Bruger adgang til win-partition
Fra : Hans H. Odborg

Dato : 12-12-00 18:12

Hej!

Jeg kan som bruger på suse 7.0 ikke få skrive-adgang til min
win-partition (FAT 32), mens jeg som root ingen problemmer har. Min
linie i fstab ser således ud:

/dev/hda5   /windows/D   vfat   rw,user,auto   0   0

Når jeg som root går ind og kigger på rettigheder på hda5 (gælder også
mappen "D") kan jeg se at brugere (+ gruppe) ikke har skrive-adgang til
"filen"/mappen (= ikke skrive-adgang til partitionen), dette ændrer jeg
selvfølgelig, tror jeg. For når jeg så går ind og kigger igen, står den
som før: brugere (+ gruppe) har ikke skrive-adgang. Hvad har jeg
overset? Sikkert 1000 ting, men er der en som kan hjælpe?

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-00 18:17

Den Tue, 12 Dec 2000 18:11:42 +0100 skrev Hans H. Odborg:
> [...]
>som før: brugere (+ gruppe) har ikke skrive-adgang. Hvad har jeg
>overset? Sikkert 1000 ting, men er der en som kan hjælpe?

Windows kender ikke til permissions.

prøv at tilføje umask=000 efter auto (med komma imellem). Og så skal
den lige umount/mount'es, for at få de nye options med.

Mvh
Kent
--
Grafik-siden er opdateret på http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Ole B Christensen

Dato : 18-12-00 11:41

Hejsa,

Så vidt jeg husker, var der en lignende diskussion for et par uger
siden. Den inspirerede mig til det lille "hack" at undlade at mounte
drevet automatisk, men i stedet gøre det som bruger i .login . Dermed
sættes alting til at være ejet af brugeren i stedet for root. -Men hvad
konsekvensen er, hvis der er flere brugere på en gang, det ved jeg ikke.
Jeg kører bare min PC som enkeltbruger.

Hilsen, Ole

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/