
Nu gider jeg normalt ikke kommentere dine indlæg.
Det køre som oftest altid af sporet for dig.
Her er IGEN et godt eksempel:
Jeg skrev udtrykkelig - alt over vandlinien - eller hvad ???
Men din "vens" log/lod skal måske monteres over vandlinien.
Hvorfor bruge noget klisterstads der ikke er egnet, når man for
næsten samme penge kan få noget der dur, det skorter ellers ikke
med forslag til indkøb af dyre maskiner og dyrt grej når det kommer
fra dig - men du kender nok ikke produktet - nå nej det har du selvfølgelig
brugt i de sidste 50 år, ligesom alt muligt andet.
Jeg har netop adskilt og samlet en båd, hvor man ikke vare klogere end den
med silikone, det fremgår tydeligt at det er mange år siden det holdt
op med at pakke og tætne.
Det er rigtig ærgerlig du ikke har mere viden om alle de nye produkter, da
du ofte vejleder læserne i NG med nogle løsninger der stammer fra
populær Mekanik årg. 1950 eller der omkring.
Hans

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-05-05 22:23

MAXI-87 wrote:
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> Nu gider jeg normalt ikke kommentere dine indlæg.
> Det køre som oftest altid af sporet for dig.

Gå efter emnet - ikke personen, tak.

> Her er IGEN et godt eksempel:

Nej.

> Jeg skrev udtrykkelig - alt over vandlinien - eller hvad ???

Er der debatteret andet i denne tråd?

> Men din "vens" log/lod skal måske monteres over vandlinien.

Du monterer den måske under vandlinien? Det er sgu' upraktisk at skulle
have dykkerdragten på hver gang man skal kontrollere dybden eller se
hvor hurtigt man sejler. Jeg ville nøjes med at montere transducerne
under vandlinien og iøvrigt i sikaflex og loggen/ekkoloddet over
vandlinien.

> Hvorfor bruge noget klisterstads der ikke er egnet, når man for
> næsten samme penge kan få noget der dur,

Hmmmm, jeg vil næsten vove den påstand at hovedparten af de instrumenter
der finde i danske både, som ikke er monteret med en gummipakning,
sidder i silikone - hvilken, igen for hovedparten, fungerer ganske fint
hvis - lige som med alt andet arbejde - forarbejdet er gjort ordentligt.

> [...]
> fra dig - men du kender nok ikke produktet - nå nej det har du selvfølgelig
> brugt i de sidste 50 år, ligesom alt muligt andet.

Og så skulle du lige have lidt mere personfnidder.

> Jeg har netop adskilt og samlet en båd, hvor man ikke vare klogere end den
> med silikone, det fremgår tydeligt at det er mange år siden det holdt
> op med at pakke og tætne.

Kunne det måske være den forklaring Claus gave med den forkerte
forbehandling der gjorde sig gældende?

> Det er rigtig ærgerlig du ikke har mere viden om alle de nye produkter, da
> du ofte vejleder læserne i NG med nogle løsninger der stammer fra
> populær Mekanik årg. 1950 eller der omkring.

Hans, i de to første linier i dit svar kritiserer du Claus for at svare
indlæg så de kører af sporet. Og så lukker du sådan en gang mundl... ud
selv, som den første. Hop over i dk.snak.mudderkastning hvor den form
for ytringer hører hjemme.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-05 07:22

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> Nu gider jeg normalt ikke kommentere dine indlæg.
> Det køre som oftest altid af sporet for dig.

Din uprovokerede mudderkastning taler for sig selv!

Jeg spurgte udelukkende om, hvorfor det er fusk at bruge silicone, men du
magter tilsyneladende ikke at svare uden mudderkastning og personfnidder.

Det er sørgeligt....

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-05-05 10:10

Claus Tersgov said the following on 15-05-2005 10:30:
> "MAXI-87" <ho@net.dk> skrev
> Hvad er det helt præcist der gør, at det er fusk at bruge silicone?

Hvis man ikke kan finde ud af at gøre det rigtigt er det fusk, men det
er der jo så meget der så er ...

/carsten